بازی ویدئویی
بازی ویدئویی
بازی ویدئویی نوعی سرگرمی تعاملی است که توسط یک دستگاه الکترونیکی مجهز به پردازشگر یا میکرو کنترلر انجام میشود. تعداد مخاطبان بازیهای ویدئویی در سالهای گذشته افزایش چشمگیر داشته و این بازیها به یکی از پر هوادارترین سرگرمیهای موجود تبدیل شدهاند. با بازی کامپیوتری اشتباه نشود.
گونههای بازیهای ویدئویی
بازیهای ویدئویی بر اساس شیوه انجام بازی و حالت گرافیکی به ژانرهای متفاوتی تعلق میگیرند:
- آموزشی تعلیمی Educational
- مسابقهای Racing
- اتومبیلرانی Driving games
- راهبردStrategy
- راهبرد نوبتیTurn Based Strategy
- راهبرد بیدرنگReal Time Strategy
- بازی اکشن-ماجرایی Action-Adventure
- مخفی کاری Stealth Action
- ترس و بقا Survival Horror
- اینترنتی Online games
- سکوییPlatformers
- تیراندازی Shooters یا Shoot’em Up
- تیراندازی سوم شخص Third Person Shooters
- تیراندازی اول شخص First-person shooters
- شبیهسازیSimulation
- شبیهسازی فضایی Space simulation
- ضرباهنگیRhythm games
- ماجراییAdventure
- مبارزهای Beat ’em up/Fighting
- معمایی Puzzle
- نقش آفرینی Role-Playing Games
- نقش آفرینی غربی، آمریکایی یا کامپیوتری Computer RPG
- نقش آفرینی کنسولی یا ژاپنی Japanese RPG
- ورزشی Sports
- پیچراهه – هزارتو (لابیرینتی) Maze games
- اکشن action
اهمیت بازیهای ویدئویی
- تأثیر گذاری: تأثیر گذاری بالای اینگونه بازی روی مخاطب، این بازیها را به یک ابزار با استعداد بسیار بالا برای آموزش، آگهی، ترویج مذاهب، سوءاستفاده سیاسی، شستشوی مغزی و… تبدیل کردهاست. بسیاری از دولتها بعضی بازیهای ویدئویی را به دلیل احتمال تحریک کودکان و نوجوانان و ترویج خشونت برای سنین زیر ۱۸ سال محدود کردهاند.
- سود آوری: امروزه صنعت بازیهای ویدئویی به یک عرصه سود آور تبدیل شدهاست و شرکتهای بزرگ تولیدکننده اینگونه بازیها هر سال سود هنگفتی به دست میآوردند، به گونهای که در سال ۲۰۰۴ میزان سود خالص سالانه به دست آمده از صنعت بازیهای ویدئویی به مرز ۱۰ میلیارد دلار رسید و سود حاصل سالانه به دست آمده از هالیوود (نه و نیم میلیارد دلار) را پشت سر گذاشت.
- سرگرمکننده بودن: بازیهای ویدئویی بر خلاف بیشتر سرگرمیهای دیگر، تعاملی بوده و از این رو جذابتر هستند.
- اعتیاد: عدهای از محققین بازیهای ویدئویی را اعتیاد آور و خطرناک قلمداد میکنند. هر چند این مسئله ثابت نشدهاست؛ اما شواهد موجود نشان میدهد تعدادی از علاقمندان به بازیهای ویدئویی به طرز غیرطبیعی به این سرگرمی وابسته شده و از زندگی عادی خود بازمیمانند.
- پیشگیری از بیماری: بر اساس پژوهش دانشگاه کینگز لندن، کسانی (به ویژه افراد بالای شصت سال) که دست کم پنج بار در هفته به بازیهای «تقویت فکری» شامل استدلال و حل مشکلات میپردازند بهطور چشمگیری، کمتر دچار بیماری آلزایمر میشوند.
مرور: بسترها
اصطلاح «پلتفرم» به ترکیبی خاص از اجزای الکترونیکی یا سختافزار کامپیوتر اشاره دارد که از راه ترکیب شدن با نرمافزار اجازه میدهد تا یک بازی ویدئویی اجرا و مدیریت شود. از اصطلاح «سیستم» نیز معمولاً استفاده میشود.
رایانههای شخصی
رایانههای شخصی نیز برای بازیهای ویدئویی بهصورت گسترده استفاده میشوند؛ رایانهها به دلیل تفاوتهای سختافزاری و نرمافزاریای که با یکدیگر دارند، در اجرای بازیها بهصورت یکسان کار نمیکنند و ممکن است مشکلاتی برای اجرای آنلاین بازیها بهوجود آورند؛ با اینحال خوبی آنها این است که میتوان بازی را بیشتر شخصیسازی کرد، مد به آن افزود، دستکاری کرد و ….
کنسولها
یک کنسول پلیاستیشن: کنسولهای بازی در واقع نوعی کامپیوتر هستند که توسط سیستمعامل و نرمافزار خاص، برای هدف مشخص و محدودی بهکار میروند؛ کنسولهای بازی در کنار محدودیتهای بیشتری که نسبت به رایانههای شخصی دارند، امتیازاتی همانند بازیهای ویژه که تنها برای آنها ساخته شده، لوازم جانبی بیشتر و انحصاری و هزینه اولیه پایین را دارند. یک کنسول معمولاً تنها بازیهای توسعه دادهشده برای خودش را اجرا میکند. معروفترین کنسولهای بازی جهان پلیاستیشن، ایکسباکس و نینتندو هستند.
دیگر
بازیهای ویدئویی همچنین از طریق گوشیهای موبایل، وسایل واقعیت مجازی، مرورگر اینترنت و آرکید نیز اجرا و انجام میشوند.
اشتراک گذاری