تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ کدام یک را باید بخریم؟
تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ کدام یک را باید بخریم؟

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ کدام یک را باید بخریم؟ در حال حاضر سرور تیغه ای به صورت چند هسته ای ساخته می شوند و مجهز به فناوری کاهش انرژی شده اند تا بر عملکرد کلی، بهره وری انرژی بالا برخوردار شوند و نسل جدیدی از سرورهای تیغه ای را ایجاد کنند. سرورهای تیغه ای روی توسعه با تراکم بالاتر، استقرار و نصب سریعتر، تعمیر و نگهداری ساده تر، مدیریت و نظارت کامل، مقیاس پذیری بالا، دسترس پذیری بالا تمرکز کرده اند و به به یک محصول مین استریم در بازار تبدیل شده اند. سرورهای تیغه ای یا بیلد امروزی در تعدادی از صنایع به موفقیت دست یافته اند، تقاضای بازار را ترحیک کرده اند و بازار سرورها را تحت الشعاع قرار داده اند.

در حال حاضر این قابلیت ها چشم اندازهای از بازار سرور را ایجاد کرده اند و تولید کنندگان اصلی سرور را به آینده خوشبین کرده امد (از جمله IBM, HP, SUN, DELL, Lenovo, Dan و سایر برندهای معروف). در ادامه به تفاوت سرور تیغه ای و راک خواهیم پرداخت.

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ تراکم فضا

سرورهای تیغه ای نسبت به سرورهای راک که در قفسه ها نصب می شوند فضای کمتری را اشغال می کنند. در واقعل سرورهای تیغه ای نسبت به سرورهای راک تراکم فضا را 50 درصد افزایش می دهند. در پیکربندی سیستم کابینت تحت سیستم سرور بهینه سازی شده راک 1U که به سرور تیغه ای انتقال داده شده است، فضای اشغال شده به طور کلی 1/3 تا 1/2 خواهد بود. در یک محیط کابینت استاندارد، تراکم پردازش تیغه چهار تا پنج برابر افزایش پیدا می کند.

به عنوان مثال در یک سرور محاسباتی یا تراکم بالا که دارای 1024 گره است، اگر یک سرور پیکربندی 1U را استفاده کنید به 24 راک نیاز دارید که فضای قفسه اشغال شده توسط هاب سوئیچ اترنت را شامل نمی شود و دارای 8 تیغه خواهد بود. سرور تیغه ای فقط به 9 کابینت نساز دارد، اما فضای کابینت را برای هاب سوئیچ اترنت را شامل می شود.

مقایسه سرور تیغه ای و راک از نظر زیرساخت کابل کشی و راندمان مدیریتی

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ سرور تیغه ای به زیر ساخت کابل کشی که شامل کابل شبکه، کابل برق و غیره است نیازی ندارد، اما برای سرور راک برای هر سرور به کابل شبکه، کابل برق نیاز است و اگر در یک کابینت 42U  بیش از سک سرور 1U را نصب کرده باشید، در پشت کابینت کابل کشی بسیار زیادی را مشاهده خواهید کرد که بسیار درهم و برهم به نظر می رسد.

اگر به 10 سرور راک 1U قابل اطمینان تر نیاز داشته باشید و به KVM، توابع شبکه و مدیریت نیاز داشته باشیددر این صورت به لوازم جانبی از جمه 20 پاور، 10 کابل KVM؛ حداقل 20 کابل (برای مدیریت شبکه هر سرور) نیاز خواهید داشت که این تعداد شامل کابل هایی که از هارد اکسترنال و سایر دستگاه ها به سیستم کشیده می شود نمی باشد. کابل کشی راه حل سرور تیغه ای، به طور قابل توجهی بهتر از راه حل سرور راک 1U است.

از نظر TCO، سرورهای تیغه ای راحت تر مدیریت می شوند و قدرت پردازشی بیشتری را در فضای کمتری تامین می کند و هزینه کمتری هم صرف می کنند. از انجا که بسیاری از قطعات می توانند به اشتراک پذاشته شوند با سرور راک 1U تفاوت زیادی دارند. به عنوان مثال؛ وقتی که ما از سرور تیغه ای استفاده می کنیم دیگر نیازی به 10 دی وی دی درایو و 10 ماژول مدیریت از راه دور مختلف و 20 منبع تغذیه ندارید (با توجه به مثال بالا).

انعطاف پذیری سرور یکی از تفاوت های سرور راک و تیغه ای

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ اکثر سرورهای تیغه ای نسبت به سرورهای راک انعطاف پذیرتر هستند. به عنوان مثال در تیغه های برنامه های پایگاه داده با کارایی بالا؛ کارت RAID اکسترنال نمی تواند به یک آرایه دیسک مجهز شود. علاوه بر این، اگر کاربر به سرور پایگاه داده با ظرفیت ذخیره سازی بالا نیاز داشته باشد و تمایل به ایجاد کلاستر نداشته باشد، تیغه بدون قدرت ظاهر می شود.

از آنجا که یک سرور راک با 16 حافظه در بازار به سادگی در دسترس است، اکثر تیغه ها فقط از 4 تا 8 حافظه پشتیبانی می کنند. در اینجا انعطاف پذیری سرور تیغه ای ضعیف تر است، حتی اگر محصول مناسبی هم وجود داشته باشد قیمت آن فوق العاده بالا است.

در بیشتر موارد، این تیغه از یک هارد 2.5 اینچی پشتیبانی می کند و نه هارد 3.5 اینچی و همچنین از عملکرد کمتری برخوردار است. امروزه یک تیغه معمولی حداکثر هارد 140 گیگابایت را شامل می شود و بسیاری از محصولات راک می توانند به ظرفیت 2 ترابایتی مجهز شوند.

آیا سرور راک و تیغه ای از نظر هزینه تدارکات و خرید با هم تفاوت دارند؟

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟ به صورت تئوری، به دلیل کاهش تعداد بسیاری از قطعات تکراری و غیر ضروری مانند DVD، منبع تغذیه و KVM، کابل های شبکه، هزینه خرید سرور تیغه ای کمتر از هزینه خرید سرور راک است. تولیدکنندگان سرورهای تیغه ای هر کدام دارای معماری تیغه اختصاصی هستند و همین امر باعث می شود که IBM، HP و Dell به دلیل ماهیت انحصاری که دارند قیمت بالاتری داشته باشند.

تصور می شود که هزینه سرور تیغه ای بسیار کمتر از گرانترین سرورهای راک همان تولید کننده است. اما در واقع اگر کاربر به تدریج تیغه شاسی را افزایش دهد متوجه خواهید شد که سرور راک مقرون به صرفه تر است. از انجا که اکثر تیغه ها و محصولات مرتبز گرانتر از محصولات راک هستند، عموما شاسی تیغه به 4000 تا 8000 دلار نیاز دارند، تیغه آن هم بالاتر از قیمت راک 1U  است (حداقل ارزانتر نیست).

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟  قابلیت توسعه و استانداردسازی

مزیت سرور راک 1U این است که فناوری استاندارد طراحی سرور را اتخاذ می کند، لوازم جانبی استاندارد، رابط استاندارد با عملکرد RAID، عملکرد بیشتر و می توانند به طور مستقل اجرا شوند و کارهایی را انجام دهند. از نظر مقیاس پذیری، سرور راک به دلیل فضای کوچک شاسی، عملکرد ضعیفی در شاسی دارد اما می توان از طریق کلاستر سرور یا کابینت توسعه اکسترنال ، آنها را بسیار کارآمد کرد. سرورهای تیغه ای در مقیاس پذیری و توسعه اکسترنال نوآورانه هستند.

اضافه کردن یک سرور جدید به طور معمول شامل نصب پردازنده چدید یا سرور تیغه ای چند پردازنده ای جدید در شاسی است. سرور تیغه ای را می توان به عنوان یک زیرساخت توسعه متصل کرد. علاوه بر این، ماژول و گزینه های داخل شاسی این امکان را به ما می دهد تا پس از اتصال اکسترنال, عملکرد را به اشتراک بگذاریم. طراحی ماژولار فناوری تیغه می تواند به سرعت افزایش پیدا کند.

سرورهای تیغه ای Dell,HP و IBM سازگار نیستند و هیچ استانداردسازی وجود ندارد و استانداردهای مختلف شاسی تیغه برای همان تولید کننده وجود دارد. سرور راک یک استانداردسازی یک پارچه دارد و سرورهای 2U IBM می توانند در کابینت های سرور 42U DELL نصب شوند.

تفاوت سرور تیغه ای و راک در چیست؟  قابلیت اطمینان و نگهداری

با استفاده از یک طرح مشترک سرور راک 1U به علت استغاده از تعداد زیادی کابل برقريال کابل شبکه و غیره نقاط خرابی بالقوه را تشکیل می دهد، در حالی که سرور تیغه ای یک راه حل بهتر را ارائه می دهد و نقاط خرابی را کاهش می دهد و از طریف دیگر قابلیت اطمینان سیستم را افزایش می دهد.

کلیه قطعات اصلی سرور تیغه ای می توانند به صورت Hot-Swap تعویض شوند کع از این بین می توان به سیتم خنک کننده، منبع تغذیه، کنترلرها و سوئیچ های اترنت، هارددیسک ها و پردازنده ها و … اشاره کرد. تغمیر این سرورها به طور ساده به معنای بیرون کشیدن تیغه از شاسی است، بعد به سادگی قطعاتی مانند هارد تعویض می شود. سیستم سرور تیغه ای پیشرفته یک روش هوشمند برای دستیابی به تعمیر و نگهداری بسیار حساس فراهم می آورد، عملکرد تشخیصی پیشرفته می تواند کارمندان و سرویس کاران را برای تعمیر و نگهداری راهنمایی کند تا به قطعات معیوب به صورت مستقیم دسترسی پیدا کنند. به طور کلی تعمیر و نگهداری سرور راک پیچیده تر از سرورهای تیغه ای می باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی سرورهای های راک و سرورهای تیغه ای دستگاه های کاربردی هستند که به یک کاربرد خاص تخصیص داده می شوند. سرورهای راک می توانند نیازهای برنامه کاربر را برآورده کنند، سرور تیغه ای بیش از حد متراکم است و مسئله استاندارد سازی و جنبه های حرارتی به طور کامل در آن بررسی نشده است، سرور تیغه ای برای استفاده از تعداد زیادی از دستگاه ها در کنار هم مناسب است تا کلاستری را برای استفاده کاربران فراهم سازد.