رمز ارز چیا (Chia) ادعا می کند بزرگترین مشکل بیت کوین را حل می کند
رمز ارز چیا (Chia) ادعا می کند بزرگترین مشکل بیت کوین را حل می کند

رمز ارز چیا (Chia) ادعا می کند بزرگترین مشکل بیت کوین را حل می کند! بیت کوین  ممکن است پادشاه رمز ارزها باشد اما با توجه به فناوری پر مصرف زیربنایی که دارد با مشکلات زیست محیطی مواجه است.

رمز ارز جدیدی به نام Chia ادعا می کند که گزینه ای سازگار با محیط زیست است. مانند اکثر ارزهای دیجیتال؛ چیا مبتنی بر شبکه غیر متمرکز معرف و به بلاکچین است. اما برخلاف بیت کوین, Chia توسط مخترع بیت تورنت (BitTorrent) ساخته شده است که ادعا می کند با فرایند ماینینگ خود در تایید و ثبت تراکنش ها، ردپای کربن بسیار کمتری دارد.

Chia اولین تراکنش خود را در هفته گذشته انجام داد و به یک گزینه جذاب برای علاقمندان به سرمایه گذاری تبدیل شده است.

رمز ارز چیا (Chia) چیست؟

شبکه چیا در سال 2017 با تمرکز بر پیامدهای زیست محیطی ماینینگ ارزهای دیجیتال (فرآیند محاسبات کاملا تخصصی و پر مصرف که با حل معادلات پیچیده کوین های جدید ایجاد می کند) ساخته شد.

به گفته بنیانگذار آن، تفاوت اصلی بین این رمز ارز و سایر گزینه ها؛ روش اثبات فضا و زمان در هنگام تایید تراکنش ها است که از فضای دیسک استفاده نشده بر روی هارددیسک های کاربران استفاده می کند و نسبت به بیتکوین از انرژی کمتری استفاده می کند.

شبکه چیا توسط برام کوهن تاسیس شد؛ وی همچنین سیستم به اشتراک گذاری فایل های نظیر به نظیر بیت تورنت را اختراع کرد و قبلا از سرمایه گذاران برجسته ای مانند Andreessen Horowitz و Naval Ravikant حمایت کرده است.

رمز ارز چیا (Chia) ادعا می کند بزرگترین مشکل بیت کوین را حل می کند

این فرآیند چگونه کار می کند؟

هر رمز ارز دیجیتال از روش خاص خود برای تایید تراکنش ها استفاده می کند؛ و معمولا از قدرت سیستم ماینرها استفاده می کنند. فرایند ماینینگ چیا (که شبکه Chia آن را farming می نامد) متکی به استفاده از فضای خالی دستگاه های ذخیره سازی کامپیوتری است.

به گفته Coin Market Cap ، فرایند “اثبات فضا و زمان” از سوی چیا به شرکت کنندگان در شبکه این امکان را می دهد تا نشان دهند که در مدت زمان مشخصی اطلاعات را به صورت فیزیکی ذخیره کرده اند .

به عنوان مثال، این شبیه فرآیند ماینینگ رمزهای پایه مانند اتریوم نیست. در حال حاضر، اتریوم از اثبات کار استفاده می کند که برای برداشت و ماینینگ کوین های غیر متمرکز به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. با این وجود؛ اتریوم 2.0 پیشنهادی از یک مدل اثبات استفاده می کند که گفته می شود از انرژی بیشتری استفاده می کند.

بخشی از جذابیت رمز ارزهای پایه این است که افراد می توانند بدون درگیری هایی که بانک های سنتی یا سازمان های دولتی دارند؛ پول ارسال یا دریافت کنند. تمام تراکنش ها با استفاده از یک پایگاه داده به نام بلاکچین تایید و ثبت می شوند. به طور معمول، این فرایند برای تامین انرژی این سیستم ها به مقدار زیادی برق نیار دارد؛ برخی تخمین ها اولید دی اسکید کربن ماینینگ بیت گوین را معادل با نیوزیلند می دانند.

کوهم بیان کرده است که امیدوار است به زودی چیا در صرافی های رمزنگاری از جمله Coinbase قرار بگیرد.

آماده ساخت مزرعه Chia هستید؟

کوهن بیان کرده است که ما نرم افزار خود را به این منظور طراحی کرده ایم که توسط هر کسی که می تواند از اینترنت استفاده کند؛ قابل بکار گیری باشد. از آنجا که مزرعه چیا به انرژی زیادی نیاز ندارد؛ کوهن می گوید که این کار را می توان در یک آپارتمان معمولی انجام داد.

شبکه چیا دارای یک بستر تراکنش بلاکچین به نام Mainnet است که می توان آن را در وب سایت شبکه chia.net دانلود کرد. برای شروع ساخت مزرعه، باید برنامه را روی سیستم خود دانلود کنید و از طریق رابط کاربری فضای مشخصی را به شبکه اختصاص دهید.

کوهن می گوید این سخت افزار کاملا معمولی است و گزینه های خیلی سفارشی و گران قیمت نمی باشند. اکثر اربران مقداری فضای ذخیره سازی استفاده نشده دارند که می توانند از آن استفاده کنند.

رمز ارز چیا (Chia) ادعا می کند بزرگترین مشکل بیت کوین را حل می کند

از آنجا که ماینینگ چیا به انرژی زیادی نیاز ندارد می توانید حتی از لپ تاپ خود استفاده کنید؛ این در حالی است که سایر ارزهای دیجیتال به دستگاه های پیچیده ای نیاز دارند و قبض برق شما را افزایش می دهند.

الکس دو ویرس ، اقتصاددان ارز دیجیتال بیان می کند که ماینرهای بیت کوین معمولا مجبورند دستگاه های خود را به صورت 7 روز هفته و 24 ساعته روشن بگذارند تا سودآوری را به حداکثر برسانند.

آیا رمز ارز چیا باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود؟

فرآیند farming چیا یک گزینه ماینینگ سبز است؛ اما هنوز هم به برق نیاز دارد.

نیک اسپانوس ، مدیر عامل شرکت نرم افزاری Blockchain Technologies Corp بیان می کند که “سازگار با محیط زیست” یک اصطلاح نسبی است. کامپیوترها برای کار کردن به برق احتیاج دارند و از منابع طبیعی برای ساخت هارددیسک ها استفاده می شود؛ دقیقا به همان روشی که وسایل نقلیه الکتریکی و آسیاب های بادی هنوز به منابع زیادی احتیاج دارند؛ و فاصله زیادی با این دارند که واقعا با محیط زیست سازگار باشند.

این ارز دیجیتال هنوز هم از فضای هارددیسک های سیستم و قدرت پردازنده استفاده می کند اما به طور قابل توجهی نسبت به سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم انرژی بسیار کمتری برای ماینینگ استفاده می کنند.

منبع: edition.cnn