دیکشنری کامپیوتر – فرهنگ لغتی از اصطلاحات حافظه کامپیوتر
دیکشنری کامپیوتر – فرهنگ لغتی از اصطلاحات حافظه کامپیوتر

آیا می خواهید در مورد حافظه کامپیوتر بیشتر بدانید؟ بسیاری از اصطلاحات بسیار شبیه هستند. در ادامه شما فرهنگ لغتی از اصطلاحات حافظه کامپیوتر را در اختیار خواهید داشت:

تعریف اصطلاحات حافظه کامپیوتر

Access time یا زمان دسترسی – به مقدار زمان صرف شده برای دسترسی به اطلاعات یک سلول حافظه اشاره دارد و معمولا بر حسب نانوثانیه محاسبه می شود.

Antistatic یا آنتی استاتیک – برای توصیف چیزی که مانع ایجاد بار الکتریکی ساکن می شود اطلاق می شود مانند کیسه پلاستیک آنتی استاتیک

BIOS یا بایوس – مخفف عبارت Basic input/output system است و رابط کاربری میان سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر را فراهم می آورد. بایوس چگونگی دسترسی سخت افزار شما را تعیین می کند.

Bandwidth یا پهنای باند – به مقدار داده ای که می تواند بین دو قطعه سخت افزاری در یک دوره زمانی مشخص انتقال داده شود اشاره دارد. پهنای باند ماژول DRAM بر حسب مکابایت در ثانیه اندازه گیری می شود.

Binary یا باینری – سیستم کامپیوتر باینری یا دو دویی که بر اساس دو رقم 0 و 1 است. تمام اطلاعات ذخیره شده و انتقال اطلاعات به صورت باینری می باشد.

Bit یا بیت – کوچکتر واحد داده (0 یا 19 که کامپیوتر به رسمیت می شناسد.

Buffer یا بافر – محلی که اطلاعات در آنجا نگهداری می شود تا توسط دستگاه هایی که با سرعت مختلف کار می کنند و یا دارای اولویت های مختلف هستند به اشتراک گذاشته شوند. یک بافر اجازه می دهد تا یک دستگاه بدون تاخیری که سایر دستگاه ها اعمال می کنند کار کند.

Bus یا باس – یک مسیر در کامپیوتر که برای انتقال اطلاعات استفاده می شود. باس داده براساس پهنا ( بر حسب بیت ها) و سرعت (برحسب مگاهرتز)  توصیف می شود. باسی که در جلوی مادربرد قرار داده شده است شاهراه اصلی اطلاعات است و به پردازنده، چیپست، DRAM و کنترلر گرافیکی متصل است. باس حافظه ( از کنتربر حافظه تا اسلات های توسعه دهنده حافظه) روی مادربرد کار می کند.

Byte یا بایت – حاوی هشت بیت اطلاعات است. بایت واحد اصلی پردازش کامپیوتر می باشد و اکثر مشخصات و اندازه گیری عملکرد کامپیوتر برحسب بایت و مشتقات آن مانند کیلو بایت KB و مگابایت MB است.

CPU یا پردازنده – واحد پردازش مرکزی می باشد. اصلی ترین تراشه در کامپیوتر است که عملیات و جریان داده ها را کنترل می کند.

Cache یا کش – یک نوع حافظه که اطلاعاتی که اخیرا بدان ها دسترسی پیدا شده است را نگهداری می کند و به منظور سرعت دسترسی متوالی به اطلاعات طراحی شده است. کش معمولا حافظه ای کوچک و بسیار سریع است.

دیکشنری کامپیوتر – فرهنگ لغتی از اصطلاحات حافظه کامپیوتر

اصطلاحات حافظه کامپیوتر

Chipset یا چیپست – یک تراشه روی مادربرد است که جریان داده میان پردازنده و سایر قطعات سیستم را کنترل می کند.

Clock rate یا سرعت کلاک – فرکانسی که تراشه کامپیوتر در یک ثانیه اجرا می کند این عبارت سرعتی که در آن بیت های اطلاعات پردازش و یا ارسال می شوند را تعریف می کند. سرعت کلاک می تواند سرعت پردازش اطلاعات را تنظیم کند.

Controller یا کنترلر یا کنترل کننده – یک تراشه که نحوه ذخیره سازی، پردازش و دستیابی را کنترل می کند.

DDR(X) حافظه دی دی آر – یک نوه فناوری حافظه است که عددهای مابعد DDR نسل فناوری را نشان می دهد. فناوری DDR با نسخه های قبلی سازگار نیست و بنابراین یک سیستم تنها می تواند یک نسل از حافظه را اجرا کند. برای اینکه نوع حافظه سیستم خود را شناسایی کنید از ابزار Crucial® Advisor™ یا System Scanner استفاده کنید.

DIMM مخفف عبارت Dual inline memory module است و یک نوع ماژول حافظه برای سیستم های دسکتاپ می باشد.

DRAM مخفف عبارت Dynamic random access memory است و به معنای حافظه دستری تصادفی دینامیک می باشد و در کامپیوترهای شخصی استفاده می شود.

Dual Channel یا دو کاناله – فناوری که از دو کنترلر حافظه یکسات استفاده می کند به طوری که دو ماژول DRAM به صورت همزمان قابل دسترس خواهند بود که باعث کاهش زمان تاخیر میان یک فرمان و فرمان بعدی می شود. فناوری دو کاناله در حال حاضر در بسیاری از سیستم های مدرن وجود دارد اما برای اینکه این فناوری کار کند باید دو ماژول حافظه که در سیستم نصب می شوند یکسان باشند.

ECC مخفف Error Correcting Code و به معنای کد تصحیح خطا می باشد.یک نوع حافظه DRAM است که دارای کدهای اضافی برای تشخیص و تصحیح خطاهای حافظه می باشد.

دیکشنری کامپیوتر – فرهنگ لغتی از اصطلاحات حافظه کامپیوتر

اصطلاحات حافظه کامپیوتر

Electrostatic Discharge  یا تخلیه الکترواستاتیک (ESD) – به عنوان برقی که از الکتریسیته ساکن ساخته می شود شناخته می شود. مهم است که ESD را به حداقل برسانید چونکه می تواند به قطعات الکترونیکی آسیب بزند.

Flash Memory یا فلش مموری – یک نوع وسیله که برای ذخیره سازی اطلاعات غیر فرار استفاده می شود و در کارت های فلش دوربین دیجیتال، فلش های USB و هاردهای SSD وجود دارد. فلش مموری از فناوری متفاوتی از حافظه کامپیوتر (DRAM9 استفاده می کند.

Gigabit یا گیگابیت – مقدار حافظه معادل 1024 مگابیت اطلاعات (1073741824 بیت) را گیگابیت گویند و به اختصار با Gb نمایش داده می شود.

Gigabyte یا گیگابایت – مقدار حافظه معادل 1024 مگابایت اطلاعات (1073741824 بایت) را گیگابایت گویند و به اختصار با GB نمایش داده می شود.

Heat Spreaders یا پخش کننده حرارتی – یک پوشش در ماژول DRAM که به از بین رفتن گرما کمک می کند.

Hertz یا هرتز – یک سیکل ساعت (مقدار سرعتی که یک قطعه اطلاعات نوشته و یا خوانده می شود) در ثانیه. هرتز برای اندازه گیری سرعت انتقال در سیستم کامپیوتری استفاده می شود.

JEDEC مخفف Joint Electron Device Engineering Council است و یک سازمان است که استانداردهای صنعتی را برای مشخصات، قابلیت ها و گزینه های حافظه تعریف می کند.

LRDIMM مخفف Load-reduced DIMM است و یک نوع فناوری حافظه است که می تواند DIMM های بیشتری را در هر کانال ارائه دهد و ظرفیت حافظه نصب شده ماژول را دو برابر می کند و اجازه می دهد از 35 درصد پهنای باند بیشتر استفاده کنید.

Latency یا تاخیر – مقدار زمانی کهصرف می شود تا حافظه به یک فرمان یا دستور پاسخ دهد. به طور کلی تاخیر کمتر باعث سریعتر شدن دستگاه می شود.

Megahertz یا مگاهرتز که به اختصار با MHz نمایش داده می شود. سیکل های ساعت در میلیون سیکل های یک ثانیه را اندازه گیری می کند. به طور مثال سرعت حافظه با 1333MHz یا 1600MHz نمایش داده می شود.

Memory Controller یا کنترلر حافظه – تراشه ای که برای بررسی جریان داده خارج شده یا وارد شده از حافظه استفاده می شود و می تواند در چیپست اصلی یا در پردازنده قرار بگیرد.

Module یا ماژول – یک جز از حافظه واقعی است. DIMM ها (ماژول های حافظه دسکتاپ) و SODIMM (ماژول های حافظه لپ تاپ) رایجترین نوع از ماژول های حافظه هستند.

Motherboard یا مادربرد – برد مدار چاپی اصلی در کامپیوتر که باس های سیستم را حمل می کند. مادربرد مجهز به سوکت هایی برای اتصال پردازنده ها، ماژول های حافظه، کارت های پلاگین، دستگاه های جانبی و غیره می باشد.

دیکشنری کامپیوتر – فرهنگ لغتی از اصطلاحات حافظه کامپیوتر

اصطلاحات حافظه کامپیوتر

Notch یا ناچ – برشی که در پایین ماژول حافظه قرار گرفته است. هر نوع حافظه (SDRAM, DDR, DDR2, DDR3, DDR4) دارای موقعیت ناچ منحصر به فردی  برای DIMM ها و SODIMM ها هستند تا از استفاده اشتباه حافظه در سیستم جلوگیری شود. ناچ ها همچنین کمک می کنند تا اطمینان حاصل شود که ماژول حافظه به درستی نصب شده است.

Overclocking یا اورکلاک کردن – یک قطعه سخت افزاری را در سرعت کلاک بالاتری اجرا می کند. اغلب سخت افزارها نسبت به مشخصات سازنده توانایی اجرای سریعتری را دارند و می توانند به صورت ایمن اورکلاک شوند. برای اورکلاک کردن یک چیپ، یا سرعت باس بالاتر یا مالتی پپلیر بالاتر یا سرعت ولتاژ بالاتر و ترکیبی از این موارد تنظیم می شود.

Printed Circuit Board یا تخته مدار چاپی که به اختصار  PCB گفته می شود – یک کارت اماده برای اتصال قطعات الکترونیکی است. در حافظه کامپیوتر، این مدار سبز رنگ است و تراشه های DRAM مشکی روی آن قرار می گیرند. PCB ها از مواد غیر رسانا ساخته می شوند و دارای لایه هایی از مدار هستند که اجزاری مختلف حافظه را به سیستم متصل می کنند.

Processor یا CPU یا پردازنده – واحد پردازنده مرکزی که تمام قطعات کامپیوتر را به هم وصل می کند و جریان داده ها را کنترل می کند.

RAM مخفف Random Access Memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی است – یک حافظه فرار است که برای ذخیره سازی موقت اطلاعات استفاده می شود. رم دارای دستیابی تصادفی است چونکه مکانی که اطلاعات در ان ذخیره می شوند تاثیری در سرعت دسترسی ندارد. هر چه رم بیشتر باشد برنامه های بیشتری را می توان به صورت همزمان اجرا کرد بدون اینکه سرعت سیستم کاهش پیدا کند.

Registered Memory یا حافظه رجیستر شده ، حافظه بافر شده یا RDIMM – یک نوع DRAM با رجیستری مابین حافظه و کنترلر حافظه است. رجیستر اطلاعات را برای یک سیکل ساعت نگه می دارد تا قابلیت اطمینان را افزایش دهد.

ROM مخفف Read Only Memory و به معنای حافظه فقط خواندنی – این حافظه شامل دستورالعمل هایی است که برای راه اندازی سیستم شما لازم است. ROM یک نوع حافظه غیر فابل تعویض است.

SDRAM مخفف Synchronous dynamic random access memory است و یک نوع حافظه DRAM است که اطلاعات را به صورت همزمان به باس حافظه انتقال می دهد.

SODIMM مخفف Small outline DIMM است و اندازه آن نصف اندازه DIMM استاندارد است. SODIMM ماژول های حافظه ای هستند که در لپ تاپ ها استفاده می شوند.

Speed یا سرعت – در DRAM سرعت برحسب مگاهرتز و پهنای باند است. اغلب هر دو به صورت DDR3-1333 PC3-10600 نمایش داده می شوند که 1333 بر حسب مگاهرتز است و سرعت را نشان می دهد و 10600 گهنای باند برحسب مگابایت در ثانیه است.

Timings  یا تایمینگ – تایمینگ به تاخیر یک ماژول حافظه اشاره دارد. حافظه استاندارد دارای تایمینگ CAS Latency (CL) هستند. برخی ماژول ها به صورت اعداد جداگانه مقادیر CL, tRCD, tRP و tRAS را لیست می کنند به طور مثال 8-8-8-24. این چهار عدد با هم تایمینگ یک ماژول را نشان می دهد ( مانند تاخیر، مقدار تایمینگ کمتر به معنای عملکرد بهتر است).

Tri-Channel یا سه کاناله – گسترشی از فناوری دو کاناله است که به صورت همزمان می توانید از 3 ماژول حافظه استفاده کنید که باعث کاهش تاخیر در عملکرد حافظه می شود.

Unbuffered Memory یا حافظه بدون بافر شده – UDIMM استاندارد حافظه ای است که در کامپیوترهای شخصی، لپ تاپ ها و مک ها استفاده می شود.

Virtual Memory یا حافظه مجازی – وقتی تمام حافظه استاندارد استفاده شده باشد، سیستم کامپیوتر کمی حافظه را از حافظه درایو ذخیره سازی قرض می کند.