روش تست اولیه سرور اچپی

روش تست اولیه سرور اچپی


روش تست اولیه سرور اچپی: وقتی شما برای اولین بار سروری را خریداری میکنید. چندین فاکتور برای شما بسیار مهم می باشد که کانفیگ آن را بخوانید و بدانید سرور شما دارای چه کانفیگوریشنی بوده و آیا سیستم های این سرور سالم می باشد یا نه! در واقع ماژولهایی مانند رم، هارد و پردازنده از جمله مواردی هستند که باید در تست یک سرور بررسی شوند (روش تست اولیه سرور اچپی).

در این پست به صورت تصویری میخواهیم موارد زیر را در سرور dl380g7 بررسی کنیم و ببینیم چطور میشه این موراد را چک کرد و از سالم بودن و درست بودن کارکرد اونها به صورت دقیق اطلاع پیدا کرد.

  • ظاهر سرور اعم از سلامت شاسی و سلامت قطعات و همینطور پنل جلویی
  • بررسی علائم هشدار دهنده سرور اعم از چراغهای هشدار دهنده در پنل جلویی
  • بررسی قطعات داخلی سرور مانند رم و ظرفیت آنها، فن ها، هیت سینک ها، پردازنده ها و پاورهای و بقیه
  • بررسی ILO
  • بررسی Raid
  • بررسی رید کنترلر

تصویر اول

پنل جلویی سرور dl380g7: در این تصویر می توانید بخش جلویی سرور را ببینید که شامل دکمه پاور و نشانگرهای مربوط به پاور، سی پی یو و مموری می باشد. یکی از نشانگرها در کنار دکمه پاور نشان دهنده شرایط کلی سرور می باشد و در صورتی که سرور دارای ایراد اساسی باشد این چراغ قرمز روشن میگردد (روش تست اولیه سرور اچپی).

 

تصویر دوم

در این جدول تمام خصوصیاتی که باید در تست اولیه یک سرور باید انجام شود میبینید. این جدول شامل اطلاعات کلی در مورد خود سرور و قطعات موجود در آن می باشد. از مهمترین خصوصیات مربوط به مادربورد سرور سیستم ILO و رید بندی می باشد که در طول این مقاله در مورد آن صحبت خواهیم کرد (روش تست اولیه سرور اچپی).

 

تصویر سوم

تصویر سوم مربوط به صفحه اول بالا آوردن سیستم سرور می باشد. به تصویر زیر نگاه کنید. به محض روشن شدن سرور این تصویر د مانیتور شما ظاهر میشود. البته در صورتی که سیستم شما سالم باشد و مادربورد سالم باشد. در برخی موارد میبینیم که هنگام روشن کردن سرور تصویری دریافت نمیشود در این صورت باید اتصالات را مجدد بررسی کنید سپس در مورد سلامت مادربورد و سرور بررسی های لازم را انجام دهید (روش تست اولیه سرور اچپی).

تصویر چهارم

در تصویر چهارم میتوانید کانفیگ اصلی سرور را مشاهده کنید. همانطور که می بینید در این تصویر ظرفین رم را 8 گیگ نشان میدهد. پردازنده این سرور X5650 بوده و یکی تک سی پی یو می باشد. البته سرور DL380G7 دو پردازنده ای می باشد ولی در این سرور تنها یک پردازنده 2.6 گیگاهرتزی وجود دارد. به محض اینکه این صفحه ظاهر شد و عبارت PRESS ANY KEY TO VIEW OPTION ROM ظاهر شد کلید SPACE را فشار دهید تا وارد بررسی بخش ILO شود.

تصویر پنجم

در تصویر پنجم وارد صفحه ای میشویم که نشان دهنده ILO می باشد. به محض اینکه کلید SPACE را فشار دهید وارد یک صفحه سیاه رنگ میشود که در این لحظه باید کلید F8 را فشار دهید. با فشار دادن F8 وارد صفحه آبی رنگ ILO میشوید. تصویر زیر نشان دهنده سالم بودن ILO می باشد. سالم بودن ILO نشان دهنده سلامت شبکه سازی سرور می باشد. با این قابلیت شما میتوانید سرور خود را از راه دور مدیریت کنید.

تصویر ششم

بعد از بررسی سلامت ILO از این بخش خارج میشوید و منتظر میمانید سیستم وارد صفحه سیاه رنگی شود که به بررسی کش کنترلر سیستم بپردازد. در تصویر زیر میتوانید این صفحه را ببینید. همانطورکه مشاهده میکنید کش کنترلر این سیستم از نوع P410 512MB می باشد. در برخی سیستم ها این کش و حافشه اون فرق داره. دقت داشته باشن که کش کنترلر سرور نسل های 7 و 8 با هم فرق میکند و نمیتوان آنها را جای هم استفاده کرد. در صورتی که سیستم شما کارت کش را نداشته باشه بخش دوم یعنی ظرفیت کنترلر را نشان نخواهد داد. سالم بودن کنترلر سرور برای رید بندی هارد ضروری می باشد.

 

تصویر هفتم

در این تصویر شما میتوانید رید بندی هارد سرور را مشاهده میکنید. همین که ظرفیت مربوط به کش رو نشان داد مجدد کلید F8 را فشار دهید تا وارد صفحه زیر بشه! و بتونید هارد های 2.5 اینچی قرار داده شده در سرور را رید کنید. در صورتی که سیستم شما هارد نداشته باشد پیام NO HARD DIVICE را نشان میدهد. موفق باشین.