سگا مگا درایو

سگا مگا درایو



سگا مگا درایو: مگا درایو (Mega Drive) / جنسیس (Genesis) در سال ۱۹۸۸ دستگاه سگا جنسیس (با نام ژاپنی سگا مگا درایو) تولید شد که موفق‌ترین کنسول سگا تا بحال لقب گرفت. سگا سومین کنسول را زمانیکه نینتندو با کنسول ۸ بیتی NES بر بازار سلطه داشت، بسیار پرقدرت ارائه کرد. دستگاه سگا جنسیس با قدرت گرافیک ۱۶ بیتی و صدایی استریو، قدرت بلا منازع آن زمان بود تا اینکه نینتندو در رقابت با جنسیس سگا، دستگاه سوپر نینتندو را ارائه کرد. سوپر نینتندو از لحاظ گرافیک، بسیار قویتر از جنسیس بود، اما از لحاظ سرعت پردازش نمی‌توانست با سگا جنسیس برابری کند. این موضوع با توجه به اینکه سوپر نینتندو بعد از سگا جنسیس تولید شده بود، تبدیل به یک ضعف برای نینتندو شد و شعاری ساخته شد بنام اینکه: جنسیس می‌تواند کاری که نینتندو نمی‌تواند را انجام دهد. Genesis does what Nintendon’t!

با توجه به همین موضوع، بازی سونیک پس از تحقیقات بسیار و تلاش بی وقفه سگا، بطوری تولید شد که طرفداران نینتندو فکر آنرا هم نمی‌کردند؛ زیرا که سونیک یک بازی سریع بود، و این در صورتی بود که هیچ‌کدام از بازی‌های SNES مخصوصاً قارچ خور یا همان ماریو Mario معروف نمی‌توانست با آن سرعت پردازش و اجرا شوند (البته نینتندو ماریو را بر روی ماشین سوار کرد! تا بتواند در بازی Mario Kart سرعت پردازش پایین دستگاه خود را مخفی کند).

این دلایل باعث شد تا سونیک و سگا در مدت زمانی، حتی از ماریو و نینتندو معروف تر و محبوب تر شود و سگا بالاترین فروش کنسولی خود را در این زمان تجربه کرد. سگا جنسیس یکی از هوشمندانه‌ترین کنسول‌های تاریخ است، زیرا که قابلیت اتصال به چندین دستگاه را داشت. سگا جنسیس از کنار دستگاه، قابلیت اتصال به مگا سی دی (Mega CD) و از روی سوکت کارتریج (Cartridge) قابلیت اتصال به 32X را داشت. این دو دستگاه که از لحاظ گرافیکی قویتر از جنسیس بودند، توانستند ضعف گرافیکی جنسیس را در مقابل سوپر نینتندو پوشش دهند. سگا مگا سی دی را باید یکی از اولین دستگاه‌های با درایو CD جهان دانست که تقریباً استقبال خوبی از آن شد. در همین ایام شرکت‌های SNK با کنسول شبیه آرکید خود یعنی نئو جیو (Neo Geo) و شرکت پاناسونیک با دستگاه 3DO وارد بازار و رقابت با سگا و نینتندو شدند که پس از مدتی از گردونه رقابت حذف شدند. در آن سال‌ها که رقابت کنسول‌های بازی بین سگا و نینتندو محدود بود، دو شرکت تصمیم گرفتند دستگاه بازی همراه بسازند. دستگاه نینتندو دستگاهی بود بنام Game Boy با صفحه نمایش کوچک و سیاه و سفید. اما در عوض سگا با تولید دستگاه بازی همراه گیم گیر Game Gear غوغایی بپا کرد. صفحه نمایش بزرگ و رنگی و گرافیک بالای بازی‌های Game Gear بسیار عالی بود. اما فقط به دلیل سنگینی و قیمت بالای آن از آن استقبال نشد و مردم کنسول دستی نینتندو را با همه ضعف‌های آن پذیرفتند. البته سگا در کنسول‌های دستی، دو دستگاه سگا پیکو (Pico) و سگا نومد (Nomad) را نیز تولید کرد که از آنها کمتر از Game Gear استقبال شد.

  • منبع: ویکی پدیا