تفاوت بین حافظه رم (RAM) و رام (ROM) چیست؟
تفاوت بین حافظه رم (RAM) و رام (ROM) چیست؟

تفاوت بین حافظه رم (RAM) و رام (ROM) چیست؟ رم (RAM) مخفف عبارت random access memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی است در حالی که رام (ROM) مخفف عبارت read-only memory و به معنای حافظه فقط خواندنی است و در حال حاضر در سیستم شما وجود دارند. رم حافظه ای فرار است و به صورت موقت اطلاعاتی که در حال کار روی آن هستید را ذخیره می کند در حالی که رام یک حافظه غیر فرار می باشد و به طور دائم دستورالعمل ها را برای کامپیوتر شما ذخیره می کند.

حافظه فرار یا ناپایدار و غیر فرار یا پایدار چیست؟

رم (RAM) حافظه ای فرار است و این بدان معناست که اطلاعات شما به صورت موقت در ماژول حافظه ذخیره می شوند و هنگام قطع برق یا خاموش کردن سیستم این اطلاعات پاک می شوند. از آنجا که اطلاعات به طور الکتریکی روی ترانزیستورها ذخیره می شوند وقتی که جریان الکتریکی وجود نداشته باشد اطلاعات از بین می روند. هر بار شما یک فایل یا اطلاعاتی را درخواست می کنید این اطلاعات از هارد کامپیوتر یا اینترنت بازیابی می شوند. اطلاعات در رم ذخیره می شوند و هر بار که شما به برنامه یا صفحه دیگری سوئیچ می کنید این اطلاعات بلافاصله در دسترس قرار می گیرند. وقتی که کامپیوتر خاموش می شود حافظه پاک می شود و این فرآیند دوباره تکرار می شود. حافظه فرارمی توانند به راحتی توسط کاربران ارتقاء، تغییر و گسترش داده شوند.

تفاوت بین حافظه رم (RAM) و رام (ROM) چیست؟

رام (ROM) یک حافظه غیر فرار است و بدان معناست که اطلاعات به طور دائمی و همیشگی روی تراشه ذخیره می شود. این حافظه برای ذخیره اطلاعات به جریان الکتریکی وابسته نیست و اطلاعات با استفاده از کد باینری در سلول های منفرد نوشته می شوند. حافظه غیر فرار در قطعاتی از کامپیوتر که تغییر داده نمی شوند استفاده می شوند برای مثال برای ذخیره کردن اطلاعات بوت سیستم یا دستورالعمل های فریم ویر که توسط پرینتر اجرا می شوند استفاده می شود. خاموش کردن کامپیوتر روی رام تاثیری ندارد و این حافظه توسط کاربران قابل تغییر نمی باشد و این تفاوت بین حافظه رم (RAM) و رام (ROM) میاشد.