گرافیک آنبورد Onboard

گرافیک آنبورد Onboard



گرافیک آنبورد Onboard: چیپ‌های گرافیکی یکپارچه یا آنبورد (Integerated) کمپانی اینتل طی چند سال اخیر پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته‌اند و از نظر قدرت و کیفیت عملکرد بهبود یافته‌اند، اما با این حال قدرت عملکرد این پردازنده‌ها با سری پردازنده‌های گرافیکی شرکت‌های انویدیا (NVIDIA) و شرکت ای‌ام‌دی (AMD) قابل مقایسه نیست.  در ابتدا لازم می‌دانیم که شما عزیزان را بیشتر با چیپ‌های گرافیکی آشنا کنیم. چیپ‌های گرافیکی که عموما در لپ‌تاپ‌ها استفاده می‌شوند دو نوع اصلی هستند.

  • پردازنده‌های گرافیکی آنبورد، یکپارچه و مجتمع (Integerated/Onboard): این سری از چیپ‌ها یا پردازنده‌های گرافیکی در واقع رم (RAM) اختصاصی را به همراه نداشته و به طور مشترک از حافظه‌ سیستمی یا رم پردازنده مرکزی (CPU) دستگاه استفاده می‌کنند. از اینرو عموما این چیپ‌ها قدرت عملکرد بالایی نداشته و تنها به منظور رفع نیازهای پایه‌ای کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین یک پردازنده گرافیکی آنبورد یا یکپارچه، رم جداگانه نداشته و به طور مشترک از رم سایر بخش‌های دستگاه نظیر CPU به منظور تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات استفاده می‌کند.

پردازنده‌های گرافیکی آنبورد دو مزیت اساسی دارند. اولین مزیت مربوط به قیمت آن‌هاست. این نوع پردازنده عموما با قیمت مقرون به صرفه‌ای عرضه می‌شوند و چنانچه دقت کرده باشید، اغلب لپ‌تاپ‌های مقرون به صرفه به این نوع از چیپ‌های گرافیکی مجهز هستند. مزیت دوم این چیپ‌ها مربوط به مصرف انرژی کمتر آن‌هاست. چیپ‌های گرافیکی آنبورد نسبت به چیپ‌های گرافیکی اختصاصی مصرف انرژی کمتری داشته و نهایتا به طور غیرمستقیم منجر به افزایش توان شارژدهی باتری می‌شوند. در سمت مقابل طبیعی است که این پردازنده‌ها به منظور اجرای بازی‌های پرگرافیک به هیچ وجه عملکرد قابل قبولی نخواهند داشت و نسبت به پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی ضعیف‌تر عمل می‌کنند (گرافیک آنبورد Onboard).

  • چیپ‌های گرافیکی اختصاصی یا اصطلاحا Dedicated Graphics قرار دارند. برخلاف چیپ‌های نوع آنبورد، این نوع از پردازنده‌های گرافیکی از رم جداگانه و اختصاصی خود بهره می‌برند. بنابراین چیپ‌های گرافیکی اختصاصی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی از رم جداگانه و مستقل خود کمک گرفته‌ و هیچ اختلالی در رم پردازنده مرکزی یا CPU دستگاه ایجاد نمی‌کنند. به عنوان مثال ممکن است لپ‌تاپ شما از پردازنده مرکزی Intel Core i5 و رم ۴ گیگابایتی بهره‌مند باشد و چیپ گرافیکی NVIDIA GeForce GTX 680M با رم ۲ گیگابایتی نیز در آن به کار گرفته شود. در این شرایط کاملا مشخص است که چیپ گرافیکی لپ‌تاپ مد نظر از نوع اختصاصی است، چرا که از رمی مجزا بهره می‌برد.

چیپ‌ها یا پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی از نظر قیمت نسبت به پردازنده‌های آنبورد گران قیمت‌تر هستند و می‌توان گفت که در اغلب موارد مصرف انرژی بیشتری نیز دارند. عموما گرمای تولید شده از سوی این چیپ‌های گرافیکی نیز بیشتر است و به طور کلی در طراحی آن‌ها باید دقت چشمگیری صورت پذیرد. چیپ‌های گرافیکی اختصاصی به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات گرافیکی سنگین مرتبط با بازی‌های رایانه‌ای بسیار مطلوب عمل می‌کنند و عموما محصولاتی که به این نوع پردازنده‌های گرافیکی مجهز هستند از نظر قیمت نسبت به محصولات تجهیز شده به پردازنده‌های گرافیکی آنبورد گران‌تر خواهند بود (گرافیک آنبورد Onboard).

چگونه قدرت عملکرد چیپ‌های Intel HD Graphics را تقویت کنیم؟

چیپ‌های گرافیکی Intel HD Graphics از نوع آنبورد محسوب می‌شوند، بنابراین این پردازنده‌ها از نظر قدرت عملکرد سطح چندان بالایی نداشته و با هدف پردازش اطلاعات گرافیکی سنگین و اجرای بازی‌های رایانه‌ای پرگرافیک طراحی نشده‌اند. اما همانگونه که اشاره داشتیم، چیپ‌های گرافیکی یکپارچه یا آنبورد شرکت اینتل هم طی چند سال اخیر پیشرفت‌های شایان ملاحظه‌ای داشته‌اند. این موضوع سبب شده که هم اکنون شما با ایجاد تغییرات و اعمال فرآیندهای خاصی بر روی سیستم مجهز به این نوع پردازنده خود، قادر به اجرای برخی از بازی‌های رایانه‌ای مدرن باشید. در ادامه اقداماتی را معرفی می‌کنیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید قدرت عملکرد چیپ‌های گرافیکی Intel HD Graphics را تقویت نمایید (گرافیک آنبورد Onboard).

درایورهای گرافیکی پردازنده را به روز رسانی کنید

کمپانی اینتل هم مانند دو شرکت ای‌ام‌دی و انویدیا به طور مستمر به روز رسانی‌های مربوط به درایورهای گرافیکی سری پردازنده‌های خود را منتشر می‌کند. به روز رسانی این درایورها نقشی اساسی در افزایش و بهبود قدرت عملکرد پردازنده گرافیکی دستگاه دارند، بنابراین سعی کنید که همواره درایور چیپ گرافیکی خود را به روز رسانی یا آپدیت کنید. در این به روز رسانی‌ها عموما بسترها و روش‌های بهینه‌سازی عملکرد جدیدی ارائه می‌شود که به طور مستقیم منجر به افزایش قابلیت‌های پردازشی چیپ گرافیکی و نهایتا دستگاه خواهند شد. اگر تمایل دارید که از نهایت قدرت عملکرد گرافیکی دستگاه خود بهره بگیرید، همواره باید درایور چیپ گرافیکی آن را به جدیدترین نسخه ارائه شده از سوی کمپانی سازنده آن به روز رسانی نمایید.

در سیستم عامل ویندوز ۱۰ مایکروسافت بستری فراهم شده تا درایورهای سیستمی شما به طور اتوماتیک به روز رسانی شوند، اما با این وجود توجه کمتری به درایورهای مربوط به چیپ‌های گرافیکی آنبورد Intel HD Graphics می‌شود. بنابراین همواره سعی کنید که به طور دستی از به روز بودن درایور کارت گرافیک سیستم خود اطمینان خاصی نمایید. به منظور بررسی به روز بودن و امکان به روز رسانی درایورهای گرافیکی کمپانی اینتل می‌توانید از برنامه و ابزار Intel Driver Update Utility نیز استفاده کنید. این ابزار به شکل بسیار ساده‌ و کاربردی وضعیت درایور گرافیکی برند اینتل دستگاه شما را بررسی کرده و در صورت نیاز نسبت به دانلود و به روز رسانی جدیدترین نسخه از درایور منطبق با بستر سخت افزاری سیستم شما اقدام می‌کند (گرافیک آنبورد Onboard).

۱

دقت داشته باشید که ابزار نامبرده شده تنها برای دستگاه‌های کاربرد دارد که از چیپ‌های گرافیکی کمپانی اینتل بهره‌مند هستند. در غیر این صورت ابزار Intel Driver Update Utility قادر به به روز رسانی درایور گرافیکی سیستم شما نخواهد بود. بررسی آخرین نسخه از درایورهای گرافیکی منتشر شده از سوی کمپانی‌های تولید کننده از قطعات به سادگی قابل انجام است. بدین منظور وارد سایت رسمی شرکت سازنده چیپ گرافیکی سیستم خود شوید و سپس از لیست چیپ‌های گرافیکی موجود، مدل به کار گرفته شده در لپ‌تاپ خود را انتخاب نموده و آخرین نسخه از درایور آن را دانلود نمایید (گرافیک آنبورد Onboard).

دست‌کاری برخی از تنظیمات چیپ گرافیکی

با مراجعه به کنترل پنل پردازنده گرافیکی Intel HD Graphics خود با اعمال برخی از تغییرات خاص نیز می‌توانید قدرت عملکرد گرافیکی دستگاه و پردازنده را افزایش دهید. بدین منظور روی صفحه دسکتاپ دستگاه خود کلیک راست کرده و مانند تصویر زیر گزینه با عنوان “Graphics Properties” را انتخاب نمایید. دقت داشته باشید که دسترسی به این بخش از طریق منوی استارت و با استفاده از گزینه “Intel HD Graphics Control Panel” نیز امکان‌پذیر خواهد بود.

۲

هنگامی که پنجره کنترل پنل پردازنده گرافیکی را مشاهده کردید، بر روی آیکون ۳D کلیک نمایید تا وارد بخش تنظیمات گرافیکی و سه بعدی پردازنده شوید. در این قسمت گزینه‌ها و آپشن‌های خاصی را مشاهده خواهید کرد، به منظور دستیابی به بهترین کیفیت و قدرت عملکرد سری پردازنده‌های Intel HD Graphics گزینه‌های زیر را بر روی حالاتی که به آن‌ها اشاره می‌کنیم قرار دهید:

  • گزینه با عنوان “Application Optimal Mode” را فعال نمایید. بدین منظور از گزینه Enable استفاده کنید تا قابلیت Application Optimal Mode در پردازنده گرافیکی سیستم‌تان فعال شود. با فعال‌سازی این گزینه، بهینه‌سازی‌های خاصی انجام می‌شود که منجر به افزایش قابلیت پردازشی چیپ گرافیکی دستگاه خواهد شد.
  • گزینه “Multi-Sample Anti-Aliasing” را غیرفعال کنید. بدین منظور این قابلیت را بر روی Turn Off قرار دهید. با غیرفعال‌سازی این قابلیت به طور غیرمستقیم قابلیت پردازش گرافیکی دستگاه شما افزایش می‌یابد.
  • گزینه “Conservative Morphological Anti-Aliasing” را بر روی حالت ” Override Application Settings” قرار دهید. این گزینه هم به طور مستقیم منجر به افزایش قابلیت‌های پردازشی دستگاه شما می‌شود. چنانچه بنا به دلایل خاصی تمایلی نسبت به غیرفعال کردن قابلیت “Multi-Sample Anti-Aliasing” ندارید، حتما گزینه Conservative Morphological Anti-Aliasing” را بر روی حالت ” Override Application Settings” قرار دهید.
  • گزینه “General Settings” را بر روی حالت “Performance” قرار دهید. با قرار دادن این گزینه بر روی حالت Performance در واقع بهترین بستر عملکردی چیپ گرافیکی فراهم خواهد آمد و قدرت آن به ماکسیمم میزان ممکن افزایش داده می‌شود. دقت داشته باشید که به منظور اعمال تغییرات دستی و دقیق‌تر در این قسمت می‌توانید گزینه “Custom Settings” را نیز انتخاب نمایید و به طور دستی موارد مد نظرتان را وارد کنید.

دقت داشته باشید که در برخی از انواع مختلف پردازنده‌های گرافیکی سری Intel HD Graphics ممکن است گزینه‌های فوق با تغییرات ناچیزی ارائه شده باشند. به طور کلی با کلیک کردن بر روی “علامت سوال” موجود در کنار هر یک از این بخش‌ها می‌توانید توضیحات مربوط به آن را مطالعه کرده و با توجه به این توضیحات عملکرد چیپ گرافیکی دستگاهتان را تقویت نمایید.

۳

همچنین شما باید در پنجره کنترل پنل چیپ گرافیکی Intel HD Graphics دستگاه خود بر روی آیکون “Power” کلیک نمایید. با انتخاب این گزینه و کلیک بر روی آن این اجازه به شما داده می‌شود تا تنظیمات بخش Power Saving (ذخیره‌سازی انرژی) را نیز بررسی نمایید. کمپانی اینتل به طور پیش فرض تنظیمات این بخش را به گونه‌ای بهینه‌سازی کرده که مقدار انرژی مصرفی دستگاه چندان بالا نرفته و افزایش چشمگیر نداشته باشد. اما مطمئنا کاهش مصرف انرژی با کاهش قدرت پردازشی دستگاه امکان‌پذیر خواهد بود. شما می‌توانید در این قسمت هم برخی از تنظیمات موجود را تغییر دهید و نهایتا باز هم قدرت عملکرد چیپ گرافیکی دستگاه خود را افزایش دهید. دقت داشته باشید که با افزایش قدرت عملکرد چیپ گرافیکی لپ‌تاپ، میزان مصرف انرژی باتری آن نیز افزایش پیدا می‌کند (گرافیک آنبورد Onboard).

برای لپ‌تاپ‌ها در این بخش دو قسمت مجزا تعریف شده که یکی از آن‌ها مربوط به زمانی است که دستگاه به شارژر متصل بوده (Plugged In) و بخش دیگر مربوط به زمانی است که دستگاه از انرژی باتری (On Battery) استفاده می‌کند. بهتر است که در تنظیمات این بخش بهترین حالت عملکرد دستگاه را برای شرایطی که به شارژر متصل است تعیین نمایید و در شرایط اتصال به باتری میزان انرژی مصرفی آن را کمی کاهش دهید.

۴

بدین منظور در دو گزینه سمت چپ صفحه نمایش بر روی قسمت Plugged In مراجعه کنید و سپس در بخش سمت راست گزینه Maximum Performance را انتخاب نمایید. همین روند را برای حالت On Battery نیز می‌توانید تکرار کنید، اما دقت داشته باشید که افزایش توان عملکردی دستگاه در این وضعیت به شکل چشمگیری بر روی مصرف انرژی باتری دستگاه تأثیرگذار خواهد بود.

اختصاص دادن فضای بیشتری از حافظه سیستمی برای پردازنده گرافیکی آنبورد

همانطور که اشاره داشتیم، چیپ‌های گرافیکی اختصاصی از رم مجزا و منحصر به فرد خود بهره‌ می‌برند. اما سری چیپ‌های گرافیکی Intel HD Graphics از نوع آنبورد یا یکپارچه هستند، بنابراین این پردازنده‌ها رم مجزایی را به همراه نداشته از رم پردازنده مرکزی یا همان CPU دستگاه استفاده می‌کنند. در این شرایط بخشی از رم موجود در مادربورد سیستم که وظیفه دربرگیری اطلاعات پردازنده گرافیکی آنبورد را دارد به طور اختصاصی VRAM یا Video RAM خطاب می‌شود. شما می‌توانیم برای این موضوع محدوده‌ای تعیین کنید. به بیان دیگر شما می‌توانیم میزان فضای VRAM پردازنده گرافیکی آنبورد خود را افزایش دهید. البته در این شرایط فضای RAM اصلی دستگاه مصرف می‌شود، اما با این وجود این موضوع تا حدی می‌تواند منجر به افزایش قدرت عملکرد گرافیکی سیستم‌تان شود (گرافیک آنبورد Onboard).

انجام این کار و تعیین حد و فضایی مشخص در رم دستگاه از طریق BIOS یا فرمویر UEFI امکان‌پذیر است. اعمال تغییرات در این بخش ممکن است تحت شرایط خاصی در سیستم شما بازده مناسب را نداشته باشد. دقت داشته باشید که اگر مقدار VRAM یا حافظه رمی که برای پردازنده گرافیکی در نظر می‌گیرید را افزایش دهید، به طور مستقیم از مقدار فضای RAM پردازنده مرکزی کاسته‌اید. بنابراین در این شرایط هر چه قابلیت پردازش گرافیکی سیستم شما افزایش یابد، قابلیت‌های مولتی‌تسکینگ و CPU آن کاهش پیدا کرده و با افت سرعت مواجه می‌شود. شما باید با تنظیمات این بخش بازی کنید و هر بار عملکرد سیستم خود را مورد بررسی قرار دهید تا نهایتا بتوانید به بهترین شرایط ممکن دست یابید.

اما برای ورود به تنظیمات این بخش ابتدا سیستم خود را ریستارت کنید. در حین اجرای سیستم با استفاده از دکمه‌ای که برای دستگاه شما به منظور ورود به بخش تنظیمات بایوس یا همان BIOS تعیین شده، وارد این بخش شوید. دقت داشته باشید که دکمه ورود به تنظیمات بایوس در هر دستگاهی ممکن است متفاوت باشد. عمدتا با فشردن دکمه‌هایی همچون F1، F2، Delete، F10 یا F12 در حین اجرای سیستم می‌توانید وارد تنظیمات بایوس دستگاه شوید. چنانچه قصد دارید که دقیق بدانید که با فشردن چه دکمه‌ای می‌توانید وارد تنظیمات بایوس لپ‌تاپ خود شوید، کافیست که به جستجوی این موضوع و مدل لپ‌تاپ خود در اینترنت بپردازید.

هنگامی که وارد بایوس یا فرمویر UEFI دستگاه خود شدید به دنبال گزینه‌ای باشید که مربوط به کنترل عملکرد پردازنده گرافیکی آنبورد دستگاه است. این گزینه در مدل‌های مختلف لپ‌تاپ‌ها با شکل و شمایل متفاوتی نمایش داده می‌شود، اما در هر صورت عباراتی همچون Integrated Graphics را به همراه دارد. سپس به دنبال بخشی بگردید که اطلاعات مربوط به حافظه یا Memory را کنترل می‌کند. ممکن است این گزینه زیرمجموعه‌ای در قسمت Advanced واقع شده در بخش تنظیمات Integrated Graphics باشد. در برخی از لپ‌تاپ‌ها تنظیمات این بخش با عباراتی همچون ” Chipset Configuration” نیز نمایش داده می‌شود. دقت داشته باشید که اعمال تغییر در این بخش در تمامی لپ‌تاپ‌ها امکان‌پذیر نیست و ممکن است دستگاه شما اجازه اعمال تغییر در این زمینه را ندهد (گرافیک آنبورد Onboard).

بهینه‌سازی تنظیمات بازی

دو کمپانی ای‌ام‌دی و انویدیا ابزاری را ارائه کرده‌اند که روشی سریع می‌تواند تنظیمات مربوط به وضعیت گرافیکی هر بازی کامپیوتری را با قابلیت‌های سخت افزاری سیستم متعادل‌سازی کند. بدین صورت پیش از اجرای هر بازی کامپیوتری، بهترین تنظیمات گرافیکی مناسب برای سیستم شما به طور اتوماتیک بر روی آن پیاده‌سازی می‌شود. اما کمپانی اینتل ابزاری این چنینی را ارائه نکرده، بنابراین به منظور بهینه‌سازی تنظیمات گرافیکی هر بازی باید وارد محیط آن شده و از آپشن‌ها داخلی بازی مد نظر نسبت به متعادل‌سازی وضعیت اجرایی آن با شرایط سخت افزاری سیستم خود اقدام کنید.

این روش یکی از بهترین روش‌هایی است که منجر می‌شود تا بازده خوبی از سیستم‌تان دریافت کنید. در هر بازی تنظیمات گرافیکی خاصی ارائه شده است. از آنجایی که چیپ‌ها یا پردازنده‌های گرافیکی سری Intel HD Graphics پردازنده‌های آنبورد بوده و قدر چندان زیادی ندارند، بهتر است که سعی کنید تنظیمات گرافیکی بازی‌های رایانه‌ای مد نظرتان را بر روی ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دهید. در برخی از بازی‌های رایانه‌ای هم گزینه‌ای با عنوان “AUTODETECT” ارائه شده که به شکل هوشمندانه و اتوماتیکی وضعیت سخت افزاری سیستم شما را برسی کرده و تنظیمات گرافیکی بازی را با شرایط موجود همگام‌سازی می‌کند. با این حال توصیه می‌کنیم که به منظور دستیابی به بهترین سرعت ممکن در سری پردازنده‌های گرافیکی Intel HD Graphics تنظیمات گرافیکی بازی‌های مد نظر را در ضعیف‌ترین حالت ممکن قرار دهید (گرافیک آنبورد Onboard).

۵

به طور کلی از نظر تئوری اقدامات فوق تنها اقداماتی هستند که به منظور افزایش قدرت عملکرد سری چیپ‌های گرافیکی Intel HD Graphics قادر به انجام آن‌ها خواهید بود. هیچ‌گاه نباید انتظار داشته باشید که پردازنده گرافیکی آنبورد Intel HD Graphics لپ‌تاپ شما قدرت و کیفیت عملکردی مشابه با قدرت عملکرد چیپ‌های گرافیکی اختصاصی برندهایی همچون انویدیا و ای‌ام‌دی را ارائه کند. امیدوار هستیم که توانسته باشیم که در این مقاله به شکلی ساده، اطلاعات مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار داده باشیم (گرافیک آنبورد Onboard). منبع: سایت کلیک