مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9
مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9

سرور DL360 Gen9 یک سرور منحصر به فرد با قدرت بسیار بالا و محبوبیت بسیار زیاد بین کاربران می باشد. در این محصول شرکت اچ پی یک رکمونت تراکم بالای قدرتمند را با فضای قابل ارتقاء ارایه می دهد. از مزایای سرور DL360 G9 میتوان به پتانسل گسترش قابل توجه، قیمت عالی، پشتیبانی از SAS3 به عنوان استاندارد، ابزارهای مدیریتی عالی اشاره کرد. همچنین از مهمترین معایب این سرور این است که آپشن های ارتقای ذخیره سازی را بصورت داکیومنت یا مستند ارائه نداده است. با کیهان سرور همراه باشید تا مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9 داشته باشیم. برخی از کاربران ProLiant DL360p Gen9 را به خاطر طراحی خوب و مشخصات قابل توجهی که در شاسی جمع و جورش دارد انتخاب مناسبی برای محتسبات متراکم میدانند.

مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9

سرور رکمونت 1U انتخابی عالی برای محاسبات متراکم است. سرور اچ پی دارای مقدار قابل توجهی از قدرت و انعطاف پذیری را در یک شاسی باریک و جمع و جور ارائه می دهد و مهمتر از همه قیمت مقرون به صرفه ای دارد. موردی که ما در حال بررسی هستیم یک مدل پایه اچ پی (818208-B21) است که دارای قیمت 1440 پوندی (بدون مالیات بر ارزش افزوده) است و شما با شروع از این مدل می توانید پردازنده 10 هسته ای 2.2GHz E5-2630 v4 Xeon را با 16 گیگابایت حافظه DDR4 در اختیار بگیرید. با 24 اسلات DIMM شما می توانید این حجم حافظه را تقویت کنید و تا حداکثر 3 ترابایت حافظه 2,400MHz LRDIMM را از طریق ماژول های 128 گیگابایتی در اختیار داشته باشید. شاید مهمترین قابلیت این سرور پشتیبانی تمام مدل های پایه از SAS3 باشد و این قیمت شامل کنترلر HPE Smart Array P440ar 12Gbps SAS3 RAID با 2 گیگابایت کش FBWC و بکاپ باتری است. با این قیمت سیستم پایه ما شامل هیچ هاردی نیست اما سرور دارای 8 بی هارد hot-swap SFF رایگان است.

  • طراحی داخلی عالی اچ پی، فضای زیادی را برای ارتقاهای بعدی فراهم می آورد.

مشخصات سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9

  • شاسی: رکمونت 1U
  • پردازنده: حداکثر دو عدد پردازنده 2.2GHz E5-2630 v4 Xeon
  • حافظه: 16 گیگابایت حافظه DDR4 (حداکثر 3 ترابایت با LRDIMM)
  • بی های درایو: 8 عدد بی hot-plug SFF (حداکثر 10 عدد)
  • کارت رید: HPE Smart Array P440ar 12Gbps SAS3/2GB DDR3 FBWC/BBU
  • آرایه پشتیبانی شده: RAID0, 1, 10, 5, 50, 6, 60, ADM
  • توسعه: 3 اسلات PCI-e Gen3
  • شبکه: 4 پورت گیگابایت تعبیه شده
  • سایر خصوصیات: اسلات کارت microSD، دو عدد USB2 داخلی، FlexibleLOM
  • منبع تغذیه: 1 عدد منبع تغذیه 500 واتی hot-plug (حداکثر 2 عدد)
  • مدیریت: HPE iLO4 Standard with Gigabit

فضای داخلی زیاد در سرور اچ پی DL360 G9

کارت RAID در داخل اسلات اختصاصی کنار پردازنده قرار می گیرد و سه اسلات PCI-Express برای توسعه های بعدی خالی می ماند و گزینه های شبکه قابل توجه هستند چونکه این سرور به صورت استاندارد با 4 پورت گیگابایت تعبیه شده به همراه اسلات FlexibleLOM اختصاصی است و 10GbE مسی و فیبری چهار و دو پورته را قبول می کند و گزینه های Infiniband یا ماژول های 10/25GbE دو پورت برای انتخاب وجود دارد.

مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9

شتاب دهنده های گرافیکی هم بر روی کارت ها هستند، کیت های ارتقای اختیاری HPE به سرور امکان پشتیبانی از دو پردازنده گرافیکی Nvidia Tesla یا Quadro را می دهد. به طور طبیعی شما نیاز به یک منبع تغذیه 500 واتی در سیستم پایه خواهید داشت و HP سرویس وب Simplified Configuration را فراهم آورده است تا به شما در انتخاب درست منبع تغذیه کمک کند.

  • کنترلر P440ar RAID سرور از SAS3 پشتیبانی می کند و می تواند به طور مستقیم در هنگام نصب سیستم عامل پیکربندی شود.

DL360 Gen9 از منبع تغذیه های بالاتر 800 واتی و 1400 واتی پشتیبانی می کند و شما می توانید برخی محافظت های بیشتر را با ماژول جدید Micro UPS اچ پی در اختیار داشته باشید. با ارائه بکاپ باتری این سرور می تواند منبع تغذیه ای 750 واتی را در اسلات استاندارد PSU در اختیار داشته باشد و حتی با قطع برق سرور می تواند دقایقی بیشتر روشن بماند بنابراین شما می توانید با خیال راحت سرور را خاموش کنید.

کسب و کارهایی که برنامه هایی ورک لود بالایی را اجرا می کنند (مانند پایگاه داده و آنالیزها) باید Persistent Memory NVDIMM جدید اچ پی را بررسی کنند. این گزینه 8 گیگابایت DRAM را فراهم می کند که همان سرعت حافظه DDR4 را ارائه می دهد و با 8 گیگابایت حافظه فلش آنبرد پشتیبانی می شود.

  • ابزارهای Intelligent Provisioning تعبیه شده باعث کارکرد ساده سیستم عامل شده است.

مدیریت سرور DL360 G9

در ادامه مقاله ” مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9 ” به بررسی قدرت مدیریت سرور مورد بحث میپردازیم.  HPE بسیاری از ابزارهای مدیریت سرور را همراه با کنترلر iLO4 تعبیه شده استاندارد سرور ارائه می دهد که یک رابط کاربری مبتنی بر وب با اطلاعات زیاد عملیاتی و لینک های مستقیم به پشتیبان HPE را در اختیار کاربر قرار می دهد. ما از اطلاعات سخت افزارهای نصب شده استفاده کردیم و توانستیم به طور چشمگیری مصرف برق و درجه حرارت را با استفاده از برنامه مدیریت کنترل از راه دور کنترل کنیم. استقرار و توسعه سیستم عامل با استفاده از ابزار HPE Intelligent Provisioning ساده تر می شود چونکه ما از Windows Server 2012 R2 نصب شده استفاده کردیم و تمام درایورهای مربوطه را در کمتر از 20 دقیقه نصب کردیم.

برای تست ما چند هارد SSD نصب کردیم و توانستیم کنترلر RAID را به طور مستقیم از کنسول Intelligent Provisioning پیکربندی کنیم و اولویت ها را برای لود سیستم عامل تعریف کنیم. ما از برنامه های HPE iLO4 و iOS در آیپد خود استفاده کردیم تا سرور را تحت نظر داشته باشیم و قراردادهای پشتیبانی خود را بررسی کردیم. HPE OneView در هاست Hyper-V آزمایشگاه بازگذاری شد و یک نمای متمرکز از تمام سرورهای ProLiant ما را همراه با گزینه هایی برای مدیریت و پیکربندی آنها فراهم شد. OneView همراه با لایسنس استاندارد رایگان ارائه شده است که به ما اجازه مانیتور و نظارت سرورهای ProLiant را داد و امکانات بصری را در اختیار ما گذاشت و ما توانستیم هشدارها را دریافت کنیم. برای مدیریت زیرساخت و اتومات کردن پیکربندی سرورها، تیغه ها، SAN ها و غیره شما نیاز به خرید لایسنس Advanced دارید.

مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9

گزینه های ذخیره سازی سرور

در ادامه مقاله ” مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9 ” به بررسی قدرت ذخیره سازی سرور مورد بحث میپردازیم. سیستم ما دارای 8 بی هارد hot-swap SFF بود که به طور مستقیم به کارت P440ar RAID اضافه شده است تا فضای کافی را در اختیار بی رسانه های عمومی اختیاری قرار دهد تا پورت های VGA، USB به همراه دیسک نوری ارائه شود. به جای این شما می توانید این کار را انجام دهید و پنل جلو را با 10 بی هارد SFF پر کنید اما مراقب باشید چون HPE کیت های مختلفی را برای پشتیبانی از SATA و SAS فراهم می آورد. مدل پایه از کنترلر تعبیه شده B140i SATA RAID و کارت H240ar RAID استفاده می کند. این گزینه ارزانتر P440ar است و دارای 12Gbps SAS3 است و از RAID6 و 60 و همچنین ماژول HPE SmartCache پشتیبانی می کند.

فن های مجازی شده (Virtualisation fans) یک جفت پورت USB3 اینترنال را برای بوت کردن هایپرویزور تعبیه شده استفاده می کنند. همچنین یک اسلات کارت microSD در کنار درب وجود دارد که عملیلات مشابهی را ارائه می دهد اما اچ پی نمی تواند از کنترلر دو اسلاته دل که افزونگی هایپرویزور تعبیه شده را ارائه می دهند استفاده کند. ذخیره سازی و عملکرد بالا امکان پذیر است چونکه سرور می تواند با 4 بی هارد SFF استاندارد و 6 بی NVMe SSD پیکربندی شود. این کار نیاز به یک کیت ویژه دارد که شامل یک کارت بریج بی اکسپرس است که باید متناسب با رایزر اصلی PCI-Express باشد.

  • برنامه OneView اچ پی می تواند تمام سرورها، آرایه های ذخیره سازی، هاست های مجازی سازی و غیره شما را مدیریت کند.

نتیجه گیری نهایی

سرور ProLiant DL360 Gen9 برای مراکز داده  ای که با محدودیت فضا مواجه هستند مناسب است چونکه یک پکیج رکمونت با تراکم بالا و قدرتمند را به همراه پتانسل توسعه عالی را فراهم می آورد. مدل پایه  مورد بررسی قیمت خیلی خوبی دارد و قابلیت های ذخیره سازی زیادی را به همراه قابلیت مدیریت از راه دور HPE ارائه می دهد. امیدوارم مقاله مروری ” مروری بر سرور اچ پی HPE ProLiant DL360 Gen9 ” رضایت شما را جلب کرده باشد.