مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD
مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD

مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD

مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD: در زمان خرید لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی تعداد گزینه‌های مختلف برای بخش‌های مختلف نظیر پردازنده و رم و گرافیک به‌ قدری زیاد است که ممکن است خریداران اصلاً به نوع حافظۀ دستگاه مورد نظر خود توجه نکنند و تنها به انتخاب میزان ظرفیت آن بسنده کنند. البته به‌جز دو نوع مختلف گزینۀ دیگری برای نوع حافظه‌ ذخیره سازی دسترس کاربر قرار ندارند اما باید گفت که تفاوت میان این دو نوع حافظه به‌ قدری زیاد است که بهتر است هر کاربری پیش از خرید از آن‌ها آگاه باشد. در حال حاضر دو نوع مختلف از حافظه‌ ذخیره سازی برای لپ‌تاپ و کامپیوترها موجود است. SSD و HDD. در ادامۀ مقاله به شرح چگونگی کارکرد این‌ دو حافظه‌ ذخیره سازی و بررسی تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

حافظه‌ ذخیره سازی HDD چیست؟

حافظۀ ذخیره سازی HDD درواقع مخفف عبارت Hard Disk Drive است و همان نوع سنتی از فضای ذخیره‌سازی است که از سال‌های دور مورد استفاده قرار گرفته و هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. طرز کار این نوع حافظه به این صورت است که اطلاعات بر روی یک دیسک چرخنده ذخیره شده و هنگام درخواست کاربر یک بازوی مکانیکی هد را بر روی دیسک در حال چرخش هدایت کرده و فایل مورد نظر بازخوانی می‌شود. بدیهی است که هرچه سرعت چرخش دیسک در این نوع حافظه بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات نیز بالاتر می‌رود. این نوع حافظه‌ها در سال ۱۹۵۶ توسط کمپانی IBM معرفی شدند و اکنون نیز پس از ۶۰ سال هنوز در حال تولید هستند.

حافظه‌ ذخیره سازی SSD چیست؟

این نوع حافظه‌ ذخیره سازی نیز تقریباهمان کار HDD را با روشی متفاوت انجام می‌دهد. واژۀ SSD از عبارت Solid State Drive به معنای درایو حالت جامد گرفته شده است. علت این نام‌گذاری این است که در این نوع حافظه‌ها از هیچ قطعۀ متحرکی استفاده نشده و خبری از دیسک چرخان و بازوی مکانیکی نیست. حافظه‌های SSD در واقع از تعداد زیادی چیپ فلش مموری (تراشه‌های سیلیکونی) تشکیل‌شده که این چیپ‌ها دائماً باهم در حال ارتباط هستند و عمل خواندن و نوشتن به‌صورت دیجیتالی بر روی آن‌ها انجام می‌پذیرد. این نوع حافظه‌ از همان نوعی است که در بیشتر حافظه‌های قابل‌حمل (اصطلاحاً هاردهای اکسترنال) و فلش مموری‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. این نوع حافظه‌ها از سرعت بسیار بالاتری برخوردار هستند و قابل‌اعتمادتر از انواع HDD هستند اما در مقابل قیمت تمام‌شدۀ آن‌ها برای کاربران بسیار بالاتر است.

SSD ها در واقع از نوع حافظه‌های Nand هستند که اولین بار در سال ۱۹۹۹ توسط دو کمپانی توشیبا و پاناسونیک معرفی شدند. این نوع حافظه برای اولین بار بر روی فلش مموری‌ها و سپس کارت‌های SD مورد استفاده قرار گرفت. حافظه‌های ناند نیز خود به چهارد دستۀ مختلف موسوم به SLC، MLC، TLC و QLC تقسیم می‌شوند. به‌طور خلاصه تفاوت این چهار نوع در دوام، تعداد دفعات خواندن و نوشتن، و میزان فضای آن‌ها نسبت به حجم مربوط می‌شود.

مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSDSLC دارای بالاترین سرعت، پایین‌ترین مصرف و بالاترین قیمت در میان انواع دیگر است و به همین دلیل بیشتر مناسب مصارف صنعتی است. MLC قیمت پایین‌تر و حجم بالاتری را ارائه می‌دهد و از همان نوعی است که در بیشتر هاردهای اکسترنال مورداستفاده قرار می‌گیرد. تفاوت اصلی SLC و MLC در این است که SLC فقط یک ۰ یا ۱ را در هر سلول ذخیره می‌کند و MLC می‌تواند ۰۰ ، ۰۱، ۱۰ و ۱۱ را  در هر سلول ذخیره کند. نوع TLC و QLC نیز به علت قیمت تمام‌ شدۀ بسیار پایین‌تری که دارند بیشتر مناسب دستگاه‌های سطح پایین هستند اما این دو نوع به‌ مراتب سرعت پایین‌تری نسبت به انواع دیگر دارند.

قیمت حافظه‌ ذخیره سازی SSD و HDD

همان‌طور که گفته شد یونیت‌های SSD قیمتی به‌ مراتب بالاتر از هارد دیسک‌ها دارند. به‌ عنوان‌ مثال برای یک هارد درایو ۲٫۵ اینچی با ظرفیت یک ترابایت باید چیزی حدود ۵۰ دلار آمریکا بپردازید اما برای تهیۀ یک یونیت SSD باهمان ظرفیت، نیاز به پرداخت مبلغی بالغ بر ۲۲۰ دلار است. طبیعی است که هارد درایوها به‌ عنوان روش سنتی ذخیرۀ اطلاعات قیمتی بسیار پایین‌تر از تکنولوژی جدیدتر از خود داشته باشند اما امید می‌رود که در چند سال آینده حافظه‌های SSD نیز با قیمت مناسب‌تری در دسترس کاربران قرار بگیرند.

مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD

سرعت خواند و نوشتن دقیقاً همان مسئله‌ای است که یونیت‌های SSD را به‌مراتب به گزینۀ برتری از هارد درایو‌ها تبدیل می‌کند. یک کامپیوتر شخصی که مجهز به یک حافظۀ  SSD باشد پس از روشن کردن دستگاه به‌ احتمال بسیار زیاد در کمتر از یک دقیقه آماده‌ به‌ کار خواهد بود اما همان کامپیوتر با یک درایو HDD ممکن است ۴ یا ۵ دقیقه طول بکشد تا کاملاً آماده‌ به‌ کار شود. مهم‌ترین عامل تفاوت سرعت خواندن و نوشتن در این دو نوع حافظه مربوط به مکانیکی بودن  HDD  و دیجیتالی بودن SSD است. در هاردهای HDD زمانی که کاربر دستور باز کردن فایلی را صادر می‌کند هارد ابتدا باید جای آن را پیداکرده، دستور حرکت بازوی مکانیکی را صادر کند تا بازو هدایت شده و هد را بر روی سمت موردنظر قرار دهد تا دسترسی به فایل موردنظر ایجاد شود. اما در انواع SSD این مکانیسم حذف شده و عمل خواندن و نوشتن تا چند برابر سریع‌تر انجام می‌پذیرد.مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD

چند پارگی یا Fragmentation

این مشکل زمانی به وجود می‌آید که هارد درایو مجبور است به علت کمبود فضا فایل‌ها را به‌صورت پراکنده بر روی جاهای خالی دیسک چرخان ذخیره کند که این موضوع خود باعث افزایش زمان انتظار برای خواندن یا نوشتن بر روی آن می‌شود. به این دلیل که بازوی مکانیکی باید به‌دفعات بر روی دیسک حرکت کرده تا هد عمل خواندن و نوشتن را انجام دهد. در ویندوز قسمتی به نام  Defrag وجود دارد که فایل‌ها را بر روی دیسک مرتب‌سازی می‌کند تا عمل دسترسی به آن‌ها آسان‌تر و با سرعت بیشتری انجام شود. مشخص است که این مشکل به علت حذف دیسک چرخان در یونیت‌های SSD وجود ندارد.

مقاومت حافظه‌ ذخیره سازی SSD و HDD

باز هم به‌این‌علت که یونیت‌های SSD از هیچ قطعۀ متحرکی استفاده نمی‌کنند، می‌توان گفت که عمل حفاظت از اطلاعات کاربر را در سطح بسیار بالاتری انجام می‌دهند. حافظه‌های SSD در صورت افتادن و یا ضربه خوردن همچنان اطلاعات شما را حفظ می‌کنند اما هارد درایو ها ممکن است در صورت ضربه و یا وارد شدن شوک حرکت به‌یک‌باره تمام اطلاعات خود را از دست بدهند (مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD).

دسترسی

ازآنجایی‌که سال‌هاست HDD ها مورداستفاده قرار می‌گیرند و از لحاظ اقتصادی نیز بسیار باصرفه‌تر هستند، می‌توان گفت سطح دسترسی به آن‌ها بیشتر از انواع دیگر است اما اتفاق خوبی که در سال‌های اخیر رخ داده این است که بسیار از کمپانی‌های تولیدکنندۀ لپ‌تاپ در حال ارائۀ مدل‌هایی هستند که به‌صورت پیش‌فرض با حافظه‌های SSD عرضه می‌شوند. البته طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده توسط کارشناسان امر انتظار می‌رود HDDها در طول ۱۰۰ سال آینده همچنان مورداستفاده قرار بگیرند و مشخص است که SSD ها در این مدت هم به میزان قابل‌توجهی پیشرفت خواهند کرد و هم با قیمت کمتری به دست کاربران خواهند رسید (مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD).

صدای حافظه‌ ذخیره سازی SSD و HDD

مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD

در این مورد هم مشخص است که قطعه‌ای بدون اجزای مکانیکی صدایی تولید نخواهد کرد و این را می‌توان یکی دیگر از مزایای یونیت‌های SSD دانست. البته صدای تولیدشده توسط HDD به میزانی نیست که باعث آزار کاربران شود اما قطعاً کار کردن با لپ‌تاپی که هیچ صدایی به‌جز صدای فن از قطعات داخل آن شنیده نمی‌شود تجربۀ دل‌چسب‌تری خواهد بود.

نتیجه‌گیری مقایسه بین حافظه‌ ذخیره سازی SSD و HDD

در واقع از تمام این مطالب می‌توان دو نتیجه گرفت؛ اگر قیمت، ظرفیت و دسترسی برایتان اهمیت دارند هاردهای HDD و اگر سرعت، امنیت و بی‌صدا بودن دغدغه‌های شما هستند قطعاً SSD ها گزینه‌های بهتری برایتان خواهند بود.

تهیه و تنظیم

  • نویسنده: کیهان سرور
  • عنوان مقاله: مقایسه حافظه ذخیره سازی HDD و SSD
  • انتشار مقاله با ذکر منبع و نام نویسنده بلامانع است.