معرفی انواع مختلف حافظه رم (RAM ) کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ
معرفی انواع مختلف حافظه رم (RAM ) کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ

انوع مختلف حافظه رم (RAM) وجود دارد. تفاوت ها به علت عملکرد حافظه و فناوری حافظه و سایر سخت افزار کامپیوتر ایجاد می شود. برای تعیین نوع حافظه کامپیوتر خود از ابزار Crucial® Advisor™ یا System Scanner استفاده کنید. این ابزار سیستم شما را چک می کند و بررسی می کند که کدام حافظه با سیستم شما سازگار است که برخی از گزینه ها بر حسب سرعت است و برخی دیگر برحسب بودجه. برای مطالعه بیشتر در مورد انواع مختلف رم ادامه مقاله امروز سایت کیهان سرور را مطالعه بفرمایید.

انواع مختلف حافظه رم – SRAM, DRAM  و ECC

SRAM مخفف عبارت Static random access memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی استاتیک است و DRAM مخفف عبارت dynamic access memory و به معنای حافظه دسترسی گویا است و هر دو جزو دسته بندی های حافظه محسوب می شوند. در SRAM اطلاعات با استفاده از وضعیت 6 سلول حافظه ترانزیستور ذخیره می شوند و اغلب به عنوان حافظه کش در پردازنده ها (CPU) استفاده می شوند. SRAM معمولا توسط کاربر تعویض نمی شود.

DRAM اطلاعات را با استفاده از هر دوی ترانزیستور و خازن ذخیره می کند و یک سلول واحد DRAM را تشکیل می دهد. تولید DRAM ارزانتر است اما نسبت به SRAM کندتر است. بیشتر ماژول های حافظه غیر قابل برداشتن DRAM هستند.

ECC که مخفف Error-correcting code می باشد و به معنای کد تصحیح خطا می باشد یک نوع حافظه DRAM است که دارای سلول های اضافه برای شناسایی و تصحیح خطاهای تصادفی می باشد. حافظه ECC قابلیت برداشته شدن توسط کاربر را دارد اما نیاز به سازگاری با سخت افزارهای دیگر کامپیوتر دارد.

سرعت داده – انواع رم DDR

SDRAM که مخفف synchronous dynamic random access memory و به معنای حافظه دستیابی تصادفی دینامیک همگام می باشد در پاسخ به افزایش سرعت قطعات دیگر کامپیوتر توسعه داده شد. قبلا حافظه ها غیرهمگام بودند که این بدان معناست که مستقل از پردازنده کار می کردند. پردازنده های همگام پاسخ پذیری ماژول حافظه را با باس سیستم همگام می کنند. همانطور که قطعات کامپیوتری دیگر سرعتشان افزایش گیدا کرد سرعت حافظه نیز افزایش پیدا کرد. DDR که مخفف Double data rate توسعه داده شد و فناوری های قبلی به عنوان single data rate یا SDR شناخته شدند. DDR نسبت به حافظه SDR هم سریعتر بود و هم انرژی کمتری استفاده می کند. فناوری حافظه به پیشرفتش ادامه داد. نسل بعدی حافظه یعنی DDR2 نسبت به DDR اولیه سریعتر بود و انرژی کمتری استفاده می کرد. DDR3 و DDR4 نسل های بعدی این حافظه بودند. هر نسل نسبت به نسل های قبلی خود سریعتر بود و انرژی کمتری استفاده می کرد. حافظه باید با سایر قطعات کامپیوتر سازگاری داشته باشد. به طور کلی، قطعات با بالاترین استاندارد موجود در هنگام ساخت ایجاد می شوند اما توسعه فناوری و تغییرات ادامه پیدا می کند. برای اینکه کاربران حافظه های ناسازگار را استفاده نکنند ماژول های هر نسل از فناوری حافظه متفاوت شدند. این تفاوت های فیزیکی به عنوان یک استاندارد در تمام صنایع حافظه استفاده شد.

معرفی انواع مختلف حافظه رم (RAM ) کامپیوتر دسکتاپ و لپ تاپ

سرعت رم

انوع مختلف حافظه رم (RAM) دارای سرعت های متفاوتی هستند. اعدادی که بعد از DDR می آیند و نسل حافظه را نشان می دهد سرعت انتقال اطلاعات در ثانیه را برای ماژول نشان می دهد. به علت سرعت انتقال داده دوبرابری حافظه DDR3-800 از 400 سیکل ساعت استفاده می کند و دارای کلاک ورودی / خروجی 1066 مگاهرتز است. لطفا توجه داشته باشید که هر هرتز برحسب سیکل های یک ثانیه اندازه گیری می شوند و برحسب سرعت سیکل اندازه گیری نمی شود.  همچنین صنعتی وجود دارد که پهنای باند این ماژول ها را نشان می دهد، به عنوان مثال PC3-6400 . پهنای باند با در نظر گرفتن انتثال در هر ثتنیه ضربدر 8 محاسبه می شود ( انتقال داده در یک باس DDR3 معادل 64 بیت است و یک بایت معادل 8 بیت است). در همه موارد رفم بالاتر نشاندهنده سرعت بیشتر است.

نتیجه گیری

اگر می خواهید حافظه  کامپیوتر خود را ارتقاء دهید یا یک سیستم جدید را مونتاژ کنید باید مطمئن شوید که حافظه با قطعات دیگر سیستم تان از جمله مادربرد سازگاری دارد. قبل از اینکه بتوانید سرعت یا هر قابلیت دیگر را بررسی کنید باید فناوری حافظه صحیح را انتخاب کنید. در مورد نحوه نصب رم در کامپیوتر بیشتر بخوانید.