بررسی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10

بررسی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10

سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 هرچند کوچک است اما یک سر و گردن بالاتر از بقیه سرورها است. این جمله ای هست که سایت معروف آی تی پرو در نقد و بررسی سرور خود از میکروسرور Gen10 بکار برده است. اگر این میکرو سرور را از نزدیک دیده باشید متوجه خواهید شد که زیبایی و ساختار یکپارچه این سرور بسیار شگفت انگیز است. از طرف دیگر دارای مزیت هایی مانند عملکرد بسیار قوی، گزینه های توسعه خوب و قیمت مناسب می باشد. شاید بزرگترین عیب و ایرادی که بتوان برای میکرو سرور MicroServer Gen10 نام برد نبود برنامه مدیریت از راه دور iLO می باشد. برنامه مدیریت از راه دور iLO برای کنترل و مدیریت از راه دور در بیشتر سرور های اچ پی تعبیه شده است. در ابتدا بهتر است به مشخصات میکروسرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 اشاره ای داشته باشیم.

مشخصات HPE ProLiant MicroServer Gen10

  • شاسی: دسکتاپ
  • پردازنده بکار رفته: پردازنده 2.1GHz AMD Opteron X3421 APU
  • ظرفیت حافظه RAM: هشت 8 گیگابایت 2,400MHz DDR4 EEC UDIMM (حداکثر 32 گیگابایت)
  • ظرفیت هارد HDD: چهار 4 بی هارد cold-swap SATA
  • کارت رید: تراشه آنبرد Marvell 88SE9230 (برای پشتیبانی از RAID0, 1, 10)
  • پورت هارد: پورت SATA اضافی
  • توسعه PCIe x8: یک 1 عدد
  • توسعه PCIe x4: یک 1 عدد
  • کارت شبکه: دو عدد گیگابایت اترنت
  • پورت یو اس بی 2 : دو عدد USB2 اینترنال هستند
  • پورت یو اس بی 3 : چهار عدد USB3
  • دیس پلی پورت: دو پورت DisplayPort 1.2
  • وی جی ای VGA: یک 1 عدد
  • منبع تغذیه: اینترنال 200 واتی
  • ابعاد: 230x267x235 میلی متر
  • برق مصرفی: در حالت بیکاری 26 وات، در اوج مصرف 70 وات

SMB هایی که از میکروسرورهای اچ پی استفاده می کنند ترکیبی از هزینه پایین و عملکرد قابل اطمینان را در اختیار خواهند داشت و خیلی زود به یک شرکت که دارای شهرت خوبی است دست پیدا خواهند کرد. میکرو سرور ProLiant MicroServer Gen8 از لحاظ تاریخی این گفته را تایید کرده است.

با این حال برای استفاده از این مدل سرور کمی دیر شده است در نتیجه شرکت HPE این سرور را با HPE ProLiant MicroServer Gen10 جایگزین کرده است و قدرت قابل توجهی را بدون افزایش اندازه نسخه قبلی خود ارائه داده است. متاسفانه مدل جدیدتر مانند نسخه قدیمی تر جذاب به نظر نمی رسد. HPE پنل جلوی آلومنیومی را با گریل پلاستیکی سیاه عوض کرده است و لوگوی شرکت را با همان کیفیت استفاده کرده است.

  • نور وضعیت از پنل جلو حذف شده است که یک حس ناخوشایند را ایجاد می کند.
  • امنیت فیزیکی خوب است، پوشش کاملا ایمن است و بی هارد می تواند قفل شود تا از دسترسی های غیر مجاز جلوگیری شود.

این مدل میکرو سرور MicroServer Gen10 مانند نسخه قبلی خود کوچک است. در حقیقا G10 کمی کوچکتر از G8 است بنابراین برای کسب و کارهایی که با کمبود فضا مواجه هستند حتی گزینه بهتری است و می توانند آن را در زیر میز یا در داخل قفسه جا دهند. داخل شاسی جایی است که شما می توانید بزرگترین ارتقاها را پیدا کنید. سرور G8 اچ پی از پردازنده Intel Celeron که جایگزین سری های AMD X3000 شده بود استفاده می کرد و حافظه سریع DDR4 ECC UDIMM را در سراسر برد استفاده می کرد همه مدل ها با 8 گیگابایت شروع می شدند و می توانستند تا 32 گیگابایت ارتقاء داده شوند. مدل پایه از 1.6GHz dual-core Opteron X3216 با پردازنده گرافیکی 4 هسته ایRadeon R7  استفاده می کرد و از DDR4 با سرعت 1600 مگاهرتز پشتیبانی می کرد. سرور بعدی از . 1.8GHz quad-core/6 GPU X3418 استفاده می کرد که از 2,400MHz DDR4 پشتیبانی می کرد. ما مدل 2.1GHz quad-core X3421 را تست کردیم که 8 هسته پردازنده گرافیکی را با قیمت مقرون به صرفه 465 پوند ارائه می داد.

"<yoastmark
همانطور که در تصویر میبینید از نظر اندازه دو میکرو سرور G10 و G8 اختلاف ناچیزی دارند.

 

ذخیره سازی در میکرو سرور MicroServer Gen10 اچ پی

ذخیره سازی با استفاده از تراشه تعبیه شده Marvell 88SE9230 اداره می شود که 4 بی هارد SATA (از طریق کانکتورهای mini-SAS) در Gen10 استفاده می شود. بر خلاف Gen8 برای هاردهایی که اندازه استانداردی دارند هیچ براکتی مورد نیاز نیست (برای نصب هارد)، شما هاردها را با پیچ به گوشه وصل می کنید.

رید بندی میکرو سرور MicroServer Gen10

گزینه های RAID مانند Gen8 شامل تراشه Marvell 88SE9230 آنبرد است که از تکنیک های آینه سازی، استریگ کردن و RAID پشتیبانی می کند و تری های مبدل LFF-SFF به عنوان یک گزینه اضافی اختیاری ارائه شده است. همچنین یک پنجم کانکتور SATA برای بی رسانه ای است که در بالای کیج هارد قرار گرفته است. شما می توانید از یک کیت درایو نوری باریک استفاده کنید و یا می توانید کیت نصب 7 میلی متری SATA SSD را استفاده کنید.

گزینه های توسعه در میکرو سرور Gen10

گزینه های توسعه بهبود پیدا کرده اند، مادربرد یک اسلات انتها باز PCI-E Gen3 x8 را به همراه اسلات دوم x4 ارائه می دهد (گرچه این اسلات تنها از سرعت x1  پشتیبانی می کند). اسلات سریعتر برای کارت های HPE Smart Array SAS RAID است بنابراین کاربران حتی می توانند برای پشتیبانی از SAS در میکروسرور از تبدیل استفاده کنند.

حافظه RAM در میکروسرور G10

ارتقاء حافظه در میکرو سرور Gen10 به سهولت انجام می شود، همچنین دو اسلات DIMM در سمت راست وجود دارد که قابل استفاده هستند. این مادربرد به راحتی با جدا کرده سه کابل و باز کردن پیج ها و کشیدن سینی برداشته می شود. Opteron APU زیر هیتسینک پسیو قرارگرفته است تمام خنک سازی توسط یک شاسی فن 10 سانتیمتری انجام می شود. ادارات کوچ از اینکه این سرور آنقدر آرام کار می کنند تشکر می کنند.

"<yoastmark
از قابلیت های بسیار خوب میکرو سرور G10 مازولار بودن مادربورد و ارتقای آسان آن می باشد.

 

مدیریت از راه نزدیک میکروسرور G10

در ادامه مقاله ” بررسی سرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 ” در مورد راه ها و روش های کنترل میکروسرور HPE ProLiant MicroServer Gen10 صحبت خواهیم کرد. برنامه SPLnFFT iOS را روی آیپد خود نصب کنید و از فاصله 1 متری و با حساسیت 42 دسیبلی سرور خود را مدیریت کنید. یکی از نقاط ضعفی که در سرور G10 وجود دارد عدم وجود تراشه مدیریت از راه دور iLO5 اچ پی است. این بدان معناست که قابلیت Intelligent Provisioning پشتیبانی نمی شود اگر چه ما هیچ مشکلی با بوت شدن سیستم از طریق Windows Server 2016 ISO نداشتیم و لود کردن آن همراه با هارد 39 دقیقه طول کشید.

  • برای کاربران لینوکس، اچ پی ClearCenter را ارائه داده است که برای مدل های میکرو سرور Gen10 انتخاب شده همراه با هارد 1 ترابایتی همراه با نرم افزار لینوکس متن باز ClearOS است. ClearCenter یک کنسول مدیریتی مبتنی بر مرورگر است که ما متوجه شدیم استفاده ساده ای دارد و شما می توانید برنامه ها را برای سرویس های فایروال، اکتیو دایرکتوری، دروازه ها و DNS بارگذاری کنید و گزینه های بیشتری مانند فراهم کردن آنتی ویروس، فیلترکردن محتوای وب و غیره را اضافه کنید.
  • یکی از نقاط ضعفی که در سرور G10 وجود دارد عدم وجود تراشه مدیریت از راه دور iLO5 اچ پی است.

نسخه Community رایگان است در حالی که نسخه های Home و Enterprise پولی هستند و به شم اجازه می دهند تا میکرو سرور Gen10 خود را به یک سرور تجاری همه کاره تبدیل کنید و به بیش از 300 برنامه دسترسی داشته باشید. HPE ProLiant MicroServer Gen10 قدرت، ظرفیت حافظه سازی بیشتر، گزینه های ذخیره سازی متنوع تر را ارائه می دهد و به خاطر قیمت مناسبی که دارد انتخابی ایده ال برای دفاتری هستند که به دنبال یک سرور مقرون به صرفه هستند.