حافظه دو کاناله یا Dual-Channel چیست؟
حافظه رم دو کاناله یا Dual-Channel چیست؟

حافظه رم دو کاناله یا Dual-channel یکی از نسخه های حافظه چند کاناله است. تمام نسخه های رم چند کاناله با اضافه کردن کانال بیشتر ارتباطی میان حافظه و کنترلر حافظه، سرعت انتقال اطلاعات را افزایش می دهند.

نحوه کار رم چند کاناله

رم در ماژول حافظه از طریق کنترلر حافظه ای که در واحد پردازش مرکزی قرار دارد ( که به عنوان CPU یا پردازنده شناخته می شود) و با استفاده از باس با مابقی اجزای سیستم ارتباط برقرار می کند. برخی کنترلرهای حافظه برای براقرای ارتباط با ماژول حافظه از چند کانال استفاده می کنند که امکان مبادله سریعتر را فراهم می آورند و اطلاعات بیشتری می تواند نسبت به ماژول یک کاناله ارسال شود. امروزه کنترلرهای حافظه ای وجود دارند که دارای یک، دو، چهار، شش و هشت کانال می باشند. معماری کانال 6 و 8 کانالخ معمولا برای سرورها طراحی می شود. همچنین چند مادربرد وجود دارد که از معماری سه کامناله استفاده می کند. معماری سه کاناله همچنین از interleaving استفاده می کند که یک روش برای تخصیص آدرس حافظه است. معماری دو کاناله یا dual-channel از ترکیب دو باس 64 بیتی در داخل یک باس 128 بیتی واحد ایجاد می شود که بعدا مدل گروهی (ganged model) نامیده شد. با این حال عملکرد به اندازه کافی افزایش پیدا تکرد. سازندگان دریافتند که دو باس مستقل عملکرد بیشتری را ارائه می دهد، بنابراین مدل هایی که گروه بندی نشده بودند معمولا به صورت پیش فرض برایای پردازنده های مدرن تر تنظیم می شدند.

حافظه دو کاناله یا Dual-Channel چیست؟

برای استفاده از حافظه های دو کاناله چه سخت افزار دیگری مورد نیاز است؟

برای بکارگیری مزایای حافظه چند کاناله، پردازنده باید دارای کنترلر حافظه ای باشد که از معماری چند کاناله گشتیبانی کند و مادربرد نیز باید از معماری پشتیبانی کند. علاوه بر این ماژول های رم باید به عنوان گروهایی متناظر با سطح معماری چند کاناله مچ شوند. برای مثال دو کاناله نیاز به یک جفت ماژول و چهار کاناله نیاز به چهار ماژول دارد و الی آخر. مادربردهایی که از معماری چند کاناله پشتیبانی می کنند اغلب دارای اسلات های حافظه ای هستند که به صورت رنگی کد شده اند و این کمک می کند تا از سازگاری ماژول هایی که می خواهید نصب کنید اطمینان پیدا کنید. اکثر سازندگان DRAM به صورت کیت به فروش می رسند تا اطمینان حاصل شود که ماژول های حافظه با ظرفیت، سرعت، تاخیر و تعداد چیپ ها، اندازه ردیف ها و ستون ها مطابقت دارد. اگر قصد استفاده از مزایای حافظه چند کاناله را دارید بهتر است کیت های رم سازگار با مادربرد و پردازنده خود را خریداری کنید. اگر ماژول های حافظه غیرانطباقی را استفاده کنید آنها معمولا کار خواهند کرد اما با حداقل مشخصه خود کار خواهند کرد. برای اینکه بهترین نتیجه را دریافت کنید ابزار Crucial® Advisor™ یا System Scanner را استفاده کنید تا کیت های سازگار با مادربرد شما را پیدا کند.

نتیجه گیری

اگر شما به دنبال افزایش قابل توجهی از سرعت کامپیوتر خود هستید از معماری چند کاناله استفاده کنید، اما باید سرمایه گذاری قابل توجهی برای سخت افزارهایی که از این قابلیت پشتیبانی می کند صرف کنید تا شاهد سرعت فوق العاده سیستم خود باشید.