حافظه رم – RAM (حافظه دسترسی تصادفی) چیست؟

RAM که رم تلفظ می شود مخفف عبارت random access memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی می باشد، یک قطعه است که به کامپیوتر شما اجازه می دهد تا اطلاعات را برای دسترسی سریع ذخیره کند. کامپیوتر شما برنامه ها و اسنادی که درخواست می کنید را از هارد به حافظه می آورد و دسترسی سریع به هر قطعه از اطلاعات حافظه را فراهم می آورد. از آنجا که بسیاری از عملیات به حافظه بستگی دارد، مقدار رم نقش مهمی در سرعت و عملکرد سیستم شما ایفا می کند.

نحوه کار حافظه رم و تاثیر آن در عملکرد و سرعت سیستم

در داخل کامپیوتر شما، حافظه در کنار پردازنده و هارد ( هارد مکانیکی یا هارد SSD یا درایو حالت جامد) شما کار می کند تا بتوانید به اطلاعات به صورت سریعتری دسترسی پیدا کنید و از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید به اطلاعات صفحه گسترده دسترسی پیدا کنید و برخی ویرایش ها را انجام دهید کاری که در کامپیوتر شما اتفاق می افتد به صورت زیر می باشد.

برنامه و فایل ها در هارد شما ذخیره می شوند.

حافظه رم RAM (حافظه دسترسی تصادفی) چیست؟

پردازنده سیستم شما اطلاعات برنامه را برای استفاده و برای دسترسی کوتاه مدت از هارد به حافظه انتقال می دهد.

حافظه رم RAM (حافظه دسترسی تصادفی) چیست؟

از این به بعد پردازنده از طریق حافظه به اطلاعات دسترسی پیدا می کند. مقدار حافظه نصب شده به شما کمک می کند تا تا به صورت سریعتری روی برنامه ها کار کنید و می توانید به صورت موثرتری کارها را به صورتی مالتی تسکینگ انجام دهید.

حافظه رم RAM (حافظه دسترسی تصادفی) چیست؟

 ارتقاء حافظه سیستم یکی از ساده ترین و مقرون به صرفه ترین روش های افزایش کارایی و عملکرد کلی در سیستم شما می باشد. شما می توانید با دستورالعمل های گام به گامی که وجود دارد اقدام به نصب حافظه کنید و نیازی به مهارت کامپیوتری خاصی نیست.

انواع حافظه RAM

برای تعریف بیشتر حافظه دسترسی تصادفی یا RAM، باید بدانید که انواع مختلفی رم وجود دارد که می توانید برای اهداف مختلفی از آنها استفاده کنید. DRAM رایج ترین نوع رم استفاده شده است و مخفف dynamic random access memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی پویا است. بخش پویای این نام به خاطر رفرش شدن های مداوم اطلاعات است. نوع دیگر رم SRAM می باشد که مخفف static random access memory و به معنای حافظه دسترسی تصادفی استاتیک است.استاتیک نشان دهنده این است که لازم نیست اطلاعات رفرش شوند. SRAM سریعتر است اما گرانتر می باشد. هر دو نوع رم فرار هستند و این بدان معناست که وقتی برق قطع می شود یا کامپیوتر خاموش می شود اطلاعات در آنها ذخیره نمی شود. رم در داخل کامپیوتر شما دسترسی کوتاه مدت به اطلاعاتی که شما در حال استفاده آن هستید را فراهم می آورد. شما می توانید با داشتن اندازه حافطه کافی کارهای خود را سریعتر و به صورت ساده تری انجام دهید.