حافظه فرار یا volatile

حافظه فرار یا volatile



حافظه فرار یا volatile: حافظه فرار (Volatile memory) به نوعی از حافظه‌های رایانه‌ای گفته می‌شود که برای نگه‌داری و حفظ داده‌های ذخیره شده نیازمند برقرار ماندن الکتریسیته هستند. در سمت مقابل، حافظه‌هایی که قادر هستند حتی پس از قطع جریان الکتریسیته و خاموشی دستگاه، داده‌های ذخیره شده روی خود را حفظ کنند به حافظه‌های غیرفرار (Non-Volatile memory) مشهور هستند.

به عبارت بهتر، حافظه‌های فرار تنها تا زمانی که دستگاه روشن باشد قادر به حفظ داده‌های خود هستند و به محض قطع جریان الکتریسیته، تمام محتوای ذخیره شده روی آن‌ها از دست می‌رود. از مشهورترین حافظه‌های Volatile می‌توان به اغلب حافظه‌های با دسترسی تصادفی (RAM) اشاره نمود.

در مقابل، حافظه‌های غیرفرار رفتاری متفاوت دارند و امکان ذخیره‌سازی داده‌ها برای مدت طولانی بدون نیاز به برقراری مداوم جریان برق و درنتیجه امکان انتقال آسان داده‌ها و یا استفاده به عنوان حافظه‌ی ثانویه را مهیا می‌کنند. حافظه‌های فقط خواندنی (ROM)، رسانه‌های ذخیره سازی رایانه‌ای نظیر (هارددیسک، درایو حالت جامد، فلاپی دیسک)، دیسک‌های نوری، نوارهای مغناطیسی و حتی فلش درایوهای USB که همه‌ی شما با آن‌ها آشنا هستید از جمله حافظه‌های غیرفرار به شمار می‌روند.