فرم فکتور M.2 با اینترفیس SATA یا PCIe
فرم فکتور M.2 با اینترفیس SATA یا PCIe

با اضافه شدن فرم فکتورها و اینترفیس ها یا رابط کاربری، گزینه های مختلفی از دستگاه های ذخیره سازی در اختیار کاربران کامپیوتر قرار گرفته است. با این وجود این تغییرات می تواند برای برخی از کاربران گیج کننده باشد. در این مقاله در مورد فرم فکتور M.2 و اینترفیس های مختلف آن صحبت خواهیم کرد.

فرم فکتور M.2

M.2 فرم فکتوری است که برای جایگزین شدن استاندارد mSATA طراحی و ساخته شده است. این مشخصه به اندازه فیزیکی و شکل کارت تقسیم می شود. خود کارت می تواند برای کاربردهای مختلفی استفاده شود ولی در این مقاله ما در مورد هاردهای SSD صحبت خواهیم کرد.

فرم فکتور به منظور به حداکثر رساندن فضای PCB ( برد مدار چاپی) طراحی شده انداین در حالی است که خود ماژول M.2 به حداقل اندازه اش رسیده است. این ماژول مستطیل شکل بود و دارای عرض 12، 16، 22 یا 30 میلیمتری می باشد، که معمولا هاردهای SSD دارای عرض 22 میلیمتری هستند. طول هم می تواند 16، 26، 30، 38، 42، 60، 80 یا 110 میلیمتری باشد. اکثر مادربردها دارای یک ماژول M.2 می باشند که عرض بیشتری از مادربرد را اشغال می کند چونکه این کانکتور در لبه سمت کوتاه کارت M.2 قرار می گیرد.

فرم فکتور M.2 با اینترفیس SATA یا PCIe

اینترفیس های SATA و PCIe

M.2 فرم فکتوری از SSD های خاص است. همچنین یک اینترفیس فیزیکی وجود دارد که هارد را به بقیه کامپیوتر وصل می کند. اگر چه تعداد مناسبی از اینترفیس های مختلف وجود دارد اما در اینجا ما PCIe و SATA را بررسی خواهیم کرد.

اینترفیس SATA (ساتا)

SATA یا Serial ATA نسبت به PCIe اینترفیس قدیمی تری است اما وقتی برای اولین بار توسعه داده شد مزایای زیادی را برای کارهای محاسباتی به ارمغان آورد. SATA برای هاردهای نکانیکی توسعه داده شود و وقتی که هاردهای SSD به بازار آمدند آنها با اینترفیس های مشابهی انطباق یافتند بنابراین کاربران به سادگی توانستند هاردهای خودشان را ارتقاء دهند. در مورد مقایسه هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA بیشتر بخوانید.

اینترفیس PCIe

PCIe یا Peripheral Component Interconnect Express اینترفیس جدیدتری است که دارای پوان های فیزیکی کوچکتری است. با این حال مزیت واقعی اینترفیس PCIe این است که توانایی انتقال داده ها را در حداکثر 4 لاین فراهم می آورد و وقتی که با اینترفیس منطقی NVMe® ترکیب می شود، سرعت خواندن / نوشتن برای SSD ها نسبت به اینترفیس منطقی AHCI و SATA افزایش پیدا می کند.

فرم فکتور M.2 با اینترفیس SATA یا PCIe

کدام اینترفیس را باید خریداری کنم؟

مهمترین جنبه این است که کدام اینترفیس برای شما مناسب است و کدام یک در کامپیوتر شما کار می کند. اگر به اسلات مادربرد نگاه کنید متوجه تفاوت مابین اتصالات SATA و PCIe خواهید شد. مشخصات سیستم خود را چک کنید و ببینید کامپیوترتان کدام اینترفیس را پشتیبانی خواهد کرد. همچنین شما می توانید از ابزارهای Crucial® Advisor™ یا System Scanner استفاده کنید و قطعات سازگار را پیدا کنید. اگر شما چند اسلات M.2 دارید که حداقل یکی از آنها PCIe پشتیبانی می کند آن را برای ارتقاء SSD انتخاب کنید. PCie وقتی با NVMe ترکیب می شود منجر به سرعت خواندن و نوشتن سریعتری می شود.