نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل
نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

در بازار محصولات مین استریم که پردازنده گولد 5218 زئون اینتل نقش مهمی را در آن ایفا می کند، اینتل تغییرات گسترده ای را برای محصولات خود ایجاد کرده است. اگر شما قبل از این از مشتری های Intel Xeon Gold 5118 بوده اید، باید بدانید که نسل جدید این محصول دارای قیمت مشابه است اما قابلیت های بیشتری را ارائه می دهد که یکی از آنها ارائه 33 درصد هسته ی پردازشی بیشتر و 700 مگاهرتز سرعت توربو کلاک بیشتر است که یک عملکرد بسیار بالا تر را به ارمغان می آورد. پردازنده Intel Xeon Gold 5218 توان به دست گرفتن بخش بزرگی از بازار محصولات را دارد این در حالی است که خریداران مایل به دریافت حداکثر عملکرد به ازای هر سوکت با قیمت بهتر هستند. در این نسل، اینتل  به مشتری های خود محصولی را ارائه داده است که به طور قابل ملاحظه ای ارزش بیشتری نسبت به قیمتی که باید پرداخت کنند را دارد. با کیهان سرور با نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل همراه باشید.

از مشخصات مهم محصول Xeon Gold 5218 اینتل میتوان به 16 هسته واقعی، دارای 32 نخ یا تریت یا هسته مجازی، 2.3 گیگاهرتز کلاک پایه، و 3.9 گیگا هرتز توربو بوست همراه با 22 مگابایت کش اشاره کرد. این پردازنده دارای 125 وات  تون مصرفی می باشد. ارزش این قطعه ها که در این جا گفته شد، اگر لیست شود برابر 1273 دلار خواهد بود. می توانید ویژگی ها و ارزش این مشخصه ها را در لیست هایی که به این منظور فراهم شده است ببینید.

علاوه بر افزایشی که در کلاک و سرعت هسته ها دیده می شود، تراشه دستورالعمل های جدیدی را مانند VNNI دریافت می کند و یکی از کم هزینه ترین گزینه های موجود است که توان پشتیبانی از OPTANE DCPMM را دارد. تمام این مزیت ها که در این جا برای شما گفته شد دارای یک عیب هم هست و آن هم  داشتن توان مصرفی 20 وات بالا تر است. این امر باعث می شود تا این محصول یک توان محاسباتی حداکثر 35 درصد را به ازای مصرف توان بالاتر به اندازه ی 20 درصد برای مشتری ها فراهم آورد. که البته به طور کلی یک توازن خوب بین افزایش عملکرد و مصرف توان است.

پیکر بندی تست سی پی یو های Xeon Gold 5218 اینتل

برای بررسی نسل دوم سی پی یو های اسکبیل زئون اینتل تک سوکتی، ما از پیکر بندی ای که در زیر ارائه شده است استفاده می کنیم:

  • سیستم: HPE ProLiant DL360 Gen10
  • سی پی یو: Intel Xeon Gold 5218
  • رم: 6 عدد حافظه 32 گیگابایتی  DDR4-2666 ECC RDIMMs
  • درایو ذخیره ی داده: یک هارد 400 گیگابایتی Intel DC S3700
  • PCIe مورد استفاده برای شبکه: Mellanox ConnectX-3 HPE FlexLOM dual-port 40GbE

سری محصولات Intel Xeon Gold 5200 از سرعت DDR4 – 2666 مگاهرتزی پشتیبانی می کنند. که این سرعت کمی پایین تر از سرعت پشتیبانی شده توسط آخرین فناوری های Gold و Platinum می باشد که برابر با DDR4 – 2933  مگاهرتز است. ما نتایج تست را با جزئیات بیشتر در مقاله A New STH 1P 2nd Gen Intel Xeon Scalable Test Platform بیان کرده ایم که شامل جزئیات مربوط به مراحل انتخاب هیتسینک ها و فن ها هم می باشد.

شما باید توجه داشته باشید که ما در این جا از سینک های حرارتی عملکرد بالا همراه با  فن های عملکرد بالا استفاده می کنیم. تمام این ها برای این است که ما مطمئن شویم که داریم از یک سرور 1 U استفاده می کنیم که دارای توانایی خنک سازی مناسب برای تست بهینه می باشد.

اگر شما یک سیستم ProLiant DL360 نسل 10 را برای این کار استفاده کنید، به احتمال زیاد یک سینک حرارتی استاندارد را برای این کار انتخاب کرده اید، که توانی بیش از آن چه شما برای خنک کردن قطعات کم مصرف این سیستم نیاز است، را در اختیار شما قرار می دهد. هم چنین شما امکان مشاهده ی تفاوت بین ProLiant DL360 و سینک های حرارتی با عمکرد بالا و سینک های حرارتی استاندارد را در این جا خواهید داشت. بعد از آن ما نگاهی به بنچمارک های محصول XEON GOLD 5218 اینتل می کنیم و سپس برای پی بردن به مزایای آن به مقایسه این محصول با سایر پردازنده ها خواهیم پرداخت و نتیجه گیری می کنیم.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

بنچمارک های پردازنده Intel Xeon Gold 5200

برای تست بنچمارک های این محصول ما باید از دیگر مقالاتی که در مورد نحوه ی تست این محصول است استفاده کنیم. برای این آزمایش از مقالاتی که از گذشته در زمینه ی نحوه ی بررسی عملکرد این سری محصولات به جا مانده است استفاده می کنیم. این نوشته ها به ما نحوه ی تعیین و کسب نتایج درست را در زمینه ی محصولات مختلف و امکان مقایسه ی آن ها را برای ما فراهم می آورد. با این تست ها و استفاده از نتایج موجود از تجربیات گذشته که به ما کمک می کند تا به نتایجی بهتر در زمینه ی مقایسه ی بنچمارک ها برسیم، قادر خواهیم بود تا به شما اطلاعات بهتری در مورد کیفیت عملکرد نسل ها و سری های جدید محصولات بدهیم. ما سال هاست از این تجربیات برای این مقاصد استفاده می کنیم و سعی در اجرای بهتر تست ورک لودها داریم تا به بنچمارک های محصول دست پیدا کنیم و بهتر بتوانیم از مشخصه های جدید در این پلتفرم استفاده کنیم.

در این نقطه، تعیین بنچمارک های محصول برای ما روزها طول می کشد. دلیل آن هم این است که می خواهیم هزارارن داده را برای تعیین بنچمارک ها برای به دست آوردن بهترین نتایج در طی این تست ها تولید کنیم. علاوه بر تست هایی که برای تعیین بنچمارک ها انجام می دهیم. با توجه به نیاز شرکت ها، سعی در ارزیابی توانمندی های این محصول در برآورده کردن نیازهای نرم افزاری شرکت های مختلف هم داریم. برای همین ما ورک لودهایی را برای ارزیابی عملکرد محصولات با استفاده از نرم افزارهای شرکت ها تولید می کنیم. این نرم افزار ها مربوط به شرکت هایی هستند، که می خواهند بدانند که تا چه حد این محصول با نرم افزارهای آن ها سازگاری دارد و آیا برای استفاده برای شرکت آن ها مناسب هستند یا خیر. در نتیجه می توان گفت، علاوه بر این که داده هایی که ما جمع آوری می کنیم، برای انتشار و در اختیار قرار دادن آن برای استفاده ی عموم افراد مناسب است، به طور خاص هم برای شرکت هایی که از ما می خواهند تا برای آن ها این محصولات را تست کنیم می تواند کمک زیادی برای انتخاب بهترین محصولات برای سرور مورد نیاز آن ها در پی داشته باشد.

موقعیت ما به گونه ای است که خوشحال خواهیم بود تا داده هایی را به صورت رایگان برای افراد مهیا کنیم و از سوی دیگر شرکت ها هم توان استفاده از توانایی های ما برای تست محصولات و سرورهای مختلف، در جهت آشنایی با سخت افزارهای جدید که اخیرا وارد بازار شده اند استفاده کنند. آن چه ما برای شرکت ها با استفاده از آزمایش ها و تست های خود برای تعیین بنچمارک ها مهیا می کنیم، فراهم آوردن یک محیط کنترل شده است که بتوان با آن به تست سی پی یوها و سرورهای جدید و قابلیت های آن ها پرداخت و به نتایج و بنچمارک های آن دست پیدا کرد تا با تعیین بهترین گزینه ها و محصولات برای استفاده در شرکت ها و دیتاسنترها کمک کند.

با توجه به این که تست های ما نه تنها برای عموم بلکه برای شرکت های خاص نیز می باشد، نمی توان تمام نتایج را برای دسترسی همه ی افراد منتشر کرد. در این نوشته، ما می خواهیم تا نتایج کمی را برای شما به طور خاص بیان و روی آن تاکید کنیم و تعدادی از این داده های هیجان آور را که پس از انجام بعضی از تست ها به دست آمده را در این نوشتار قید کنیم.

بنچمارک های کامپایل کرنل پایتون لینوکس 4.2.2

در سال های اخیر، بنچمارک Python Linux 4.4.2 Kernel Compile، از متداول ترین معیارهای مورد استفاده برای STH بوده است. کار ما در این جا برای تعیین این بنچمارک ساده است. زیرا ما یک فایل استاندارد پیکر بندی برای این کار داریم. این فایل، مربوط به کرنل لینوکس 4.2.2 از سایت Kernel.org است، که استانداردها را به طور خودکار تولید می کند و در پیکر بندی آن را پیاده سازی می کند و پس از آن می توان به نتایج پیاده سازی دست یافت. ما نتایج را در این جا به صورت استاندارد و بر حسب میزان کامپایل های انجام شده بر حسب ساعت بیان کرده ایم تا دسترسی خوانندگان به نتیجه های به دست آمده ساده تر شود. باید توجه داشت که هر چه میزان کامپایل در ساعت بیشتر باشد، به این معنا است که محصول مورد نظر دارای عملکرد بهتری در این تست است.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

با نگاه کردن به شکل بالا، چیزی که در لحظه ی اول از این چارت قابل مشاهده است، میزان کامپایل انجام شده توسط محصول سری 5218 اینتل است. این میزان که طبق نمودار بیش از 10 کامپایل بر ساعت است، در کنار میزان کامپایل صورت گرفته توسط تولید قبلی این شرکت یعنی سری 6130 نشان داده شده است. می توان دید که سی پی یوی سری 5218 از لحاظ میزان کامپایل شبیه محصولات سری 6130، 6138 و 6230 می باشد. با مقایسه ی سری های 5218 و 6130 می توان به این نتیجه رسید که سری 5218 در واقع  تطبیق مشابه نسل قبلی این هسته محاسباتی و البته با قیمتی برابر با دو سوم قیمت آن است.

عملکرد c-ray 1.1

ما از این معیار برای تست عملکرد محصولات سرور جدید که در سال های اخیر تولید شده اند استفاده می کنیم. این یک روش متداول در نشان دادن تفاوت های پروسسورها در بارهای کاری متفاوت است. ما می خواهیم تا نتایج (8K results) به دست آمده در این بخش که در طیف زیر قابل مشاهده است را برای نشان دادن عملکرد محصولات مختلف استفاده کنیم.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

در نمودار بالا که دارای طیف های متفاوتی است، هر چه زمان کوتاه تر باشد به معنی عملکرد بهتر محصول مورد نظر است. با یک بررسی کوتاه، می توان دید که AMD در این تست با توجه به این که دارای کوتاه ترین زمان در این تست است بر دیگر محصولات غلبه دارد. با یک مقایسه ی ساده می بینیم که سری 5218 از محصولات اینتل خیلی عقب تر از مدل AMD EPCY 7351P که دارای 16 هسته است از لحاظ عملکرد است. می توان دید که برای تولیدات سری 5218 اینتل زمان انجام تست برابر با بیش از 20 است ولی در مورد ECPY 7351P ساخت AMD، این زمان کمتر از 200 می باشد. دلیل پیشی گرفتن محصول AMD که دارای زمان کمتری در اجرای تست مورد نظر است این است که محصول سری EPY 7351P ساخت شرکت اینتل دارای یک میکرو معماری پیشرفته است که برای آن یک مزیت در بار کاری مورد نظر در این تست بوده و منجر به این نتیجه ی بهتر شده است.

عملکرد فشرده سازی 7-ZIP

7-ZIP یک پروسه ی فشرده سای متداول است که برای فشرده کردن و استخراج برنامه ها در این پلتفرم استفاده می شود. ما استفاده از این برنامه را از روزهای اول شروع کردیم. در آن زمان می خواستیم از برنامه ها برای تست ویندوز استفاده کنیم. این برنامه در حال حاضر بخشی از بنچمارک لینوکس هم شده است. با انجام پروسه ی فشرده سازی و باز استخراج با استفاده از تولیدات مختلف در زمینه ی سرورهای ساخت اینتل و هم چنین تعدادی از محصولات AMD، نتایج انجام تست در نمودار شکل زیر قابل مشاهده است که سرعت فشرده سازی و باز استخراج داده ها در هر محصول و توسط هر سی پی یو را در دو نوار مشکی و آبی رنگ نشان می دهد. لازم به ذکر است که هر چه سرعت انجام این پروسه ها بالاتر باشد، نشان از عملکرد بهتر محصول و یا سرور مربوطه دارد.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

در این جا، با توجه به رتبه ای که هر محصول دارد، می توان گفت عملکرد  Intel Xeon Platinum 8253 بهتر از سری محصولات SILVER است. محصول پلاتینوم 8253 ساخت اینتل که از لحاظ ویژگی های پردازنده ی خود از این نسل محسوب می شود و دارای 3100 دلار قیمت است، در حالی که دارای حداکثر توربو کلاک کمتر و هم چنین مانند دیگر محصولات دارای 16 هسته است بهتر بوده است. به طور کلی جدای از برتری سرور پلاتینوم نسبت به سرور سیلور در این تست، برای سوکت های تکی و دوتایی، سروری که ما با توجه به نتایج به دست آمده در زمینه ی عملکرد فشرده سازی پیشنهاد می کنیم، محصول سری 5218 اینتل است که نسبت به محصولات سری پلاتینوم و سیلور با توجه به رتبه ی آنها در نمودار فوق، برتری دارد. البته در مقایسه با محصولات شرکت AMD، می توان نتیجه گرفت که این محصولات حتی از سی پی یوهای اینتل هم در زمینه ی تست فشرده سازی بهتر عمل کرده اند.

عملکرد NAMD

NAMD یک مدل مولکولی است که توسط گروه محاسباتی بیو فیزیک در انستیتوی علوم و فناوری های پیشرفته ی دانشکده ی ایلینویس توسعه یافت. اگر می خواهید بیشتر در مورد این مدل مولکولی بیاموزید، می توانید داده های بیشتری را در این مورد در منابع دیگر پیدا کنید. اما آن چه ما باید در این جا ذکر کنیم این است که با استفاده از  GROMACS ما به سختی کار کردیم تا بتوانیم از AVX 512 و AVX2 در معماری AMD Zen (AMD Zen architecture) پشتیبانی کنیم. اما در هر صورت با انجام تست به نتایج مورد نظر رسیدیم. در اینجا مقایسه ی نتایج برای نتیجه گیری بهتر با توجه به مجموعه ی داده های فراهم شده برای شما ممکن است.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

عملکرد محصول 5218 در این جا به طور کلی خوب است. در نمودار ارائه شده، زمان برای انجام هر مرحله از تست نمایش داده شده است. هر چه زمان لازم برای انجام هر مرحله از این تست کمتر باشد، نشان از عملکرد بهتر سرور و یا سی پی یو در این بنچمارک دارد. با توجه به شکل باز هم در ابتدا می توان دید که محصولات AMD دارای عملکرد بهتری هستند، اما در هر صورت محصول مدل 5218 اینتل هم دارای عملکرد نسبتا خوبی همان طور که ذکر شد می باشد، اگر چه نتایجی که در GROMACS به دست می آید می تواند از این بهتر هم باشد.

عملکرد OPENSSL

OPENSSL یک پروتکل است که به طور گسترده ای برای بر قراری امنیت ارتباط بین سرورها مورد استفاده قرار می گیرد. تست یک پروتکل بسیار مهم برای بررسی عملکرد سرورها برای بسیاری مهم است و در بسیاری از سرورها به عنوان یک بنچمارک برای انتخاب سرور مورد استفاده است. با اجرای این تست ما دوباره شاهد نتایج متفاوتی برای محصولات مختلف بودیم. اجازه بدهید تا ابتدا به نتیجه های به دست آمده از تست های خود نگاهی می کنیم.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

OPENSSL یک فناوری پایه و پروتکل ارتباطی مهم است که در کاربردهای تجاری مورد استفاده و بسیار مورد توجه قرار می گیرد. ما دچار تعجب شدیم که دیدیم محصول های XEON GOLD در سری های 5220 و 6230 این قدر به هم نزدیک هستند. واریانس و تغییرات در مقدارهای به دست آمده در مدل های مختلف سری محصولات 6230 کمتر و در اندازه گیری های صورت گرفته، این محصول سریع تر بود. در این نمودار عملکرد تست این پروتکل ارتباطی بر ثانیه نشان داده شده است. هر چه این عملکرد یک سرور در ثانیه بهتر باشد، نشان از برتری آن دارد. می توان باز هم دید که یکی از محصولات AMD دارای عملکرد بهتری در این تست بوده است. اگر چه عملکرد دو محصول دیگر ساخت AMD چندان مناسب نبود و حتی در یک مورد ضعیف هم بود. در هر صورت ممکن است در این زمینه محدودیت هایی در زمینه ی TDP وجود داشته باشد. که در این حالت، با افزایش هسته ها هم نمی توان آن ها را به خوبی رفع کرد.

بنچمارک های UNIX BENCH DHRYSTONE 2 و WHETSTONE

در ادامه مقاله ” نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل ” همراه ما باشید. از جمله تست هایی که زمان زیادی را از ما برای اجرا و جمع آوری نتایج گرفت، مربوط به این دو تست بود. اما این زمان طولانی مختص به ما نیست، انجام این دو تست به طور حتم نیاز به زمان زیادی دارد. شاید یک راه حل برای رفع این مشکل نادیده گرفتن این تست ها باشد، اما برای انجام این تست ها به طور مداوم مورد تقاضا قرار می گیریم. اگر این تست ها را نادیده بگیریم، با نوشته های انتقاد آمیزی رو به رو می شویم که می گوید، چرا این تست ها را انجام نداده ایم. برای همین، ما برای تعیین این بنچمارک ها، اقدام به اجرای این تست ها کردیم و با توجه به مورد استفاده بودن نتایج تست، ما آن را در این جا برای شما آورده ایم. می توانید در نمودار زیر نتایج مربوط به Dhrystone 2 ببینید.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

با بررسی نتایج نشان داده شده در نمودارها، می توان گفت که دوباره شاهد این هستیم که عملکرد محصول 5218 ساخت اینتل، شاید به طور نسبی کمی از دیگر محصول ها و محصول سری 6130 بهتر باشد، در هر صورت اگر این محصول از سری 6130 بهتر نباشد، طبق نمودار با آن در یک رده است و به هیچ وجه نمی توان گفت که در این تست ها و بر اساس نتایج به دست آمده بدتر عمل می کند. پس اگر شما نیاز به خرید یک سرور دارید، که مشابه با نسل قبلی اینتل سری 6130 باشد اما قیمت کمتری داشته باشد، با توجه به نتایج این تست ها، محصول سری 5218 ساخت اینتل از تولیداتی است که ما به شما در این زمان توصیه ی خرید آن را می کنیم.

شبیه سازی GROMACS STH با فعال کردن AVX2/ AVX-512

در ادامه ” نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل ” ما یک شبیه سازی کوچک مولکولی GROMACS را که در مورد محصول های قبلی هم از آن استفاده شده بود در این جا داریم. در این جا و در روند بنچمارک این محصول با استفاده از تست ها، ما از یک تست کوچک برای ماشین های سازگار با پیکربندی های تک و دو سوکتی استفاده می کنیم. تست GROMACS ما در این زمان با استفاده از فعال سازی AVX2/ AVX-512 که موجود هستند، استفاده می کند. پس از اجرای تست مورد نظر، می توان نتایج را در نمودار زیر مشاهده کرد.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

با توجه به نمودار می توان گفت که در این جا عملکرد بسیار عالی است. در این جا محصول سری 5218، حتی از محصولات AMD که در تست های قبل تا حدودی بهتر عمل کرده بودند، نتیجه ی بسیار بهتری را به نمایش گذاشته است. در این نمودار هر چه عدد به دست آمده بزرگ تر باشد، نشان از عملکرد بهتر سی پی یوی مورد استفاده در سرور دارد. در این راستا، شرکت اینتل تایید کرده است که در محصول 5218، این تراشه تنها دارای یک پورت FMA AVX 512 است. اما با این وجود، در همین زمان، ما شاهد هستیم که این در نتایج به دست آمده، عملکرد این محصول مشابه به نتایج تست مربوط به نسل قبلی این سرورها است. می توان دید که سری 5218 با کلاک مشابه با سری 6130 که دارای پورت دوگانه ی FMA AVX-512 است، کار می کند. در این معیار البته می توان دید که محصول سری 5218 XEON GOLD، دارای سرعتی کمی بالاتر بوده و هم چنین دارای مزایای حداکثر فرکانس توربو در مقایسه با محصولات 6130 ساخت اینتل است.

بنچمارک chess

این بنچمارک دارای نتایج مهیجی در زمان تست است که به این دلیل است که این بنچمارک دارای یک ویژگی خاص است و دارای یک پیچیدگی نامحدود در تست می باشد. طی سال ها، ما درخواست هایی را در زمینه ی استفاده از بنچمارک chess داشته ایم. ما سیستم و سرورها را برای این منظور استفاده کرده و نتایج را برای شما در این بخش ذکر کرده ایم.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

در این جا، با توجه به نمودار مرتبط با این بنچمارک، ما می بینیم که عملکرد محصول 5218 اینتل به خوبی بهتر از نسل های قبلی اینتل XEON GOLD 5120 می باشد. البته بهترین عملکرد در این زمینه مربوط به سی پی یوهای سری 5100 می باشد. دلیل این امر را می توان در این یافت که اینتل به خوبی به نیاز های بازار در زمان ما توجه می کند و با آوردن عملکرد بالاتر در محصول های جدید که دارای قیمت کمتری هم هستند، سعی در حرکت در جهت خاسته های مشتریان در بازار دارد که به دنبال یک عملکرد بهینه با هزینه ی کمتر برای محصولات خریداری شده ی خود می باشند.

در بخش بعد، ما می خواهیم تا در مورد راه حل های ممکن برای افراد مختلف که در موقعیت های گوناگون خواهان استفاده از این محصولات می باشند صحبت کنیم. برای این افراد به بیان گزینه های موجود در بازار پرداخته و نظرات نهایی خود را بیان می کنیم.

پیدا کردن موقعیت سی پی یو 5218 intel xeon gold در بازار

هر محصولی که توسط اینتل و یا شرکت AMD تولید می شود، در بازار با توجه به مشتری هایی که برای آن وجود دارد، دارای موقعیت متفاوتی خواهد بود. این تراشه ها در بازار به حال خود رها نشده اند و با محصولات دیگر که می توانند ساخت اینتل و یا AMD  باشند در حال رقابت می باشند. وقتی که شما یک سرور را می خرید و یک سی پی یو را انتخاب می کنید، این امر مهم است که به خوبی بدانید که ارزش پلتفرمی که می خواهید استفاده کنید در برابر دیگر پلتفرم های رقیب چه قدر است. برای همین در این بخش ما درباره این موضوع از جنبه های مختلف بحث خواهیم کرد.

INTEL XEON GOLD 5218 در مقایسه با محصولات اینتل

در ادامه مقاله ” نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل ” به مقایسه آن با برخی از پردازنده های هم رده خواهیم پرداخت. اگر بخواهیم محصول 5218 را با دیگر تراشه های ساخت اینتل مقایسه کنیم، باید بگوییم که با دارا بودن سرعت کلاک بیشتر نسبت به محصولات سری 6130 اینتل، این محصول دارای قیمت پایین تری است. و از سوی دیگر با توجه به این که این سی پی یو دارای 16 هسته است، که مشابه با محصول قبلی است، یک گزینه ی مناسب برای انتخاب در بازار است. این بدان معنی است که INTEL XEON GOLD 5218 می تواند رتبه ی بالاتری در این زمینه نسبت به دیگر محصولات سری 6130 با توجه به تعداد هسته ها و سرعت کلاک خود داشته باشد. در این جا چارت مربوط به تحلیل ارزش و لیست نسل دوم intel xeon(Second Generation Intel Xeon Scalable SKU List and Value Analysis) برای شما آورده شده است.

نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل

می توانید در این جدول خانواده ای را که هر محصول در آن قرار گرفته است و دیگر ویژگی های آن را با دیگر پروسسورهای Xeon نسل دوم اینتل مقایسه کنید. برای اینتل XEON GOLD و پلاتینوم SKU، این محصول می تواند دچار شکست شود، اگر از بعضی از جنبه ها با دیگر محصولات موجود در این رده ها مقایسه شود. در این جدول تعداد هسته ها و کش این سرورها نشان داده شده است.

هم چنین می توان فرکانس های پایه و فرکانس های توربو را که بر حسب گیگاهرتز قابل مشاهده هستند را با یکدیگر مقایسه کرد. قیمت های مختلفی که این پروسسورها دارند هم به خوبی قبل قیاس هستند و از سوی دیگر TDP هر پروسسور بر حسب وات هم نوشته شده است. با دقت در این جدول تمام مشخصاتی که شما برای انتخاب یک پروسسور نیاز دارید در اختیار شما خواهد بود تا از بین محصولات Xeon بتوانید یکی را برای خرید انتخاب کنید.

اما گر بخواهیم در مورد محصول مورد نظر ما در این بخش که پروسسور سری 5218 عرضه شده توسط اینتل، بحث کنیم، باید به جدول فوق نگاهی بیندازیم. با توجه به جدول و مقایسه ی پروسسور 5218 و پروسسور 5220 که دقیقا یک ردیف بالاتر از این محصول در جدول قرار دارد، ما می توانیم در این جا ذکر کنیم که محصول سری 5220 با قیمتی برابر با 1550 دلار که تنها 280 دلار بالاتر از قیمت سی پی یوی مدل 5218 که برابر با 1283 دلار است، یک گزینه ی مناسب برای خرید است. با توجه به تعداد هسته ها در این پروسسورها که در جدول داده شده است، سی پی یوی 5220 دارای 18 هسته و دو هسته بیشتر از مدل 5218 دارد. به همین دلیل این سی پی یو یک ارتقای خوب برای سیستمی که شما دارید در بسیاری از مواقع است. البته گزینه های دیگر هم برای انتخاب مناسب هستند. هر چه به جدول ارائه شده توجه بیشتری بکنید، به گزینه های مناسب تر برای خرید خود نزدیک تر می شوید. به عنوان مثال اگر چند ردیف دیگر بالا تر بروید. محصول سری 6230 را خواهید دید. با توجه به این که این محصول دارای 20 هسته است و قیمت آن هم برابر با  1894 دلار می باشد، می تواند یگ گزینه ی بهتر مانند محصول 5220 برای ارتقای سیستم شما باشد. در هر صورت گزینه ی 18 هسته ای 5220 مانند INTEL XEON GOLD 6230 می تواند برای ارتقا گزینه ی مناسبی باشد.

در کنار مطالب گفته شده باید این نکته هم ذکر شود که افزودن توان محاسباتی کامپیوتر و یا سرور شما، با یک سوکت با قیمت نسبتا کم، می تواند دارای ارزش بالایی باشد. در سرورها هزینه ی رم، ذخیره ی داده، NICها و هزینه ی خود سرور، به این معنا است که تعداد هسته ی بالاتر به طور معمول دارای ارزش بیشتری است. البته اگر هزینه ی افزایش هسته ها خیلی هم زیاد نشود. در این حالت، می توان دید که گزینه های مناسبی برای ارتقای سیستم به طور عاقلانه با قیمتی مناسب وجود دارد. همان طور که در بالا ما دو مورد از آن ها را برای شما ذکر کردیم. دو محصول از سری پروسسورهای نسل دوم اینتل زئون اینتل یعنی سری های 5220 و 6230 با دارا بودن به ترتیب 2 و 4 هسته بیش از محصول سری 5218 دارای قیمتی نسبتا مشابه با این محصول و کمی بالاتر هستند که برای سیستم شما می توانند مناسب تر باشند تا در استفاده از ظرفیت های حافظه و درایو سیستم خود بهترین بهره را ببرید.

در این جا باید هم چند نتیجه ی دیگر هم ذکر کنیم. و یکی از این نکته ها که ارزش ذکر کردن را دارد، این است که سی پی یوهای سری INTEL XEON SILVER SKU، مانند XEON SILVER 4210،  برای ما پروسسورهای دارای قیمت مناسب تری را برای محاسبات مورد نیاز فراهم می کنند. این محاسبات با استفاده از تعداد مناسب هسته های آن ها ممکن می شود. البته با توجه به سرعت کلاک این هسته ها، می توان به ارزش بهینه ی این پروسسورها با استفاده و خرید آن ها از بازار دست یافت. بر حسب نیاز، ارتقای سیلور 4208 Intel Xeon Silver به سیلور 4210 برای شما تنها 84 دلار هزینه به دنبال دارد، و یا به بیان دیگر 42 دلار برای هر هسته، که هزینه ی ناچیزی است. می توان با توجه به جدول دید که این هزینه کمتر از هزینه ی پروسسورهای دیگر است که برای افزایش هسته ها دارای هزینه ی بالاتری هستند.

مقایسه ی محصول XEON GOLD 5218 با گزینه های دیگر شرکت AMD

در زمان نوشتن این مطلب، نسل جدید محصولات AMD، که محصول AMD EPYC 7001 می باشد، جزو آخرین سری تولیدات از محصولات جدید این شرکت در زمینه ی سی پی یوها هستند. محصول مود نظر ما از شرکت اینتل که پروسسور 5218 از نسل دوم XEON است دارای قیمتی نزدیک به محصولات EPYC 7351 AMD می باشد و آن را دارای توانایی رقابت با محصولات AMD  می کند. با در نظر گرفتن قیمت مشابهی که پس از یک تخفیف به دست خواهد آمد، و با نگاه کردن به عملکرد سی پی یو به نحو دقیق تر، ما فکر می کنیم که خرید محصول سری 5218 اینتل یک گزینه ی مناسب تر در این زمان باشد. اما ممکن است که این مطلب پس از انتشار این نوشته دچار تغییر شود.

نسل جدید AMD EPYC 7002 “ROME” SKU، نزدیک است که بازار را با ارائه ی 64 هسته دچار تغییر زیادی کنند. این میزان هسته، با توجه به 16 هسته ای بودن محصول اینتل که ما در این جا در مورد آن بحث می کنیم؛ تا 4 برابر هسته ی بیشتری برای استفاده در سیستم دارد. البته اینتل شاید دارای سرعت کلاک بیشتری باشد، اما با توجه به ظرفیت بیشتر بر پشتیبانی از حافظه، AMD دارای شانس بیشتری برای به دست گرفتن بازار در مقیسه با محصول اینتل داشته باشد و اینتل باید خود را با شرایط جدید وفق داده و محصولات جدیدی را روانه ی بازار کند.

آن چه ما در حال حاضر در حال انجام آن هستیم، قیمت گذاری محصول AMD می باشد. یا یک I/O die و چندین chiplet، ما نمی دانیم که چه فشاری در زمینه ی قیمت گذاری روی اینتل برای پایین آوردن قیمت وجود دارد. اما ما می دانیم که شرکت AMD، می تواند یک چهارم I/O die و 16 مرتبه کلاک بالاتر برای AMD Ryzen 3950X را با قیمت 750 دلار فراهم کند، و این یک صحنه برای مبارزه بین اینتل و AMD است که باید شاهد نتیجه ی این قیمت گذاری ها بود.

کلام پایانی سی پی یو 5218

با مشخصه های جدیدی مانند INTEL OPTANE DCPMM و پشتیبانی از آن، در کنار عملکرد مناسب تر تا 35 درصد، ما فکر می کنیم که اینتل کار بزرگی در این قسمت کرده است. محصول INTEL XEON GOLD 5218 یک ارزش بالاتری در این زمینه ارائه کرده است. اگر ممکن باشد تا به ارتقای پیکر بندی سرور خود در زمینه ی قطعه های نسل دوم تولیدات اینتل و در زمینه ی محصولات XEON بپردازید، با دارا بودن 16 هسته این قطعه ی جدید ممکن است که پیچیدگی هایی در زمینه ی لایسنس مورد نیاز داشته باشد. برای مثال، این محصول برای لایسنس سرور ویندوز دارای ارزش بیشتری است تا GOLD 6130.

ما هم چنین به شما پیشنهاد می کنیم، اگر بین دو محصول INTEL XEON SILVER 4116 و GOLD 6130 در اولین نسل سی پی یوها می خواهید خرید کنید، به این متن نگاهی بیندازید و نتایج به دست آمده در آن را مورد بررسی قرار دهید، پس از آن ببینید که GOLD 5218 برای شما گزینه ی بهتری است و برای بالا بردن GOLD 5220 مناسب تر است و یا این که GOLD 6230 برای شما ارزش بیشتری را با عملکرد خود در سیستم به دنبال خواهد دشت. امیدوارم مقاله ” نقد و بررسی و بنچمارک های پردازنده گولد 5218 زئون اینتل ” رضایت شما را جلب کرده باشد.