بررسی انواع DIMM سرور
بررسی انواع DIMM سرور

یکی از شبهات با بهتر است بگوییم سوالاتی که برای خریداران و مصرف کنندگان سخت افزارهای کامپیوتری و سروری پیش می آید، این است که واژه DIMM نشاندهنده چیست. و در بین حافظه ها چه تأثیری دارد؟ در این مقاله قصد داریم به بررسی تخصصی انواع DIMM سرور بپردازیم با ما همراه باشید.

معمولا سیستم هایی مانند موبایل و دسکتاپ از DIMMs بافر نشده استفاده می کنند (UDIMM ها). کنترلر حافظه داخل آدرس های پردازنده هر چیپ حافظه UDIMM شما به صورت جداگانه و به شکل موازی است (منظور اینکه کانال انتقال دیتا به صورت موازی می باشد.). بنابراین هر تراشه یا چیپ حافظه مقدار مشخصی از ظرفیت را در کانال حافظه خواهد داشت. و در نتیجه سیگنال فرکانس بالا از طریق این کانال تضعیف می شود. در نتیجه کانال تنها می تواند تعداد محدودی از تراشه های حافظه را خوانده و اطلاعات فراخوانده شده را انتقال دهد.

برخلاف عملکرد DIMM سرور ، در دنیای دسکتاپ این مسله مشکل زا نیست و اکثر افراد با 16 گیگابایت (4 عدد رم 4 گیگابایتی) راضی خواهند شد و این میزان حافظه از 1.6 تا 2.133 گیگاهرتز سرعت اجرا خواهند داشت. در حالی که در انواع رم با تکنولوژی DDR3 نهایت ولتاژ به 1.65 ولت می رسد.

فقط در صورتی که بخواهید از DIMM های 8 گیگابایتی (با 1.5 ولت) استفاده کنید محدودیت ها را شاهد خواهید بود. اکثر مادربردها به شما تنها اجازه نصب دو تا از آنها را در یک کانال می دهند. نصب 4 تا از آنها در برد دو کاناله احتمالا به 1333 مگاهرتز محدود خواهد شد.

DIMM در سرور ها

در دنیای سرور، فروشندگان تمایل بیشتری به محافظه کاری دارند. اجرای DIMM ها در ولتاژ 1.65 ولت باعث کوتاه شدن عمر حافظه، سرور و مصرف انرژی بیشتر می شود. مصرف انرژی بیشتر برای فقط 2 تا 3 درصد عملکرد بیشتر از نظر مصرف کننده غیر قابل قبول می باشد. اعتبارسنجی حافظه یا رم یک فرآیند پر هزینه است. همین دلیل خوب دیگری در جواب به سوال “چرا فروشندگان و خریداران سرور سالم نگهداشتن سرور را به افزایش ناچیز عملکرد ترجیح میدهند” می باشد.

شما می توانید از UDIMM ها (دارای تکنولوژی ECC برخلاف DIMM ها) در سرورها استفاده کنید اما محدودیت ظرفیت و سرعت کلاک دارند و برای مثال، بهترین UDIMM رم دل 1333MHz 4GB DIMM می باشد این در حالی است که شما تنها دوتای آنها را در هر کانال می توانید قرار دهید. این بدان معناست که هنگام استفاده از UDIMM ها یک پردازنده Xeon E5 نمی تواند بیشتر از 32 گیگابایت رم را آدرس دهی کند. در سرورهای HP فعلی (نسل 8 یا G8) شما می توانید UDIMM های 8 گیگابایتی را داشته باشبد که ظرفیت UDIMM را تا 64 گیگابایت در پردازنده می رساند (ظرفیت را دو برابر می کند). به طور خلاصه UDIMM ها ارزانترین رم های سروری هستند اما شما مقدار زیادی حافظه و مقدار کمی عملکرد را قربانی هزینه می کنید. این نکات کمک میکند انتخاب درستی داشته باشید.

DIMM های رجیستر شده

RDIMM ها (DIMM های رجیستر شده) در اغلب موارد گزینه بسیار بهتر برای سرور شما می باشد. امروزه بهترین RDIMM ها 16 گیگابایت را در سرعت 1600مگاهرتز اجرا می کنند (800 مگاهرتز کلاک DDR). با RDIMM ها شما می توانید ظرفیت سه برابری داشته باشید: 4 کانال * 3DPC*16 گیگابایت= 192 گیگابایت در پردازنده. عیب این روش این است که سرعت کلاک به 1066 مگاهرتز رسیده است. اگر شما حداکثر سرعت را می خواهید باید خودتان را به داشتن 2 DPC ( و 4 رنک) محدود کنید.

با 2DPC این RDIMM ها در 1600 مگاهرتز اجرا می شوند. هر پردازنده سپس می تواند حداکثر 128 گیگابایت را در هر پردازنده آدرس دهی کند (4 کانال*2 DPC* 16 گیگابایت) که هنوز دو برابر سریعتر از UDIMM ها هستند در حالی که 20 درصد سرعت اجرای بیشتری دارند. RDIMM ها یک رجیستر اضافه می کنند که آدرس ها و سیگنال های دستوری را بافر می کنند.

بررسی انواع DIMM سرور

کنترلر حافظه مجتمع موجود در پردازنده به جای آدرس تراشه حافظه، رجیسترار می بیند. در نتیجه، تعداد رنک ها یا ردیف ها در هر کانال به طور معمول بالاتر است. پردازنده های Xeon E5 فعلی تا 8 ردیف RDIMM را پشتیبانی می کند و به صورت دو ردیف چهارتایی DIMM در کانال می باشد (اما شما تنها 3 اسلات DIMM در هر کانال دارید) یا دو ردیف چهارتایی DIMM در کانال را دارید. اگر شما 4 ردیف را با بزرگترین تراشه های حافظه ترکیب کنید شما بیشترین ظرفیت DIMM را خواهید داشت. برای مثال یک ردیف چهارتایی DIMM با تراشه های 4 گیگابیتی معادل DIMM سی و دو گیگابایتی است (4 گیگابیت *8 *4 ردیف). بنابراین در این حالت ما می توانیم حداکثر 256 گیگابایت داشته باشیم: 4 کانال* 2 DPC* 32 گیگابایت. توجه داشته باشید که همه سرورها از ردیف های چهارتایی پشتیبانی نمی کنند.

رم با تکنولوژی LRDIMM

LRDIMM ها می توانند حتی بهتر عمل کنند. Load Reduced DIMM با یک کامپوننت بافر حافظه جداگانه (iMB) جایگزین رم های رجیستر شده شدند. بافرهای iMB دستورات، آدرس ها و سیگنال های داده را بافر می کنند. این iMB تمام بار الکتریکی (از جمله سیگنال های داده) تراشه حافظه را در (LR(DIMM از کنترلر حافظه هاست جدا نگه می دارد. دوباره کنترلرهای هاست تنها این iMB را می بیند و تراشه های حافظه تکی را نمی بیند. در نتیجه شما می توانید تمام اسلات های DIMM را با با ردیفهای چهارتایی DIMM پر کنید. در واقع این بدان معناست که شما 50 تا 100 درصد ظرفیت حافظه بیشتری خواهید داشت.