دستگاه ذخیره ساز اطلاعات کامپیوتر چیست؟
دستگاه ذخیره ساز اطلاعات کامپیوتر چیست؟

کامپیوترها از انواع دستگاه ذخیره ساز اطلاعات استفاده می کنند که به 2 دسته تقسیم می شوند: یکی از آنها که داده ها در صورت قطه برق از بین نمی روند و دیگری حافظه ای است که با پردازنده برای دسترسی سریعتر به اطلاعات همکاری می کند. هر دوی این نوع دستگاه های ذخیره ساز در تمام کامپیوترها وجود دارد. در کامپیوترها زمانی که برق قطع می شوند حافظه رم اطلاعات را نگهداری نمی کند با این حال حافظه رام اجازه ذخیره سازی دائم اطلاعات را می دهد، بنابراین هر بار که کامپیوتر را روشن می کنید می توانید اطلاعات ذخیره شده در رام را مشاهده کنید.

دستگاه ذخیره ساز اطلاعات : حافظه فرار و غیر فرار

اولین دسته بندی که برای دستگاه های ذخیره ساط اطلاعات وجود دارد این است که حافظه ها را به دو دسته فرار یا ناپایدار و غیر فرار یا پایدار تقسیم می کنند. یک مثال از حافظه فرار حافظه رم (RAM) است که اطلاعات را تنها تا زمانی که دستگاه به برق وصل است نگهداری می کند. رم به کامپیوتر شنا اجازه می دهد تا چند فایل را باز کنید و بلافاصله به هر کدام که می خواهید دسترسی پیدا کنید. مثال دیگر از دستگاه حافظه فرار، ماشین حساب است.

دستگاه ذخیره ساز اطلاعات کامپیوتر چیست؟

دستگاه های ذخیر ساز غیر فرار، دستگاهی است که اطلاعات را حتی زمانی که سیستم به برق وصل نیست نگهداری می کند. یک مثال از این دستگاه ها می تواند هارد مکانیکی یا هارد درایو حالت جامد باشد که تمام اطلاعات سیستم شما را نگهداری می کند. از دستگاه های ذخیره ساز غیر فرار دیگر می توان به DVD ها یا فلش مموری ها اشاره کرد.

دستگاه ذخیره ساز اطلاعات کامپیوتر چیست؟

ذخیره سازی سلسله مراتبی

دستگاه های ذخیره سازی اطلاعات کامپیوتر را می توان بر اساس فاصله ای که از پردازنده دارند دسته بندی کرد. نزدیکترین دستگاه ذخیره ساز، حافظه یا RAM است. این نوع دستگاه ذخیره ساز به طور مستقیم به پردازنده دسترسی دارد. حافظه شامل رجیسترهای پردازنده و کش پردازنده می باشد و اینها در ماژول حافظه قرار دارند. رم حافظه فرار است بمابراین هر گونه اطلاعاتی که در حافظه قرار می گیرد در دستگاه ذخیره سازی اصلی نوشته می شود تا به طور دائمی نگهداری شود. از آنجا که داده از حافظه به دستگاه ذخیره ساز جریان پیدا می کند به عنوان حافظه ثانویه در نظر گرفته می شود. اکثر کامپیوترهای شخصی از، حافظه ثانویه، دستگاه ذخیره ساز اطلاعات اصلی می باشد. یک هارد مکانیکی یا هارد SSD تمام اطلاعات، فایل ها، برنامه ها، موسیقی ها و فیلم هایی که کاربر می خواهد را نگهداری می کند. دستگاه های ذخیره ساز رسانه خارجی ، قابل حمل مانند فلش مموری، سی دی ها و دی وی دی ها دستگاه ذخیره ساز ثانویه هستند. یک کامپیوتر نمی تواند بدون درایو ذخیره ساز کار کند. درایو ذخیره ساز همه اطلاعاتی که کامپیوتر نیاز به اجرا شدن دارد را نگهداری می کند.

ذخیره سازهای ثالثیه دستگاه های ذخیره ساز اطلاعاتی هستند که یک ربات برای بازیابی اطلاعات از آن استفاده می کند و به ندرت توسط کاربردهای شخصی استفاده می شود.

نتیجه گیری

در استفاده معمول، هارد دیسک یا درایو حالت جامد معمولا به عنوان درایو ذخیره ساز اشاره می شوند. از آنجا که حافظه فرار است، سخت است که ان را به عنوان دستگاه ذخیره ساز در نظر داشته باشیم. و از آنجاییکه رایانه های شخصی به ندرت از دستگاه های ذخیره ساز ثالثیه استفاده می کنند، درایو ذخیره سازی اصلی ترین و پر استفاده ترین دستگاه ذخیره ساز اطلاعات غیر فرار در کامپیوتر است. در مورد تفاوت میان دیسک های سخت و درایوهای حالت جامد بیشتر بدانید.