نقش S.M.A.R.T در هاردهای SSD
اهمیت و نقش SMART (اسمارت) در هاردهای SSD

S.M.A.R.T یا SMART مخفف Self-Monitoring, Analysis, and Reporting Technology می باشد. SMART در واقع یک سیستم نظارت بر روی هارد است که اطلاعات مربوط به سلامت هارد را جمع آوری و به کاربر گزارش می دهد. SMART در مواقعی که می خواهید از عملکرد هارد خود اطمینان پیدا کنید کاربرد دارد.

تاریخچه SMART

SMART روشی است که به کمک آن تولیدکنندگان در مورد سلامت هاردهای مکانیکی (HDD ها) به ما اطلاعاتی را می دهند. اگر چه برخی پارامترها تعریف شده اند، اما هر سازنده می تواند انتخاب کند که کدام پارامترها و چه حد آستانه را داشته باشند. کمیته Small Form Factor ( گروه صنعت اکترونیکی ادهاک) تلاش کرد یک استاندارد ایجاد کند که بعدها S.M.A.R.T نامیده شد. این استاندارذد پروتکل ارتباطی را برای هاست ATA توصیف می کرد (برای تجزیه و تحلیل و نظارت کنترل و استفاده)، اما هیچ معیاری را برای روش های تجزیه و تحلیل مشخص نکرده بود و در اینجا بود که هاردهای SSD وارد ماجرا شدند، این هاردها روش مشابهی را برای گزارش سلامت SSD اتخاذ کردند.

پشتیبانی SMART

چند برنامه جانبی وجود دارد که می تواند SMART را گزارش دهد. متاسفانه به دلیل تفاوت بین هاردهای HDD و هاردهای SSD و تعامل بین هارد و کامپیوتر، برخی از این برنامه ها جانبی برای کامپیوترها و یا هاردهای خاصی اطلاعات درستی را ارائه نمی دهند. اکثر سازندگان هاردهای SSD برنامه مختص به خود را دارند که می تواند سلامت هارد SSD شان را گزارش دهند. برای مثال کمپانی Crucial برای هاردهای Crucial SSD خود برنامه رایگان Storage Executive را ارائه می دهد. این برنامه در اکثر مواقع به درستی کار می کند چونکه این برنامه سعی ندارد از همان آیتم های هاردهای مکانیکی برای گزارشگیری هاردهای درایو حالت جامد استفاده کند.

نقش S.M.A.R.T در هاردهای SSD

ویژگی های SMART

اگرچه آیتم های وضعیتی S.M.A.R.T که توسط نرم افزارها ارائه می شوند متفاوت هستند اما مهمترین آیتم Health است. این آیتم با استفاده از امتیاز سلامت هارد را ذکر می کند و نشان می دهد که کدام بخش نیاز بع توجه دارد. به طور کلی مدخل ها شامل موارد زیر می باشند:

  • Raw Read Error Rate – تعداد خطاها هنگام خواندن اطلاعات
  • Retired Blocks – بلوک هایی که برای ذخیره سازی اطلاعات نا امن هستند.
  • Power On Hours – تعداد کل ساعتی که هارد کار کرده است.
  • Power Cycles – تعداد دفعاتی که هارد خاموش و مجددا روشن شده است.
  • Device Temperature – دمای داخلی هارد را نشان می دهد.
  • Total LBAs Written – تعداد آدرس های بلوک منطقی که برای نوشته شدن استفاده شده اند.
  • Total LBAs Read – تعداد آدرس های بلوک منطقی که برای خوانده شدن استفاده شده اند.

نتیجه گیری

ابزارهای SMART به شما اجازه می دهند تا سلامت هارد SSD خود را بررسی کنید. برای دریافت اطلاعات دقیق باید سایت سازنده هارد خود مراجعه فرمایید.