انواع فرم فکتور هاردهای SSD یا درایو حالت جامد
انواع فرم فکتور هاردهای SSD یا درایو حالت جامد

آیا با انواع فرم فکتور هاردهای SSD آشنا هستید ؟ سوئیچ کردن از هارد مکانیکی (HDD) به هارد درایو حالت جامد (SSD) می تواند گیج کننده باشد. بعد از اینکه مشخص کردید که به چه نوع عملکردی نیاز دارید و فضای ذخیره سازی باید چه مقداری باشد، وقت آن رسیده است که فرم فکتور سازگار با سیستم خود آشنا شوید. هاردهای SSD به طور کلی دارای 3 فرم فکتور می باشند که هر کدام دارای اندازه درایو، نوع رابط اتصال و فضای فیزیکی متفاوتی هستند. در ادامه انواع فرم فکتور هاردهای SSD را توضیح خواهیم داد.

انواع فرم فکتور هاردهای SSD

انواع فرم فکتور هاردهای اس اس دی

هاردهای اس اس دی 2.5 اینچی

فرم فکتور استاندارد SSD، فرم فکتور 2.5 اینچی است که مناسب بی (Bay) درایو اکثر لپ تاپ ها و کامپیوترهای دسکتاپ می باشد. از آنجا که اکثر کاربران هارد HDD خود را با SSD عوض می کنند، هارد 2.5 اینچی به یک استاندارد برای تمام هارد های HDD و SSD تبدیل شد و هنگام ارتقاء سازگار بودن ایجاد شود. هاردهای درایو حالت جامد 2.5 اینچی برای به حداقل رساندن کابل های رابط اتصال، دستیابی به هاردی که دارای عملکرد بالاتری است و استفاده ساده طراحی شد.

هاردهای اس اس دی mSATA

فرم فکتور کوچکتر هارد اس اس دی، mSATA نام دارد. mSATA SSD ها اندازه شان یک هشتم اندازه هاردهای 2.5 اینچی است و برای اتصال به سوکت mSATA مادربرد سیستم طراحی شده است. هارد mSATA در دستگاه های فوق العاده نازک و کوچک استفاده می شود و یا به عنوان یک هارد ثانویه در سیستم های دسکتاپ استفاده می شود.

هاردهای اس اس دی M.2

کوچکترین فرم فکتور هاردهای اس اس دی، M.2 نام دارد. هاردهای اس اس دی M.2 از طریق سوکت M.2 به مادربرد وصل می شوند و برای تبلت ها و اولترابوک ها طراحی شده است.

انواع فرم فکتور هاردهای درایو حالت جامد

2.5-inch SSDmSATA SSDM.2 SSD
نصبکابل SATAسوکت mSATA مادربردسوکت M.2 مادربرد
مناسب برایسرورها، دسکتاپ، لپ تاپلپ تاپ های فوق العاده نازک، سیستم های NUC اینتل، مادربوردهای مینی ITX، دسکتاپ های دارای سوکت mSATAتبلت ها و اولترا بوک ها
کاربرد اصلیحافظه اصلی یا ثانویهحافظه اصلی در سیستم هایی که در بالا اشاره شد؛ حافظه ثانویه

حافظه اصلی در تبلت ها و اولترابوک ها

 

برای تعیین نوع هارد SSD سازگار با سیستم خود از ابزارهای Crucial® Advisor™  یا System Scanner استفاده کنید.