پیشنهاد سخت افزار مناسب سرور پایگاه داده
پیشنهاد سخت افزار مناسب سرور پایگاه داده

یکی از سوالاتی که غالبا مطرح می شود این است که کدام سخت افزار مناسب سرور است؟ چگونه می توان میزان رم فیزیکی مورد نیاز برای سرورهای دیتابیسی که در حال اجرای SQL Server و Jet Analytics BI است را تعیین کنیم؟ وقتی که ما به جواب این سوال فکر می کنیم متوجه می شویم که بین حداقل نیازمندی ها و نیازمندهای پیشنهادی تفاوت های زیادی وجود دارد. این تفاوت ها به اندازه و تعداد پایگاه داده های مورد استفاده، تعداد کاربران و زیر ساخت های موجود بستگی دارد.

حداقل نیازمندی ها تنها برآورده کردن حداقل 3 گیگابایت رم و فضای هارد کافی برای ذخیره و نگهداری انبار داده ها و پایگاه داده ها است. با این حال، برآورده کردن حداقل نیازمندی ها ایده آل نیست و فراهم آوردن سخت افزار بهتر برای سرور به شما اجازه می دهد تا زمان اجرا و بهره وری را بهبود بخشید.

مهمترین چیزی که باید هنگام خواندن ادامه مقاله زیر و طراحی سرور باید در نظر داشته باشید مقیاس پذیری می باشد. اگر عملکرد بهتر را برای بعدها در نظر داشته باشید، لازم است که از حافظه بیشتر و پردازنده های قدرتمندتر استفاده کنید این در حالی است که شما از مونتاژ کردن مجدد و کامل سرور جلوگیری می کنید.

ملاحظاتی که هنگام تعیین سخت افزار مناسب سرور پایگاه داده باید در نظر داشته باشید

تعداد کاربران – اگر تعداد کاربرانی که اطلاعات را از معکب ها واکشی می کنند و بدانها دسترسی پیدا می کنند 15 نفر یا کمتر بود پس شما نباید به حافظه زیادی برای هر کاربر نیاز داشته باشید. وققتی که بیش از 15 کاربر به صورت همزمان مشغول استفاده از مکعب ها هستند شما باید برای هر 5 کاربر 1 تا 2 گیگابایت رم بیشتر را در نظر داشته باشید.

پکیج های اجرایی – چقدر از اطلاعات شما نیاز به بروزرسانی دارند؟ اگر بروزرسانی ها هر 30 دقیقه باید انجام شود پس شما باید سخت افزار مورد نیاز را برای انجام این کار داشته باشید. اگر بروزرسانی ها بعد 1 ساعت کامل می شود الزامات سخت افزاری پایین تر است. SQL Server ETL داده هایی که قبلا پردازش شده است (و درست قبل از پردازش مجدد) را به رم سرور انتقال می دهد. این بدان معناست که اگر سور شما رم بیشتری داشته باشد پکیج های اجرایی سریعتر کامل خواهند شد.

اندازه پایگاه داده – اندازه پایگاه یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید چونکه به طور مستقیم روی مقدار پردازشی که باید برای ذخیره سازی انبار داده انجام شود تاثیر می گذارد. به طور کلی، اگر شما پایگاه داده ای دارید که 50 گیگابایت یا کمتر است یک رم 16 گیگابایتی احتمالا مناسب باشد، این در حالیست که شما بروزرسانی ها را به صورت شبانه انجام دهید و تعداد کاربرانی که همزمان بدان دسترسی پیدا می کنند 10 نفر باشد.

نرخ رشد – اندازه پایگاه داده در سال چقدر رشد دارد؟ در صورتی که این مورد را در نظر نداشته باشید ممکن است سرور در حال حاضر برای ذخیره تمام داده های فعلی شما مناسب باشد اما در آینده حتما مشکل ساز خواهد شد.

الزامات سیستم عامل – یک قاعده خوب این است که به طور پیش فرض مقداری رم را برای سیستم عامل در نظر داشته باشید. به طور مثال سروری که دارای 32 گیگابایت رم است 7 گیگابایت آن را به سیستم عامل و 25 گیگابایت باقی مانده را به SQL Server اختصاص می دهد.

اختصاصی یا اشتراکی ؟ آیا نرم افزار دیگری روی سرور شما وجود دارد؟ هنگام شناسایی الزامات سخت افزاری شما باید مطمئن شوید که این مورد ا در نظر گرفته اید. اگر نرم افزار دیگری روی سرور اجرا می شود، شما باید رم و فضای هارد کافی را به هر نرم افزار اختصاص دهید.

پیشنهاداتی برای داشتن سخت افزار مناسب سرور پایگاه داده

  •  برای یک کلاینت متوسطی که دارای یک پایگاه داده 100 گیگابایتی است ما سخت افزارهای زیر را توصیه می کنیم:
  • درایوهای سرعت بالا برای دخیره سازی جداگانه اطلاعات و فایل های موقت، فایل های لاگ SQL
  • پردازنده های 4 تا 8 هسته ای با عملکرد بالا
  • 16 تا 64 گیگابایت رم

رم

هنوز هم باید مهمترین چیز را فراموش نکنید و آن هم مقیاس پذیری و قابلیت انعطاف است. اگر عملکرد بهتری را انتظار دارید پس خیلی ساده رم بیشتری را اضافه کنید. بسیاری از کلاینت ها با دو برابر کردن رم شان ( از 16 گیگابایت به 32 گیگابایت) توانسته اند زمان اجرای بسته هایی اجرایی را از 4 ساعت به 2 ساعت کاهش دهند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، SQL Server اطلاعاتی که پردازش می کند را به رم سرور می آورد ( قبل از پردازش مجدد). پس افزایش رم عمدتا به منظور بهینه سازی عملکرد انجام می شود تا همه محاسبات به صورت زنده انجام شود. اگر سرور شما رم کافی داشته باشد SQL کل پایگاه داده را به داخل رم می آورد. برای تشخیص بهترین مقدار رم، حجم تمام پایگاه داده های فعال خود را در نظر بگیرید ( فقط داده ها نه لاگ ها) و این مقدار رمی است که می توانید به طور بالقوه از آن استفاده کنید ( بسته به محدودیت های نسخه SQL Server شما). بدیهی است که سناریو بهترین مورد برای تمام شرکت ها لازم نیست.

پیشنهاد سخت افزار مناسب سرور پایگاه داده

علاوه بر این مهم است در نظر داشته باشید که چه نسخه SQL Server را هنگام تعیین سخت افزار سرور استفاده می کنید. در تصویر زیر شما می توانید رم های پشتیبانی شده توسط نسخه های مختلف SQL Server را مطالعه کنید. این ارقام تنها مربوط به نصب های 64 می باشد.

هارددیسک

به طور ایده آل شما می خواهید برای مدت زمان طولانی اطلاعات را در هارد سرور ذخیره کنید. اگر پایگاه داده فعلی شما 100 گیگابایت با نرخ رشد سالیانه 15 گیگابایتی می باشد، شما باید یک هارد بزرگتر از 150 گیگابایت را در نظر داشته باشید. استفاده از آرایه NAS یک گزینه بهتر برای هاستینگ فایل های پایگاه داده شما می باشد.  در غیر این صورت سه هارد جداگانه سرعت بالا ( مثل 15k RPM) توصیه می شود. در هر دو حالت پیشنهاد ما این است که برای موارد زیر درایو اختصاصی داشته باشید:

  • درایو 1 – Data drive ( دو برابر اندازه پایگاه داده مبداء)
  • درایو 2 – Tempdb Database ( متغییر اما معمولا 100 گیگابایت یا کمتر)
  • درایو 3 – درایو استاندارد C برای ذخیره سیستم عامل، فایل های برنامه و غیره ( متغییر اما معمولا 100 گیگابایت یا کمتر است).

پردازنده ها

 این گزینه مانند گزینه های بالا مهم نیست اما در هنگام تعریف سخت افزار مناسب سرور باید بدان توجه داشته باشید. شما می توانید BI Solution را با هر سرعت و اندازه پردازنده ای که دارید اجرا کنید. با این حال پردازنده های 4 تا 8 هسته ای برای کمپانی های کوچکتر توصیه می شود در حالی که کمپانی های بزرگتر باید تلاش کنند از پردازنده های 8 تا 16 هسته ای استفاده کنند.