نحوه ساخت هارد SSD چگونه است؟
نحوه ساخت هارد SSD چگونه است؟

میکرون (Micron) سازنده های های درایو حالت جامد یا SSD است. هر مرحله از فرآیند ساخت هارد SSD ( از ایجاد رسانه فلش وایفر سیلیکونی تا ساخت بردهای مدار چاپی) در داخل این شرکت انجام می شود و محصولا در داخل شرکت مونتاژ می شوند. پس از ساخت، محصولات تحت تست های دقیق و با کیفیت قرار می گیرند تا قبل از ارسال محصول به مشتری از کیفیت ساخت اطمینان حاصل شود.

نحوه ساخت هارد SSD

هاردهای درایو حالت جامد از تراشه های حافظه فلش برای ذخیره اطلاعات استفاده می کنند هر هارد SSD از چند تراشه حافظه مختلف نصب شده در برد مدار چاپی ساخته می شود. میکرون تراشه های حافظه فلش زل زئی وایفرهای سیلیکونی می سازد و نحوه ساخت میکرون درست مانند ساخت حافظه کامپیوتر می باشد. از آنجا که وایفر سیلیکونی به آلودگی حساس می باشد، ربات ها وایرفرها را با بیش از 800 عملیات انتقال می دهد که بیش از یک ماه طول می کشد. همانطور که وایفرها حرکت داده می شوند لایه های از مواد به وایفر اضافه می شود.  این مواد شامل مواد رسانا مانند مس و مواد غیررسانا مانند دی اکسید سیلیکون می باشد. بعد از استفاده از هر لایه از مواد، وایفر با مایع حساس به نور پوشش داده می شود، بعد نور ماوراء بنفش به وسیله یک استنسیل شیشه ای ، فلاش می شود و الگوی مدار الکتریکی ساخته می شود. در مواردی که نور با مواد تماس برقرار می کند آنها تجزیه می شوند. اما جاهایی که مواد از استنسیل محافظت شده است باقی می مانند که الگوی مدار روی وایفر را چاپ می کند. سپس با مواد شیمیایی هر گونه ماده باقی مانده شسته می شود. بعد از چاپ هر 30 سانتیمتر وایفر صدها تراشه تولید می شود که باید از هم جدا شوند. بعد از جدا کردن تراشه ها، آنها باید در داخل محافظ های پلاستیکی قرار بگیرند. بردهای مدار چاپی با آلیاژ قلع لحیم کاری می شوند و تراشه های حافظه و سایر قطعات آن متصل می شوند. یک ربات قطعه ها را به برد وصل می کند و بعد بردهای مونتاژ شده را به داخل اجاق می برد تا قطعات به برد فیوز و متصل شوند.

هاردهای SSD چگونه ساخته می شوند؟

کنترل کیفیت

ابتدا بردها از طریق نور اسکن می شود تا بررسی شود که قطعه ها در محل درستی قرار گرفته اند یا نه، دستگاه بعدی از اشعه ایکس استفاده می کند تا اطمینان حاصل شود که همه قطعات در مکان مناسبی لحیم شده اند. بردهای مداری بزرگ در حال حاضر به چند برد جداگانه برش داده می شود و در این حالت هارد 2.5 اینچی درون پلاستیک قرار داده می شوند. حالا هر هارد براساس مدل و شماره سریال، مشخصات فنی و سایر اطلاعات برچیب گذاری می شود. یک بخش از اطلاعات به شکل بارکد ایجاد می شود تا محصول ردیابی شود. این هارد ها به یک تستر وصل می شوند تا عملکردشان بررسی و تایید شود و فریم ویری که روی هارد اجرا می شود نصب می شود. هارد سپس 60 ساعت تحت تست عملکردی قرار می گیرد تا از درست ذخیره شدن اطلاعات و سرعت خواندن و نوشتن اطمینان حاصل شود، بعد این سرعت خواندن و نوشتن برچسب گذاری می شود. هاردهای اس اس دی میکرون همچنین با انواع مختلفی از مادربردها تست می شوند تا از سازگاری هارد با مادربرد اطمینان حاصل شود. سپس این هاردها در یک کیسه فویل بسته بندی می شوند تا از الکتریسیته ساکن جلوگیری شود و بعد در داخل کارتن قرار می گیرند و به هر نقطه از دنیا ارسال می شوند.

هاردهای SSD چگونه ساخته می شوند؟

میکرون یکی از چند شرکت تولید کننده هاردهای درایو حالت جامد می باشد. این شرکت هارد را از مرحله اول تا آخر تست می کند و هاردهای تضمین شده ای را به کاربران سراسر دنیا تحویل می دهد. شما با استفاده از ابزارهای Crucial® Advisor™ و System Scanner می توانید فرم فکتور مناسب، رابط درست و اندازه درستی را برای هاردی که نیاز دارید انتخاب کنید.