چرا NVMe ™ فناوری سریعتر است؟
چرا NVMe ™  فناوری سریعتر است؟

یکی از جدیدترین فناوری های ذخیره سازی، پروتکل NVMe است. هاردهای اس اس دی NVMe نسبت به هاردهای مکانیکی سرعت بسیار بیشتری را ارائه می دهد و به طور قابل توجهی نسبت به هاردهای اس اس دی SCSI یا AHCI سریعتر هستند.

NVMe چیست؟

NVMe یا Non-Volatile Memory Host Controller Interface Specification یک پروتکل ارتباطی است که به طور ویژه برای کار با حافظه فلشی که از باس PCIe® (PCI Express®) استفاده می کند طراحی شده استو این پروتکل به خاطر استفاده از مزایای موازی سازی در هاردهای SSD ساخته شد. با ترکیب این پروتکل با باس PCIe سرعت خواندن و نوشتن فناوری NAND افزایش پیدا می کند. پروتکل NVMe یک حافظه ذخیره سازی غیر فرار سریعتر را ایجاد می کند. شرکت NVM Express Inc یک کنسرسیوم صنعت محاسبات است که برای نظارت بر توسعه استانداردهای حول این رابط کنترلر میزبان مقیاس پذیر ایجاد شده است.

تاریخچه NVMe

هاردهای درایو حالت جامد یا SSD به منطور جایگزینی با هاردهای مکانیکی طراحی شدند در نتیجه آنها از همان پروتکل رابطی که در هاردهای مکانیکی استفاده می شد ( مانند SCSI) و همان اتصال فیزیکی که در هاردهای مکانیکی استفاده می شد (SATA) استفاده می کردند. کاربران وقتی که هارد مکانیکی خود را با هارد اس اس دی عوض کردند به خاطر فناوری سریعتری که در هاردهای SSD بود شاهد افزایش سرعت بودند اما رابط و اتصالات مانع از بهبود کامل سرعت هارد SSD می شد.

در حال حاضر پروتکل های ارتباطی و اتصالات فیزیکی سریعتری وجود دارد اما چون استانداردهای محاسباتی یک پروتکل ارتباطی را دیکته می کند که در هاردهای مکانیکی می توان استفاده کرد، سازندگان هاردهای SSD باید همان پروتکل ها را برای هاردهای درایو حالت جامد سازگار می کردند تا کاربران به راحتی می توانستند کامپیوترهایشان را ارتقاء دهند. همانطور که کامپیوترها از فرم فکتور دسکتاپ به لپ تاپ های بزگ تا نوت بوک ها و تبلت ها و تلفن های کوچکتر تغییر پیدا می کرد نیاز به هارد های کوچکتر بیشتر و بیشتر احساس می شد. تغییر در فرم فکتور فرصتی برای تغییر پروتکل های ارتباطی و اضافه کردن اتصالات جایگزین و ارتباطاتی بود که می توانست جایگزین کامپیوترهای بزرگتر شود.

چرا NVMe ™ فناوری سریعتر است؟

عملکرد NVMe

ترکیبی از پروتکل NVMe و اتصال PCIe در هارد SSD منجر به افزایش سرعت 4 برابر بیشتر در هاردهای اس اس دی که از پروتکل SATA و SCSI استفاده می کردند شد. NVMe ساختار موازی سازی پردازنده ها، پلت فرم ها و برنامه های کاربردی امروزی را تکمیل کرد. ساختار موازی سازی این امکان را می دهد تا دستورات بیشتری به صورت همزمان اجرا شوند. NVMe از یک مسیر بهینه شده برای ارسال دستورات و تکمیل ورودی / خروجی استفاده می کند و از عملیات موازی با حداکثر 64000 دستور با یک صف I/O منفرد و 64000 صف احتمالی پشتیبانی می کند. پروتکل های قدیمی تر مانند SCSI دارای ماهیت سریال هستند و دارای تعداد محدودی از دستورات در یک صف می باشد. از آنجا که NVMe به طور ویژه برای فناوری NAND استفاده شده در هاردهای SSD طراحی شده است، استفاده از آن باعث ایجاد هاردهای اس اس دی سریعتری می شود.