اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان

اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان



اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان: پس از معرفی قابلیت Backwards Compatibility توسط مایکروسافت در E3، طرفداران ایکس باکس وان شدیدا خوشحال شدند زیرا حال می‌توانستند از بازی‌های Xbox 360 در کنسول نسل هشتمی خود لذت ببرند.

وقتی  مایکروسافت قابلیت Backwards Compatibility را معرفی کرد که در معنای کلمه سازش‌پذیری وارونه خوانده می‌شود و اجازه اجرای بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ را روی ایکس‌باکس وان می‌دهد به جرعت می‌توان بگوییم که شدیدا شگفت‌زده شدیم. حتی اگر سیستم پیچیده گرافیکی ایکس‌باکس ۳۶۰ را نسبت به سیستم بسیار متفاوت سخت‌افزاری ایکس‌باکس وان فاکتور بگیریم، باید بدانیم که انجام برگرداندن پردازنده سه هسته‌ای ۳.۲ GHz PowerPC کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ به پردازنده‌های Jaguar کنسول ایکس‌باکس وان وظیفه بسیار سنگین و دشواری است؛ کاری که تیم مهندسی مایکروسافت به خوبی از پس آن برآمدند. دستیابی به چنین کاری و راه انداختن چنین سیستمی که به خوبی هر چه تمام کار کند، موفقیت بسیار عالی و فوق‌العاده‌ای است (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

برخلاف سیستم ناقص Backwards Compatibility کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ که برای هر یک از بازی‌ها نیاز به پوشه‌ خاص خود را داشت، مایکروسافت با ایجاد یک فضای مجازی که مستقیما بر روی کنسول ایکس‌باکس وان اجرا می‌شود، چنین سختی‌ها و پیچش‌هایی را دور زده تا این کار را به راحتی هرچه تمام اجرا کند. این محیط مجازی با اجرای قابلیت‌های سیستم عامل ایکس‌باکس ۳۶۰ روی کنسول جدید آغاز می‌شود. در اصل ایکس‌باکس وان این قابلیت را همانند یک برنامه یا بازی اجرا می‌کند و شما کاشی آن را که «Xbox 360» نام دارد در سیستم عامل ایکس‌باکس وان خواهید دید. هنگامی که آن را اجرا کنید، کنسول شما شبیه به کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ با لوگو و ملودی خاص خود راه اندازی می‌شود و همه‌چیز با قالب گرافیکی و نمای این کنسول پرطرفدار آغاز به کار می‌کند. ایکس‌باکس وان نیز این قابلیت را همانند یک برنامه می‌بیند که قادر هستید در آن حتی از بازی یا محیط برنامه عکس بگیرید یا ویدیو خود را به اشتراک بگذارید. این شبیه‌ساز یا بهتر بگوییم مقلد ایکس‌باکس ۳۶۰ قادر است هم بازی‌های دیجیتالی دانلودی و هم دیسک‌های اورجینال بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ را اجرا کند. البته لازم به ذکر است که دیسک بازی شما تنها به صورت یک کلید عمل می‌کند و هنگامی که آن را در کنسول قرار دهید، باید تمام محتوای آن بازی را از ایکس‌باکس لایو دانلود کنید.

در بخشی از پیشنمایش و نگاه ما به این قابلیت، Backwards Compatibility همچنان در دست توسعه است و لیست کوتاهی از بازی‌ها هستند که در این زمان قادر به اجرا شدن هستند. بازی‌هایی که در زمان ایکس‌باکس ۳۶۰ دارای دو یا چند دیسک بودند در حال حاضر قادر به اجرا روی ایکس‌باکس وان نیستند که البته مایکروسافت بی‌کار ننشسته و در حال یافتن راه حلی برای این امر است. در این لیست کوتاه که رفته رفته در حال گسترش است، بازی‌هایی نظیر Mass Effect و Perfect Dark Zero وجود داشت که می‌توانستیم نگاهی به آن بندازیم تا ضعف‌ها و قدرت‌های این قابلیت را برانداز کنیم (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

بی‌درنگ متوجه شدیم که کیفیت تصویر در ایکس‌باکس وان تقلیدی از خروجی استاندارد وضوح ۱۰۸۰p بر ایکس‌باکس ۳۶۰ است که البته این کار با تغییرات کوچکی نیز همراه بوده است. جالب توجه‌ترین آن، سطح کنترانست بالاتر بازی‌ها بر ایکس‌باکس وان است که البته این امر باعث شده تا شاهد لبه‌های بیشتری باشیم. این تغییرات هنگامی قابل مشاهده است که دو تصویر از بازی‌ را روی هر دو کنسول کنار یک‌دیگر مقایسه کنیم، در غیر این صورت شاید این تفاوت‌ها حتی به چشم شما نیاید. همچنین برخلاف کاری که ایکس‌باکس ۳۶۰ برای اجرای بازی‌های ایکس‌باکس اورجینال انجام می‌داد، هیچ افزایش کیفیت تصویر افزوده برای اجرای بازی‌ها در ایکس‌باکس وان وجود ندارد و احتمال بسیار زیاد در آینده‌ هم شاهد آن نخواهیم بود (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

هرچند، چنین چیزی باعث نمی‌شود تا تغییرات و بهبود‌های دیگری را شاهد نباشیم یا امکان پذیر نباشد. برای مثال، یکی از اتفاقات خوش‌آیند این قابلیت این است که تمام بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ که بر روی ایکس‌باکس وان اجرا می‌شوند به هیچ وجه دارای هیچ‌گونه پارگی تصویر نخواهند بود و همچنین بازی‌ها در تمام مدت شامل v-sync می‌شوند. برای درک بهتر نقاط ضعف و قوت این قابلیت، با هم نگاهی به بازی‌های در دسترس خواهیم انداخت تا بیشتر با عملکرد Backwards Compatibility آشنا شویم.

 بازی Mass Effect


با تعداد کمی از بازی‌ها که تا اکنون برای این قابلیت در دسترس هستند، باعث تعجب نیست که چرا بازی Mass Effect برای نمایش و رونمایی چنین امکانی برای ایکس‌باکس وان انتخاب شد. به عنوان تن‍ها بازی در این لیست کوتاه که توسط موتور آنریل انجین ساخته شده است، بسیار مشتاق بودیم تا شاهد چگونگی انتقال آن به محیط مجازی این برنامه باشیم. باید بدانیم که Mass Effect جزو بازی‌های اولیه ایکس‌باکس ۳۶۰ بود که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و به همین دلیل از پارگی تصاویر فاحشی رنج می‌برد. بافت‌های بد شکل و شدید و همچنین مشکلات نرخ فریم از مواردی بودند که به دلایل سال‌های اولیه ایکس‌باکس ۳۶۰ در اکثر بازی‌ها شاهد بودیم. تمام این مشکلات رفته رفته در طی سال‌های مختلف گذشت و به گرافیک‌هایی نظیر Mass Effect 3 یا Halo 4 رسیدیم. حال که Mass Effect دارای مشکلاتی از این دسته را شامل می‌شد، اما نتیجه آن روی ایکس‌باکس وان بسیار جالب و کمی غیر منتظره بود.

 

از جنبه مثبت ماجرا، متوجه شدیم که بازی از نظر لودنیگ و بافت جزییات بهبود بسیار خوبی داشته است. لودنیگ اطلاعات و محتوا در ایکس‌باکس وان چندین ثانیه زودتر انجام می‌شود و در این بین بافت‌ها نیز بسیار روان‌تر از قبل نشان داده می‌شوند. همچنین متوجه تغییرات ریز در حرکت کردن سبک‌تر شخصیت بازی و چگونگی نمایش افکت‌های از پیش تعیین شده بودیم. همه چیز از جایی جالب میشود که به عملکرد بازی در ایکس‌باکس وان توجه کردیم. اولین احساسی که بعد از مشاهده آن داشتیم بسیار مثبت بود، مخصوصا هنگامی که در هنگام کات‌سین‌ها شاهد بهبود نرخ فریم بسیار بهتر در ایکس‌باکس وان بودیم. همان‌طور که اشاره کردیم، هنگام اجرای بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ در ایکس‌باکس وان، این شبیه‌ساز تمام بازی‌ها را همراه با v-sync اجرا می‌کند و به لطف این امر، تمامی پارگی‌های تصویر از بین می‌رود. از بین بردن پارگی تصویر بر روی کاغذ چیز بسیار عالی و خوبی است، اما هنگامی که بعد از کات‌سین‌ها وارد گیم‌پلی می‌شویم، پیامد این عملکرد کاملا مشخص می‌شود (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

در هنگام گشت و گذار در دنیای بازی و هنگام مبارزات با دشمنان، عملکرد بازی ۳۰ درصد کندتر در کنسول ایکس‌باکس وان اجرا می‌شود و این درصد چیزی حدود ۵ الی ۱۰ فریم بر ثانیه را شامل می‌شود. نقاطی که در کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ از نظر عملکرد کند و آهسته صورت می‌گرفت، همان نقاط در کنسول ایکس‌باکس وان غیرقابل بازی بودند. انفجارها نیز در کنسول جدید تقریبا ۱۰ فریم بر ثانیه کندتر رخ می‌دهد. از نظر ما وجود اجباری V-sync باعث شده تا عملکرد بازی کاهش بیابد، البته بسیاری از بازی‌هایی که در ابتدا با موتور آنریل انجین ۳ ساخته می‌شدند نیز دارای مشکلات فراوانی بودند و این امر ممکن است به همین دلیل رخ داده باشد و مقصر اصلی را نمی‌توان عملکرد ضعیف این برنامه خواند. بسیار مشتاق هستیم که بازی‌های جدیدتر با موتورگرافیکی بهینه شده تر از آنریل انجین را ببینیم و آن را امتحان کنیم، اما در حال حاضر این بازی با استفاده از محیط مجازی ایکس‌باکس وان غیر قابل بازی است و راه درستی برای تجربه یک بازی نیست (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

بازی قدیمی N++


یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های ایکس‌باکس لایو نیز در این سرویس شبیه‌ساز قرار دارد. درست همانند گذشته تجربه آن بسیار جذاب و روان بود و به همین دلیل است که که در لیست موجود یکی از خوب‌ها به شمار می‌رود. به شکل شگفت‌آوری، این بازی یکی از گمراه کننده‌ترین مشکلات عملکردی را داشت. این بازی در ایکس‌باکس ۳۶۰، دارای گیم‌پلی روان ۶۰ فریم بر ثانیه بود که حس فوق‌العاده‌ای را منتقل می‌کرد. در ایکس‌باکس وان، مشکلی از این بابت وجود ندارد، اما در سراسر تجربه بازی با لکنت‌های ثابتی رو به رو شدیم که باعث اثرات قابل مشاهده‌ای و قابل لمسی در گیم‌پلی می‌شد. اما در بعضی مراحل چنین مشکلی نبود و بازی به شکل بسیار روان و عالی عمل می‎‌کرد. افزایش کنتراست و شارپ‌ کردن بازی در اینجا روی ایکس‌باکس وان واضح‌ترین تغییرات این قابلیت بر بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ بود (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

 

 بازی Perfect Dark Zero


Perfect Dark Zero بدنام؛ یک ادامه ناموفق از نسخه اصلی بازی که توسط استودیو ریر برای ایکس‌باکس ۳۶۰ توسعه داد شد. برای مشخص شدن موضوع باید بگویم که این بازی از همان ابتدا دارای مشکلات زیادی بود. یک بازی با نرخ فریم پایین همراه با پارگی تصویر فراوان و وضوح تصویر  ۱۱۵۲x۶۴۰ که هیچ قابلیت کاهش لبه «aa» نداشت. با وجود این، به عنوان یک بازی که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد، در آن زمان تعداد بسیار زیادی از قابلیت‌های تازه و جدید را در خود جای داده بود که می‌توان به کیفیت بالای موشن بلور «Motion blur» و تکنیک‌های تاثیربرانگیز نورپردازی اشاره کرد. خبر خوب این است که این قابلیت‌های بصری به طور کامل روی ایکس‌باکس وان اجرا شده‌اند.

همانند بازی Mass Effect، حضور اجباری قابلیت v-sync در ایکس‌باکس وان باعث شده تا پارگی تصویر به طور کلی از بازی محو شود. حال با در نظر گرفتن مشکلات پارگی تصویر که در ایکس‌باکس ۳۶۰ وجود داشت، v-sync را می‌توان مورد بسیار خوبی دانست. متاسفانه در ادامه راه Mass Effect، این قابلیت نیز باعث کند شدن عملکرد بازی شده است. میانگین تغییرات عملکرد بازی نسبت به ایکس‌باکس ۳۶۰ چیزی حدود ۴ الی ۶ فریم بر ثانیه است، اما از بین رفتن کلی پارگی تصویر باعث شده تا این کاهش نرخ فریم چیزی کاملا با ارزش باشد و بازی به شکل بسیار بهتری در ایکس‌باکس وان اجرا ‌شود. فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که این شبیه‌ساز رفته رفته بهبود پیدا کند و وجود قابلیت اجباری v-sync در آن باعث افت عملکرد بازی‌ها نشود (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

 بازی Kameo


این بازی یکی از دو بازی لانچ ایکس‌باکس ۳۶۰ بود که توسط استودیو ریر توسعه یافت که همچنان جزو آن دسته بازی‌های بسیار محبوب و دوست داشتنی به حساب می‌آید. همچنین این بازی بهترین عملکرد را تا کنون در بین این تعداد کم از بازی‌ها که از قابلیت Backward Compatibility پشتیبانی می‌کنند داشته است. بازی به شکل مناسبی در نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه عمل می‌کرد و خوشبختانه تمام نورپردازی‌ها و بافت‌های دوست داشتنی بازی اجرا می‌شدند. تمام حسی که در کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ با این اثر داشتیم را در کنسول ایکس‌باکس وان به دست آوردیم. Kameo بهترین عملکرد را در این محیط شبیه‌ساز به ارمغان آورد و کاملا عالی اجرا شد.

قابلیت Backwards Compatibility: اولین نگاه


عرضه کتاب‌خانه بزرگ بازی‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ در کنسول جدید مایکروسافت، کار بسیار برجسته و تحسین‌برانگیزی است که کاملا باعث شگفتی می‌شود که چگونه مهندس‌های این کمپانی توانسته‌اند به نتیجه رسیدن این کار دست پیدا کنند. ما چندین ایده، پشت کار آن‌ها داریم. اولین آن این است که گمان می‌کنیم که پافشاری و اصرار کمپانی مایکروسافت به سازندگان ایکس‌باکس ۳۶۰ برای استفاده حتمی از دایرکت ایکس ۹ نقش به سزایی در این امر داشت (اولین نگاه به قابلیت Backwards Compatibility در ایکس باکس وان).

حال با معرفی این قابلیت زمان آن رسیده تا یار قدیمی خود را ترک کنید و به دوست جدید خود ملحق شوید. این ‌که مایکروسافت یک پردازنده مرکزی را به شکل مجازی روی کنسول خود شبیه‌سازی کرده همه چیز را جالب‌تر می‌کند. ایجاد یک مقلد یا برگردان خیالی از پردازنده سه هسته‌ای ۳.۲ گیگاهرتزی PowerPC بر روی یک پردازنده چند هسته‌ای ۱.۷۵ گیگاهرتزی قطعا چالشی تاریخی و بزرگ است. امیدواریم که مایکروسافت به زودی در مورد چگونگی دستیابی به این معجزه فناوری و عملکرد این قابلیت بر کنسول ایکس‌باکس وان توضیحات بیشتری منتشر کند. در حال حاضر، این دستگاه مجازی بسیار خوب کار می‌کند و حقیقت این است که به شکل ساده‌ای، شگفت‌آور و حیرت‌انگیز است.

هرچند همان مقدار که این قابلیت تاثیر برانگیز است، تعدادی از مشکلات نیز در آن وجود دارد. نگاه دقیق ما به Mass Effect چنین مشکلاتی را به ما نشان داد، اما به طور واضحی مشخص است که هنوز مسیر زیادی را باید طی کند و کارهای زیادی در این مسیر قرار دارد و مهندسین قابلیت محیط مجازی Backwards Compatibility زمان زیادی برای بهبود و رفع نواقص آن دارند. حتی با وجود عیب‌ها و نواقصی که در حال حاضر گریبان‌گیر این قابلیت است، اما توانایی‌ها و قدرت این ماشین مجازی قابل توجه و تحسین برانگیز است.

این قابلیت که مطمئنا برای طرفداران کنسول ایکس‌باکس بسیار دوست داشتنی است در حال حاضر با رای گیری‌های انجام شده از سوی مایکروسافت بازی‌های بزرگی را در سر راه خود می‌بیند. بازی‌هایی نظیر Call of  Duty: Black Ops II، Read Dead Redemption، Skyrim، Gears of War 3 و دیگر بازی‌های بزرگ ایکس‌باکس ۳۶۰ مانند Alan Wake، BioShock و Dark Souls I در صدر جدول این رای گیری قرار دارند.


  • منبع: Eurogamer – Digital Foundry برگرفته شده از سایت زومیت


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *