مقایسه هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA
مقایسه هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA

در این مقاله میخواهیم هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA را با هم مقایسه کنیم.  SCSI به اختصار Small Computer Systems Interface می باشد. SCSI اشاره دارد به ورودی سوکت جهت وصل شدن به چاپگر، اسکنر یا هر دیسک دیگری که دسترسی و اجازه به اتصال برای خروجی SCSI را دارد. طراحی آن از طرف شرکت اپل می باشد سرعت انتقال داده ها در سال ۱۹۸۶ به ۵ مگابایت می رسید در واقع همان سالی که ظهور پیدا کرد همراه با امکان اتصال ۸ هارد در خروجی واحد با کابلی که به ۶ متر می رسید و الان به ۶۴۰ مگابایت و کابل ۱۲ متری می رسد و برای ۱۶ هارد دیگر توسعه پیدا کرده است جالب اینکه در این نوع هارد می توان مستقیما به RAM متصل شد بدون در نظر گرفتن CPU البته برای سرورهای با تعداد بالا و پایگاه داده ها مناسب است و سازگاری با کاربر عادی ندارد و خیلی کم مادربردی پیدا می شود که این نوع هارد را پشتیبانی کند لذا به کارت کنترل مخصوص SCSI یا SAS نیاز هست. این نوع هاردها از فن آوری Raid پشتیبانی می کند که در مطالب آینده به آن خواهم پرداخت.

تفاوت هارد SCSI و SAS و SSD

مقایسه هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA

معرفی هارد SAS

براس شروع مقایسه هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA باید بگوییم که هارد پر طرفدار SAS دارای ظرفیت و سرعت بالایی در انتقال اطلاعات می باشد. این هارد توسعه یافته هارد SCSI است و SAS مخفف Serial Attached SCSI می باشد سرعت انتقال در این نوع هارد تقریبا ۷۶۸ مگابایت می باشد که نسبت به هر یک از هارد های قبلی سریعتر است و دوران دیسک های این هارد در هر دقیقه از عوامل اساسی تعیین کننده سرعت آن می باشد به همین خاطر به طور مثال سرعت دوران هارد ساتا بین ۵۴۰۰ تا ۷۲۰۰ RPM است در حالی که در هارد SAS تعداد دوران دیسک ها ۷۲۰۰ تا ۱۵۰۰۰ RPM می باشد. RPM یعنی REVOLUTION PER MINUTE منتهی این هاردها از نظر فضا نسبت به انواع قبلی کمتر و گران هستند و نیاز به پاور قدرتمندی برای اجراء دارد به همین خاطر غالبا در سرورها مورد استفاده واقع می شود و خیلی کم کاربری عادی هم استفاده می کند این نوع هارد از Hot plugging پشتیبانی می کند که امکان جدا کردن هارد از سیستم در اثناء کار وجود دارد مثل اینکه فلش وصل است بدون اینکه اطلاعات موجود روی آن از دست برود.

معرفی هارد SSD

SSD مخفف Solid State Drive می باشد این نوع هارد در مقایسه با هارد HDD سرعت بیشتری دارد و در انتقال داده ها از سرعت بالایی برخوردار است که بیشتر در ویندوز مورد استفاده قرار می گیرد و اجراء برنامه و بازیها روی این هارد خیلی سریعتر نسبت به HDD اجرا می شوند. از نظر مصرف برق نیز بهتر کار می کند و لذا باصرفه است که در لپ تاپ ها این تاثیر بیشتر نمود پیدا می کند و وزن نسبتا کمی دارند. اگر می خواهید هارد بخرید برای استفاده شخصی توصیه می شود که هارد ساتا بخرید با این اطمینان که مادربرد سیستم شما این نوع هاردها را پشتیبانی کند و اگر قدیمی است و فقط هارد IDE را پشتیبانی می کند کابل تبدیل وصل کنید.

تفاوت هارد SCSI و SAS و SSD

SAS در واقع نسل جدیدی از پروتکل های ارتباطی است که دارای سرعت بالایی می باشد و برای سخت افزاری هایی که عملیات انتقال اطلاعات را انجام می دهند استفاده می شود. نوع انتقال اطلاعات SAS  ترتیبی و یا نقطه به نقطه بوده و از انتقال موازی بهره نمی گیرد. در واقع در توضیح دقیق می توان گفت رابط ها و یا پورت ها در هارد دیسک SAS به صورت Parallel نیستند که در هارد های SATA استفاده می شد بلکه از نوع Serial Bus می باشند. تفاوت این دو نوع رابط در نوع اتصال و سرعت انتقال می باشد. در رابط های موازی یا Parallel به علت انتقال موازی اطلاعات پهنای باند در بین دستگاه های مختلف به اشتراک گذاشته می شود و نیازمند پهنای باند بیشتری می باشد اما در Serial Bus هارد های SAS تمامی پهنای باند یک ارتباط به همان دستگاه تخصیص می یابد که موجب افزایش سرعت انتقال می گردد. در ادامه به بررسی تفاوت هارد SCSI و SAS و SSD از نظر ظاهری خواهیم پرداخت.

مقایسه هاردهای (SSD) اس اس دی SAS و SATA از لحاظ ظاهری

در مورد ظاهر این نوع هارد دیسک، با توجه به اینکه از خانواده هارد های SATA می باشند، بسیار مشابه این نوع هارد هاست و تنها در همان پورت اتصال تفاوت خواهند داشت. هم خانواده بودن با هارد های SATA به این معناست که در هارد دیسک SAS نیز اطلاعات بر روی دیسک های خشک ذخیره می گردد و توسط یک اهرم خوانده می شوند و طراحی هارد های SAS مانند هارد دیسک SSD مشابه با فلش مموری ها نمی باشد. با توجه به این موضوع مشخص است که هاردهای SAS نیز مشابه با SATA  می توانند دارای حجم های بالا و فضاهای زیاد تری باشند و همچنین سرعت آن ها نیز با توجه به نوع اتصال بسیار بیشتر از هارد SATA می باشد. در نتیجه در صورتی که همزمان هم به سرعت بالا و هم فضای بیشتری نیاز داشته باشیم، محدودیت های SATA و SSD دیگر در مقابل ما نخواهند بود. اما همین موضوع دلیل واضحی بر قیمت بسیار بالای هارد SAS می باشد.