تمام آنچه که باید در مورد سرورهای پرولیانت اچ پی (HP ProLiant) بدانید!
تمام آنچه که باید در مورد سرورهای پرولیانت اچ پی (HP ProLiant) بدانید!

سرور پرولیانت اچ پی نامی آشنا است که به انگلیسی ProLiant می شود و متعلق به یک برند می باشد که بسیار معروف بوده و در حوزه کامپیوترهای سرور فعال می باشد. سرور های پرولیانت برای اولین بار توسط Compaq توسعه یافت و برای فروش به بازار عرضه شد. اما پس از ادغام Compaq با شرکت اچ پی (hp) (که در واقع مخفف نام Hewlett – Packard  می باشد) ما شاهد توقف عرضه سرور های ساخت اچ پی (با نام سرورهای Netserver) بودیم. این کار برای کمک به گسترش بازار سرور های برند پرولیانت بود. پرولیانت در حال حاضر با همکاری شرکت اچ پی سرورهای متنوعی را  ساخته و به بازار عرضه می کند. این سیستم ها که حالا با نام اچ پی پرولیانت (HP Proliant) در اختیار خریداران در بازار قرار گرفته اند موفقیت بسیاری را کسب و در سه ماهه اول سال 2010 توانستند بر اساس تعداد واحدها و درآمد فروش در سرورهای x86 در بازار فروش این محصولات پیشرو باشند.

در حال حاضر توسعه ساخت سرور های اچ پی پرولیانت به خوبی با در نظر گرفتن فناوری های روز دنیا پیشرفت کرده است. ما شاهد قابلیت های پیشرفته ای در محصولات این برند مانند برخوردار بودن پیکربندی های جامع و منابع تغذیه دو گانه برای افزایش قابلیت اطمینان این سرورها بوده ایم.

خط تولید سرورهای پرولیانت اچ پی

خط ماژولار یا ML

مدل های سرور ML ایستاده هستند. به همین دلیل می توان گفت که توان توسعه حداکثری را برای استفاده در کاربرد های مختلف دارند.

خط تراکم DL

مدل های سرور متراکم یا دارای چگالی بالا که با نام مخفف DL شناخته می شوند و مبتنی بر رک (یا rack) هستند. با توجه به طراحی این سرورها می توان گفت که هدف از طراحی این سری از سرورها ایجاد تعادل میان تراکم یا چگالی سیستم  و افزایش توان پردازش سرور می باشد.

خط تولید سرورهای اسکبیل SL

سرورهای قابل اسکیل یا مقیاس پذیر از دیگر سرور های موجود در بازار محصولات اچ پی پرولیانت می باشند که مبتنی بر رک می باشند. این مدل ها بیشتر در پایگاه های داده یا دیتا سنترها و محیط هایی مورد استفاده قرار می گیرند که توان پردازش بالایی مورد نیاز است. به همین دلیل این گونه سرورها با هدف اصلی توان پردازش حداکثری طراحی شده اند.

سرورهای تیغه ای BL

سرورهای اچ پی پرولیانت تیغه ای (blade) در طراحی خود با  استفاده از محیط های محفظه ای ساخته می شوند (enclosure blade). به همین دلیل نمی توانند بدون محفظه های تیغه ای (blade enclosure) مورد استفاده قرار گیرند. در این سیستم ها هدف حداکثر چگالی سرور، در کنار مدیریت پذیری آن و کاهش فضای استفاده در رک بوده است.

سیستم های تیغه ای c3000 که دارای 8 بی برای تیغه ها هستند و سیستم تیغه ای c7000 که دارای 16 بی برای تیغه ها می باشد از شناخته شده ترین مدل های این سری از سرورها می باشند. یکی از مزایایی که ما می توانیم برای این گونه سرورها بر شماریم، این است که در نسل های قدیمی تر در محفظه ها، امکان استفاده از سرورهای نسل جدید BL تنها در صورتی که فریم ور برای OA (مدیریت آنبرد) در محفظه ارتقا می یافت وجود داشت. در غیر این صورت امکان استفاده از این سرورها در محفظه ها نبود. بهبود در ساخت محفظه ها باعث شده است تا نسل جدید محفظه ها دارای قابلیت های ورودی خروجی با سرعت و سازگاری بالاتر باشند. این قابلیت ها شامل امکان استفاده از آداپتورهای  اترنت با سرعت بالای 10 گیگا بیت بر ثانیه ای، سوئیچ ها و Infiniband می باشد. طراحی فیزیکی محفظه از نسخه ابتدایی آن تغییر نکرده است و به غیر از صفحه نمایش بزرگ تر در جلوی آن و پوشش های پلاستیکی و لیبل، شاهد تغییر زیادی در این محفظه ها نیستیم.

میکرو سرور پرولیانت اچ پی

میکرو سرورهای hpe پرولیانت در خط تولید این سرورها، دارای توان مصرفی کمی بوده و جمع و جور می باشند.  امکان خرید آن ها با توجه به قیمت کمتر وجود دارد و به همین دلیل برای کسب و کارهای کوچک، برای خانه ها و در لبه های شبکه می توان به خوبی از آن ها بهره برد. در این سرورهای کوچک امکان دسترسی به قطعات داخلی سیستم و هارد درایوها وجود دارد و می توان به ارتقای سیستم نیز پرداخت. کاربران می توانند این سیستم ها را بدون سیستم عامل (clearOS) نصب شده خریداری کنند. این می تواند به آن ها در فعال سازی برنامه ها با تلاش کم و با استفاده از رابط گرافیکی وب (WEB-GUI) که به آسانی قابل استفاده است کمک کند.

جزئیات سرورهای پرولیانت اچ پی

سرورهای پرولیانت به چهار دسته ی اصلی تقسیم بندی می شوند که شامل ML, DL, BL, SY و اپولو که در واقع فرم فاکتور را نشان می دهد می باشند. سرورهای ML، در خط تولید محصولات پرولیانت، سرورهایی ایستاده هستند، که می توان آن ها را به قابل نصب در رک تبدیل نمود. این سرورها دارای ظرفیت توسعه داخلی دیسک ها و امکان افزایش اتصالات در سیستم می باشند. این قابلیت ها در حالی در این خط تولید وجود دارد که محصولات عرضه شده در خط تولید DL به طور عمده به عنوان سرورهای نصب شونده در رک مورد استفاده قرار می گیرند. خط تولید سرورهای BL نیز عرضه سرورهای تیغه ای را شامل می شود که در سیستم های بلید اچ پی (HP Bladesystem) نصب می شوند. محصولات خط SY در واقع همان synergy blades می باشند و در نهایت خط آپولو (Apollo) نیز عرضه کننده سرورهایی برای scale out و برای شرایط محاسباتی دارای عملکرد بالا می باشند. سرورهای متراکم در مقیاس های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. محصولات کوچک تر این برند یعنی میکروسرورها نیز برای برآورده کردن نیازهای کسب و کارهای کوچک و خانگی هستند.

پیکربندی پردازنده ها

با توجه به پیکربندی پردازنده ها می توان این محصولات را به چند دسته تقسیم نمود. هر یک از این دسته ها و یا سری ها کاربردهای خاص خود را دارند. سری های 100، 200، 300 و 400 (که متشکل از سیستم های سازگار با سرورهای تک سوکتی و دو سوکتی می باشند)، تنها تعدادی از این سری ها هستند که توسط این برند ساخته شده اند. سری های 500 و 600 با سیستم های چهار سوکتی سازگار هستند. با افزایش شماره سری می توان تغییر در سوکت های سیستم ها را دید. برای سری های 700 و 900 سیستم ها سازگار با پیکربدنی های هشت سوکتی هستند و سری های 900 می توانند تا 80 ریز پردازنده را در کنار 4 ترا بایت رم پشتیبانی کنند.

مدل هایی که عدد صفر را به عنوان آخرین عدد در نام گذاری خود دارند از ریز پردازنده های اینتل استفاده می کنند. این در حالی است که در مدل هایی که این عدد برابر با 5 است ریز پردازنده ها از شرکت ای ام دی هستند.

سیستم های پرولیانت CONVERGED (HP Converged systems) که از ریز ساخت های converged استفاده می کنند، در معماری خود برای سرور از کارت های شبکه و منابع ذخیره داده استفاده می نمایند. این سیستم ها با به کار گیری سروهای پرولیانت برای پشتیبانی از 50 تا 300 ماشین مجازی طراحی شده اند. می توان اقدام به اداره و مدیریت سرورهای پرولیانت با استفاده از hp oneview برای مدیریت زیر ساخت این سیستم ها نمود. اچ پی هم چنین درایورهایی فراهم کرده است که برای مدیریت سرورها و پک قطعات مدیریت (management component pack) قابل استفاده است که شامل ابزار پیکربندی آنلاین اچ پی (hponcfg)، SSA، SSA CLI، SSADU CLI و AMSD می باشد.

اچ پی در فوریه سال 2012 میلادی نسل هشتم ProLiant را معرفی نمود. در جولای 2013 میلادی نیز یک سرور BLADE با نام Moonshot از خط تولید سرورهای تیغه ای را معرفی نمود.

سرور DL580 از نسل ۸ ام یک سرور بین نسلی می باشد که در بین نسل های هشتم و نهم این سرورها قرار گرفته است. این سرور بخشی از مشخصه های جدید موجود در نسل ۹ را نیز دارا می باشد. به خصوص دارای گزینه بوت UEFI می باشد.

در آگوست سال ۲۰۱۴، شرکت اچ پی شروع به عرضه نسل نهم سرورهای خود بر پایه ی استفاده از تراشه های Haswell و حافظه های DDR4 کرد. در این نسل، ابتدا اقدام به عرضه ی سرورهای ProLiant ML350 نسل  ۹ ام اچ پی، و سرور ProLiant BL460c نسل نهم اچ پی که تیغه ای بود، کرد. سرورها در این نسل از BIOS و UEFI با هم پشتیبانی می کردند.

از سه ماهه ی چهارم سال 2017 میلادی نسل دهم سرور های اچ پی پرولیانت نیز به بازار عرضه شد. در این سال در ماه نوامبر، HPE رنج محصولات نسل دهم خود را گسترش داد تا شامل ریز پردازنده های ECPY ای ام دی (ECPY AMD) شود. این کار برای اقتصادی نمودن این سرورها با توجه به قیمت بسیار مناسب این پردازنده ها (با استفاده از آن ها در معماری سیستم بود) که ادعا می شد می تواند منجر به کاهش هزینه ها در هر ماشین مجازی تا 50 درصد شود.