حافظه رم RAM چیست
حافظه رم RAM چیست

از کاربرهای پیشرفته تر گرفته تا کاربرانی که کمترین سطح دانش را دارند همه کامپیوتر دارند و از اهمیت زیادی که حافظه رم در عملکرد کامپیوتر دارد آگاه هستند و به خوبی می دانند که بدون این قطعه، کامپیوتر حتی راه اندازی نمی شود. وقتی که ما یک کامپیوتر را خریداری می کنیم می دانیم که پردازنده بسیار مهم است، برای دستیابی به حداکثر سرعت پردازش اطلاعات ما باید مقدار رمی که به ما کمک می کند تا به این هدف دست یابیم را انتخاب کنیم و هیچ پردازنده قدرتمندی بدون داشتن مقدار رم کافی به این امر دست نمی یابد. در مقاله حافظه رم RAM چیست ما در مورد مفاهیم پایه و اصول اولیه و رابطه رم با کامپیوتر صحبت خواهیم کرد.

RAM مخفف Random Access Memory است و توسط سیستم برای پردازش تمام اطلاعات کامپیوتر و سرور استفاده می شود بنابراین همه برنامه ها برای اجرا شدن به آن نیاز دارند و شاید مهمترین بخش کامپیوتر یا سرور اچ پی باشد. این مسئله به خوبی درک شده است که رم بیشتر کارایی یک کامپیوتر را بهتر می کند و به همین دلیل است که امروزه پیدا کردن کامپیوترهای شخصی که دارای 16 گیگابایت رم یا بیشتر هستند عادی است. بدیهی است که با رم بیشتر ما می توانیم سریعتر کارهای روزانه خود را انجام دهیم. با این حال حافظه رم RAM باید با یک مادربرد مناسب، یک پردازنده سریع و ظرفیت هارد (ترجیحا هارد SSD) همراه باشد.

مقدار حافظه رم RAM که با واحد گیگابایت (GB) نمایش داده می شود هر چقدر بیشتر باید جریان کاری که می خواهید در کامپیوتر یا سرور انجام دهید را سریعتر می کند. در صورتی که کارهای ما شامل پردازش فیلم، بازی های ویدیویی یا هر کار مشابه دیگری باشد که به مقدار زیادی پردازش نیاز دارد باید مقدار زیادی رم و همچنین یک کارت گرافیک قدرتمند داشته باشیم چونکه برای این نوع کارها این مشخصه ها بسیار کاربری هستند و بار پردازشی پردازنده را کمتر می کند.

حافظه رم RAM چیست

حافظه رم RAM در کامپیوتر یا سرور

به طور فیزیکی، حافظه رم RAM یک قطعه سخت افزاری است که در سوکت های موجود در مادربرد جای می گیرند. اساسا رم دستورالعمل هایی که توسط میکرو پروسسور اجرا می شود را نگهداری می کند و از این رو برای سریعتر شدن پردازش ها اهمیت پیدا می کند.

این بدان معناست که پردازنده روی اطلاعات موجود در رم کار می کند و اگر این اطلاعات از قبل در حافظه رم RAM وجود داشته باشد به صورت سریعتری پردازش های خود را انجام می دهد. همچنین این رم است که مسئول نگهداری دستورالعمل هایی است که برای دستگاه های مختلفی که در کامپیوتر ما نصب شده اند استفاده می شود و همچنین دستورالعمل های لازم برای اجرای برنامه های مختلف نصب شده را نگهداری می کند.

در سیستم های سروری نیز به همین ترتیب حافظه رم RAM می باشد که بهره وری پردازنده را تکمیل میکند. فرض کنید کانفیگی را انتخاب کرده اید که پردازنده های بسیار گران و قدرتمندی روی سرور اچ پی قرار دارد اما میزان رم بسیار کم انتخاب شده است در این صورت نه تنها رم کارایی خود را نداشته و سریعا قفل میکند بلکه پردازنده های قدتمند و گران قیمت سرور نیز نمیتوانند آن عملکردی که از انها انتظار می رود را نشان دهند. بنابراین با مطالعه راهنمای خرید رم و قیمت رم های سروری در تعیین کانفیگ درست دستگاه هوشیار باشید.