بررسی سرور HPE ProLiant DL20 Gen9
بررسی سرور HPE ProLiant DL20 Gen9

سرورهای تک یونیته HPE ProLiant DL20 Gen9 که از پردازنده های متنوعی پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند در محیط‌ های متنوعی کار کرده و ترکیب منحصربفردی از قابلیت‌های کلاس اینترپرایز را در کنار ارزشمندی محصول فراهم کنند. شاید اطلاعات خوبی از این سرور کوچک و کاربردی در دسترس نباشد. با کیهان سرور همراه باشید تا با بررسی سرور اچ پی DL20 Gen9 با ویژگی های منحصربفرد این سرور اچ پی آشنا شویم. در ابتدا به صورت تیتروار و مختصر به برخی از خصوصیات خوب و بد سرور HPE ProLiant DL20 Gen9 اشاره شده است.

مزایای سرور اچ پی DL20 Gen9

  • شاسی کوچک و جمع و جور
  • پشتیبانی از پردازنده های  Xeon E3-1200 v5
  • استفاده از حافظه های رم  DDR4
  • بدون سر و صدا
  • مدیریت از راه دور پیشرفته  iLO4

معایب سرور اچ پی DL20 Gen9

  • با توجه به ویژگی های محصول در مقایسه با قیمت ارائه شده نمی توان ایرادی برای این سرور پیدا کرد.

مشخصات سیستم DL20 Gen9

  • شاسی: رکمونت تک یونیت 1U
  • پردازنده: Intel Xeon E3-1230 v5
  • حافظه: 16 گیگابایت حافظه DDR4 2133MHz UDIMM (حداکثر 64 گیگابایت)
  • ذخیره سازی: دو عدد هارد LFF یا چهار عدد هارد SFF
  • کارت رید: HP Smart Array P440 12Gbps SAS
  • آرایه های پشتیبانی: RAID0, 1, 10, 5, 50, 6, 60
  • توسعه: دو عدد PCI-E x8 Gen3؛ FlexibleLOM
  • شبکه: دو عدد پورت اترنت گیگابایت پیش فرض
  • سایر: Internal USB 3، اسلات کارت microSd
  • منبع تغذیه: پاور ساپلای 290 واتی
  • مدیریت: HP iLO4 Standard
  • گارانتی: 1 سال گارانتی نیو

سرور اچ پی DL20 Gen9 برای SMB هایی که با مشکل فضا مواجه هستند و به دنبال یک سرور قدرتمند هستند ایده آل است. این سرور دارای قابلیت های قابل توجهی در شاسی کوچک خود است. عمق این سرور بین ۳ تا ۴ سانتیمتر است و راک آن تک یونیت می باشد که بسیار مناسب فضاهای کوچک و اداری می باشد. این سرور  از پردازنده های جدید E3-1200 v5 ‘Skylake’ Xeon  اینتل همراه با حافظه رم DDR4 و همچنین گزینه های توسعه زیادی بهره می برد. چیپ ستی که این سرور پشتیبانی می‌کند، Intel C232 Chipset است. همان طور که گفتیم، این سرور از پردازنده‌های اینتل زئون سری E و اینتل پنتیوم و اینتل Core i3 پشتیبانی می‌کند.

انتخاب‌های متنوع از میان پردازنده‌ها باعث می‌شود بتوانید پردازنده‌های دو و چهار هسته‌ای داشته باشید.

پردازنده Pentium G4560/4500/440 ، دو هسته و 3 مگابایت کش، و پردازنده Core i3-6100/7300 ، دو هسته و 3 مگابایت کش، و پردازنده‌های اینتل زئون سری E3-1200 v5 ، چهار هسته و 8 مگابایت کش را برایتان فراهم می‌کنند.

 کانفیگ سیستم مورد بررسی ما دارای پردازنده چهار هسته ای E3-1230 v5 Xeon ، حافظه DDR4 شانزده گیگابایتی و کارت ارتقا داده شده Smart Array P440 است. اچ پی این سیستم را بدون هیچ هاردی با قیمت 1273 پوند بدون مالیات بر ارزش افزوده در اختیار ما قرار داد و قیمت عرضه قطعا از این پاینن تر خواهد بود.

بررسی سرور HPE ProLiant DL20 Gen9
ساختار درونی سرور اچ پی پرولیانت HPE ProLiant DL20 Gen9

ذخیره سازی و SmartDrives

ذخیره سازی در سرور اچ پی DL20 G9 بسیار منعطف بوده و شما میتوانید دو حالت شاسی 2LFF یا 4SFF را انتخاب کنید. سیستم پایه دارای دو Bay هارد LFF SATA non hot plug است اما شما می توانید به جای آن از Bay های hot plug استفاده کنید. در هردو حالت این سرور توسط کنترلر تعبیه شده Dynamic Smart Array B140i مدیریت می شود که از تکنیک های میرور کردن هاردها، استریپ و آرایه های RAID5 پشتیبانی می کند. میتوانید مقاله انواع رید در سرور های اچ پی را مطالعه کنید.

در حالت دوم به جای دوهارد LFF ، چهار هارد Hot-swap SFF وجود دارد که برای درایوهای SATA از کنترلر B140i استفاده می کند. برای عملکرد ذخیره سازی بیشتر، اچ پی Smart Array H240 HBA را ارائه می دهد که برای پشتیبانی از هاردهای SAS می توان به شاسی اضافه کرد. در این صورت بایستی متحمل هزینه های اضافه ای شوید.

سیستم ما دارای یک Smart Array P440 HBA است که فکر می کنیم برای سرور مناسب نیست. این سرور از یک ماژول 4 گیگابایتی اختیاری FBWC (کش نوشتن پشتیبانی شده با فلش) پشتیبانی می کند. همچنین با این ریدکنترلر می توان آرایه های RAID6 و 10 را روی هاردهای خود داشته باشید.

  • حامل های HPE SmartDrive دارای چراغ های LED ای می باشد که وضعیت و فعالیت هارد را نشان می دهد.

بررسی سرور HPE ProLiant DL20 Gen9

توسعه و طراحی داخلی سرور DL20 Gen9

سرور اچ پی DL20 Gen9 دارای یک محیط طراحی شده ساده می باشد که دسترسی به تمام قطعات مهم را فراهم می آورد. مادربرد در سمت راست شاسی و پردازنده در سمت جلو واقع شده است که با دو فن کوچک سرویس شده است. چهار اسلات رم DIMM در کنار سوکت پردازنده واقع شده است و برای محافظت از گرد و خاک توسط یک پلاستیک جامد پوشش داده است.

مادربرد این سرور می تواند حداکثر از 64 گیگابایت رم DDR4 پشتیبانی کند. سه فن دو موتوره در وسط شاسی قرار دارد و زاویه آن متمایل به سه کارت رایزر است. در واقع دو نسخه کارت رایزر با یک اسلات PCI-Express x8 slot ارائه شده در هر طرف را در اختیار دارید. اچ پی این سرور را به یک کارت رایزر با اسلات 16X PCI-E که مخصوص ماژول های پردازنده گرافیکی Nvidia Quadro K2200 است مجهز کرده است. همچنین روی مادربرد یک اسلات کارت microSD برای هایپرویزور تعبیه شده است.

پاور و سر و صدای آن در سرور DL20 Gen9

مدل های پایه تنها دارای یک منبع تغذیه 290 واتی می باشند اما می توان از پاور اضافه هم استفاده کرد. شما می توانید با استفاده از کیت ارتقاء اچ پی  این سرور را به دو منبع تغذیه 900 واتی hot plug ارتقاء دهید، گرچه تنها در مدل های دارای هارد های SFF این قابلیت پشتیبانی می شود.

پردازنده های زئون تعبیه شده کیفیت خود را در تست پاور ما به خوبی نشان دادند. به طوری که در حالت بیکاری مصرف 39 وات مصرف کرده و در اوج مصرف (که پردازنده تحت بار شدیدی است) 102 وات برق را مصرف می کند (این تست توسط برنامه بنچمارک SiSoft Sandra انجام شده است).

در یک مقایسه ساده با سرور ProLiant DL320 Gen8 v2 (با یک پردازنده E3-1240 v3 ) که در حالت بیکاری 54 وات و در حالت اوج مصرف 120 وات را مصرف می کند می توان متوجه کیفیت این سرور و مقرون به صرفه بودن آن پی برد.

شرکت اچ پی سطح سر و صدای ایجاد شده توسط سرورهای خود را به خوبی در سرور اچ پی DL20 Gen9 کنترل کرده و کیفیت قابل قبولی را ارائه داده است. به طوری که امروزه سرور DL20 Gen9 یکی از پرکاربردترین سرورهای استفاده شده در دفاتر از جمله دفاتر کوچک می باشد.

با استفاده از برنامه عالی SPLnFFT iOS که روی آیپد خود نصب کردیم ما سطح صدای پس زمینه 38 دسیبلی را در آزمایشگاه بدست آوردیم (در حالی که تمام تجهیزات آزمایشگاه خاموش بود). در حالی که سرور روشن بود و آیپد در یک متر دورتر از آن بود سطح سر و صدا تنها 41 دسیبل بود که این فوق العاده است.

بررسی سرور HPE ProLiant DL20 Gen9

توسعه و مدیریت در سرور DL20 Gen9

سرور اچ پی DL20 Gen9 دارای کیس‌هایی با عمق کم هستند یعنی حدود 4 تا ۵ سانتیمتر که سیار بودن و پیاده‌سازی آسانی را برای انواع محیط‌های کاری فراهم می‌کند. یکی از ویژگی های منحصر به فرد این سرور قابلیت HPE Intelligent Provisioning می باشد که موجب توسعه ساده سیستم عامل می شود. فقط باید این گزینه را در طول بوت کردن انتخاب کنید، سیستم عامل خود را انتخاب کنید و محل نصب فایل را هنگام درخواست را انتخاب کنید و منتظر بارگذاری سیستم عامل و تمام درایورهای مورد نیاز باشید.

DL20 Gen9 مجهز به تراشه iLO4 می باشد بنابراین قابلیت مدیریت از راه دور را دارید. پرتال وب iLO4 اطلاعات زیادی را در مورد عملیات و قطعات مهم و حیاتی ارائه می دهد و در صورت خرابی و بروز مشکل سریعا کاربر را باخبر کرده و از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری می کند. این سرور دارای لایسنس استاندارد  iLO4 است که شامل گزینه هایی برای راه اندازی، خاموش و ریبوت کردن از راه دور سرور می باشد. اگر شما می خواهید سیستم عامل را به طور کامل و از راه دور کنترل کنید و برق مصرفی را اندازه گیری کنید باید لایسنس خود را به لایسنس iLO4 Essentials license ارتقاء دهید. همچنین تنظیمات استاندارد اچ پی iLO4 ، یک گراف سه بعدی از دمای بحرانی سرور را ارائه می دهد. برای کنترل کاملا از راه دور سیستم عامل شما نیاز به ارتقاء iLO4 Essentials دارید.

نتیجه گیری

سرور اچ پی DL20 Gen9 تمام گواهی نامه های مربوط به سرور رکمونت سطح پایه را دارا می باشد. این سرور ترکیبی از قدرت پردازشی بالا به همراه عملکرد بدون سر و صدا را با یک قیمت بسیار مناسب ارائه می دهد. اگر قصد راه اندازی یک سرور حرفه ای یا ارتقاء سرورهای قبلی تان را دارید، بدون شک با انتخاب DL20 Gen9 با چندین پله صعود پا به پای تکنولوژی روز پیش رفته اید.