شرکت سگا

شرکت سگا



شرکت سگا: مطمئناً یکی از سرگرمی‌های برتر و مدرن دنیای امروزی، بازی‌های ویدئویی هستند. شاید سی سال پیش کسی تصور نمی‌کرد که صنعتی به نام بازی‌های ویدئویی پدید بیاید و جزو پررونق‌ترین و با ثبات‌ترین صنایع روز دنیا شود و میلیاردها دلار در آن جابه‌جا شود چراکه این صنعت در اوایل راه خود آنچنان مورد توجه قرار نگرفت و صرفاً به عنوان یه سرگرمی معمولی برای کودکان در نظر گرفته می‌شد، اما با گذر زمان و ظهور شرکت‌های بزرگی که تمایل شدیدی سرمایه‌گذاری در بخش تولید و ساخت بازی‌های ویدئویی داشتند، رفته رفته جان گرفت و مسیر شکوفایی رو طی کرد. بطوریکه امروزه به قدری مهم شده که در برخی کشورهای پیشرفته‌ی دنیا از آن به عنوان یکی از ستون‌های اقتصادی و به نوعی فرهنگ و حتی ورزش یاد می‌کنند. در حال حاضر، کشورهای بسیاری که خود تولیدکننده‌ کنسول‌های بازی هستند، با جذب میلیاردها دلار سرمایه، هر ساله بر اهمیت و ثبات بازار بازی‌های ویدئویی می‌افزایند، در حالی ‌که شرکت‌های فعال در این حوزه نیز در تلاش‌اند تا همواره با ارائه محصولات خلاقانه و جذاب‌تر از یکدیگر پیشی بگیرند (شرکت سگا).

شرکت سگا یکی از شرکت‌هایی است که سابقه فعالیتش در صنعت بازی‌های ویدئویی به همان روزهای اول تولد این صنعت برمی‌گردد. سگا یا Service Games را شاید بتوان یکی از مطرح‌ترین کمپانی‌های فعال در صنعت بازی‌های ویدئویی قلمداد کرد. سگا یک شرکت چند ملیتی ژاپنی است که به عنوان سازنده، ناشر و توسعه‌دهنده سخت‌افزارهای مرتبط با بازی‌های ویدئویی شناخته می‌شود و دفتر اصلی آن در شهر توکیو واقع شده است. شرکتی که کنسول‌های به‌ یاد ماندنی ساخت و در نهایت به ساخت و نشر نرم‌افزارهای مرتبط به بازی پرداخت. تقریباً خیلی از گیمرهای امروزی بازی‌های رایانه‌ای را از کنسول‌های فوق محبوب سگا و نینتندو یا همان میکرو خودمان به یاد دارند و بی‌شک کسانی که متولد دهه ۶۰ هستند، با بازی‌های سگا خاطرات زیاد و زیبایی دارند. طرفداران سگا همگی این شرکت را با مجموعه‌ بازی‌های سونیک به یاد می‌آورند. البته بازی‌های معروفی مانند Shinobi، Valkyria و Yakuza هم جزئی از مشخصه‌های سگا به شمار می‌روند. سگا علاوه بر بازی‌های اصیل خود، تیم‌های خارجی دیگری هم دارد که بازی‌های مطرحی را تولید کرده‌اند. از معروف‌ترین آنها می‌توان به تیم Creative Assembly اشاره کرد که سری بازی‌های Total War را تولید می‌کند. سری بازی‌های استراتژیک Company of Heroes هم که توسط استودیو رلیک ساخته می‌شود، متعلق به شرکت سگا است.
بر همین اساس، در این مقاله قصد داریم به معرفی این کمپانی عظیم تولیدکننده کنسول و عناوین بازی بپردازیم. با ما همراه باشید تا با هم به بررسی سال‌ها فعالیت سگا در حوزه بازی و سرگرمی بپردازیم (شرکت سگا).
تاریخچه
دهه های ۴۰، ۵۰ و ۶۰ میلادی
کمپانی سگا که امروزه به یکی از شرکت‌های سازنده بازی تبدیل شده در سال ۱۹۴۰ تأسیس شد. با نگاهی به گذشته می‌توانیم ریشه تأسیس این شرکت را در هونولولو هاوایی بیابیم، جایی که شرکت ژاپنی Standard Games شروع بکار کرد، تا این‌که مؤسسین آن تصمیم گرفتند تا با عزیمت به ژاپن به تولید دستگاه‌های بازی سکه‌ای بپردازند. آنها در سال ۱۹۵۱ به توکیو نقل مکن کرده و نام شرکت را بهService Games  و سپس در سال ۱۹۵۲ به Service Games of Japan تغییر دادند (شرکت سگا).
در ژانویه ۱۹۵۷ میلادی دیوید راسن (David Rosen) که یک تاجر موفق آمریکایی بود، مدیریت سگا را به عهده گرفت. وی که به عنوان افسر در نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا فعالیت می‌کرد، سگا را با روسان اینترپرایز ادغام کرد و اینگونه بود که Sega Enterprises که برگرفته از دو حرف SE از Service و GA از Game بود، شکل گرفت. این شرکت در اوایل راه پرفراز و نشیب خود تنها به عنوان یک واردکننده به فعالیت مشغول بود تا این‌که در ۱۹۶۸ با ساخت اولین بازی که یک شبیه‌ساز زیردریایی تحت عنوان Periscope بود به یک تولید‌کننده دستگاه‌های بازی سکه‌ای و بازی‌های آن تبدیل شد.
دیوید راسن موفق شد با وارد کردن ماشین‌های سگا به آمریکا اعتبار زیادی برای شرکت بخرد تا اینکه در سال ۱۹۶۹ این شرکت را به Gulf+Western فروخت، شرکتی که مالک استودیو فیلم‌سازی پارامونت پیکچرز نیز محسوب می‌شد. البته روسان پس از فروش سگا به این شرکت در سمت مدیرعاملی آن باقی ماند و توانست با مدیریت خوب خود روسای Gulf+Western را مجاب کند تا سگا را به عنوان یک زیرمجموعه متمم درآورد.
دهه ۷۰ میلادی
 تا سال ۱۹۷۲ سگا به یکی از قطب‌های اصلی صنعت بازی تبدیل شد بطوریکه کمتر کسی بود که نامی از شرکت نشنیده باشد. این شرکت بازی‌های جالبی برای هر کسی در هر سن و سالی ارائه می‌کرد.
خلق نشان تجاری سگا به سال ۱۹۷۶ برمی‌گردد، سالی که این شرکت بسیار موفق بود و توانست تا سال ۱۹۷۹ حدود ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشته باشد. در این سال راسن از سمت ریاست سگا استفاده داد و ناکایاما به ‌عنوان CEO شرکت برگزیده شد (شرکت سگا).
دهه ۸۰ میلادی
در سال ۱۹۸۲ سود حاصل از تجارت سگا در زمینه دستگاه‌های بازی آرکید از مرز ۲۱۴ میلیون دلار عبور کرد و در همین سال بود که این شرکت اولین بازی سه‌بعدی صنعت بازی‌های ویدئویی با نام SubRoc 3D را روانه بازار کردند.
در سال ۱۹۸۳ اولین کنسول سگا با نام SG-1000 تولید شد و رقابت سگا با شرکت‌های کنسول ساز مانند آتاری و نینتندو آغاز شد. در ایامی که بازی‌های کامپیوتری دچار هرج و مرج شده و هر شرکتی اقدام به ساخت کنسول می‌کرد، این وضعیت باعث ضربه سنگینی به سگا شد و سگا را تا آستانه ورشکستگی پیش برد. در این سال همچنین شرکت CSK بخش اعظم سهام سگا را خرید. سگا در این سال‌ها چندین و چند بار خرید و فروش شد تا این‌که در سال ۱۹۸۵ برای اولین بار کنسول Sega Master System را در ژاپن روانه بازار کرد (شرکت سگا).
در اواسط دهه ۸۰ میلادی سهام شرکت سگا وارد بازار سهام توکیو شد. این شرکت در این سال نخستین کنسول مبتنی بر کارتریج خود را عرضه کرد. این کنسول اگرچه موفقیت بزرگی برای شرکت به همراه داشت اما سگا هنگامی طعم واقعی موفقیت را چشید که در سال ۱۹۸۸ اقدام به ارائه کنسول Genesis یا مگا درایو نمود. سگا جنسیس نخستین کنسول از نسل خود بود که توانست در اروپا در رقابت با کنسول‌های دیگر به موفقیت دست پیدا کند. این دسته بازی دارای بدنه‌ای منحنی شکل بود که به خوبی در دست گیمر جای می‌گرفت و می‌توان آن را مقدمه‌ای برای طراحی ارگونومیک در کنسول‌های بازی به حساب آورد. این محصول تا سال‌ها محبوبیت بسیاری بین گیمرها داشت. این کنسول خیلی سریع وارد نبردی جدید شد، نبردی که امروزه با نام  جنگ کنسول‌ها از آن یاد می‌شود و شاید بتوان گفت که پایه‌ریزی این نبرد توسط دو کمپانی سگا و نینتندو ریخته شد. سگا با توجه به برتری کنسول نینتندو در ژاپن موفق شد تنها در سال اول چیزی حدود ۴۰۰ هزار عدد را بفروش برساند . به همین دلیل مسئولین سگا برای فروش بیشتر اقدام به انتشار بازی‌های بیشتر کردند و حتی سامانه پاسخ‌گویی ۲۴ ساعته به مشتریان را نیز راه‌اندازی کردند. اما حتی با این برنامه کنسول سگا نتوانست  از پس دو کنسول فوق محبوب نینتندو بر بیاید و به جایگاه سوم در فروش در ژاپن بسنده کرد.
دهه ۹۰ میلادی
در سال ۱۹۹۰ شرکت سگا از محبوبیت کنسول Master system استفاده نموده و محصولی رقابتی‌تر با نام Master system II به بازار عرضه نمود که قیمتی پایین‌تر داشت و بر روی همه کنسول‌ها، حافظه داخلی شامل چند بازی داشت که بدون کارتریج نیز قابل اجرا بودند. این شرکت در سال ۱۹۹۲ از Sega CD که یک رسانه قدرتمند و ارزان قیمت در مقابل کارتریج بود را ارائه کرد.
در اواسط دهه ۹۰ میلادی یعنی درست هنگامی ‌که کنسول‌های ۳۲ بیتی از راه رسیده بودند سگا که در حال تلاش و کار بروی روی کنسول‌های بازی ۳۲ بیتی خود بود و با رقیب همیشگی خود نینتندو دست و پنجه نرم می‌کرد، با خطر بزرگتری روبرو شد. ورود شرکت سونی به دنیای کنسول‌های بازی عرصه را برای این دو شرکت تنگ کرد بطوریکه کوچک‌ترین اشتباه برابر با شکست کامل بود. در سال ۱۹۹۴ سگا کنسول سگا ساترن را با درایو دیسک (CD) تولید کرد که قدرتی بسیار بالاتر از Neo Geo و ۳ DO داشت؛ اما به دلیل اینکه قبل از نینتندو ۶۴ و سونی پلی‌استیشن وارد بازار داشت و قدرت کمتری نسبت به دو رقیب خود داشت، تا سال ۱۹۹۸ نتوانست فروش خوبی را تجربه کند و معدود بازی‌هایی مانند Virtua Fighter و یا سونیک و یا Grandia توانستند فروش میلیونی را تجربه کنند.
عمر سگا ساترن کوتاه بود و با آمدن کنسول جدید سگا، یعنی دریمکست در سال ۱۹۹۸، شرکت سگا معرفی کنسول جدید خود را ابتدا در ژاپن داشت. این کنسول با گرافیکی بسیار بالاتر از نینتندو ۶۴ و پلی‌استیشن، طراحی زیبا و جمع‌وجور خود و امکانات متعدد مانند پشتیبانی از دیسک‌ها GD و اتصال به اینترنت توانست نگاه بسیاری را نمایشگاه E3 به خود جلب کند. کنسول خانگی دریمکست، در تاریخ نهم نوامبر سال ۱۹۹۹ به پخش جهانی رسید و توانست چندین رکورد ثبت کند. با این حال اگرچه سگا دریمکست بسیار قوی و هوشمندانه طراحی شده بود، اما مانند سگا ساترن نتوانست به موفقیت بالایی دست یابد و در نهایت از پلی‌استیشن ۲ قدرتمند سونی شکست خورد.
این شرکت همچنین در سال ۱۹۹۷ کنسول بازی Sega Game Gear که در حقیقت نسخه قابل حمل و پیشرفته Master System از نظر گرافیکی بود، را عرضه کرد که سود خوبی را برای سگا به ارمغان آورد.
دهه ۲۰۰۰ میلادی
در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی سگا تصمیم گرفت از بازار کنسول‌ها بازی خارج شده و به تولید و توسعه نرم‌افزارهای بازی بپردازد. به همین منظور، شرکت از سال ۲۰۰۱ بر روی ساخت بازی، و تولید نرم‌افزار متمرکز شد. این سال‌ها سگا بازی‌های متعدد و فراوانی برای کنسول‌های مختلف تولید می‌کرد، تا اینکه در سال ۲۰۰۵ پس از رایزنی و مشورت‌های چند ساله با شرکت Sammy ترکیب شد. کمپانی Sammy یکی از شرکت‌های قوی و قدرتمند در زمینه تولید دستگاه‌های آرکید به نام‌های pachinko و pachislot در کشور ژاپن است که توانست در سال ۲۰۰۴ سهام Sega Corporation را به مبلغ هنگفت ۱.۱ بیلیون دلار خریداری کند. پس از ترکیب سگا و سامی در سال ۲۰۰۵، مجموعه این دو کمپانی تبدیل به یکی از بزرگترین شرکت‌های فعال بازی‌سازی در جهان شد. در سال ۲۰۰۵ سهام سری بازی‌های سگا فروخته شد، این در حالی بود که شرکت شرایط مالی بسیار بدی را پشت سر می‌گذراند و برای تسویه بدهی‌هایش، مدام مجبور به فروش استودیوهای بازی‌سازی و یا عناوین خود می‌شد. در پایان سال شرکت مجدداً شروع به سودآوری کرد و توانست دوباره نام خود را زنده و مطرح کند. سگا که پس از توقف تولید دریمکست، دچار رکود اقتصادی شده بود، با ساخت بازی‌های زیبا و متنوعی مانند Yakuza ، The Club و Condemned به روزهای اوج خود نزدیک شد و با مدیریت قوی شروع به ساختن ادامه برای بازی‌های محبوب گذشته‌اش کرد.
سگا همچنین پس از توقف ساخت کنسول خانگی، به ساخت کنسول‌های آرکید روی آورد و پس از دریمکست، دستگاه‌های NAOMI و Chihiro را ساخت که اغلب بازی‌هایی که در کنسول‌ها قابل اجرا بود و در عین حال با همکاری نینتندو و نامکو، یک دستگاه آرکید به نام Triforce تولید کرد که برگرفته از نام آن یعنی ۳ قدرت بازی‌سازی یعنی Sega ، Nintendo و Namco بود که در زمان خود یکی از دستگاه‌ها قدرتمند آرکید بود.
سال‌ها از دوران اوج و خروش سگا می‌گذرد و  این شرکت امروزه حتی در حال حاضر با نینتندو، رقیب دیرینه‌ی خود همکاری نزدیک دارد. مقر اصلی این شرکت در منطقه‌ی اوتا شهر توکیو قرار دارد، هرچند سگا علاوه بر ژاپن، در آمریکا و اروپا هم فعالیت دارد و در مجموع بیش از ۲.۲۲۶ کارمند در این مجموعه مشغول به کار هستند.  سگا در حال حاضر به تولید بازی‌های ویدئویی مشغول است هرچند هنوز نتوانسته آنطور که باید به روزهای اوج بازگردد.

منبع: سایت نوین پندار


 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *