ورک استیشن چیست؟ آیا باید کامپیوتر دسکتاپ بخریم یا ایستگاه کاری؟
ورک استیشن چیست؟ آیا باید کامپیوتر دسکتاپ بخریم یا ایستگاه کاری؟

کیس رندرینگ یا ورک استیشن (Workstation) و یا WS کامپیوتری اختصاص داده شده به یک کاربر یا گروهی از کاربران است که نیاز به انجام کارهای حرفه ای دارند. ورک استیشن شامل یک یا چند صفحه نمایش با وضوح بالا و یک پردازنده سریعتر از کامپیوتر دسکتاپ است. ایستگاه کاری به دلیل حافظه رم، هارد و ظرفیت هارد بیشتر از قابلیت مالتی تسکینگ بیشتری برخوردارند.

 یک ورک استیشن همچنین دارای آداپتورهای گرافیکی با سرعت بالاتر و لوازم جانبی متصل شده بیشتر می باشد. اصطلاح ورک استیشن همچنین به کامپیوتر با ترمینان مین فریم در شبکه محلی (LAN) اشاره دارد. این ایستگاه کاری ممکن است منابع شبکه را با یک یا چند سیستم کلاینت برگتر و سرور های شبکه به اشتراک بگذارند.

ورک استیشن چیست؟

ورک استیشن که از آن به عنوان ایستگاه کاری هم یاد می شود از یک طراحی بهینه برای دستکاری و تجسم داده های پیچیده استفاده می کند. به طور مثال از ورک استیشن می توان برای ارائه و ویرایش تصویر، طراحی به کمک سیستم (CAD)، انیمیشن و محاسبات پیچیده استفاده کرد. این سیستم ها دارای ماوس ها، نمایشگرهای متعدد و دستگاه های ذخیره سازی با عملکرد و ظرفیت بالا است.

ورک استیشن چیست؟ آیا باید کامپیوتر دسکتاپ بخریم یا ایستگاه کاری؟

 

از ویژگی ها و مشخصات ورک استیشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پشتیبانی از حافظه با تصحیح کد خطا – حافظه رم ECC باعث می شود که سیستم شما از قابلیت اطمینان بیشتری برخوردار باشد. این قابلیت به حافظه اجازه می دهد تا خطاها را قبل از تاثیرگذاری روی سیستم شما برطرف کنند و از خرابی های جدی جلوگیری کنند.

دارای چندین سوکت برای نصب پردازنده های قدرتمند و چند هسته ای – پردازنده ها و هسته های بیشتر به معنایی توانایی پردازشی بیشتر است.

Raid – رید از چندین هارد داخلی برای ذخیره و پردازش داده های شما استفاده می کند. چند سیستم مختلف رید وجود دارد. بسته به نوع سیستم می توانید چند هارد را برای داده های خود داشته باشید و یا می توانید از فناوری آینه سازی استفاده کنید که به این معناست که اگر یک هارد خراب شود باز هم عملکرد خود را از دست نخواهید داد.

هاردهای SSD – درایو حالت جامد بر خلاف هارددیسک ها دارای هیچ قطعه متحرکی نمی باشد بنابراین خرابی فیزیکی کمتری را تجربه خواهد کرد. این هاردها همچنین سریعتر و البته گرانتر هستند و از ظرفیت ذخیره سازی کمتری برخوردارند.

پردازنده های گرافیکی بهینه شده – داشتن یک پردازنده گرافیکی قوی تر به این معناست که پردازنده شما می تواند بار کاری پردازنده را به عهده بگیرد و همه کارها را سریعتر انجام دهد.

و البته نباید از مورادی همچون پشتیبانی از نمایشگرهای متعدد و سیستم عامل قابل اطمینان با ویژگی های پیشرفته غافل شد.

آیا باید کامپیوتر دسکتاپ بخریم یا ایستگاه کاری؟

برای پاسخ دادن به این سوال شما باید به تفاوت بین سیستم دسکتاپ و ورک استیشن پی ببرید. در ادامه ما به این تفاوت ها خواهیم پرداخت تا به شما کمک کنیم که تجربه خرید لذت بخشی را داشته باشید.

هزینه – اکثر سیستم های دسکتاپ به حداقل 500 دلار قیمت دارند و حتی تا 1000 دلار هم پیش می روند در حالی که ورک استیشن می تواند از 1500 دلار شروع و حتی برای دستگاه های رده بالاتر تا 3000 دلار پیش برود.

عملکرد – یک کامپیوتر دسکتاپ قدرت کافی برای انجام کارهایی مانند چک کردن ایمیل، گشت و گذار در اینترنت؛ استفاده از برنامه ورد و غیره را به شما می دهد، در حالی که ورک استیشن از قدرت بیشتری برخوردار است. ورک استیشن می تواند برای استفاده از برنامه های CAD، انیمشین سازی، تجزیه و تحلیل داده ها و همچنین ایجاد و ویرایش فیلم و صدا بکار برود.

دوام – قطعات داخل ورک استیشن نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ از استانداردسازی بالاتری برخوردار است. هر قطعه مانند مادربرد، پردازنده، رم، هارد اینترنال، کارت های ویدیو و غیره بر مبنای این اصل ساخته شده است که در تمام طول روز به سختی کار کنند. در بسیاری از مواقع، وقتی که تمام کارمندان به خانه های خود رفته اندف ورک استیشن ها روی پروژه ها هنوز کار می کنند.

ورک استیشن چیست؟ آیا باید کامپیوتر دسکتاپ بخریم یا ایستگاه کاری؟

نتیجه گیری

بدیهی است که اکثر موارد یاد شده در بالا به هزینه بیشتری نیاز دارند. اما آیا دو برابر کردن هزینه های خرید ایده خوبی است؟ در اکثر مواقع جواب مثبت است. اگر قصد داشتید 700 دلار هزینه کنید اما حالا 1500 دلار خرج کرده اید، تقریبا به بازگشت سرمایه دو برابری باید امیدوار باشید. برای درک این مسئله به این سوال پاسخ دهید. شما در مواقع خرابی و یا برای صرف کردن زمان خود به دلیل مشکلات سخت افزاری چقدر هزینه می کنید؟

اگر در طی 3 تا 6 سال، 30 دقیقه در هفته در وقت خود صرفه جویی داشته باشید شما می توانید مدت زمان کمتری را برای انجام کارهای خود صرف کنید و البته استهلاک سیستم شما هم کاهش پیدا می کند. علاوه بر این، مدت زمان کمتر برای انجام کارها به معنای کاهش مصرف برق و کاهش مبلغ قبض های ماهانه شما می باشد. به نظر ما اگر بودجه کافی دارید، برای برآورده کردن نیازهای خود ورک استیشن خریداری کنید.