بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9
بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9

HPE بهترین سرور دو یونیته موجود در بازار را می سازد. این یک شعار نیست و واقعا تمام کاربران در عرصه شبکه و آی تی به آن معترف هستند. امروز میخواهیم محبوب ترین سرور دنیا را بررسی کنیم. یک سرور تمام عیار و همه چی تمام! بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9 بنظر بتونه کاربران را برا خرید سرور اچ پی قانع کنه! با ما همراه باشید (دانلود QuickSpecs سرور).

از مزایای سرور HPE ProLiant DL380 Gen9 میتوان به ارزش بسیار بالا، انعطاف پذیری، دارای قابلیت های جدید، ابزار مدیریت کیفیت، گزینه های ذخیره سازی متنوع و چندین آپشن جدید اشاره کرد. انعطاف پذیری کاربر پسندترین خصوصیت یک سرور می باشد. من با قاطعیت میگویم که شما نمیتوانید عیبی در این سرور پیدا کنید. شاید سرور DL380 Gen8 دارای معایبی باشد ولی اچ پی در نسل ۹ این سرور را بی نقص خلق کرده است.

از زمان عرضه سرور HPE ProLiant DL380 Gen9 (سال 2014) تا حالا این سرور مجموعه ای از استانداردها را برای سرورهای رکمونت 2U عرضه کرده است و هنوز هم یکی از بهترین سرورهای اچ پی است. در این بررسی منحصر به فرد ما به بررسی آخرین ویژگی ها و گزینه های سخت افزاری موجود در این سرور پرچمدار اچ پی می پردازیم.

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9

مشخصات سرور DL380 Gen9

  • شاسی رکمونت ۲ یونیته 2U
  • پردازنده های E5-2620 v4 Xeon با سرعت 2.1GHz (حداکثر 2 عدد)
  • حافظه 16GB DDR4 2,133MHz 1.2V (حداکثر 3 ترابایت با LRDIMM)
  • بی هارد: 8 عدد hot-plug SFF (حداکثر 26 عدد)
  • ذخیره سازی: فاقد هارد HDD
  • کارت رید: HPE Smart Array P440ar 12Gbps SAS/2GB DDR3 FBWC/BBU
  • آرایه پشتیبانی شده: RAID0, 1, 10, 5, 50, 6, 60
  • توسعه: 3 عدد اسلات PCI-e Gen3 (حداکثر 6 عدد با 2 رایزر)
  • شبکه: 4 پورت گیگ ۱ عدد تعبیه شده
  • سایر گزینه ها: اسلات کارت SD، FlexibleLOM، USB2 (دو عدد)
  • منبع تغذیه: 1 عدد منبع تغذیه 500 واتی hot-plug (حداکثر 2 عدد)
  • مدیریت: HPE iLO4 Standard with Gigabit

پردازنده های سرور HPE ProLiant DL380 Gen9

سرور مورد نظر پردازنده های Xeon E5-2600 v4 و مدل های قدیمی پردازنده E5-2600 v3 را پشتیبانی میکند. گزینه هایی که شما در اختیار دارید بسیار متنوع می باشد به بطوری که از تمام پردازنده های خانواده E5-2600 v4 میتوانید استفاده کنید. بنابراین شما می توانید 23 نوع پردازنده را براساس بودجه و ورک لود خود انتخاب کنید. این تنوع در انتخاب بی نظیر می باشد.

در حالت کلی این سرور با 128 گیگابایت LRDIMM (که به راحتی قابل دسترس هستند)، می تواند 3 ترابایت حافظه را مدیریت کند و با پردازنده E5-2600 v4 Xeons آنبرد این سرور می تواند از حافظه پایدار جدید NVDIMM اچ پی پشتیبانی کند.

  • بازار هدف این سرور کاربردهایی مانند پایگاه داده ها و تجریه و تحلیل ها می باشد.
  • این سرور با ۸ گیگابایت فلش یا میکرو رم در یک فرم فکتور DIMM استاندارد مجهز شده است.
  • آپشن های ذخیره سازی تقویت شده و به شما اجازه می دهد که انتخاب های با ظرفیت بالاتر را داشته باشد.
  • مدیریت سرور را می توانید در اینترفیس iLO4 داشته باشید.
  • HPE همچنین نرم افزار مدیریت زیرساخت OneView را برای این سرور ارائه داده است.
  • طراحی داخلی به خوبی انجام شده است و امکان توسعه بالقوه و دسترسی ساده به تمام اجزای داخلی فراهم می باشد.

فضای ذخیره سازی در سرور DL380 Gen9

در این بررسی ما از مدل پایه اچ پی (826682-B21) استفاده کردیم که SMB ها را مورد هدف قرار می دهد، سرور خانواده DL380 Gen9 جزو سرورهایی هستند که قیمت مقرون به صرفه ای دارد. هزینه خرید سروری که مجهز به پردازنده 2.1GHz E5-2620 v4 Xeon، شانزده گیگابایت حافطه DDR4 و کیج هارد 8 بی SFF hot-plug است بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده معادل 2199 پوند است.

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9

پنل جلو از پیکربندی 8+8+8  بی استفاده می کند که به شما اجازه اضافه کردن 8 هارد دیسک SFF را می دهد. گزینه های ذخیره سازی یکی از انعطاف پذیرترین قسمت های این سرور است چونکه شما می توانید از 24 بی SFF در جلو و 2 گزینه بیشتر در قسمت پشت استفاده کنید. شما می تونید از بی HPE Universal Media استفاده کنید تا فضای کافی برای یک درایو نوری و پورت های VGA و USB و همچنین دو بی اختیاری هارد SFF را داشته باشید. گزینه های دیگر شامل 4 بی هارد LFF و کیت توسعه برای 12 بی در قسمت جلو و سه گزینه بیشتر در قسمت پشت دستگاه است. این سرور همراه با کنترلر HPE Smart Array P440ar 12Gbps SAS3 RAID با 2 گیگابایت کش FBWC و باتری بکاپ ارائه می شود و نیازی به اضافه کردن آداپتورهای RAID بیشتر (هنگام افزایش تعداد بی هارد) نیست و شما می توانید از ماژول توسعه دهنده SAS اچ پی استفاده کنید و آن را به کارت P440ar وصل کنید.

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9
سیستم کنترلی iLO4 اطلاعات بسیار زیادی از شرایط عملیاتی سرور ارائه میدهد

شبکه و قدرت در سرور

تمام مدل های این سرور دارای 4 پورت شبکه گیگابایت است و شما می توانید با استفاده از کارت های FlexibleLOM این گزینه ها را ارتقاء دهید. این سرور از یک کارت پشتیبانی می کند که متناسب با اسلات اختصاصی است که در پشت مادربرد قرار دارد و اچ پی یک کارت 10GbE دو پورت و چهار پورت مسی و فیبری را به همراه یک کارت 10/25GbE دو پورت ارائه می دهد. فضای زیادی برای اضافه کردن کارت های توسعه استاندارد به همراه کارت های رایزر سه اسلاتی وجود دارد و همچنین فضا برای اضافه کردن کارت های رایزر سه اسلاتی اختیاری ثانویه وجود دارد.

سیستم دارای یک منبع تغذیه 500 واتی است و فضای کافی را برای اضافه کردن منبع تغذیه دوم دارد. برق مصرفی در زمان بیکاری به 39 وات کاهش پیدا می کند و در اوج مصرف و تحت بار سنگین مقدار 81 وات را مصرف می کند. اچ پی منبع تغذیه های 800 وات و 1400 وات را ارائه می دهد و علاوه بر این یک ماژول Flexible Slot Battery Backup را ارائه می دهد. با هزینه ای حدودا 300 پوندی این سرور می تواند بی تک منبع تغذیه ای را به یک UPS اینترنال تبدیل کند که 750 وات برق را برای 60 ثانیه فراهم می کند تا شما بتوانید هنگام قطع برق به صورت امنی سرور را خاموش کنید.

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9
اچ پی یک فضای بسیار جذاب و شفاف از رید بندی را در اختیار کاربر قرار میدهد.

مدیریت و کنترل در سرور

کنترلر iLO4 تعبیه شده می تواند یک رابط کاربری مبتنی بر وب را اجرا کند که مقدار زیادی از اطلاعات را در مورد قطعات سخت افزاری ارائه می دهد. این رابط کاربری به پشتیبان اچ پی متصل شده و خرابی ها را گزارش می دهد و با استفاده از Federation آن می تواند چند سرور را از طریق یک سیستم مدیریت کرد. با برنامه HPE iLO4 iOS که روی آی پد نصب میشود می توان در هنگام جابجایی به همان اطلاعات دست پیدا کنیم توسعه نرم افزار نیز ساده است چونکه HPE Intelligent Provisioning می تواند سیستم عامل را در هارد نصب کند و در عرض 20 دقیقه سیستم عامل Windows Server 2012 R2 را بارگذاری می کند.

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9
نصب برنامه iLO4 iOS app و کنترل میزان برق مصرفی از راه دور

HPE OneView به شما اجازه می دهد که همه سرور ها، شبکه های ذخیره سازی و محیط های مجازی سازی شده خود را در یک ویو (View) مدیریت کنید. ما این OneView VM از پیش تعریف شده را در سیستم Hyper-V lab خود ایمپورت کردیم و بعد از معرفی آن به iLO4 سرور توانستیم سخت افزار های نصب شده را مشاهده کنیم، نسخه های فریم ویر را بررسی کرده، برق مصرفی را کنترل و کنترل از راه دور را اجرا کنیم و گراف ها و نمودارهای پردازنده، برق مصرفی و دما را نظارت کنیم. لایسنس رایگان OneView Standard امکان نظارت سیستم را فراهم می آورد در حالی که برای مدیریت آنها شما نیاز به لایسنس Advanced خواهید داشت که یک منبع غنی از منابع تعریف شده نرم افزار مانند پیکربندی خودکار آداپتورهای RAID و پارتیشن های منطقی، حفظ یکپارچپی فریم ویر و اولویت بندی مد بوت را فراهم می آورد.

بررسی سرور HPE ProLiant DL380 Gen9
HPE OneView یک پنجره شفاف برای مدیریت تمام سرورهای ارائه می دهد.

نتیجه گیری نهایی

مانند بسیاری از سیستم های دیگر ما سرور ProLiant DL380 Gen9 را برای تست به آزمایشگاه بردیم و طی یک دوره نزدیک به سه سال دریافتیم که این سرور گزینه عالی برای سرمایه گذاری است. آخرین مدل ها طیف وسیعی از قابلیت های جدید را ارائه می دهد بنابراین اگر می خواهید یک سرور رکمونت ۲ یونیته 2U مقیاس پذیر؛ با گزینه های متنوع را در اختیار داشته باشید می توانید به سرور HPE ProLiant DL380 Gen9 2017 فکر کنید.