دیسک آینه (Mirror Disk)

دیسک آینه (Mirror Disk)



دیسک آینه (Mirror Disk): Mirror هارد، یک هارد دقیقا هم اندازه هارد اصلی هست که روی سرور قرار میگیره و هر اطلاعاتی که روی هارد اصلی ذخیره بشه، رو هارد دوم هم نوشته میشود. علت، اگر زمانی یکی از هارد ها از کار بیفتد، تمام اطلاعات موجود و قابل دسترسی هستند. خطا پذیری و در دسترس بودن سرور افزایش پیدا میکند. فقط هزینه بالا میرود، چرا که اگر از دوتا هارد یک TB استفاده کنید، فقط یک TB قابل استفاده هست.

نحوه نصب: ابتدا دو هارد موجود را وصل ميكنيم تا ويندوز بشناسد. سپس در پنجره disk management هر دو هارد را به dynamic تبديل ميكنيم و در مرحله ساخت volume گزینه add mirrir  را فعال میکنیم (دیسک آینه (Mirror Disk)).

روش دیگر: از طریق بایوس دو هارد را raid میکنید یعنی وارد بایوس میشوید و raid مادربورد را فعال میکنید درا ین زمان سیستم ریست شده و معمولا موقع بالا آمدن سیستم با کلید  ctrl+f وارد محیط raid میشوید و هاردها رو raid میکنید و موقع نصب ویندوز از طریق فلاپی، درایور raid مادربورد را نصب میکنید (قبلا از روی سی دی درایور raid روی فلاپی کپی میکنیم) در این روش به صورت دیگر نیز میشود از طریق نصب ویندوز  و نصب raid tool هر دو هارد را میرور میکنیم.

نکته: باید هر دو هارد مثل هم یعنی یک اندازه باشند و هاردی که raid 0 میشود عینا روی هارد raid 1 ریخته میشود و اطلاعات هارد raid 1 پاک و مثل raid 0 میشود (اگه هاردها خالی نباشند، زمان بسیار طولانی صرف یکی شدن هاردها میشود).

Raid چيست؟

کوتاه شده عبارت Redundant Array of Inexpensive Disks میباشد و کار آن ایجاد یک واحد از مجموع چند هارد دیسک میباشد. در واقع با قرار دادن چند هارد دیسک در کنار هم و پیاده سازی RAID همه هارد دیسکهای ما به یک واحد تبدیل میشوند و سیستم همه آنها را فقط به عنوان یک منبع واحد میبیند که بسته به اینکه چه سطحی از RAID پیاده سازی شده باشد میتواند باعث افزایش کارایی و یا امنیت اطلاعات و یا تلفیقی از این دو شود. پیاده سازی RAID همچون بسیاری دیگر از تکنولوژی ها هم بصورت سخت افزاری و هم نرم افزاری امکان پذیر است که مسلماً مدل سخت افزاری دارای سرعت و پایداری بیشتری است و مدل نرم افزاری فقط در شرایطی پیشنهاد میشود که با کمبود امکانات و بودجه مواجه هستیم و یا اینکه قرار است بر روی یک سیستم پشتیبان و نه مادر پیاده سازی شود. اما فارغ از اینکه RAID بصورت نرم افزاری و یا سخت افزاری پیاده سازی میشود، تکنولوژی RAID دارای سطوح گوناگون است که در ادامه به ذکر عمده ترین آنها می پردازیم (دیسک آینه (Mirror Disk)).

  • Striping: اساس كار RAID است. در Striping فضاي ذخيره ‏سازي هر درايو در نوارهايي،‌ كه مي ‏توانند كمتر از يك سكتور (512 بايت) يا بيشتر از چندين مگابايت باشند، ‌بخش‏ بندي مي ‏شود. اين Stripe ها، كه ما آن را نوار ترجمه كرده ‏ايم، در يك تناوب چرخشي كنار هم قرارمي‏ گيرند، در نتيجه فضاي نهايي به دست آمده تركيبي است از نوارهاي هر درايو. به بياني ساده ‏تر داده ‏ها به جاي اينكه به طور كامل در يك درايو ذخيره ‏شوند و در صورت نياز ادامه ‏عمليات ذخيره ‏سازي آن‏ها در درايوهاي ديگر دنبال شود، به صورت نواري در سرتاسر آرايه ذخيره‏ مي‏ شوند. بوسيله ‏ نواري كردن (Striping) درايوهاي آرايه و ايجاد نوارهايي كه به اندازه ‏ي كافي بزرگ هستند، ‌به طوري كه هر گروه از ركوردها به طور كامل در يك نوار قرارگيرند،‌ تعداد ركوردهاي بيشتري مي‏ توانند در تمام درايوها به طور مساوي توزيع شوند. اين كار در مواقعي كه load سنگين وجود دارد تمام درايوها را مشغول نگه مي ‏دارد. و به تمام درايوها اجازه مي ‏دهد تا به طور همزمان عمليات مختلف ورودي/خروجي انجام دهند و به اين صورت تعداد عمليات ورودي/خروجي كه مي ‏تواند در آرايه انجام شود افزايش مي‏ يابد.
  • افزونگی (Redundancy) نگهداری داده های اضافی بگونه ای که بتوان در صورت بروز خطا اطلاعات از دست رفته را دوباره بازيابی کرد (دیسک آینه (Mirror Disk)).

RAID 0: (ذخیره سازی روی چند دیسک بدون کنترل خطا) به اين نوع از RAID ،‌Striping نيز گفته مي‏ شود. RAID 0 شامل آرايه‏ اي از درايوهاي ديسك به صورت غير افزايشي است (يعني علاوه بر داده‏ هاي اصلي، هيچ درايو ديگري براي نگهداري نسخه‏ ديگري از داده ‏ها وجود ندارد).

در RAID 0 پريتي نيز وجود ندارد. در اين مجموعه raid، كنترل كننده raid، داده ها را به صورت نواري روي چند درايو قرار مي دهد پس مي توانيم عمليات خواندن و نوشتن را به طور موازي انجام دهيم. پس مدت زمان خواندن و نوشتن، ‌بسته به تعداد درايوهاي موجود در آرايه كم و كمتر مي ‏شود. تا زماني‏كه داده ‏ها به صورت نواري شكل در تمامي هارد ديسك‏ ها قراردارند،‌ RAID 0 سريع‏ترين و مناسب ‏ترين روش از ميان تمامي حالات RAID است. و بهترين كارمفيد و كارآيي را در ذخيره ‏سازي داده ‏ها ارايه مي‏دهد (دیسک آینه (Mirror Disk)).

ولي بايد گفت كه هيچ‏گونه تحمل خطايي ندارد. اگر يكي از ديسك‏ ها دچار مشكل شود، تمام آرايه از كار مي‏ افتد و هيچ راهي براي بازگرداندن داده ‏هاي از دست رفته وجود ندارد.
RAID 1 (Backup گیری همزمان داده ها به منظور Mirroring و Duplexing) به اين سطح، ‌mirroring نيز گفته مي ‏شود. و اساساً يك تركيب از دو هارد ديسك است كه اطلاعات يكي از اين دو،‌ عيناً روي ديگري كپي مي‏ شود و در كامپيوتر به صورت يك درايو نمايش داده‏ مي‏ شود.
تحمل خطا در RAID 1 وجود دارد. چرا كه اگر يكي از ديسك‏ ها از كار بيفتد آرايه مي ‏تواند همچنان به فعاليت خود ادامه دهد. به دليل اين‏كه هم‏زمان از دو هارد ديسك استفاده مي‏ شود،‌ زمان خواندن سريعتر مي‏ شود. روشي كه در اين‏جا براي خواندن داده‏ ها به ‏كارگرفته مي‏ شود، زمان‏بندي Round-robin ( روح سرگردان! ) ‌نام دارد. كه سرور براي خواندن داده‏ ها مرتباً از يك هارد به هارد ديگر مي ‏رود و عملاً زمان را بين دو هارد ديسك تقسيم مي‏ كند.

سرعت خواندن دراينجا دوبرابر سرعت خواندن از يك درايو منفرد فاقد ‌mirroring است. با اين حال در موقع نوشتن، داده‏ ها بايد روي دو هارد ديسك نوشته ‏شوند. و عملاً مي‏بينيم كه در مدت زمان نوشتن تغييري حاصل نخواهد شد (دیسک آینه (Mirror Disk)).