راهنمای خرید رم لپتاپ
راهنمای خرید حافظه رم لپ تاپ

در لپ تاپ ها می توان حجم محدودی از حافظه را نصب کرد. دسترسی به حافظه بسته به معماری که دارد ممکن است مشکل باشد که می تواند ارتقاهای بعدی را محدود کند. در حقیقت برخی از سیستم ها دارای مقدار ثابتی از حافظه هستند که نمی توانند تغییر و یا ارتقاء داده شوند. برای اینکه بتوانید رم مناسبی برای لپ تاپ خود انتخاب و نصب کنید، در مقاله راهنمای خرید رم لپتاپ به صورت کامل به این موضوع پرداخته ایم. تا انتها با ما همراه باشید.

چه مقدار حافظه کافی است؟

اولین نکته که در راهنمای خرید رم لپتاپ باید خدمتتان عرض کنیم مشخص کردن مقدار حافظه کافی است. برای اینکه تعیین کنید که آیا کامپیوتر شما حافظه کافی را دارد یا نه، به حداقل و الزامات مورد نیاز نرم افزاری که قصد دارید اجرا کنید نگاه کنید. کامپیوتر شما باید از بالاترین حداقل حافطه، رم بیشتری داشته باشد و حداکثر مقدار توصیه شده را داشته باشد.

حافظه رم دارای انواع مختلفی است اطمینان حاصل کنید که بهترین نوع رم را برای کامپیوتر خود انتخاب کرده اید.

علاوه بر این شما باید به سیستم عامل سیستم خود توجه داشته باشید. بعضی از سیتم عامل ها نسبت به سیستم عامل های دیگر حافظه بیشتری استفاده می کنند. به عنوان مثال کروم بوکی که سیستم عامل کروم را اجرا می کند با 2 گیگابایت حافظه می تواند اجرای صاف و همواری داشته باشد چونکه این سیستم عامل به شدت بهینه شده است اما می تواند از مزایای حافظه 4 گیگابایتی بهره مند شود. بسیاری از لپ تاپ ها از کنترلرهای گرافیکی ادغامی (آنبرد) استفاده می کنند که برای گرافیک نیاز به بخشی از رم سیستم دارند که بسته به کنترلر گرافیکی 64 مگابایت تا 1 گیگابایت فضای رم موجود در سیستم را کاهش می دهند. اگر سیستم از یک کنترلر گرافیکی آنبرد استفاده کند باید رم مطابق با این استفاده و کاربرد در نظر گرفته شود.

راهنمای خرید حافظه رم لپ تاپ

انواع حافظه لپ تابی

در ادامه مقاله راهنمای خرید رم لپتاپ اشاره ای به انواع حافظه لپ تاپی داریم. فناوری حافظه بر اساس پیشرفت های ایجاد شده در معماری کامپیوتر به طور مرتب در حال تغییر است. پردازنده های سریعتر نیاز به حافظه سریعتر با پهنای باند بزرگتر دارد. سرعت حافظه روی عملکرد سیستم تاثیر می گذارد. هنگام مقایسه لپ تاپ ها، هر دوی این قسمت از اطلاعات، چگونگی تاثیرشان در عملکرد را نشان می دهند. دو روش برای تعیین سرعت حافظه وجود دارد. اول اینکه حافظه براساس نوع و سرعت کلاکشان تعیین می شود مثل DDR3 1333MHz. روش دیگر این است که نوع همراه با پهنای باند لیست می شوند. برای مثال همان حافظه DDR3 1333MHz به عنوان حافظه PC3-10600 لیست می شوند. در ادامه شما سریعترین تا کندترین انواع حافظه (در فرمت های DDR3 و DDR4 ) لیست شده است.

  • DDR4 3200 / PC4-25600
  • DDR4 2666 / PC4-21300
  • DDR4 2133 / PC4-17000
  • DDR3 1600 / PC3-12800
  • DDR3 1333 / PC3-10600
  • DDR3 1066 / PC3-8500
  • DDR3 800 / PC3-6400

اگر پهنای باند یا سرعت کلاک را داشته باشید سرعت رم خیلی ساده بدست می آید. اگر سرعت کلاک را دارید آن را ضرب در 8 کنید. اگر پهنای باند را دارید آن را تقسیم بر 8 کنید. گاهی اوقات این اعداد گرد می شوند بنابراین همیشه دقیقا همان چیزی نیست که محاسبه میکنید.

محدودیت های حافظه لپ تاپ

و اما نکته سوم در راهنمای خرید رم لپتاپ توجه داشتن به محدودیت های دستگاه شماست. لپ تاپ ها معمولا دارای 2 اسلات برای ماژول های حافظه هستند که در مقایسه با آنها سیستم های دسکتاپ دارای 4 یا تعداد ماژول های حافظه بیشتری هستند. به این ترتیب لپ تاپ ها دارای محدودیت هایی در حجم حافظه هستند. برخی از مارک ها و مدل های لپ تاپ مانند اولترابوک ها دارای مقدار حافظه ثابتی هستند و نمی توان آنها را ارتقاء داد. لپ تاپ ها نیاز به نوع خاصی از حافظه دارند مثل همان مواردی که در بالا لیست شد. اگر لپ تاپ شما برای استفاده از حافظه های DDR3 طراحی شده است شما نمی توانید از حافظه های DDR4 در آنها استفاده کنید و انتظار داشته باشید که این نوع حافظه برای شما کار کند. این موضوع برای الزامات پهنای باند و سرعت سیستم نیز صادق است، قبل از خرید یک حافظه ارتقایی باید نوع حافظه صحیح سیستم خود را تعیین کنید. همچنین کامپیوتر بر اساس تعداد اسلات فیزیکی که دارد می تواند حداکثر مقدار رم را قبول کند برای مثال شما برای 32 گیگابایت می توانید از دو ماژل حافظه 16 گیگابایتی یا 1 ماژول 32 گیگابایتی استفاده کنید اما از طرف دیگر باید حداکثر مقدار حافظه ای که سیستم شما پشتیبانی می کند را نیز در نظر داشته باشید. همه این محدودیت ها در مشخصات لپ تاپ ذکر می شود بنابراین مطمئن شوید که آنها را در نظر گرفته اید.

راهنمای خرید حافظه رم لپ تاپ

هنگام خرید رم چه چیزی را در نظر بگیریم

نکته چهارم در راهنمای خرید رم لپتاپ: اول از همه حداکثر حافظه ممکن که سیستمتان از آن پشتیبانی می کند را پیدا کنید. این مقدار معمولا توسط اکثر تولید کنندگان لیست می شود تا پتانسیل ارتقای سیستم نشان داده شود. بعد به پیکربندی حافظه نگاه کنید. برای مثال یک لپ تاب که دارای 8 گیگابایت حافطه است می تواند به عنوان یک ماژول تکی 8 گیگابایتی یا دو ماژول 4 گیگابایتی پیکربندی شود. اگر سیستم با یک ماژول حافظه پیکربندی شود راه برای استفاده از حافظه دیگر باز است که می توان در آینده مقدار حافظه بیشتری را استفاده کرد. ارتقاء حافظه در یک سیستم با دو اسلات حافظه پر شده چند ملاحظه اضافه دارد که باید در نظر گرفته شود. در لپ تابی که دارای دو ماژول 4 گیگابایتی است (در مجموع 8 گیگابایت حافظه سیستم) یک ماژول باید با ماژولی که دارای ظرفیت بیشتر است جایگزین شود.  برای مثال یکی از ماژول های 4 گیگابایتی باید با ماژول جدید 8 گیگابایتی عوض شود که در مجموع 12 گیگابایت حافظه را در اختیار شما قرار می دهد (8 گیگابایت ماژول جدید بعلاوه 4 گیگابایت قبلی). با این حال بهتر است که هر دو حافظه 4 گیگابایتی را به صورت همزمان ارتقاء داد تا سریعترین عملکرد تضمین شود. ماژول های حافظه معمولا در حالت دو کاناله به صورت جفتی کار می کنند و داشتن دو ماژول حافظه که دارای ظرفیت های متفاوتی هستند به صورت موثری کار نخواهد کرد.

بهتر است از ماژول هایی که دارای ظرفیت، سرعت و تولید کننده یکسانی هستند استفاده کنید. انتخاب بهتر این است که در هنگام ارتقاء حافظه، یک جفت ماژول یکسان را خریداری کنید.

حافظه خودتان را نصب کنید

و مهمترین بخش مقاله راهنمای خرید رم لپتاپ توضیح در باره نصب رم خریداری شده توسط خودتان می باشد. بسیاری از لپ تاپ ها دارای یک پنل کوچک در قسمت پشت و پایین خود هستند که دسترسی به اسلات های حافظه را فراهم می آورند. در سایر سیستم ها ممکن است که پوشش پشتی برداشته شود تا به ماژول های حافظه دسترسی پیدا کرد. در این موارد ممکن است خودتان بدون هیچ مشکلی حافظه ای که خریداری کرده اید را نصب کنید. اگر سیستم پنل دسترسی ندارد و یا به معنای بهتر در داخل کامپیوتر قرار گرفته است به احتمال زیاد نمی توانید حافظه را ارتقاء دهید. در این موارد ممکن است نیاز باشد که لپ تاپ توسط یک تکنسین مجاز با ازارهای مخصوص جهت ارتقاء حافظه باز شوند. البته این کار هزینه اضافه ای را به همراه خواهد داشت.

مهم : اگر شما قبل از خرید لپ تاپ جدید خود متوجه شدید که به حافظه بیشتری نیاز دارید و یا باید از لپ تاپ خود برای مدت زمان طولانی استفاده کنید بهتر است کمی سرمایه گذاری کنید و یک مدل با حافظه بیشتر را خریداری کنید.