رم های Unbuffered ECC

رم های Unbuffered ECC


رم های Unbuffered ECC: خوشبختانه در دنیای فن آوری های اطلاعاتی و شبکه هر لحظه اختراعات و نوآوری های تازه ای عرضه میگردد. گاها این نوآوری ها خیلی چشمیگر نیستند ولی در بیشتر موارد خلاقیت هایی که در مهندسی دیده میشود بسیار کارآمد و کاربردی می باشد. در دنیای مموری و رم نیز ابدعات بسیار گسترده ای در حال شکل گیری میباشد و هر روز بر قدرت و ظرفیت رم هایی که روانه بازار مصرف میشود افزوده میگردد. یکی از این خصوصیاتی برای کاربران رم بسیار اهمیت دارد قدرت اصلاح کد های غلط در فرایند انتقال اطلاعات از رم به پردازنده و مادربرد سرور می باشد. لذا ابداع رم های ECC که قدرت اصلاح کد های اشتباه را دارند برای پردازش های سنگین و طولانی مدت یک انقلاب مهندسی و شگفت انگیر بود.

در این میان خصوصیت دیگری علاوه به قدرت اصلاح کدهای غلط در مموری و رم های سروری عرضه شد که به همان اندازه برای مصرف کنندگان مموری مهم بود. آنچه که در دنیای فن آوری های اطلاعات آن را به نام Unbuffered  میشناسید همان تکنولوژی بسیار مهم می باشد که در بخش بعدی به شرح آن می پردازیم. کلمه RDIMMs مخفف Registered DIMMs می باشد. این رم ها گزینه بسیار مناسبی برای سرورها شما در اغلب موارد می باشند. در RDIMMs رم ها ماژول حافظه register بین ماژول DRAM و کنترلر حافظه سیستم است. وقتی حافظه RDIMMs را با یک حافظه معمولی مقایسه میکنید متوجه قسمت register میشویم که حافظه های معمولی فاقد آن می باشند و unregistered می باشند که با UDIMM نشان داده میشوند.

Registered memory به دلیل تعداد واحد کمتر در فروش و مدارات اضافی مورد نیاز در خود Memory اغلب گران تر میباشد که بهمین خاطر معمولا برای برنامه های کاربردی که در آنها نیاز به مقاس پذیری و استحکام بیشتری می باشد و هزینه اضافی Ram مهم نیست استفده میگردد برای مثال Registered memory ها معمولا در سرور ها استفاده می شود. بیشتر کارت حافظه های register از ویژگی های حافظه کد تصحیح خطا (ECC) بهرمند هستند که یک مزیت برای آنها به شمار میرود.

حافظه های Buffered

این حافظه که به حافظه های Registered نیز معروف است، حافظه ای است که یک رجیستر بین درگاه های DRAM ) DRAM هر بیت از داده را ذخیره می کنند) و کنترل کننده حافظه سیستم ( شامل منطق لازم برای خواندن و نوشتن بر روی DRAM) را دارا می باشد. این رجیستر باعث می شود که بار الکتریکی بر روی کنترل کننده حافظه کاهش یابد و آن را پایدارتر کند. با اینکه به نظر می رسد حافظه های پایدارتری باشند اما از حافظه ها ی Unbuffered  گرانتر نیستند. حافظه های Buffered انتخاب های مناسبی برای سرورها و ایستگاه های کاری هستند.

حافظه های Unbuffered

این حافظه ها که به حافظه های Unregistered یا حافظه های مرسوم UDIMM شناخته شده اند ، رجیستری بین DRAM و کنترل کننده حافظه ندارند. این قضیه باعث می شود که DRAM مستقیما با کنترل کننده حافظه در ارتباط باشد (که معمولا این ارتباط با مادربرد یکپارچه شده است) و این سبب می شود که این حافظه نسبت به حافظه های Buffered/Registered کارامدتر باشد. به هر حال نداشتن رجیستر میانی باعث انباشته شدن بار الکتریکی بیشتر می شود و امنیت کمتری بر روی دیتای ذخیره شده اعمال می کند.