سیستم عامل ویندوز

سیستم عامل ویندوز



سیستم عامل ویندوز: ویندوز معادل کلمۀ Windows است و به معنای پنجره‌ها‌ است. البته این ربطی به درب و پنجرۀ منزل یا محل کار ندارد! ویندوز یک نرم افزار است. نرم افزاری که روی کامپیوتر نصب می‌شود تا بتوانید از آن کامپیوتر استفاده کنید. این گونه نرم افزارها که بسیار پرحجم و پیچیده هستند و به شما این امکان را می‌دهند تا بتوانید رایانه را روشن کنید، سیستم عامل می‌گویند (سیستم عامل ویندوز).

ویندوز یعنی چه؟

پس ویندوز نام یک سیستم عامل است که توسط یک شرکت آمریکاتی ساخته شده است. این شرکت، مایکروسافت نام دارد، که بعید می‌دانم تا به حال اسم آن را نشنیده باشید. امروزه ویندوز روی بیشتر رایانه‌های شخصی و اداری نصب شده است. نماد آن شبیه به یک پنجره است که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید. البته ویندوز دارای نسخه‌های متفاوتی است که نماد آن هم بسته به نسخۀ آن اندکی فرق می‌کند (سیستم عامل ویندوز).

ویندوز را به این دلیل ویندوز (به معنای پنجره‌ها) نام گذاشتند که این سیستم عامل، نرم افزارهای مختلف را در قالب پنجره‌های مختلف باز می‌کند. مثلاً همین مرورگر شما درون یک پنجره باز است. شما با نرم افزار مرورگر در حال خواندن این صفحۀ اینترنتی هستید و به احتمال زیادی سیستم عامل رایانۀ شما هم ویندوز است. البته ما سیستم عامل‌های دیگری هم داریم که کاربران از آنها هم استفاده می‌کنند که از مهمترین آنها لینوکس است. لینوکس هم یک سیستم عامل یا نرم افزار پیچیدۀ مدیریت کامپیوتر است که البته کاملاً رایگان توسعه داده می‌شود. ولی موضوع بحث ما الان لینوکس نیست. برای اطلاع بیشتر از این سیستم عامل می‌توانید دیگر مقالات سایت کیهان سرور را مطالعه بفرمایید (سیستم عامل ویندوز).

پس، چه خواست شما از مطرح کردن این سوال که ویندوز یعنی چه، معنای لغوی آن بوده باشد یا اینکه می‌خواستید بدانید ویندوز چیست و چه کاری برای شما انجام می‌دهد، تا اینجای مقاله به پاسخ‌تان رسیدید. اما برای دانستن نکات بیشتر راجع به ویندوز و دیگر سیستم عامل‌های رایانه، به شما پیشنهاد می‌کنم ادامه مقاله را مطالعه کنید.

به بیانی ساده می توان گفت: کامپیوتر در حالت اولیه از سخت افزار شامل، رم، مادربورد، هارد، کارت گرافیک، مانیتور، موس، کیبورد و … تشکیل شده است. حال این سخت افزار به خودی خود برای ما هیچ گونه سودی ندارد و نمی تواند کارها و عملیات درخواستی ما را اجرا کند. در نتیجه ما نیاز به رابطی داریم که زبان ما را برای سخت افزار کامپیوتر ترجمه کند و با استفاده از این سخت افزار اعمال درخواستی را انجام دهد و نتایج را به زبان ما به ما نشان دهد. برای این کار نیاز به ویندوز داریم، پس ویندوز یک رابط بین ما و سخت افزار کامپیوتر ایت و در عین حال مجری انجام کارها با همکاری سخت افزار است.
در هر صورت برای استفاده از کامپیوتر ناگزیر هستیم که ویندوز را روی سیستم خود داشته باشیم. البته ویندوز به خودی خود ابزار های کاربردی زیادی ندارد ولی بستر مناسبی برای نصب نرم افزار های فراوانی است که برای مقاصد مختلف ساخته شده اند. پس ما می توانیم با استفاده از ویندوز، نرم افزار های کاربردی که لازم داریم را روی سیستم نصب و از آنها استفاده کنیم (سیستم عامل ویندوز).
ویندوز انواع مختلفی دارد: ویندوز 98 ، ویندوز 2000 ، ویندوز xp ، ویندوز 7 و اخیرا هم که ویندوز 8 منتشر سده است.
ویندوزها ساخت شرکت مایکروسافت هستند و هر چه به جلو می رویم کارایی بهتر و کار با آنها آسان می شود ولی نیاز به سخت افزار قوی تری دارد.
البته سیستم عامل های دیگری مانند لینوکس نیز می توانند کار ویندوز را انجام دهند. البته نرم افزار های ساخته شده برای ویندوز در لینوکس کاربرد ندارند و باید نرم افزار های مخصوص لینوکس روی آن نصب شود.


  • منابع: سایت های معلم گفت و کاربر رایانه