نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10
نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10

سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 یک سرور با شاسی 4U است که حداکثر از 4 پردازنده اسکبیل زئون اینتل، 6 ترابایت حافظه و حداکثر 736 ترابایت فضای ذخیره سازی پشتیبانی می کنند. این پلت فرم اچ پی برای کاربردهای مهم بسیار گزینه مناسبی است. این سیستم با داشتن 6 ترابایت حافظه برای برنامه های پایگاه داده مبتنی بر حافظه مانند SAP HANA بسیار ایده آل می باشد. با کیهان سرور و مقاله نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 همراه باشید.

نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10

با وجود شاسی های 4U، سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 دارای فضای بسیار زیاد برای 48 هارد در جلو است. با 4 پردازنده، این سیستم می تواند از 6 ترابایت حافظه پشتیبانی کند. پردازنده های اسکبیل از حداکثر 16 اسلات PCIe پشتیبانی می کند که می تواند برای ارتقاء ارتباطات شبکه، کنترلرهای اچ پی و حداکثر 4 شتابدهنده GPU استفاده شوند.

پردازنده های سرور DL580 G10

شما می توانید  دو یا چهار پردازنده اسکیبیل زئون اینتل را از خانواده های Gold و Platinum نصب کنید. در حقیقت، این سیستم برای پیکربندی های دو یا چهار پردازنده ای طراحی شده است. در صورت داشتن یک برد mezzanine پردازنده جداگانه که دو پردازنده اضافی را پشتیبانی می کند 24 اسلات ماژول حافظه را می توانید داشته باشید و بعد از نصب بیشتر لاین های PCIe فعال می شوند.

  • برای استفاده از ظرفیت کامل حافظه 6 ترابایتی در این پلت فرم، شما نیاز به پردازنده های اسکبیل با پسوند M خواهید داشت چونکه تنها پردازنده هایی هستند که هر کدام از 1.5 ترابایت پشتیبانی می کنند.
  • پردازنده های بدون M بعد از شماره مدل تنها از حداکثر 768 گیگابایت پشتیبانی می کنند.
  • اکثر پردازنده های پشتیبانی شده دارای سه Ultra Path Interconnects در هر پردازنده هستند که ارتباطلات دورن پردازنده ای سریعتری را در پیکربندی 4 پردازنده ای ارائه می دهند.
  • پردازنده های اسکبیل زئون اینتل همچنین از شش کانال حافظه برای بهبود عملکرد پشتیبانی می کند.

ذخیره سازی HDD در سرور DL580 G10

ذخیره سازی در این سیستم 4.7 برابر بیشتر از آن چیزی است که در نسل قبلی سرور DL580 Gen9 ارائه شد که تنها از 10 هارد در جلو پشتیبانی می کند. نسخه Gen 10 در پنل جلو حداکثر از 48 هارد 2.5 اینچی SAS یا SATA پشتیبانی می کند و می تواند حداکثر از 20 هارد ذخیره سازی NVMe پشتیبانی کند. ترکیب انواع هاردها برای پشتیبانی از انواع ورک لودها در این سرور امکان پذیر می باشد. این سیستم دارای RAID تعبیه شده می باشد که از حداکثر 10 عدد هارد SATA پشتیبانی می کند اما می تواند از انواع هارد ها پشتیبانی کند فقط شما نیاز به نصب یک کنترلر اختیاری SmartArray HD/RAID خواهید داشت. کنترلرهای اختیاری Gen10 RAID همچنین می تواند از باتری اختیاری برای هاردهای NVMe پشتیبانی کند.

نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10

حافظه سرور کارکرده DL580 G10

در ادامه مقاله نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 به بررسی ظرفیت رم سرور می پردازیم. هر پردازنده مسئول مدیریت 12 اسلات ماژول حافظه و دو اسلات ماژول حافظه در هر کانال حافظه می باشد. با چهار پردازنده، در مجموع 48 اسلات حافظه فراهم می شود و با پیکربندی دو پردازنده در مجموع 24 اسلات حافظه قابل پشتیبانی می باشد. شما می توانید ماژول های حافظه رجیستر شده (RDIMM)، کاهش بار (LRDIMM) یا غیر فرار NVDIMM را انتخاب کنید تا به حداکثر سرعت 2666 مگاهرتز دست پیدا کنید. برای پشتیبانی از 6 ترابایت کامل حافظه نیاز به 4 پردازنده و 128 گیگابایت LRDIMM در تمام اسلات ها و یک پردازنده با پسوند M می باشد. با استفاده از ماژول های حافظه رجیستر شده 64 گیگابایتی، ماژول های RDIMM نصف این ظرفیت (3 ترابایت) را در پیکربندی 4 پردازنده ای ارائه می دهد. NVDIMM ها حداکثر 384 گیگابایت حافظه غیرفرار را ارائه خواهند داد اما باید با RDIMM ها (با مقادیر مختلف بسته به ورک لود مورد نیاز) بکار روند.

توسعه و بسط

تعداد 16 اسلات PCIe Gen 3.0 در پیکربندی 4 پردازنده ای وجود دارد. اسلات های توسعه در سه رایزر توسعه جداگانه (یک رایزر اصلی (اسلات 1 تا 7)، رایزر ثانویه (اسلات های 8 تا 14)، و یک رایزر سوم (اسلات های 15 تا 16)) مستقر شده اند. رایزر اصلی (اولی) در مدل پایه سیستم و یا در پیکربندی دو پردازنده ای وجود دارد. رایزر دوم اختیاری است و می توات به صورت جداگانه سفارش داد. رایزر دوم همراه با رایزر سوم است که به صورت جداگانه سفارش داده نمی شود. این سیستم همچنین از حداکثر چهار شتابن دهنده GPU برای کاربردهای HPC پشتیبانی می کند.

مدیریت سرور و کنترل از راه دور iLO

نرم افزار Integrated Lights Out 5.0 و HPE OneView مدیریت سیستم را ارائه می دهد. OneView بخشی از استراتژی Composable اچ پی استکه امکان پیکربندی و تنظیم مجدد دارایی های سرور را فراهم می سازد تا منابع مورد نیاز خود را تحویل دهد. Silicon Root of Trust همچنین قابلیت امنیتی دیگری است که از داده های موجود در سیستم محافظت می کند.

خصوصیات تکمیلی سرور

  • سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 دارای 4 عدد پاور 800 وات می باشد.
  • میتوانید با 4 عدد پاور 1600 وات جایگزین کنید.
  • میتوانید DVD-ROM یا DVD-RW روی سرور در Bay جلویی نصب کنید.
  • در اینترفیس جلویی میتونید 2 عدد USB 3.0 و 2 عدد USB 2.0 و Video display port را ببینید.

سیستم عامل های پشتیبانی شده

  • Windows Server 2012 R2
  • Windows Server 2016
  • VMware ESXi 6.0 U3
  • VMware ESXi 6.5 and U1
  • Red Hat Enterprise Linux (RHEL) 6.9 and 7.3
  • SUSE Linux Enterprise Server (SLES) 11 SP4 and 12 SP2
  • CentOS 6.9 and 7.3
  • Citrix XenServer 7.1, 7.3, 7.4
  • Oracle Linux 7

 

خلاصه و نتیجه گیری نهایی

سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 نسبت به نسل قبلی پیشرفت قابل توجهی دارد. پردازنده های اسکبیل زئون اینتل از حافظه و محاسبات سریعتر، حافظه به طور قابل توجه بیشتر، هاردهای NVMe و ماژول های حافظه NVMDIMM برای افزایش مقاومت و حمایت از داده پشتیبانی می کند. حداکثر 4 شتابدهنده GPU محاسبات پیشرفته ای را برای کاربردهای HPC ارائه می دهند. امیدوارم مقاله نقد و بررسی سرور HPE ProLiant DL580 Gen10 رضایت شما را جلب کرده باشد.