راهنمای خرید حافظه، چه مقدار حافظه؟
راهنمای خرید حافظه، چه مقدار حافظه؟

اگر به دنبال خرید یک سرور یا یک کامپیوتر خانگی هستید بعد از پردازنده اولویت به میزان حافظه یا همان رم ram می رسد. در راهنمای خرید حافظه ، چه مقدار حافظه؟ ما دو جنبه اصلی از رم را که در مشخصات سرور ها و کامپیوتر های خانگی مشاهده می شوند را بررسی می کنیم و آن مشخصه مقدار و نوع حافظه می باشد.

چه مقدار حافظه کافیست؟

بعنوان اولی مسئله در راهنمای خرید حافظه به مقدار حافظه مناسب میپردازیم. قاعده سر انگشتی که ما برای همه سیستم های کامپیوتری استفاده می کنیم تا مشخص کنیم که چه مقدار حافظه را لازم دارند بررسی الزامات نرم افزاری است که شما استفاده می کنید. شما در وب سایت های مربوط به هر برنامه یا سیستم عامل می توانید حداقل حافظه مورد نیاز را بررسی کنید. به طور معمول شما باید رم بیشتر از حداقل حافظه مورد نیاز توصیه شده را داشته باشید. در نکات زیر ایده کلی اینکه هر سیستم به چه مقدار حافظه نیاز دارد ارائه شده است.

  • اگر حداقل میزان حافظه مورد نیاز شما 4 گیگابایت باشد!
  • بهینه حافظه مورد نظر 8 گیگابایت می باشد.
  • و اگر به دنبال این هستید که نرم افزارهای نصب شد بی وقفه و روان کار کنند بهتر است از 16 گیگابایت حافظه موقت استفاده کنید

محدوده های ارائه شده عموما براساس بیشترین مقدار کار محاسباتی رایج است. برای تصمیم گیری نهایی بهتر است که الزامات نرم افزاری در نظر گرفته شود. این کار برای تمام کارهای کامپیوتری دقیق نیست چونکه برخی از سیستم عامل ها نسبت به سیستم عامل های دیگر حافظه بیشتری را استفاده می کنند.

در ادامه راهنمای خرید حافظه ذکر این نکته ضروریست که اگر قصد دارید از حافظه بیشتر از 4 گیگابایت برای سیستم مبتنی بر ویندوز خود استفاده کنید باید یک سیستم عامل 64 بیتی داشته باشید تا از موانع 4 گیگابایت عبور کنید (به عبارت بهتر نسخه های 32 بیتی اجازه استفاده کامل از رم را نمی دهند). در حال حاضر کامپیوترهای امروزی که دارای نسخه های سیستم عامل 64 بیتی هستند کمتر دچار این مشکل می شوند اما مایکروسافت هنوز ویندوز 10 را با نسخه 32 بیتی به فروش می رساند.

آیا واقعا مهم است که به نوع حافظه توجه شود؟

از دیگر موارد مهم در راهنمای خرید حافظه باید به مسئله نوع حافظه اشاره کنیم. برای عملکرد بالای سیستم مهم است که به نوع حافظه توجه شود. رم هایی با تکنولوژی DDR4 به بازار آماده و امروزه تمام سرور ها و کامپیوتر های دیگر از این تکنولوژی استفاده میکنند. البته هنوز سیستم های زیادی وجود دارند که از DDR3 استفاده می کنند. قبل از خرید و انتخاب رم بایستی بررسی کنید که کدام نوع حافظه در سرور یا کامپیوتر شما پشتیبانی می شود چرا که نمیتوان جایگزین هم شوند. ضمن اینکه برنامه ریزی برای ارتقای حافظه در آینده حیاتی بوده و وابسته به این انتخاب می باشد. به طور معمول حافظه با فناوری استفاده شده و یا سرعت کلاک (DDR4 2133 MHz) یا پهنای باند (PC4-17000) نمایش داده می شود. در ادامه به صورت دقیق ترتیب نوع و سرعت را از سریعترین به کندترین رم لیست کرده ایم.

  • DDR4 3200 MHz or PC4-25600
1
  • DDR4 2666 MHz or PC4-21300
2
  • DDR4 2133 MHz or PC4-17000
3
  • DDR3 1600 MHz or PC3-12800
4
  • DDR3 1333 MHz or PC3-10600/PC3-10666
5
  • DDR3 1066 MHz or PC3-8500
6
  • DDR3 800 MHz or PC3-640
7

این سرعت ها پهنای باند تئوری هر نوع حافظه را با سرعت کلاک نشان می دهد تا با رم های دیگر قابل قیاس باشد. یک سیستم کامپیوتری تنها قادر به استفاده از یک نوع حافظه (DDR3 یا DDR4) خواهد بود و زمانی که پردازنده دو سیستم یکسان باید این نوع حافظه به عنوان یک عامل مقایسه استفاده می شود. عامل دیگری که می توان برای مقایسه استفاده کرد استانداردهای حافظه JDEC است. سرعت حافظه های دیگری که در بالا لیست شده است رتبه بندی استانداری را ارائه می دهد اما معمولا برای سیستم هایی که اورکلاک خواهند شد رزرو می شوند.

دو کاناله و سه کاناله

عامل دیگری که هنگام خرید رم باید بدان توجه داشت و ضروریست که در مقاله راهنمای خرید حافظه به آن بپردازیم این است که حافظه کامپیوتر دارای پیکربندی های دو کاناله است یا سه کاناله. اکثر سیستم های دسکتاپ وقتی که حافظه های دو یا سه کاناله را نصب دارند پهنای باند حافظه را بهبود می دهند. وقتی که از یک جفت حافظه استفاده می شود معمولا به عنوان دو کاناله و زمانی که سه حافظه استفاده می شود به عنوان سه کاناله اشاره می شوند. در حال حاضر تنها سیستم های مصرفی که از سه کانال استفاده می کنند پردازنده های مبتنی بر سوکت 2011 اینتل هستند که بسیار تخصصی هستند. برای این کار، حافظه باید در مجموعه های مچ شده و درست نصب شوند. این بدان معناست که یک کامپیوتر دسکتاپ با 8 گیگابایت حافظه تنها در حالت دو کاناله کار می کند و این در صورتی است که دو ماژول 4 گیگابایتی یا یک سرعت یکسان یا چهار ماژول 2 گیگابایتی با سرعت یکسان نصب شده باشد. اگر حافظه با ماؤول های 2 و 4 گیگابایتی و با سرعت های متفاوت میکس شده باشند پس حالت دو کاناله عمل نخواهد کرد و پهنای باند حافظه تا حدودی کاهش پیدا می کند.

راهنمای خرید حافظه، چه مقدار حافظه؟

گسترش حافظه

یکی از موارد دیگری لازم است در راهنمای خرید حافظه به آن پرداخته شود و ممکن است بخواهید این مسئله را نیز در نظر بگیرید این است که سیستم چه مقدار حافظه را می تواند پشتیبانی کند. اکثر سیستم های دسکتاپ معمولا دارای چهار تا شش اسلات حافظه در برد هستند و ماژول ها به صورت جفتی نصب شده اند. سیستم هایی که دارای فرم فکتور کوچکتری هستند معمولا دو یا سه اسلات رم دارند. نحوه استفاده از این اسلات ها می تواند نقش مهمی را در نحوه ارتقای حافظه (در آینده) ایفا کند. به عنوان مثال یک سیستم ممکن است 8 گیگابایت حافظه داشته باشد. با چهار اسلات حافظه این حجم از حافظه می تواند با نصب دو ماژول حافظه 4 گیگابایتی یا 4 ماژول حافظه 2 گیگابایتی بدست آید. اگر ارتقای حافظه در آینده را در نظر داشته باشید بهتر است که یک سیستم با دو ماژول 4 گیگابایتی خریداری کنید چونکه بدون داشتن ماژول ها نمی توان حجم کلی حافطه رم را افزایش داد.

در سیستم های بزرگتر یا قوی تر مانند سرور های اچ پی ارتقای حافظه یکی از مهمترین فاکتور هایی می باشد که در خرید رم RAM به آن پرداخته میشود. همانطور که میدانید سرور ها دارای اسلات رم بیشتری نسبت به یک کامپیوتر خانگی هستند. برای مثال در سرور DL380 G8 دقیقا 24 اسلات رم وجود دارد که 12 عدد آن برای پردازنده شماره 1 و 12 تای دیگر برای پردازنده شماره 2 می باشد. بنابراین در خرید سرور بایستی به چند سال دیگر دقت کنید و سروری خریداری کنید که نیاز شما برای چند سال آینده را بتواند تامین کند. امیدوارم مقاله راهنمای خرید حافظه، چه مقدار حافظه؟ رضایت شما را جلب کرده باشد.