ویندوز 2000
سیستم عامل ویندوز 2000

سیستم عامل ویندوز 2000



سیستم عامل ویندوز 2000: ویندوز ۲۰۰۰ سیستم‌عاملی برای کامپیوترهای شخصی (PC) است که توسط شرکت مایکروسافت تولید شده‌است. این سیستم‌عامل گرافیکی در سال ۲۰۰۰ معرفی گردید و برای ایستگاه‌های کاری و سرورهای شبکه به کار می‌رود.

ویندوز سرور 2000 نسخه استاندارد

نسخه استاندارد سرویس دهنده ۲۰۰۰، Windows 2000 Server، نامیده می‌شود. نسخه فوق، نسخه پایه سیستم‌عامل بوده و شامل تمامی قابلیت‌ها و پتانسیل‌های لازم و مورد نیاز سرویس دهندگان NET Enterprise.، است. هر کامپیوتر مبتنی بر سیستم‌عامل Windows 2000 Server دارای ویژگی هائی نظیر: یک کنترل کننده Domain مربوط به Active Directory و سرویس‌های ارتباطی شبکه است. نسخه فوق، دارای محدودیت‌های مختص بخود است (سیستم عامل ویندوز 2000).

حمایت از حداکثر چهار پردازنده و چهار گیگابایت حافظهٔ اصلی (RAM)، نمونه هائی از محدودیت‌های نسخه فوق، می‌باشد. زمانیکه برنامه‌ها اجراء می‌گردند به آنها یک فضای ثابت حافظه و بمیزان دو گیگا بایت نسبت داده می‌شود. در صورتیکه کامپیوتر دارای حافظه فیزیکی کمتری باشد، سیستم‌عامل از فضائی بر روی دیسک که Swap file یا page file نامیده می‌شود برای ایجاد حافظه مجازی، استفاده می‌نماید (سیستم عامل ویندوز 2000).

ویندوز سرور 2000 نسخه پیشرفته


این نسخه، شامل تمامی ویژگی‌ها و توانایی‌های نسخه Windows 2000 Server بعلاوه امکانات اضافه دیگری است. نسخه فوق، نیز دارای محدودیت‌های خاص خود است. حمایت از حداکثر هشت پردازنده و هشت گیگابایت حافظه، نمونه هائی در این زمینه می‌باشند. این نسخه، تغییراتی را در ارتباط با مدل حافظه استفاده شده توسط برنامه‌ها، ایجاد نموده‌است. در این راستا سه گیگابایت ارائه و صرفاً «از یک گیگا بایت برای سیستم‌عامل، استفاده می‌شود. بدین ترتیب، برنامه‌های بزرگی نظیر SQL Serevr، از مزایای حافظه RAM بخوبی بهره‌مند خواهند شد (سیستم عامل ویندوز 2000).

نسخه فوق، همچنین دارای امکاناتی نظیر: کلاسترینگ (Clustering) و Network Load Balancing Service، است. با اینکه اکثر سرویس دهندگان NET Enterprise.، بصورت نسخه Enterprise Edition در دسترس می‌باشند، ولی این بدین مفهوم نیست که آنان نیازمند استفاده از نسخه Advanced Server می‌باشند. مثلاً» Exchange Sever Enterprise Edition، قادر به اجراء بر روی Windows 2000 Server است (در چنین حالتی، نمی‌توان از امکان کلاسترینگ Exchange استفاده گردد، مگر اینکه آن را بر روی نسخه Advanced Server نصب نمود).

ویندوز سرور 2000 نسخه دیتاسنتری


نسخه جامع و بزرگ‌ترین نسخه ویندوز ۲۰۰۰، Windows 2000 Datacenter Server نامیده می‌شود. این نسخه حداکثر شصت و چهار گیگابایت حافظه اصلی (RAM) و سی و دو پردازنده را حمایت می‌نماید. نسخه فوق دارای تمامی قابلیت‌های کلاسترینگ نسخه Advanced Server و سایر پتانسیل‌های استاندارد می‌باشد. از نسخه فوق، در محیط هائی با قابلیت‌های محاسباتی و عملیاتی بسیار بالا، استفاده می‌گردد. علاوه بر آمار شگفت‌انگیز نسخه فوق در رابطه با میزان حافظه و تعداد پردازنده، ماکروسافت ادعا نموده‌است که زمان مفید (Uptime) سیستم‌عامل فوق، ۹۹٫۹۹۹٪ است. در صورتیکه قصد تهیه این نسخه ویندوز را داشته باشید (بصورت قانونی !) و به‌دنبال قیمت آن می‌باشید، هرگز در این راه موفق نخواهید شد. چون شما نمی‌توانید نسخه‌ای از آن را خریداری نمائید. ماکروسافت، صرفاً «نسخه فوق را به تولیدکنندگان سخت‌افزار سرویس دهنده (معمولاً» OEM نامیده شده Original Equipment Manufactures) عرضه می‌نماید. منبع: ویکی پدیا