سیستم عامل ویندوز 98

سیستم عامل ویندوز 98



سیستم عامل ویندوز 98: سیستم عاملها بطور كلی، وظیفه مدیریت و سازماندهی كامپیوتر را بعهده دارند. بعبارتی دیگر، سیستم عامل، واسطه ای بین كاربر و سخت افزار كامپیوتر می باشد تا كاربر بتواند براحتی از سخت افزار و نرم افزارهای كامپیوتر خود استفاده كند.سیستم عاملهای مختلفی وجود دارند، چه آنها كه درحال منسوخ شدن هستند و چه آنهایی كه دارند در بین كاربران كامپیوتر برای خود جایی باز می كنند. سیستم عامل ms-dos كه كم كم دارد از دور خارج می شود یكی از معروفترین سیستم عاملهایی بود كه در ایران استفاده می شد. سیستم عاملهای دیگری هم بودند و هستند كه چون در ایران استفاده زیادی از آنها نمی شود برای اكثر كاربران ناآشنا هستند، مثل pc-dos، unix، linux و.. . سیستم عامل windows كه تولید شركت بزرگ نرم افزاری microsoft است مثل پدربزرگ خودش یعنی dos هم اكنون نیز در ایران مثل اكثر نقاط جهان بیشترین استفاده و مشتری را دارد (سیستم عامل ویندوز 98).
ویندوز كه ابتدا با نسخه 3.1 و سپس ویندوز 95 به بازار عرضه شد، سیستم عاملی گرافیكی است، از نوع چند كاره (multitask) و چندكاربره یاmultiuser. ویژگی multitask این مفهوم را دارد كه در یك لحظه، چند برنامه مختلف می توانند در حال اجرا باشند، كاری كه در سیستم عاملهای قدیمی مثل dos امكان نداشت. multiuser هم به این معناست كه از یك كامپیوتر افراد مختلفی می تواند استفاده كنند.
پس از ویندوز 95 كه تحول بزرگی در سیستم عاملها ایجاد كرد، مایكروسافت ویندوز نسخه 98 خود را عرضه كرد، سپس ویندوز me، ویندوز حرفه ای 2000 و جدیدا هم كه ویندوز xp را به بازار داده است. در اینجا قصد داریم كه مروری بر ویندوز 98 در سطح مقدماتی داشته باشیم.
در ویندوز، برنامه های مختلف در قالب پنجره هایی اجرا می شوند. برای هر كاری در ویندوز پنجره ای در نظر گرفته شده است كه لازم است برای انجام هر كاری، پنجره ای را باز كرد، بست و یا جابجا كرد. از اینرو، یكی از دلایل انتخاب نام این سیستم عامل بعنوان windows یعنی پنجره ها همین موضوع می باشد.


سیستم عامل ویندوز از نظر ظاهری به دو قسمت اساسی تقسیم می شود. قسمت بزرگتر و بالایی كه اكثر فضای صفحه نمایش را پوشانده، desktop نام دارد كه اكثر برنامه ها و پنجره های ویندوز روی آن باز می شوند. در روی desktop كه می توان به میزكار هر فردی تشبیه كرد برنامه های مختلفی قرار دارند كه چون روی desktop قرار گرفته اند سریعتر برای اجرا در دسترس هستند (سیستم عامل ویندوز 98).
نوار طوسی رنگی كه در پایین ترین قسمت صفحه نمایش قرار دارد taskbar یا نوار وظیفه نامیده می شود و منوی start یا شروع در سمت چپ آن قرار دارد. در taskbar هم قسمتهای مختلفی وجود دارد. علاوه بر منوی start، در سمت راست این نوار، قسمتی به نام sys tray وجود دارد كه ساعت، تاریخ و برنامه های در حال اجرا كه در حافظه قرار گرفته اند به چشم می خورد. در قسمت خالی این نوار، نام برنامه هایی كه در حال حاضر با آنها سر و كار داریم آمده است، مثلا گر با دو برنامه در یك لحظه مشغول كار باشیم نام آن دو در قسمت میانی taskbar اضافه می شود.

خاموش كردن كامپیوتر

برای خاموش كردن اكثر كامپیوترهای جدید، نباید كلید power را كه روی كامپیوتر قرار دارد فشار داد، بلكه روش استانداردی برای این امر وجود دارد. در منوی شروع (start)، روی گزینهshut down كلیك می كنیم، پنجره ای با عنوان shut down windows باز می شود كه شامل چند گزینه رادیویی است.
برای خاموش كردن كامپیوتر روی گزینه shut down كلیك كرده، سپس ok را كلیك می كنیم. با این كار كامپیوتر بدون نیاز به فشار دكمه power خاموش می شود و برای راه اندازی مجدد كامپیوتر گزینه restart را انتخاب كرده سپس ok می كنیم، كه باعث می شود كامپیوتر reset شود و از اول شروع به بالا آمدن یا اصطلاحا boot شدن كند (سیستم عامل ویندوز 98).
برای راه اندازی مجدد و رفتن به محیط dos، گزینهrestart in ms-dos mode را انتخاب می كنیم و برای اینكه كامپیوتر بطور موقتی و در زمان بلااستفاده بودن، حداقل برق را مصرف كند، از گزینه stand by استفاده می كنیم. برای خروج از این حالت stand by (آماده به كار) كافیست كلیدی را فشار دهیم.
نكته: اگر با shut down یا روش دیگری مثل ms-dos prompt كه در زیرمجموعه program از منوی start قرار دارد به محیط dos رفته باشیم، برای بازگشت به محیط ویندوز كافیست دستور exit را تایپ كنیم.