قابلیت Trim در هارد SSD چیست؟
قابلیت Trim در هارد SSD چیست؟

به طور فنی، TRIM یک دستور برای رابط ATA است. این دستور برای اینترفیس یا رابط های دیگر متفاوت است، و در سیستم های عامل متفاوت دارای نام های مختلفی می باشد، اما معمولا از نام Trim برای این دستور استفاده می شود. Trim به هارد SSD شما می گوید که کدام بخش های اطلاعاتی می توانند پاک شوند. مهم نیست که این دستور دارای چه نامی است، Trim با همکاری Active Garbage Collection هارد SSD شما را پاک می کند. Trim مفید است اما اجباری در استفاده از آن نیست. به دلیل اینکه برخی از سیستم عامل ها از ترایم پشتیبانی نمی کنند، سازندگان SSD هاردهای خود را بدون استفاده از Trim، طراحی می کنند و می سازند و تست می کنند.

Trim چه کاری انجام می دهد؟

دستور Trim به هارد SSD می گویدچه مناطق حاوی اطلاعاتی برای مدت زمان طولانی استفاده نشده است. از نظر کاربر، این اطلاعات از یک سند حذف شده است. از آنجا که هارد SSD اطلاعات را می خواند و می نویسد این اطلاعات با دستور کاربر از هارد پاک نمی شوند. به جای آن هارد SSD که حاوی اطلاعات است علامت گذاری می شود و نشان می دهد که این اطلاعات برای مدت زمان طولانی استفاده نشده اند. دستور Trim به هارد می گوید که این اطلاعات می توانند حذف شوند،. دفعه بعد که کامپیوتر در حالت بیکاری قرار می گیرد، Active Garbage Collection این اطلاعات را پاک می کند.

اگر دستور ترایم وجود نداشته باشد ( مانند سیستم عامل ویندوز 7) پس هارد SSD نمی داند که کدام سکتورهای هارد حاوی اطلاعات نامعتبر هستند تا زمانی که کامپیوتر به هارد می گوید که اطلاعات جدید را در آن ناحیه بنویسد. هارد باید اطلاعات موجود را گاک کند و بعد اطلاعات جدید را بنویسد که این کار کمی طول می کشد. بنابراین دستور Trim و Active Garbage Collection به هارد SSD شما کمک می کنند تا دستور نوشتن را به صورت بسیار سریعتری اجرا کند.

Trim همچنین طول عمر هارد SSD را تحت تاثیر قرار می دهدو در صورتی که اطلاعات به صورت همزمان در سلول های NAND مشابهی نوشته و پاک شوند، این سلول ها یکپارچگی را از دست خواهند داد. برای بهینه کردن عمر هارد، هر سلول باید به به همان اندازه که سلول های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند، استفاده شود. دستور ترایم به هارد SSD می گوید که می تواند در زمان بیکاری اطلاعات را پاک کند و همچنین به هارد این امکان را می دهد تا سلول های باقیمانده را سازماندهی کند و از نوشتن و پاک کردن ها و بازنویسی های غیر ضروری جلوگیری کند.

قابلیت Trim در هارد SSD چیست؟

مزایای Trim

بزرگترین مزیت ترایم صرفه حویی در زمان است که این مزیت با پاک کردن اطلاعات هارد اس اس دی در حالت بیکاری سیستن انجام می شود و دیگر نیازی به صرف زمان اضافه ای نیست. Trim و Active Garbage Collection با هم کار می کنند تا طول عمر SSD شما را افزایش دهند. از آنجا که Active Garbage Collection سکتورهای مرتبط اطلاعات را انتقال می دهد تا در کنار یکدیگر قرار بگیرند، سطح کاری بسیار کارامدتر خواهد بود.

پشتیبانی از Trim

مایکروسافت ویندوز 7 به بغد از Trim پشتیبانی می کند. دستور Trim به صورت خودکار در پس زمینه اجرا می شود مگر اینکه شما خودتان آن را غیرفعال کرده باشید. شما می توانید به صورت دستی این دستور را اجرا کنید. اگر می خواهید بدانید که Trim برای شما فعال است روی هارد خود کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید و به سربرگ Tools بروید و دکمه Optimize را انتخاب کنید.

هاردهای Apple® SSD با MacOS® به صورت داخلی دارای قابلیت های Trim  و Active Garbage Collection هستند. برخی از ورژن های MacOS  از اس اس دی های جانبی با نرم افزارهای اضافی پشتیبانی می کنند. برای بررسی اینکه هارد شما از Trim  پشتیبانی می کند یا در حالی که دکمه Option  را پایین نگه داشته اید منوی اپل را انتخاب کنید اسکرول را پاییت بکشید تا به بخش Hardware می رسید. حالا به بخش TRIM Support نگاه کنید اگر Yes بود شما این قابلیت را دارید در غیر این صورت هارد شما فاقد این قابلیت می باشد.

اکثر RAID ها از Trim پشتیبانی نمی کنند، گرچه ریدها در حال تغییر هستند و احتمالا در آینده از این قابلیت پشتیبانی کنند. اکثر ریدها به صورت نرم افزاری از Trim  پشتیبانی می کنند بنابراین شما باید نرم افزار خاص خود را بررسی کنید.

نتیجه گیری

Trim یک ابزار مفید است که می تواند به سرعت بخشی و افزایش عمر هارد شما کمک کند. اگر سیستم عامل شما از ترایم پشتیبانی نمی کند این مشکل فاجعه آمیزی نیست. تمام هاردهای اس اس دی Crucial بدون استفاده از ترایم طراحی و تست می شوند.