شبکه محلی مجازی یا Virtual LAN چیست؟ مزایا و معایب VLAN

شبکه محلی مجازی یا Virtual LAN یک گروه منطقی از ورک استیشن ها، سرورها و دستگاه های شبکه است که با وجود توزیع جغرافیایی که دارند در یک شبکه یکسان قرار می گیرند. در صورتی که کاربران و دستگاه ها در یک شبکه LAN منحصر به فرد باشند VLAN اجازه می دهد تا این کاربان و رایانه ها در یک محیط شبیه سازی شده با هم ارتباط برقرار کنند. VLAN به منظور دستیابی به مقیاس پذیری، امنیت و سهولت مدیریت شبکه در نظر گرفته شده است و می تواند به سرعت با تغییرات مورد نیاز در شبکه و انتقال ایستگاه های کاری و گروه های سرور سازگار شود. سوئیچ های با کیفیت بالا امکان پیاده سازی و عملکرد VLAN ها را فراهم می آورد. هدف از اجرای VLAN بهبود عملکرد شبکه و استفاده مناسب از قابلیت های امنیتی است.

شبکه های کامپیوتری را می توان به شبکه های محلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) تقسیم کرد. دستگاه های شبکه مانند سوئیچ ها ، هاب ها، پل ها، ایستگاه های کاری و سرورهای متصل شده با هم در یک شبکه یکسان و در یک مکان خاص به طور کلی به عنوان LAN شناخته می شود. LAN می تواند به عنوان یک دامین برودکست در نظر گرفته شود.

شبکه محلی مجازی یا Virtual LAN

یک VLAN ( وی لن) به چند شبکه مختلف اجازه می دهد تا به عنوان یک LAN کار کنند. یکی از مزایای عالی استفاده از VLAN این است که تاخیر را در شبکه حذف می کند و باعث صرفه جویی در منابع شبکه و افزایش کارایی شبکه می شود. علاوه بر این VLAN ها برای کمک به حل مشکلاتی مانند امنیت، سگمنشن شبکه و مقیاس پذیری به کار برده می شود. الگوی ترافیکی را می توان به راحتی و با استفاده از VLAN ها کنترل کرد.

مزایای شبکه محلی مجازی یا Virtual LAN

از مزایای مهم اجرای VLAN می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به مدیران شبکه اجازه می دهد تا ملاحظات امنیتی بیشتری را به ارتباطات شبکه اعمال کنند.
  • انتقال و گسترش یک شبکه یا یک دستگاه شبکه را ساده تر می کند.
  • به دلیل اینکه مدیران شبکه قادر به پیکربندی در یک محیط متمرکز هستند در حالی که دستگاه ها ممکن است در مکان های جغرافیایی مختلفی قرار گرفته باشند انعطاف پذیری بیشتری را ارائه می دهد.
  • زمان تاخیر، ترافیک شبکه و دستگاه های شبکه کاهش پیدا می کند و عملکرد بیشتری ارائه می شود.

 معایب شبکه محلی مجازی یا Virtual LAN

VLAN ها دارای معایب و محدودیت هایی هستند که در ادامله لیست شده است:

  • احتمال ویروسی شدن بسیار زیاد است چونکه یک سیستم آلوده ممکن است ویروس را از طریق شبکه به کل سیستم ها انتقال دهد.
  • در شبکه های بسیار بزرگ به دلیل روترهای اضافه که ممکن است نیاز به کنترل ورک لود یا بار کاری داشته باشند تجهیزات با محدودیت مواجه می شوند.
  • VLAN نسبت به WAN به طور بسیار موثرتری می تواند تاخیر را کنترل کند اما نسبت به LAN این کنترل کمتر موثر بوده است.