مقایسه رم سرور و رم دسکتاپ
مقایسه رم سرور و رم دسکتاپ

تفاوت رم سرور (Ram server) و رم دسکتاپ در چیست؟ سرورها سیستم های اختصاصی هستند که برنامه ها و داده های میزبان را اجرا می کنند که توسط سایر سیستم های موجود در شبکه قابل دسترس هستند. سخت افزار موجود در سرور گرانتر و قدرتمندتر هستند. هارددیسک ها ممکن است از عملکرد RAID پشتیبانی کنند (ساختارهای داده خاصی که اجازه می دهند تا هارددیسک های خراب به صورت خودکار بازسازی شوند). پردازنده های موجود در یک سرور پیشرفته تر و قدرتمندتر خواهند بود به طور مثال از هسته های بیشتری برخوردارند و بر اساس معماری 64 بیتی و نه 32 بیتی ساخته می شوند. در عین حال انجام عملیاتی را برای پشتیبانی از ورک استیشن های کلاینت هم انجام می دهند.

ورک استیشن های کلاینت یا دسکتاپ معمولا فقط از خود پشتیبانی می کنند چونکه وظایفی که انجام می دهند فقط بر سخت افزار خودشان تاثیر می گذارد. اگر آنها در عملیات کلاینت / سرور شرکت داشته باشند در این صورت با یک سرور در تماس خواهند بود. پردازنده هایی که قدرت کمتری دارند به طور معمول یک پردازنده تم یا دو هسته ای خواهند بود که بر اساس معماری 32 بیتی ساخته شده اند. این ما را به سمت حافظه های رم سوق می دهد. حافظه های رم سرور با رم دسکتاپ یکسان نیستند حتی اگر در نگاه اول یکسان به نظر برسند باز هم تفاوت هایی وجود دارد.

فرق رم سرور و دسکتاپ در چیست؟ حافظه رم ECC و بدون ECC

به طور کلی می توان حافظه ها ار به دو دسته ECC و Non- ECC تقسیم کرد. ECC مخفف عبارت Error Correcting Code  و به معنای کد تصحیح خطا می باشد. با استفاده از حافظه رم ECC بدون اینکه پردازنده یا کاربر از آن اطلاعی داشته باشند، خطاهای موجود در حافظه تست و تصحیح می شود. حافظه رم ECC مانند حافظه پریتی است، به این دلیل که خطاهای حافظه را شناسایی و گزارش می کند. با این حال پریتی فقط می تواند خطاها را تشخیص دهد اما ECC می تواند خطاها را بدون ایجاد اختلال در عملکرد سیستم اصلاح می کند.

مقایسه رم سرور و رم دسکتاپ

کد تصحیح خطا هنگام بارگذاری داده ها در حافظه، یک چک سام ایجاد می کند و در هنگام آپلود این چک سام دوباره محاسبه می شود و در صورت مشاهده خطا، به طور خودکار اصلاح می شود. این یک ویژگی امنیتی است چونکه پردازنده تنها می تواند با حافظه رم درست کار کند در غیر این صورت حافظه رم خراب نتایج نادرستی را به بار خواهد آورد.

سرورها به طور معمول از حافظه ECC استفاده می کنند چونکه کد تصحیح خطا برای حفظ داده ها در قالبی بدون خطا را فراهم می آورد. رم دسکتاپ به این سطح از تصحیح خطا احتیاج ندارد و می تواند با حافظه های Non-ECC کار کند.

تفاوت رم سرور و دسکتاپ در چیست؟ ماژول های رم SIMM و DIMM

نوع دیگری از حافظه رم که در بعضی از دسکتاپ ها وحود دارد اما در سرورها وجود ندارد ماژول های رم SIMM است. سرور از DIMM استفاده می کند. SIMM ماژول های حافظه تک لاینی هستند در حالی که DIMM ها ماژول های رم دو لاینی هستند. یک DIMM می تواند جایگزین دو SIMM شود. DIMM ها در دو طرف ماژول دارای پین هستند اما SIMM ها فقط در یک طرفشان پین دارند.

از آنجا که سرورها باید از حافظه قدرتمندتری استفاده کنند به طور معمول با ماژول های رم DIMM کار می کنند. با این حال، این امر ضروری نیست. همچنین از بسیاری از جهات، ماژول های حافظه مورد استفاده در دسکتاپ ها به همان اندازه سرعت مورد استفاده در سرورها (خواه SIMM یا DIMM) را دارند.

سرورهای رده بالا از معماری داینامیک یا پویا برخوردار هستند چونکه آنها کارهای بسیار خاصی را انجام می دهند. بنابراین طراحی آنها دیکته می کند که هیچ گونه نقصی در این عملیات وجود ندارد. دستگاه خراب نمی شود و برنامه ها متوقف نمی شوند. یک سرور نسبت به دسکتاپ از حافظه متفاوتی استفاده خواهد کرد.

نتیجه گیری

تفاوت حافظه رم رور و رم دسکتاپ مربوط به عملکردهایی است که هر کدام از این سیستم ها انجام می دهند. سرورها می توانند برنامه هایی را که برای استفاده در هر سیستم دیگر در شبکه لازم است را اجرا کنند در حالی که دسکتاپ ها مسئول عملیات خودشان هستند. رم هر کدام از این دستگاه ها متفاوت هستند. سرورها از رمی استفاده می کنند که دارای مکانیسم تشخیص و تصحیح خطا باشد در حالی که دسکتاپ ها نیاز به چنین مکانیسم پیشرفته حافظه ای ندارند.