نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو Xeon Gold 5220
نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو  Xeon Gold 5220

نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو  Xeon Gold 5220

در قلب بازار محصولات پردازنده های G10 سروری سی پی یو Xeon Gold 5220 ساخت اینتل قرار دارد. با ورود نسل دوم پروسسورهای اینتل زئون، اینتل تغییراتی را در سی پی یوهای خود به وجود آورد. این تغییر منجر به افزایش تعداد هسته ها و سرعت کلاک سی پی یوها گردید. وقتی که ما داشتیم به بررسی محصول Xeon Gold 5120 می پرداختیم، ما این سی پی یو را به عنوان یک محصول نه چندان خوب با مشخصه های اضافی معرفی کردیم. آن روز ها سپری شد و ما در حال حاضر، با یک به روز رسانی جدید در سی پی یوی نسل قبل، با محصول Xeon Gold 5220 رو به رو هستیم که باید در مورد آن تست هایی را به عمل آوریم تا به عملکرد این محصول جدید پی ببریم و بتوانیم آن را با محصولات قبلی در بازار و سی پی یوهای دیگر، بهتر مقایسه کنیم. سی پی یوی Xeon Gold 5220 دارای مشخصه های جدید، اما با قیمت مشابه با محصول سری 5120 ، در بازار برای شما وجود دارد. پس با مطالعه ی مقاله نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو  Xeon Gold 5220 نسبت به خرید آن تصمیم بهتری بگیرید. با کیهان سرور همراه باشید.

مشخصات کلیدی محصول زئون گلد اینتل سری 5220 (Intel Xeon Gold 5220)

  • دارای 18 هسته ی پردازشگر و 36 نخ
  • با کلاک پایه ی 2.2 گیگا هرتزی و 3.9 گیگاهرتز کلاک توربو بوست
  • این محصول دارای 24.75 مگابایت کش هم می باشد
  • سی پی یو دارای 125 وات توان مصرفی TDP است

با لیست این مشخصه ها و جمع قیمت قطعات موجود در محصول Xeon Gold 5220، قیمت آن برابر با 1555 دلار خواهد بود. علاوه بر این که می توانید قمیت سی پی یو را ببینید برای آشنایی بیشتر با سی پی یوی Xeon Gold 5220 می توانید مشخصه های آن ها را در کنار دیگر ویژگی های آن ها در شکل ببینید.

نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو Xeon Gold 5220

حرکت به سمت استفاده از Xeon Gold 5220 با دارا بودن توان 125 وات TDP یک تغییر مهم است. اگر شما اقدام به خرید نسل پریمیوم اینتل زئون گلد 5120 کرده اید، شاید بدانید که دارای 105 وات TDP است.

  • اما آیا استفاده از Xeon Gold 5220 که دارای توان مصرفی بالاتری است، برای شما عاقلانه است؟

باید بگوییم که آن چه شما درعوض مصرف توان بالاتر این سی پی یو دریافت می کنید یک سرعت کلاک بالاتر در کنار تعداد هسته ی بیشتر است. البته کلاک پایه در این دو سی پی یو یکی است اما یکی از این دو محصول دارای 4 هسته ی بیشتر و یا به بیان دیگر 29 درصد هسته ی بیشتر است. هم چنین کلاک توربو بوست در Xeon Gold 5220 از 3.2 گیگاهرتز در نسل قبلی به 3.9 گیگاهرتز افزایش یافته است که یک افزایش 22 درصدی را نشان می دهد. می توانید به این مزایا پشتیبانی از VNNI, Intel optane DCPPM و مبحث بهبود امنیت اشاره کرد که یک عملکرد بالا را بر حسب میزان پولی که برای ارتقا می پردازید برای شما با قیمتی یکسان فراهم می کند.

پیکربندی سرور جهت تست سی پی یو Xeon Gold 6240

برای نسل دوم محصولات اینتل که سی پی یوی Xeon Gold 5220 یکی از آن ها است در پیکربندی دو سوکتی، ما از سیستمی با مشخصات زیر استفاده خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

  • سیستم سروری: Inspur Systems NF5280M5
  • سی پی یو: اینتل زئون گلد 5220 (Xeon Gold 5220)
  • رم: 12 عدد رم 32 گیگابایتی DDR4-2933 ECC RDIMM
  • ذخیره سازی: 2 عدد هارد 480 گیگابایتی Intel DC S3520
  • PCIe برای ارتباط با شبکه های انتقال داده: Mellanox ConnectX-4 Lx 25GbE, Intel X710 4x 10GbE SFP+

دو نکته:

  • به عنوان یک نکته در این جا باید ذکر کنیم که ما از Intel optane DCPMM در تست ها استفاده نکردیم زیرا که در این تست ها ما از تراشه های استاندارد استفاده می کردیم.
  • استفاده از حتی دو ماژول 128 گیگابایتی در هر سی پی یو می تواند در نتیجه هایی که ما به دست می آوریم تغییر ایجاد کند و ما برای این که نتایج ما دارای یکپارچگی لازم باشد از این ماژول ها استفاده نکردیم.

نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو Xeon Gold 5220

Inspur Systems NF5280M5 یک دستگاه دو سوکته اینتل زئون است که دارای انواع پیکر بندی ورودی خروجی می باشد. و ما تست خود را به گونه ای انجام دادیم تا از جریان مناسب هوا برای خنک نگه داشتن سی پی یو مطمئن باشیم.

نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو Xeon Gold 5220
Inspur Systems NF5280M5 With DIMMs

 

در آینده ما سعی در بررسی کامل Inspur Systems NF5280M5 هم خواهیم داشت. اما در این جا ما می خواهیم تا نگاهی به محصول Xeon Gold 5220 اینتل و مشخصه های آن در بنچمارک ها بیندازیم. و پس از آن به دنبال نتیجه گیری در مورد نتیجه ی تست ها در بنچمارک های مختلف خواهیم بود. و درنهایت در مورد سی پی یوی Xeon Gold 5220 مقایسه هایی که در مورد آن خواهیم داشت، و به بیان نتیجه ی نهایی در مورد موقعیت اینتل زئون گلد 5220 در بازار سی پی یوهای اینتل خواهیم پرداخت.

بنچمارک های محصول Xeon Gold 5220 اینتل در پیکربندی سوکت دوتایی

در ادامه مقاله نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو  Xeon Gold 5220 به بررسی بنچمارک های مختلف خواهیم پرداخت. برای تست محصول Xeon Gold 5220، ما از مقالات موجود در زمینه ی بنچمارک لینوکس استفاده می کنیم که به ما کمک می کند تا از نتایج مورد استفاده در بنچمارک ها استفاده کنیم و به همراه نتایج به روز شده ی خود در linux-bench2 از نتایج مربوط به تست های سال های قبل هم در بررسی بنچمارک های Xeon Gold 5220 استفاده کنیم.

با شروع از بنچمارک نسل دوم اینتل زئون، ما تعدادی از مشخصه های تست ورک لود برای اینتل زئون 5220 را برای توسعه ی پلتفرم بعدی اضافه می کنیم. تعیین بنچمارک های محصول اینتل زئون 5220 برای ما روزها طول کشید. علاوه بر تست هایی که برای تعیین بنچمارک های Xeon Gold 5220 انجام دادیم، باید بگوییم که با توجه به نیاز شرکت ها، سعی در ارزیابی عملکرد سی پی یوی اینتل زئون گلد 5220 در برآورده کردن نیازهای نرم افزاری شرکت ها هم داریم. برای همین ما ورک لودهایی را نیز برای ارزیابی عملکرد محصول زئون گلد اینتل از سری 5220 با استفاده از نرم افزارهای شرکت ها تولید می کنیم. پس ما علاوه بر نتایجی که در مورد Xeon Gold 5220 به دست می آوریم، و برای انتشار و قرار دان در دسترس عموم کاربران مناسب است، به طور خاص هم برای شرکت هایی که می خواهند برای آن ها برای سی پی یوها تست نرم افزاری کنیم، این کار را انجام می دهیم. این تست های نرم افزاری می تواند کمک زیادی برای انتخاب سرور مورد نیاز شرکت ها و بهترین سی پی یو در پی داشته باشد. ما خوشحالیم که داده هایی را به صورت رایگان برای افراد مهیا می کنیم. و خوشحالیم که شرکت ها هم توان استفاده از توانایی های ما برای تست سی پی یوها در جهت استفاده در سرورهای مختلف، و نیز در جهت آشنایی با سخت افزارهای جدید که اخیرا وارد بازار شده اند را خواهند داشت. در این جا با فراهم کردن یک محیط کنترل شده می توان با آن به تست سی پی یوی Xeon Gold 5220 در کنار سرورهای جدید و قابلیت های آن ها، و به دست آوردن بنچمارک های هر محصول پرداخت.

در این جا تنها تعداد کمی از نتایج تست های مربوط به سی پی یو اینتل زئون گلد 5220 را نشان خواهیم داد. باید بگوییم که در بخش هایی که به دنبال می آید تنها به تاکید روی بعضی از تست های مهم در این زمینه شده است.

بنچمارک کامپایل کرنل python Linux 4.4.2

در ادامه مقاله نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو  Xeon Gold 5220 به بررسی بنچمارک های مختلف خواهیم پرداخت. این بنچمارک در چند سال گذشته برای STH بسیار مهم بوده است. کار انجام تست در این حالت ساده بود و تنها می توان با بهره گیری از یک فایل به آن دست یافت. با استفاده از یک فایل استاندارد پیکربندی که ما در این جا داریم و مربوط به کرنل لینوکس 2/4/4 است، سعی در تست Xeon Gold 5220 نموده ایم. این فایل استاندارد که در این بنچمارک مورد استفاده قرار می گیرد  از سایت kernel.org اخذ شده است. این فایل با تولید خودکار استاندارد پیکربندی که تمام نخ ها را مورد استفاده قرار می دهد نتایج تست سی پی یوی Xeon Gold 5220 را آماده می کند. ما به بیان نتیجه های به دست آمده بر حسب تعداد کامپایل در هر ساعت برای سی پی یوها خواهیم پرداخت تا مطالعه ی آن را برای شما راحت کنیم. نتایج تست Xeon Gold 5220 با این بنچمارک در نمودار زیر قابل مشاهده است.

نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو Xeon Gold 5220
Intel Xeon Gold 5220 Linux Kernel Compile Benchmark

 

با نتایجی که ما در نمودار بالا به تصویر کشیده ایم، خواهان نشان دادن این مطلب بوده ایم که همان طور که در شکل مشاهده می کنید، Xeon Gold 5220 با دارا بودن 18 هسته از محصول ساخت AMD سری EPCY 7451 بهتر عمل می کند. این سی پی یو به طور حتم به پر سرعتی Xeon Gold 6230 می باشد اما نه کاملا پر سرعت، که به این معنی است که می توان سی پی یوهای پر سرعت تری را هم در میان دیگر محصولات پیدا کرد (همان طور که در شکل بالا می توانید ببینید Xeon Gold 5220 در رده ی چهارم از پایین قرار دارد.).

  • همان طور که دارید به این نمودار نگاه می کنید، یک نکته ای را که باید در ذهن خود داشته باشید این است که آیا پرداخت 350 دلار برای هر سی پی یو دارای ارزش ارتقای سیستم در قدم بعدی را دارد یا بهتر است از این کار چشم پوشی شود!

عملکرد c.ray 1.1

ما از تست c.ray برای بررسی عملکرد برای سال ها استفاده کرده ایم. این یک بنچمارک است که برای تست سی پی یوها بسیار متداول است و برای نشان دادن تفاوت های بین پروسسورها تحت ورک لودهای چند نخی می باشد. ما به دنبال استفاده از نتایج 8K که در فراهم نمودن یک تست عملکردی برای Xeon Gold 5220 و سی پی یوهای دیگر خوب جواب می دهد، می باشیم. می توانید نتایج تست این بنچمارک را در زیر ببینید.

نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو Xeon Gold 5220
Intel Xeon Gold 5220 C Ray 8K Benchmark

 

این بنچمارک معیاری است که برای سی پی یوهای ساخت شرکت AMD دارای نتایج خیلی خوبی است و شما در شکل شاهد هستید که حتی محصولات سی پی یوی سال 2017 این شرکت هم در این تست بسیار بهتر بودند. حتی سی پی یوی 16 هسته ای AMD EPCY 7351 هم در این تست عملکرد بهتری از سی پی یوی Xeon Gold 5220 داشته است. با توجه به این که نسل بعدی سی پی یوهای AMD هم در راه هستند می توان به بهبود های بیشتری برای محصولات این شرکت در این تست دست یافت.

عملکرد فشرده سازی 7-zip

7-zip به طور گسترده ای در برنامه های فشرده سازی و اکستراکت در پلتفرم های مختلف برای تست سی پی یوها استفاده می شود. ما اقدام به استفاده از این برنامه از روزهای ابتدایی نموده ایم. این برنامه حالا بخشی از بنچمارک لینوکس ما می باشد. اجرای تست روی سی پی یوها در این برنامه ی فشرده سازی و اکستراکت را در زیر می توانید ببینید.

"<yoastmark

در این بخش ما می خواهیم تا به تمایز بین عملکرد دو پردازنده intel Xeon Gold 5120 و دو پردازنده  Intel Xeon Gold 5220 در نتایج مربوط به تست این بنچمارک اشاره کنیم. می توانید مشاهده کنید که دارا بودن تعداد بیشتر هسته و هم چنین سرعت کلاک بالاتر منجر به بهبود 30 درصدی در نسل جدیدتر یعنی دو سی پی یوی Intel Xeon Gold 5220 با دارا بودن یک قیمت مشابه شده است. همان طور که در نمودار می بینید دو پردازنده Intel Xeon Gold 5120 در رده ی پایین جدول قرار دارد در حالی که Dual Intel Xeon Gold 5220 چند رده بالاتر از ان قرار گرفته است.

عملکرد NAMD

در ادامه مقاله نقد و بررسی و بنچمارک سی پی یو  Xeon Gold 5220 به بررسی بنچمارک های مختلف خواهیم پرداخت.  NAMD یک بنچمارک برای مدل سازی مولکولی است که توسط یک گروه محاسباتی و تئوری در دانشگاه ایلیانس در جریان یک کمپین توسعه یافت. می توانید داده های بیشتری را در ارتباط با این بنچمارک در نوشته های دیگر به دست اورید. برای به دست آوردن نتایج تست برای سی پی یوی Dual Intel Xeon Gold 5220 با GROMACS، ما به سختی کار کردیم تا بتوانیم از معماری اینتل AVX 512 و AVX2 در معماری Zen شرکت AMD در این پیکربندی پشتیبانی کنیم. پس از تنظیم پیکربندی و فراهم نمودن شرایط تست، توانستیم به نتایج تست Dual Intel Xeon Gold 5220 در این بنچمارک دست پیدا کنیم. در نمودار زیر شما می توانید نتایج مقایسه ی عمکرد سی پی یوها با Dual Intel Xeon Gold 5220 و داده های مربوط به آن را ببینید.

"<yoastmark

بدون استفاده از AVX – 512، سی پی یوی Dual Intel Xeon Gold 5220 در حال تلاش برای داشتن یک عملکرد بهتر در بین دیگر سی پی یوها است. اما در هر صورت می بینید که این سی پی یو در رده ی پایین جدول در این تست قرار دارد. البته ما از این تست ها در حالت بهینه و در یک پیکربندی مناسب استفاده نکرده ایم. می توانید برای اطلاع بیشتر در مورد تست هایی که در این زمینه توسط اینتل و AMD صورت گرفته است به نوشته های مرتبط مراجعه کنید.

عملکرد OpenSSL

پروتکل OpenSSL به عملکرد سی پی یوها با توجه به استاندارد مربوط به ارتباط امن بین سرورها می نماید. این پروتکل و تست آن دارای اهمیت خاصی برای بسیاری از خریداران در بازار محصولات مورد بررسی در این بخش می باشد. پس از بررسی عملکرد سی پی یوی Xeon Gold 5220 و مقایسه ی آن با محصولات دیگر، نتایج تست این پروتکل را در زیر برای شما نشان داده ایم.

"<yoastmark

نتایج بررسی عملکرد دو پردازنده Intel Xeon Gold 5220 در این پروتکل هم در نمودار شکل زیر قابل مشاهده است.

"<yoastmark

پروتکل ارتباطی OPSSL یک استاندارد پایه در کاربردهای تجاری می باشد. در این تست می توان دید که دو سی پی یوی Intel Xeon Gold 5220 در عملکرد خود نزدیک به سی پی یوی AMD EPCY 7401 است که باید در این زمان به این نکته هم توجه داشت که سی پی یوی ساخت AMD دارای 33 درصد هسته ی بیشتر در مقایسه با دو پردازنده Intel Xeon Gold 5220 می باشد. در این جا کلاک تک نخی بالاتر محصول اینتل به این محصول کمک می کند تا دارای عملکردی یکسان با یک سی پی یوی دیگر با تعداد هسته ی بالاتر باشد.

بنچمارک های UnixBench Dhrystone 2  و  Whetstone

این تست ها که به طور معمول به زمان زیادی برای پی بردن به نتیجه ی آن ها لازم دارند. به دلیل نیاز به یک زمان طولانی برای تست این بنچمارک ها، باعث صرف وقت زیادی از ما می شوند. درخواست های زیادی برای انجام این دو تست روی محصولات و مقایسه ی نتایج تست آن ها به دست ما رسیده است. و ما باید این تست ها را انجام دهیم تا با یادداشت های انتقاد آمیز در زمینه ی عدم اجرای آن ها رو به رو نشویم. در این تست ها هم بنچمارک لینوکس (UNIXBENCH) به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و برای همین ما آن ها را در داده های خود آورده ایم. در زیر نمودار مربوط به نتیجه های مربوط به تست دو پردازنده Intel Xeon Gold 5220  در بنچمارک  dhrystone قابل مشاهده است.

"<yoastmark

در زیر هم می توانید نتایج تست مربوط به whetstone را ببینید.

"<yoastmark

با توجه به نمودار می توان گفت که نزدیک ترین رقیب به سی پی یوی زئون گلد 5220 در این بنچمارک، سی پی یوی 18 هسته ای اینتل زئون E5 – 2699 V3 است که دارای قیمتی سه برابر و مربوط به سال 2014 می باشد. پس با توجه به این تست، اگر شما می خواهید تا سرور خود را به روز کنید، اینتل می تواند یک سی پی یو را که دارای عملکردی یکسان با یکی از بهترین قطعات سال 2014 می باشد با قیمت یک سوم فراهم کند.

تستGROMACS STH SMALL  با فعال سازی AVX2/ AVX-512

در این بخش ما به ارائه ی نتایج مربوط به شبیه سازی مولکولی GROMACS، که در بررسی سی پی یوی AMD EPCY 7601 در بنچمارک لینوکس برای بار اول مشاهده کردیم، خواهیم پرداخت. در بنچمارک لینوکس 2 ما تست کوچکی را در نظر می گیریم که مناسب با پیکربندی مربوط به سرورهای تک سوکتی و دو سوکتی می باشد. تست GROMACS  در این جا از فعال سازی مشخصه های AVX2 و AVX-512 استفاده می کند. نتایج تست سی پی یوی Intel Xeon Gold 5220  در این بنچمارک در نمودار زیر قابل مشاهده است.

"<yoastmark

بر اساس تایید مدیر ویراستاری ما در ارتباط با این محصول، اینل گلد زئون سری 5220 تنها دارای یک پورت FMA AVX 512 بر طبق گفته های شرکت سازنده می باشد. اما در این جا شما می توانید نتایج تست محصول تک پورت FMA AVX 512 یعنی سی پی یوی 14 هسته ای اینتل زئون گلد سری 5120 را در نمودار بالا ببینید. پس از مشاهده ی این نتایج، نگاهی به نتایج مربوط به دو پردازنده Intel Xeon Gold 5220 با دارا بودن 18 هسته بکنید. پس از آن سعی کنید برای خودتان رمز گشایی کنید که چه طور ممکن است تا 3 برابر بهبود در عملکرد  دو سی پی یوی Intel Xeon Gold 5220 با یک ورک لود مشابه AVX – 512 داشت که می تواند تنها با اضافه کردن چند هسته، کمی افزایش سرعت کلاک و 20 وات مصرف توان بالاتر ممکن شود. فهم این مطلب سخت است که چه طور اینتل با اضافه کردن چند هسته و افزایش سرعت کلاک محصول سری 5120 که  می بینید در در پایین رتبه بندی است را بهبود بخشد. اینتل در نمودار بالا اینتل زئون گلد 5120 را با بهبود سه برابری در عملکرد به رده های بالا در نمودار برای سی پی یوی اینتل زئون گلد 5220 رسانده است.

بنچمارک CHESS

Chess یک تست هیجان انگیز برای تست سی پی یوها برای پی بردن به سطح عملکرد پروسسور ها به دلیل پیچیدگی نامحدود آن است. با توجه به این مطلب، در طی سال های گذشته ما تقاضا هایی در مورد باز گرداندن بنچمارک chess به تست های خود دریافت کرده بودیم. و حالا برای انجام این تست روی محصول اینتل Xeon Gold 5220  آماده هستیم. با اجرای تست، نتایج به دست آمده از آن برای سی پی یوی گلد اینتل 5220 را در نمودار زیر می توانید مشاهده کنید.

"<yoastmark

در مورد بنچمارک chess می توانید ببینید که سی پی یوی  Xeon Gold 5220 به دلیل طبیعت خود که در اثر تعداد هسته های آن است، قادر است تا خود را در رده ای بین نسل قبلی محصولات اینتل یعنی Xeon Gold 6130 و نسل جدید این سی پی یوها یعنی اینتل زئون سری 6242 قرار دهد.

تست ویژوال سازی STH STFB KVM

در یک ورک لود دیگر که ما می خواهیم نتایج آن را با شما به اشتراک بگذاریم، به دلیل اجازه ای که برای انتشار نتایج دریافت کرده ایم، می توانید به عملکرد این تست در این بخش دسترسی داشته باشید. اما باید بگوییم که منبع این تست در دسترس شما نخواهد بود. اما در هر صورت خروجی تست با استفاده از ورک لودی که بر پایه ی ویژوال سازی مورد استفاده قرار گرفت، باعث شد تا ما به نتایج ارائه شده در نمودار زیر برسیم.

"<yoastmark

ما هنوز در حال ساخت دیتا ست (dataset) هستیم. اما در همین زمان، هر کسی می تواند به روشنی ببیند که اینتل دارای ارزش در زمینه ی استفاده از سی پی یوهای آن برای ویژوال سازی متناسب با عملکرد خود است و حالا قبل از این که بخواهیم سخن پایانی را برای شما در ارتباط با این سی پی یو بیان کنیم، می خواهیم تا در مورد موقعیت محصول اینتل زئون گلد سری 5220 در بازار با شما کمی بحث کنیم.

موقعیت سی پی یوی اینتل زئون گلد سری 5220 در بازار

تراشه هایی که توسط شرکت ها تولید می شوند، یه حال خود در بازار محصولات پروسسورها رها نشده اند. آن ها به طور مستمر در مقایسه با سی پی یوهای دیگر مورد ارزیابی قرار می گیرند تا بهترین گزینه برای انتخاب بسته به عوامل مختلفی انتخاب شود. سی پی یوی اینتل زئون گلد سری 5220 هم از این قاعده جدا نیست و در بازار توسط مشتری ها با دیگر محصولات ساخت اینتل و یا شرکت AMD مقایسه می شود. وقتی که شما می خواهید تا از این سی پی یوها خرید کنید، مهم است که ارزش پلتفرم آن را هم در نظر بگیرید.

اینتل زئون گلد سری 5220 در مقایسه با دیگر محصولات اینتل

سی پی یوی اینتل زئون گلد سری 5220 یکی از بهترین پروسسورها با در نظر گرفتن عملکرد آن بر حسب مقدار پولی که برای آن پرداخته می شود است. در شکل زیر شما جدولی از سی پی یوی های نسل دوم زئون را می بینید که شما را در مقایسه ی بهتر آن ها کمک خواهد کرد.

"<yoastmark

دوباره در مورد سی پی یوی اینتل Xeon Gold 5220 باید بگوییم که شما با خرید این محصول به 4 هسته ی بیشتر و 700 مگاهرتز سرعت کلاک بالاتر با قیمت 1555 دلار می شوید که مشابه با قیمت نسل قبلی این سی پی یو است. با توجه به این ویژگی ها، این محصول دارای مزایای متعددی است. سی پی یوی Xeon Gold 5220 یکی از بهترین های ساخت شرکت اینتل یک قطعه ی قدرتمند است اما در مقایسه با سیستم های دو سوکتی کاملا پیکربندی شده، شاید 282 دلار هزینه بیشتری داشته باشد که با توجه به دو هسته ی بیشتر به احتمال زیاد می تواند ارزش خرید آن را داشته باشد. با نگاهی به محصول Xeon Gold 5218 که دارای 16 هسته و قیمت 1273 دلار است، مشخص می کند که محصول سری 5220 با 282 دلار قیمت و دو هسته ی بیشتر یک ردیف بالاتر از سی پی یوی گلد 5218 قرار دارد.

با نگاهی مشابه می توان دریافت که حرکت به سمت استفاده از Xeon Gold 6230 هم دارای ارزش مختص به خود برای بسیاری از کاربران است. این سی پی یو هم با قیمت 1894 دلار چند ردیف بالاتر از Xeon Gold 5220 قرار دارد. که می توان دید امکان دست یابی به سرعت بیشتر با بهره مندی از سرعت DDR4 – 2933 در کنار یک پورت دوگانه ی FMA AVX – 512 با Xeon Gold 5220 با این قطعه با پرداخت چند صد دلار قیمت بالاتر میسر می شود.

سی پی یوی Xeon Gold 5220 در مقایسه با محصولات شرکت AMD

در زمانی که ما داریم این متن را می نویسیم نسل جدید محصولات AMD در حال ورود به بازار سی پی یوها است. نسل حاضر سی پی یوهای این شرکت، محصولات AMD EPCY 7001 هستند که باید بگوییم اگر شما به دنبال خرید تراشه های با توان کمتر با توان پشتیبانی از INTEL OPTANE DCPMM هستید، سی پی یوهای اینتل برای شما مناسب تر هستند. به خوبی می توان گفت که اینتل کار بزرگی در برای کاهش شکاف عملکرد بر میزان پول قابل پرداخت در ساخت سی پی یوی Xeon Gold 5220 کرده است.

اما باید بگوییم که با ظهور نسل جدید سی پی یوهای AMD ROME این امر دچار تغییر خواهد شد. با این سی پی یوها که در اینده ی نزدیک وارد بازار خواهند شد، AMD میزان کافی هسته برای رقابت با سیستم های Xeon Gold 5220 با نسبت 2 برابر هسته خواهد داشت. حتی ممکن است که سی پی یوهای AMD تا 3 برابر محصولات اینتل هم هسته ی محاسباتی داشته باشند. با 64 هسته در هر سوکت سری سی پی یوهای EPCY 7002 ساخت AMD می تواند عملکرد بالاتری را به همراه داشته باشد که سی پی یوی Xeon Gold 5220 را در بازار با شرایط سختی رو به رو خواهد کرد.

اما همه ی ما اطلاع داریم که گفته می شود که اینتل دارای تنوع بیشتری در محصولات خود است. و حتی با تلاشی که فروشنده ها ممکن است برای فروش نسل جدید سی پی یوهای AMD به خرج بدهند، اما هنوز هم اینتل پلتفرم های بیشتری را در بازار در اختیار دارد.

AMD می خواهد تا کار فروش سی پی یوهای Xeon Gold 5220 را در بازار سخت کند. از سوی دیگر، AMD هر چه تلاش کند، اگر شما خواهان Intel Optane DCPMM هستید، سی پی یوی Xeon Gold 5220 برای شما بهتر است. هم چنین شما در حال حاضر می توانید محصول Xeon Gold 5220 ساخت اینتل را در بازار بخرید اما محصول جدید شرکت AMD هنوز برای خرید در بازار در زمان نوشتن این متن آماده نیست.

سخن پایانی

سی پی یوی ساخت اینتل سری Xeon Gold 5220 احتمالا یکی از بزرگ ترین عملکردها را در مقایسه با قیمت آن به همراه دارد. که این قیمت پایین در دهه ی گذشته برای محصولات اینتل با توجه به عملکرد آن ها دیده نشده بود. قیمت تمام شده ی سی پی یوی Xeon Gold 5220 مانند قیمت نسل قبلی آن یعنی سی پی یوی Xeon Gold 5120 است. این در حالی است که دارای 29 درصد هسته ی بیشتر و سرعت توربوی بالاتر است که 22 درصد کلاک بیشتری را به همراه دارد. Xeon Gold 5220 به 30 درصد بهبود در عملکرد با یک قیمت مشابه رسیده است که بر اساس نتایج تست ها به دست آمده است و این یک نتیجه ی غافل گیر کننده است. در مقایسه با محصولات EPCY 7001 که ساخت AMD هستند هم می توان گفت اینتل کار بزرگی در پر کردن شکاف بین قیمت –عملکرد کرده است.