آموزش نحوه تعویض و نصب حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

شما می توانید در 10 مرحله ساده اقدام به نصب حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ تان کنید. با اضافه کردن حافظه رم به کامپیوتر دسکتاپ شما می توانید رایانه خود را سریعتر کنید، پاسخ دهی سیستم افزایش پیدا می کند و کارهای مالتی تسکینگ به صورت یکپارچه تری انجام خواهد شد. فرایند نصب حافطه رم بسیار ساده است و شما فقط در 10 مرحله می توانید رم را در سیستم خود نصب کنید و از مزایای آن بهره مند شوید.

هشدارهای قبل از نصب RAM

  • الکتریسته ساکن می تواند به قطعات سیستم شما آسیب برساند. با لمس سطوح فلزی بدون رنگ سیستم خود یا پوشیدن مچ بند ESD الکتریسیته ساکن بدن خود را تخلیه کنید تا از اسیب دیدن قطعات سیستم خود در طول فرآیند نصب رم جلوگیری به عمل آورید.
  • برای محافظت از ماژول حافظه، از دست زدن به پین های طلایی یا تراشه ها خودداری کنید. بهتر است ماژول را از لبه بالایی یا گوشه ها نگه دارید.

مراحل نصب حافظه رم (RAM) دسکتاپ

نصب حافظه رم می تواند در عرض چند دقیقه انجام شود و نیازی به عجله کردن نیست. با دقت مراحلی که در ادامه توضیح داده شده است را دنبال کنید تا نصب موفقیت آمیزی داشته باشید. قبل از اقدام به خرید رم جدید از میزان حافطه رم مورد نیاز خود اطمینان حاصل فرمایید.

1- تهیه وسایل مورد نیاز

محل کار خود را تمیز کنید و مطمئن شوید که کیس خود را در یک محیط که ایمن است قرار داده اید. هر گونه کیسه پلاستیکی یا مقدا را از فضای کاری خود حذف کنید و موارد زیر را تهیه کنید:

  • کیس کامپیوتر
  • حافظه رم
  • پیچ گوشتی
  • دفترچه راهنما

آموزش نحوه نصب و تعویض حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

2- کامپیوتر خود را خاموش کنید

اطلاعات، فایل ها، اسناد شما روی هارد ذخیره می شود و نه حافظه رم پی در طی این فرایند اطلاعات شما روی هارد باقی خواهد ماند و نگران این موضوع نباید باشید. سیستم خود را خاموش کنید.

3- تمام کابل های برق را جدا کنید.

4- دکمه پاور را 5 ثانیه نگه دارید

این کار باعث تخلیه برق باقی مانده در سیستم شما می شود.

5- کیس را باز کنید

شما می توانید از طریق دفترچه راهنمایی که دارید اقدام به باز کردن کیس کنید. اما کار سختی هم نیست چند پیچ در چشت سیستم وجود دارد که باید آن را باز کنید و پنل های اطراف را کنار بزنید و بردارید.

آموزش نحوه نصب و تعویض حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

6- تخلیه الکتریسیته ساکن

سطح فلزی بدون رنگی را لمس کنید تا الکتریسته ساکن موجود در بدنتان تخلیه شود و به قطعاتتان آسیبی وارد نشود.

آموزش نحوه نصب و تعویض حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

7- ماژول حافظه موجود را بردارید

در اطراف حافظه شما گیره هایی وجود دارد که باید آنها را به بیرون فشار دهید تا صدای تق مانندی بشنوید حالا می توانید ماژول حافظه رم را بردارید.

آموزش نحوه نصب و تعویض حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

8- نصب حافظه رم

ماژول حافظه رم خود را روی اسلات قرار دهید و فشار دهید تا دوباره صدای تق مانندی را بشنوید. میزان فشار نباید به حدی باشد که به مادربرد آسیب بزند.

آموزش نحوه نصب و تعویض حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

توجه. به برچسب هایی که در کنار اسلات ها برچسب گذاری شده اند توجه کنید، ماژول حافظه ای که برای نصب انتخاب می کنید باید با اسلات ها هماهنگی داشته باشد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله سازگاری سیستم و حافظه رم (RAM) – پشتیبانی مادربرد از رم را مطالعه بفرمایید.

آموزش نحوه نصب و تعویض حافظه رم (RAM) در کامپیوتر دسکتاپ

9- کیس کامپیوتر را ببندید

10- کابل برق را وصل کنید.

حافظه شما حالا نصب شده است، سیستم خود را بوت کنید و از پاسخگویی سریع سیستم خود لذت ببرید. حالا شما می توانید برنامه ها را خیلی سریعتر اجرا کنید.

 نکاتی برای عیب یابی نصب حافظه رم (RAM)

اگر سیستم شما بوت نمی شود، موارد زیر را بررسی کنید:

  •   اگر یک پیام خطا دریافت می کنید یا یک صدای بوق می شنوید، سیستم شما ممکن است ماژول های حافظه جدید را شناسایی نکرده باشد. ماژول را بردارید و دوباره نصب کنید. ماژول را به خوبی فشار دهید تا در اسلات جا بگیرد.
  • اگر سیستم شما بوت نمی شود تمام اتصالات داخل سیستم خود را بررسی کنید. وصل بودن کابل به هارد یا سی دی رام را چک کنید. اگر سیستم شما هنوز بوت نمی شود با یک کارشناس فنی تماس بگیرید.
  • هنگام راه انداری مجدد ممکن است پیغامی مبنی بر بروزرسانی تنظیمات پیکربندی را دریافت کنید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به دفترچه راهنمای خود مراجعه کنید.
  • اگر یک پیغام مبنی بر عدم انطباق دریافت می کنید وارد منوی Start شوید و بعد Save و Exit را انتخاب کنید. این پیغام ارور نیست، برخی سیستم ها باید این کار را انجام دهند تا تنظیمات سیستم بروزرسانی شود.
  • اگر ماژول و ریج کامپیوتر با هم هماهنگ نیستند ماژول را در اسلات وصل نکنید، ممکن است نوع حافظه اشتباهی را انتخاب کرده باشید.

سیستم شما تنها نیمی از حافظه ماژول را شناسایی می کند برای اطمینان از اینکه کامپیوتر حافظه ای که نصب کرده اید را شناسایی می کند مراحل زیر را دنبال کنید:

  • روی منوی Start یا دکمه ویندوز کلیک کنید.
  • روی Computer یا My Computer کلیک راست کنید.
  • Properties را انتخاب کنید.
  • حالا به قسمت Installed Memory (RAM) نگاه کنید. اگر عددی که در اینج نوشته شده است کمتر از مقدار رمی است که نصب کرده اید با کارشناس فنی تماس بگیرید.

از حافظه جدید خود لذت ببرید.