چگونه فضای ذخیره سازی کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟
چگونه فضای ذخیره سازی کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟

اگر شما به دنبال افزایش فضای ذخیره سازی کامپیوتر خود هستید مراحلی وجود دارد که می توانید انجام دهید. شما می توانید هارد مکانیکی فعلی خود را با یک هارد SSD کوچکتر اما سریعتر عوض کنید.

پاک کردن برنامه های استفاده نشده

برنامه هایی که از اینترنت دانلود کرده اید و یا از قبل نصب دارید را بررسی کنید. شما احتمالا برنامه هایی که خیلی کم از انها استفاده کرده اید و یا از آنها اصلا استفاده نکرده اید را پیدا خواهید کرد برای افزایش فضای ذخیره سازی سیستم خود این برنامه ها را پاک کنید.

چگونه فضای ذخیره سازی کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟

مایکروسافت ویندوز 10

روی آیکن ویندوز کلیک کنید و بعد آیکن چرخ دنده یا همان آیکن تنظیمات را انتخاب کنید. System و سپس Apps & features را انتخاب کنید. یک لیست از برنامه های نصب شده روی سیستم شما ظاهر خواهد شد روی برنامه ای که دیگر بدان نیاز دارید کلیک کنید تا دکمه Uninstall ظاهر شود. سیستم به شما اجازه نمی دهد برنامه هایی که در حال اجرا هستند را حذف کنید.

ویندوز 8

روی دکمه Start کلیک راست کنید و Control Panel را انتخاب کنید. در زیر Programs گزینه Uninstall a program را انتخاب کنید. یک لیست از برنامه ها ظاهر خواهند شد، برنامه ای که می خواهید حذف کنید را انتخاب کنید و Uninstall را کلیک کنید.

نسخه های قبل تر ویندوز

روی دکمه Start کلیک کنید و Control Panel را انتخاب کنید. حالا Add/Remove Programs را کلیک کنید. یک لیست از برنامه ها ظاهر خواهند شد، برنامه ای که می خواهید حذف کنید را انتخاب کنید و Uninstall را کلیک کنید.

ذخیره فایل هایی که به ندرت استفاده می شود در یک محیط خارجی

شما می توانید فایل هایی که به ندرت از آنها استفاده می کنید ( مانند اسناد، عکس ها و سایر فایل های رسانه ای ) را در هارد اکسترنال یا محیط ذخیره سازی ابر ذخیره کنید. شما می توانید خاطرات خود را حفظ کنید در حالی که فضای هارد خود را اشغال نکرده اید. هاردهای اکسترنال را می توانید خیریداری کنید و با استفاده از کابل USB به سیستم خود وصل کنید. یک هارد اکسترنال را می توان به عنوان هارد بکاپ استفاده کرد. محیط های ذخیره سازی ابر نیز در دسترس قرار دارند. ذخیره سازی ابر فقط به این معناست که فایل های شما در یک سرور از راه دور ذخیره می شود. یکی از مزایای ذخیره سازی ابر این است که می توانید نسخه پشتیبان از اطلاعات خود تهیه کنید و در صورت رخ دادن یک اتفاق آن را به کامپیوتر خود ریکاوری کنید.

چگونه فضای ذخیره سازی کامپیوتر خود را افزایش دهیم؟

اجرای ابزار Disk Cleanup

وقتی که شما در اینترنت جستجو می کنید، فایل های کوچکی در کامپیوتر شما ذخیره می شود. اگر چه این فایل ها کوچک هستند اما تعداد آنها می تواند زیاد شود. همچنین اسناد و فایل های دیگری نیز وجود دارند که می تواند فضای خالی هارد شما را اشغال کند. ویندوز دارای یک ابزار داخلی است که به شما اجازه می دهد تا فایل های موقت، کش مرورگر، سطل بازیافت و بسیاری دیگر از فایل هایی که بدان ها نیاز ندارید را پاک کنید.

در ویندوز 10 و ویندوز 8

آیکن ویندوز را کلیک راست کنید و Control Panel را انتخاب کنید. System and Security را کلیک کنید و Administrative Tools را انتخاب کنید. Disk Cleanup را انتخاب کنید و فایل هایی که می خواهید پاک کنید را انتخاب کنید. برای تایید عملیات OK و بعد  Delete files را کلیک کنید.

ویندوز 7

دکمه Start را کلیک کنید و All Programs را انتخاب کنید. Accessories را کلیک کنید و System Tools را انتخاب کنید. Disk Cleanup را کلیک کنید و فایل هایی که می خواهید پاک کنید را انتخاب کنید و OK را کلیک کنید و برای تایید عملیات Delete را انتخاب کنید.

نتیجه گیری

اگر شما با مشکل کمبود فضای هارد مواجه شده اید راه حل هایی که در بالا بدانها اشاره کردیم می توانند به شما کمک کنند. با استفاده از فضای ذخیره سازی ابر می توانید اسناد و عکس های قدیمی تر خود را حفظ کنید، برنامه های قدیمی و بدون استفاده ای که فضای هارد شما را اشغال کرده اند را پاک کنید تا فضای بیشتری را در اختیار داشته باشید. افزایش فضای ذخیره سازی کامپیوتر کار ساده ای است فقط باید بخواهید.