بررسی لپ تاپ دل سری 6430 بخش اول

بررسی لپ تاپ دل سری 6430 بخش اول

مقدمه

شرکت دل سالها پیشرو در ساخت و تولید انواع لپ تاپ های مهندسی و تجاری بوده و هست اما در جدید ترین سری از تولید لپ تاپ های کاری یا به اصطلاح بیزنسی، اقدام به طراحی و تولید سری لپ تاپ های دل 6430 کرده است. این سری از لپ تاپ ها قدرتمند و یک سرو گردن قوی تر از سایر محصولات این شرکت می باشد.

شاید در نگاه کلی به این محصول نتوان امتیاز برتری ظاهری نسبت به سایر مدل های مهندسی و تحقیقاتی پیدا کرد اما مهمترین و برترین امتیاز این سری از لپ تاپ های شرکت دل برتری ساختار درونی و سخت افزای آنها می باشد. ساختاری که شاید بتوان در کمتر لپ تاپی پیدا کرد.

هدف شرکت دل از تولید چنین سیستم هایی پاسخ گویی به نیاز مشتریانی بود که میخواستند عملیاتی فراتر از آنچه که با یک لپ تاپ معمولی با ظاهر و تیپ بسیار لوکس انجام میشود، انجام دهند. بنابراین شرکت دل با الهام گیری از ساخت تراکتور، لپ تاپی روانه بازار کرده است که بالاترین عملیات مورد انتظار از یک لپ تاپ را در شرایط کاری کاملا صنعتی برآورده میکند.

کارخانجات تراکتور سازی با کاهش مولفه های راحتی و امکانات رفاهی یک ماشین به قدرت کاری و سخت افزاری آن می افزایند بنابراین ما توانی بیش از آنچه در ماشین های سواری سراغ داریم در یک تراکتور می بینیم.

الهام گیری از چنین ساختاری این سری از لپ تاپ های شرکت دل را دارای جایگاه مطمئنی از نظر کارکرد در بین کاربران صنعتی قرار داده است. چنین تغییر ساختاری در دنیای سیستم های کامپیوتری سبک و قابل حمل می تواند برای آسایش کاربران و افزایش امنیت سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری گامی بسیار بلند باشد.

در این مقاله به معرفی کامل لپ تاپ دل سری 6430 مدل M3210 با پنج هسته در پردازنده مرکزی می پردازیم. از نظر بسیاری از کارشناسان لپ تاپ های سری 6430 تغغیرات چندانی با سری 6420 نکرده است جز تغییراتی در صفحه کیبورد و اضافه نمودن چندین پورت ورودیو  خروجی USB این در حالی می باشد که برخی متخصصین دیگر سری 6430 را فراتر از سری 6420 معرفی کرده و آن را متمایز تر از قبل یافته اند. برای مثال آنها در قالب کنایه اشاره به تغییر رنگ لبه های قرمز با رنگ زغالی و سفید میکنند که شاید بتوان گفت جزو معدود تغییرات ظاهری می باشد که به سرعت به چشم می آید.

ارزش دلاری در بازار روز: با بررسی های صوتر گرفته مشخص شده است که قمت به روز این سری از لپ تاپ ها در بازار آمریکا و اروپا به صورت صفر و کار نکرده در حدود 1500 تا 1900 دلار می باشد که برای یک لپ تاپ قیمت بسیار بالایی می باشد. این قیمت برای سخت افزاری با مشخصات بسیار بالا قابل قبول می باشد اما باید دید شرکت دل در ساخت و طراحی سری 6430 چه فن آوری هایی را به کار گرفته است که چنین قیمت بالایی را برای فروش آن در نظر گرفته است.

شرکت دل درساخت  لپ تاپ هایی با ساختار جامد بسیار معروف می باشد و در ساخت این سری از لپ تاپ ها همانند سری های قبلی از ساختار فلزی مانند آلومینیوم و منیزیم جهت ایجاد پیوند بین اعضای سخت افزای و شاسی سود برده شده است.

میتوان گفت در عین سنگینی و سختی اجزای تشکیل دهنده سری 6430، پیچیدگی و نرمی ساختارهای لولا دار مانند صفحه نمایش این لپ تاپ نشان دهنده این است که مهندسین شرکت دل در ایجاد سازگاری چنین تناقض های بسیار ماهر می باشند. این مهارت زمانی به رخ کاربر یا سایر شرکت های سازنده لپ تاپ های مهندسی و بیزنسی کشیده میشود که شما میتوانید یک زاویه 185 درجه ای در باز کردن صفحه نمایش این لپ تاپ ایجاد کنید. شاید در نظر شما چنین امکانی بسیار بدرد نخور بنظر آید اما باید فهمید که چنین امکاناتی در سیستم های کامپیوتری در نیاز به درخواست کاربر در فضای صنعتی فراهم میگردد در غیر این صورت، ایجاد هزینه ای بسیار بالا در قبال امکاناتی که فقط جنبه تزئینی یا ظاهری داشته باشند در محیط های صنعتی قابل قبول نمی باشد. چرا که هزینه های اضافه در چنین فضاهایی برابر با عدم موفقیت در کل واحد صنعتی میگردد.

از دیگر ویژگی های منحصربفردی که میتواند در این لپ تاپ پیدا کرد ، پد بسیار نرم و پلاستیک کشیده شده روی بدنه و کنار پد لمسی می باشد که برای مچ دست بسیار مناسب و مفید می باشد.

اتصالات لپ تاپ

در مقایسه با سری 6420 اکثر پورت ها بصورت اصلاح نشده باقیمانده اند. به جز این تغییر که استاندارد USB 3.0 (2 پورت در سمت راست) در مقایسه با E6420 بسیار سریع تر پشتیبانی میشود، ضمن اینکه رابط های موجود و موقعیت آنها بدون تغییر مانده است.

این تغییر یا به نوعی ارتقا یکی از بزرگترین انتقادات و ایرادات سری 6420 را برای کاربران 6430  به رضایت تبدیل می کند، جایی که USB 3.0 تنها به عنوان یک پورت مجزا در دسترس است و بایستی با درایو نوری مبادله شود. این به طور طبیعی باعث خشم بسیاری از مشتریان شد و در بسیاری از انجمن های حمایت از کاربران بحث برانگیز بود.

در گوشه سمت چپ و عقب، دارای سوکت برق، پورت شبکه RJ45 و پورت USB 2.0 (برای شارژ گوشی های هوشمند زمانی که لپ تاپ خاموش است) و VGA برای اتصال مانیتورهای قدیمی و پروژکتور های قدیمی و همچنین جک صوتی دسته کوچک موسیقی جاز است. یک خواننده SmartCard نیز در لبه چپ و بخش جلوی لپ تاپ قرار دارد.

در سمت مقابل، در لبه جلو سمت راست، یک اسلات ExpressCard 45 میلی متری و یک کلید کشویی برای فعال / غیرفعال کردن ماژول های بی سیم (Wi-Fi و بلوتوث)، 2 پورت USB 3.0 و یک پورت ترکیبی USB-2.0 / eSATA . یک پورت HDMI و اتصال برای لپتاپهای Kensington در اطراف گوشه سمت راست تعبیه شده است.

خواننده SD Acard در جلو قرار دارد و در صورت لزوم – 56K مودم را می توان در عقب نصب کرد. علاوه بر این، پورت docking در زیر کیس به طور معمول وجود دارد.

پردازنده

سری 6430 از یک تراشه WLAN Centrino Advanced-N 6205 اینتل در پیکربندی سخت افزاری خود استفاده میکند. این دستگاه از استانداردهای b / g / n پشتیبانی می کند و می تواند محتویات صفحه نمایش را به صفحه نمایش های مانیتور / صفحه نمایش با صفحه نمایش مسطح از طریق فناوری نمایش بی سیم انتقال دهد. پذیرش Wi-Fi در سری 6430 فوق العاده بوده و از یک لپ تاپ بیزنسی خوب انتظار می رود.

دل سری 6430 همچنین بلوتوث نسل 4.0 را از طریق پکیج اختصاصی بی سیم 380 پشتیبانی می کند. آداپتور Intel’s 82579LM  ایجاد چنین شبکه ای را فراهم می کند.

امنیت لپ تاپ 6430

نیازهای امنیتی مشتری باید به میزان مشخصی در زمینه کسب و کار مشتری پوشش داده شود. نصب یک ریدر SmartCard که کنترل دسترسی را در صورت نیاز علاوه بر اسکنر اثر انگشت تقریبا اجباری، فراهم آورده است.

کارت هوشمند که با نام‌های کارت چیپ‌دار یا کارت با مدار مجتمع هم شناخته می‌شود کارتی است که بر روی آن مدار مجتمع نصب شده‌است. از این نوع کارت می‌توان به‌جای کارت اعتباری و کارت پول یا در سیستم‌های امنیتی کامپیوتری، سیستم‌های تشخیص هویت و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد.

کارت هوشمند شبیه به یک کامپیوتر ساده و کوچک است که می‌تواند از طریق دستگاه کارت خوان و اتصال طلایی خود، ارتباط برقرار کرده و امکان دسترسی به اطلاعات درون حافظه آن فراهم آید.

تکنولوژی کارت هوشمند به عنوان یکی از دستاوردهای نوین بشری، تحولی شگرف در حوزه سیستم‌های کاربردهای روزمره انسان‌ها ایجاد کرده‌است. دو مقوله مهم امنیت (Security) و همراه بودن (Mobility) از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این تکنولوژی است.

امروزه کاربردهای این تکنولوژی در سطح دنیا در اکثر زمینه‌ها قابل مشاهده بوده و حتی این روند، رو به رشد است. بانک‌ها، مراکز مخابراتی، سازمان‌های دولتی، مراکز بهداشتی، مراکز ارائه خدمات، مراکز آموزشی، مراکز تفریحی و غیره از این دستاوردهای کاربردی این تکنولوژی بهره می‌گیرند.

 در لپ تاپ های سری 6430 یک TPM (ماژول پلت فرم اعتماد) همراه با نرم افزار برای رمزنگاری داده ها و حفاظت از همه داده ها که قلب کسب و کار است، تامین می کند.

تجهیزات جانبی

بجز کتابچه راهنمای کاربر، کمی اطلاعات از تولید کننده، دی وی دی سیستم عامل، درایورها و همچنین برخی نرم افزار و PSU، در جعبه اصلی هیچ لوازم جانبی وجود ندارد.

البته شما می توانید بسیاری از لوازم جانبی را آنلاین یا به صورت معمول خریداری یا سفارش دهید. تجهیزاتی از قبیل DVD drive bay مانند docking stations (160 تا 180 یورو / ~ 206 دلار به 232 دلار) تا لوازم جانبی معمول تر مانند ماوس، صفحه کلید، مانیتور خارجی و حتی کیف لپ تاپ را شامل می شود.

برای مثال، ظرفیت بالاتری از باتری 9 سلولی برای جایگزینی نسخه 6 سلولی ما، هزینه اضافی 59 یورو (~ 76 دلار) است و ممکن است یک گزینه جالب برای مشتریان تلفن همراه باشد.

نگهداری

جایگزینی درایو نوری یا هارد دیسک بسیار ساده است: هر دو مولفه (سمت چپ / راست در قسمت پایین دستگاه) در اسلات نصب شده اند و دسترسی به آن آسان هست. درایو دی وی دی می تواند به راحتی از طریق گیره کشویی خارج شود و توسط لوازم مختلف از دل جایگزین شود.

قبل از برداشتن و جایگزینی دیسک سخت، دو پیچ اسلات متقاطع باید برداشته شود. پنج پنل دیگر باید قبل از اینکه صفحات پایه منیزیم باز می شود، برای نشان دادن یک نگاه اجمالی به بقیه سخت افزار، حذف شوند. برای مثال، حافظه کاری را می توان در اینجا ردیابی یا ارتقا داد (یک اسلات در مدل خالی است).

گارانتی

دل به طور معمول مشتریان Latitude خود را با یک ضمانت 36 ماهه بر روی سخت افزار فراهم می کند. البته، امکان استفاده از پشتیبانی آنلاین یا تلفنی برای مسائل کوچکتر نیز امکان پذیر است. علاوه بر این، شما همچنین می توانید سرویس ProSupport  سه ساله و خدمات سایت را با هزینه 154 یورو (~ 199 $) به جای این گارانتی استاندارد سفارش دهید.

دستگاه های ورودی

صفحه کلید

همانطور که از یک لپ تاپ بیزنسی در این محدوده قیمت انتظار می رود، یک صفحه کلید کامل با پد لمسی با اندازه 14 اینچی می باشد. تایپ کردن روی این نمونه بسیار دلپذیر است. اندازه فشار روی کیبورد و پد لمسی بسیار خوب و واضح است. با این حال، تای کمی بیشتر از معمول طول میکشد و این کمی خنده دار است، که کاملا مغایر با بازخورد لمسی جامد صفحه کلید است.

سطح کلید در مقایسه با رقبا و مدل های پایین تر، نرم است، اما تقریبا مانند صفحه کلید اپل است. دیگر لوازم شامل یک صفحه کلید با نور پس زمینه با 5 سطح روشنایی و کانال های مایع است که، برای مثال، قهوه ریخته شده را از بخش های الکترونیکی و حیاتی به خارج منتقل می کند. در واقع دارای سیستم کانال کشی میکرو می باشد که مایعات ریخته شده بر روی کیبورد را قبل ار رسیدن به قطعات الکترونیکی از لپ تاپ خارج میکند. مطمئنا این ویژگی برای بسیاری از کاربران چه معمولی  چه صنعتی بسیار خوشایند می باشد.

یک track points در ناحیه مرکز جاسازی شده است، که مشابه پد لمسی است که حرکات ماوس را اجرا کند. اما بیشتر در مورد آن در پاراگراف های زیر توضیح داده شده است.

صفحه لمسی

Dell در هنگام تعویض ماوس که در Latitude E6430 نصب شده است، یک کار کاملا حرفه ای انجام می شود. سطح لرزش بسیار ظریف لمسی شما به راحتی می توانید آن را سرازیر کنید و نشانگر دقیقا و دقیق روی صفحه نمایش حرکت می کند. هر دو دکمه های نرم کلیک بر روی صفحه لمسی قرار می گیرند و اختصاص داده می شوند. آنها دارای یک ضربه محکم و ناگهانی طولانی هستند و می توانند به طور همزمان برای شبیه سازی یک چرخ مرکز کلیک شوند.

صفحه لمسی حرکات چند لمسی را پشتیبانی می کند، از جمله حرکت پانچ به زوم یا پیمایش دو انگشت محبوب و ما در مورد احساس براق خود را در آزمون awed بود. بنابراین، پیمایش بسیار صاف است – تقریبا مانند کسانی که از MacBooks – حتی و لذت بخش. شما بدون توجه به اینکه دو انگشت به سرعت به سمت بالا بکشید، به راحتی به بالای وب سایت منتقل می شوید.

البته برخی از افراد کسب و کار از زمان اختراع خود از نقاط ردیابی استفاده کرده اند. عرض جغرافیایی نیز به این گروه هدف مناسب کمک می کند. نقطه مسیر دارای یک سطح لاستیکی غیر لایه ای است. سه دکمه های متناوب تعویض – بین صفحه کلید و پد لمسی – دقیق کار خود را انجام می دهند و یک نقطه فشار ترد را بدون ایجاد نویز پیشنهاد می کنند.

کاربران مشتاق ممکن است سوءاستفاده کنند که برخی از کلیدهای Latitude دیگر اختصاصی نیستند (برای مثال، چاپ و یا شکستن از طریق کلید عملکرد به عنوان یک انتساب ثانویه کلید دیگری) و در نتیجه باعث پیچیده تر شدن آنها می شود. با این حال، ویژگی های دیگر دستگاه های ورودی به طور کامل ما را متقاعد کرد.

دستگاه Latitude سری 6420 دارای یک صفحه نمایش 14 اینچی با کیفیت پایین (CMO 1469) با وضوح 1366×768 می باشد. در سری 6430 مشتریان با این محدوده قیمت از رزولوشن بالاتر 1600×900 استفاده می کنند و در نتیجه شرکت دل با این ارتقا یک دسکتاپ بیشتر در همان فضا به کاربران خود ارائه می دهد. صفحه نمایش HD واضح تر برای سری E6430 تنها با افایش 34 یورویی (44 دلار) در دسترس کاربران محصولات دل می باشد.

با این ارتقاء با هزینه نسبتا کم (که ارزش زیادی دارد)، رزولوشن داده شده از سری 6430 برای اکثر کارهای دفتری و صنعتی کافی است.

طراحی رنگ و ساختار ظاهری لپ تاپ دل سری 6430 به گونه ای می باشد که به لحاظ ذهنی، یک تصویر نسبتا دلپذیر به دلیل رنگ بیش از حد اشباع ایجاد می کند. با این حال طراحی رنگ ظاهری و دمای رنگ متعادل است.

سطح مات نیز به جلوگیری از بازتاب ها کمک می کند. حداکثر روشنایی 206 cd / m2 فقط برای استفاده در محیط داخلی و یا در مناطق سایه دار در خارج از منزل است. صفحه نمایش سری 6430 دل مناسب برای استفاده در نور مستقیم خورشید است.

بررسی دیگر داده های اندازه گیری شده به وضوح نشان می دهد که صفحه نمایش لپ تاپ 6430 برای حرفه ای ها نیست. ترکیب  بسیار بد سیاه و سفید و نسبت کنتراست نسبتا ضعیف نشان دهنده شرایط نامناسب آن از نظر چشمی و بصری می باشد. در نتیجه، در درجه بندی کیفی به ویژه در تماشای فیلم با لوکیشن های تاریک، تا حدودی دور از انتظار بوده و از کیفیت آن کاسته است.

پایداری زاویه دید با توجه به صفحه نمایش پایین TN رضایت بخش است. زاویه دید حتی نسبت به زاویه های شدیدتری که رنگ ها شروع به چرخش می کنند نسبتا پایدار باقی می ماند. گفتنی هست این لپ تاپ برای افرادی که تصمیم به انجام کارهای فتوشاپ یا کار با نرم افزارهای ادیت عکس هستند نمیتواند خوب باشد و انها باید به دنبال سیستم هایی با درجه رزولیشن بالا باشند.

کارایی

لپ تاپ سری 6430 با قیمت حدود 1290 دلار با سخت افزاری که در آن تعبیه شده است انتخاب مناسبی با این قیمت می باشد. این شامل پردازنده ها و دستگاه های ذخیره سازی با قیمت های متنوع و با عملکرد محدوده می باشد. با این حال، کارت گرافیک اختصاصی NVIDIA NVS 5200M نیز می تواند به سفارش 77 یورو (99 دلار) به آن اضافه شود. قابلیت ارتقا در این سری خود یکی از مزیت های قابل توجه لپ تاپ می باشد.

مشتری می تواند یک سفارش E6430 سفارشی را سفارش دهد.

با این شرایط پیکربندی منطقی و مقرون به صرفه این لپ تاپ (1235 یورو / 1594 دلار به علاوه حمل و نقل) می تواند نظر مشتریان بیزنسی را به خود جلب کند.

با این وجود پردازنده سریع Core i5-3320M (2.6 – 3.3 GHz) لپ تاپ از آخرین نسل پردازنده Ivy Bridge همراه با یک کارت گرافیک مجتمع (HD Graphics 4000 اینتل) و 4 گیگابایت حافظه کاری مناسب برای اکثر وظایف معمول است.

هارد دیسک معمولی 500 گیگابایتی میتواند در هنگام سفارش با SSD های 128 تا 256 گیگابایتی سریعتر، اما بسیار گرانتر از (حدود 100 تا 280 یورو اضافی / 129 دلار – 361 دلار) جایگزین شود. آنها سرعت سیستم را به طور قابل توجهی افزایش می دهند.

پردازنده Core i5-3320M اینتل در مقایسه با قیمت پایین و نسبتا ارزان سرعت 2.6 گیگاهرتز، قابل ارتقا تا 3. 3 گیگاهرتز و تکنولوژی Hyperthreading را ارائه می دهد.

با استفاده از Cinebench R11.5 (64-bit, single) میتوان افزایش ظرفیت پردازنده را تست کرد. این نرم افزار به راحتی قابلیت ارتقای پردازنده را به چالش میکشد. بررسی پردازنده سری 6430 دل نشان داد که پردازنده کور آی فایو به کار رفته نآنهیچ مشکلی نشان نداد. می دانید که با افزایش سرعت و ظرفیت کارکرد پردازنده دمای آن به شدت بالا می رود این در حالی است که یک پردازنده پرقدرت در عملکرد های سنگین دما بالایی را تجربه نمیکند. Latitude E6430 در این آزمون فوق العاده است.

مقایسه با برخی لپ تاپ های موجود از مارک های توشیبا و لنوو ثابت می کند که لپ تاپ بیزنسی سری 6430 قابل اعتماد می باشد. صفحه نتیجه نرم افزار تست پردازنده نشان می دهد، همانطور که در تصویر سمت راست نشان داده شده است، ارتقای پردازنده در لپ تاپ 6430 بادون خاموشی کارکردی قابل قبول و مطمئن دارد.

حتی در کمترین سرعت اندازه گیری (نگاه کنید به تصویر سمت راست) یک هسته به نظر می رسد در حداکثر ساعت (3.3 GHz) پایین می آید. با این حال، هر دو هسته معمولا بالاتر از 3 گیگاهرتز می ماند.

این نشان می دهد که صرف نظر از اینکه در بسیاری از برنامه های کاربردی (به استثنای موارد بسیار موازی مانند ویرایش ویدئو یا بازی های پر طرفدار)، هزینه زیادی برای یک پردازنده چهار هسته ای گران قیمت سرمایه گذاری می شود. هسته i5-3320M لپ تاپ دل سری 6430 حتی تا حدودی سریعتر از لپ تاپ های Core i7-3615QM است!

آزمایش چند مرحله ای، پردازنده ها که می توانند از هر هسته اضافی بهره مند شوند، نیز به خوبی به پایان رسید. دستگاه لپ تاپ دل سری 6430 در وسط میدان واقع شد.  ما نتیجه می گیریم لازم نیست که خیلی هزینه کرده و برای خرید دستگاه های گرانتر سرمایه صرف کنیم بلکه همه دستگاه ها در اینجا به طور تقریبی از لحاظ عملکرد کارایی خوبی داشتند. توشیبا و Latitude دل حدود 300 یورو (~ 387 دلار) ارزان تر از HP یا Lenovo با کارایی و عملکرد یکسان هستند.

ادامه دارد…