مدیریت سرور با مدیریت حافظه
مدیریت سرور با مدیریت حافظه

مدیریت سرور با مدیریت حافظه

برای اینکه عملکرد سرور را مدیریت کنید مهم است که حافظه را مدیریت کنید. سرور همیشه و بدون وقفه به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته کار می کند بدون اینکه تاخیر یا عملکرد نامناسبی را ارائه دهد. از این رو جمع آوری داده به شیوه ای سازمان یافته یک کار  عاقلانه است. یک کلاینت جانبی همیشه درخواست هایش را به سرور ارسال می کند و حتی چند ثانیه بیشتر برای پاسخ به درخواستش منتظر نمی ماند. بنابراین سرور باید به نحوی مدیریت شود که فضای آزاد آن به راحتی پیدا شود. روش های مختلفی برای مدیریت حافظه وجود دارد که به صورت تکی یا ترکیبی استفاده می شوند تا مدیریت عملکرد کلی سرور بدست آید. با کیهان سرور همراه باشید تا در مقاله ” مدیریت سرور با مدیریت حافظه ” روش های مدیریت حافظه را مرور کنیم.

روش های مدیریت حافظه

صفحه بندی حافظه: صفحه بندی یکی از انواع روش های مدیریت حافظه است که توسط سیستم عامل کامپیوتر انجام می شود. در این روش اگر حافظه اصلی (رم) در آن لحظه در دسترس نباشد، حافظه ثانویه (دیسک یا هارد دیسک) به عنوان حافظه اصلی استفاده می شود. سیستم عامل اطلاعات را در بلوک هایی که دارای اندازه یکسانی هستند و پیج یا صفحه نامیده می شوند بازیابی می کند. صفحه بندی می تواند موجب کند شدن سیستم شود چونکه مدت زمانی طول می کشد تا اطلاعات از دیسک (که کندتر از رم است) بازیابی شود. بنابراین صفحه بندی یک راه حل موقت است.

آینه سازی یا میرورینگ حافظه: این روش یکی از بهترین روش های مدیریت حافظه است که حافظه فیزیکی را به دو کانال منطقی تقسیم می کند و کانال اول را در دومی آینه سازی می کند. بنابراین اگر حافظه اصلی به صورت موقت قابل استفاده نباشد، آیینه اش به عنوان حافظه اصلی تنظیم می شود و عملیات به صورت عادی ادامه پیدا می کند. همه کارها توسط کنترلر حافظه انجام می شود و کندی اتفاق نمی افتد و حتی کلاینت متوجه این اتفاق نخواهد شد.

مدیریت سرور با مدیریت حافظه

Overcommit حافظه (تخصیص فضایی بیشتر از حافظه فیزیکی): این مفهومی است که بیشتر در ماشین های مجازی استفاده می شود. این روش غالبا زمانیکه ماشین مجازی نیاز به استفاده از کل حافظه اختصاصی ندارد، مزیتی را ارائه نمی دهد. به عنوان مثال فرض کنید 4 ماشین مجازی وجود دارد که هر کدام در ماشین فیزیکی 1 گیگابایت حافظه دارند. ماشین فیزیکی 4 گیگابایت حافظه دارد اما این ماشین های مجازی نمی توانند بیشتر از 500 مگابایت را استفاده کنند. اگر ما فرض کنیم که 2 گیگابایت حافظه هنوز دست نخورده باقی مانده است ما می توانیم ماشین های مجازی بیشتری را اضافه کنیم. اگر همه این ماشین ها شروع به استفاده حافظه بیشتر از آنچه که نیاز دارند بکنند و یا یکی یا چند تای این ماشین ها از انتقال اطلاعات بیشتری استفاده کنند مشکل به وجود می آید.

بالونینگ حافظه: یکی دیگر از روش های مدیریت سرور با مدیریت حافظه ” بالونینگ حافظه ” می باشد. فرایندی در صفحه بندی حافظه است که فضای حافظه اضافی را برای دسترسی به هاست ایجاد می کند، اگر همه این فضا در حال استفاده نباشد و در صورتی که سیستم نیاز فوری به حافظه داشته باشد این فضا به سیستم اختصاص داده می شود. در هر ماشین مجازی درایورهای بالون وجود دارد تا حافظه استفاده نشده شناسایی شود و برای استفاده بیشتر در اختیار هاست قرار داده شود. برای مثال اگر 10 گیگابایت حافظه به 1 ماشین مجازی اختصاص داده شود اما تنها 5 گیگابایت آن استفاده شده باشد 50 درصد باقی مانده حافظه می تواند توسط درایور بالون تشخیص داده شود و در بین ماشن های مجازی دیگری که در همان هاست هستند و با کمبود حافظه مواجه هستند توزیع شود.

  • شما میتوانید حافظه رم RAM مورد نیاز برای سرور اچ پی را از کیهان سرور خریداری کنید.

اشتراک گذاری صفحه شفاف: این روش سناریو رایجی است که در آن چند ماشین مجازی که سیستم عامل یکسانی را اجرا می کنند صفحات حافظه موجود را که منجر به افزونگی می شوند را شناسایی می کند و هایپر ویزیتور با تعیین مقدار بالایی از صفحات و با مقایسه بیت به بیت آنها این مسئله را کشف می کند. مقایسه زمانی انجام می شود که مقادیر هش مچ به نظر برسند. در نهایت اگر هایپر ویزیتور تشخیص داد که صفحات حافظه یکسانی در چند ماشین مجازی موجود در هاست وجود دارد به جای حفظ حافظه اضافی با صفحات مشابه، با اشاره گرهایی که دارد این فضای حافظه را بین ماشین های مجازی به اشتراک می گذارد. اگر داده تغییر کند، هایپرویزیتور این اطلاعات را در صفحه جدید می نویسد و بعد اشاره گر را دوباره آدرس دهی می کند. به طور کلی، صفحات حافظه کوچک شناسایی می شوند در نتیجه این مفهوم برای صفحات بزرگ قابل استفاده نیست. امیدوارم مقاله مدیریت سرور با مدیریت حافظه و روش های مدیریت حافظه رضایت شما را جلب کرده باشد.

مدیریت حافظه در سرور های اچ پی

اگر در زمینه فروش و عرضه انواع سرور به مشتری و مصرف کننده تجربه ای داشته باشید به سادگی خواهید فهمید که مدیریت حافظه چقدر میتواند بر عملکرد نهایی یک سیستم تاثیر گذار باشد. اگر شما برای مصرف شخصی خود سروری خریداری میکنید شاید برای شما اهمیتی نداشته باشد که با خرید یک عدد رم 8 گیگ اضافه نگرانی خود در مورد سرعت انتقال دیتا را از بین ببرید و با صرف 300 هزار تومان هزینه اضافه این نگرانی را به کلی رفع کنید اما آیا این روش برای کسی که دارای ده ها سرور dl360 g8 می باشد راه حل مناسبی می باشد؟ مطمئنا ما در ارائه یک سلوشن به مصرف کننده سعی میکنیم با یک هزینه مناسب روشی بی نظیر برای افزایش کیفیت سیستم سروری ارائه دهیم و الا همه میدانیم که یک سرور با کانفیگ بالا و قدرتمند کارایی بهتری ارائه خواهد داد! بنابراین رعایت نکاتی که در مقاله ” مدیریت سرور با مدیریت حافظه ” ارائه شد میتواند ضمن جلوگیری از صرف منابع مالی بیشتر، به شما در ارتقای سیستمتان کمک کند.