معرفی شرکت اینتل

معرفی شرکت اینتل



معرفی شرکت اینتل: اینتل بزرگترین تولید کننده پردازنده در دنیا می باشد. شرکتی که رقیب AMD بوده و بهترین پردازنده های خود را در بازار جهانی عرضه کرده است. محصولاتی که از نظر کیفیت و کمیت هیچ تفاوتی با رقیب خود نداشته و در بعضی از مدلهای مشابه طی تست های انجام شده بهتر می باشد.
شرکت اینتل یک کارخانهٔ تولیدکنندهٔ سخت‌افزار در کالیفرنیا است، که در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردن مور، تأسیس شد. عمدهٔ محصولات این شرکت در زمینهٔ مدارهای الکتریکی و پردازنده‌های رایانه می‌باشد.

اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌های خود را، به بازار فروش قطعات کامپیوتری، عرضه کرد و شرکت آی‌بی‌ام هم، ریزپردازنده ۸۰۸۸ اینتل را، برای کامپیوتر شخصی خود، انتخاب کرد (معرفی شرکت اینتل).

در سال ۱۹۷۲ اولین کارخانه از مجموعه کارخانه ها و تاسیسات بین المللی خود را در شهر پنانگ مالزی احداث کرد. این کارخانه خبر ساخت اولین میکروپروسسور هشت بیتی دنیا (پردازنده ۸۰۰۸) را منتشر کرد. در آن سال اینتل وارد بازار ساعت های جدید دیجیتال شد، ساعت هایی با صفحه های دیجیتال LCD.

مسیر پیشرفت و تکامل اینتل روز به روز کامل تر، منسجم تر و سریع تر می شود. پردازنده ای که برای اولین بار در چراغ های راهنمایی و صندوق های فروشگاه ها استفاده شد. اما انقلاب بزرگ اینتل در سال ۱۹۷۵ اتفاق می افتد. تولید کامپیوتر شخصی Altair 8800 با استفاده از پردازنده Intel®۸۰۸۰ .

در سال ۱۹۷۸ اینتل دهمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد، در حالی که بیش از ده هزار کارمند در این شرکت فعالیت می کنند و این برای اقتصاد نه چندان نابسامان آن روزها یعنی یک اتفاق واقعاً نادر که نشان از مدیریت درست و کارآمد دارد (معرفی شرکت اینتل).

سال بعد یعنی ۱۹۷۹، اینتل وارد فهرست Fortune500 می شود و این یعنی حرکت با سرعت نور به سمت برتری. در این فهرست، اینتل مقام ۴۸۶ را داراست و عنوان قهرمان تجارت دهه هفتاد را دریافت می کند. در همان سال نیز مدال ملی علمی سال را به باب نویس اهدا می کنند. مسیر ترقی همچنان ادامه پیدا می کند و در سال ۱۹۸۸ جشن بیستمین سال تاسیس و بیست سال پیشرفت برگزار می شود. در همین سال اینتل وارد تجارت حافظه های فلش شده و فناوری نوینی را به عنوان EPROM Tunnel Oxide ETOX ابداع و همچنین بنیاد اینتل را با اهداف کاملاً بلند پروازانه تاسیس می کند (معرفی شرکت اینتل).

تاریخچه شرکت اینتل-2متاسفانه در سال ۱۹۹۰ باب نویس در اثر حمله قلبی از دنیا می رود و این خود به تنهایی می تواند آغاز یک شوک بزرگ بر پیکره اینتل باشد. اما در همین سال، اینتل که سال ها قبل با همکاری زیراکس (XEROX) و دی ای سی (DEC) در تکامل شبکه های اترنت سریع فعالیت های چشمگیری انجام داده بود، اولین پرینت سرور جهان را به دنیای فناوری معرفی می کند (دستگاهی که دارای پورت اترنت است و قابلیت به اشتراک گذاری چاپگر را در شبکه به صورت یک نود شبکه ای برای کاربران دیگر فراهم می کند).

لوگوی Intel Inside در سال ۱۹۹۱ طراحی و به عنوان یک مارک تجاری برای اینتل به ثبت می رسد. هدف از این کار، کمک به کاربران برای شناسایی کامپیوترهای خانگی براساس پلتفرم اینتل عنوان می شود، اما هدف اصلی، طراحی یک مارک تجاری برای مقاصد تجاری است! پردازنده های خاص برای کاربردهای خاص شاید شعار اصلی شرکت اینتل در آغاز سی امین سال تاسیس آن باشد (معرفی شرکت اینتل).

برای کامپیوترهای سرور Intel®Pentium®IIXEON® و برای کامپیوترهای دستی (Handheld)، پردازنده های Intel®StrongARM® ارائه می شوند.
از سال ۲۰۰۰ به بعد، تقریباً ۷۵٪ درصد از کامپیوترهای خانگی، از پردازنده‌های اینتل استفاده می‌کنند. مهم‌ترین رقیب این شرکت، شرکت ای‌ام‌دی است. در سال ۲۰۰۰ میلادی پردازنده معروف Pentium®۴ تولید و به بازار ارائه می شوند. اینتل که سال ها است در بازار سخت افزار شبکه فعالیت دارد، علاقمندی خود را به سمت شبکه های بی سیم با ارائه میکرومعماری Intel® XScal® و همچنین ارائه کارت شبکه Intel®pRO/Wireless LAN PC Card به همه اثبات می کند.
سال ۲۰۰۵ میلادی چهلمین سال انتشار قانون مور بود. « تعداد ترانزیستورهای مجتمع در پردازنده ها در هر ۲۴ ماه تقریباً دو برابر خواهد شد.» این اظهارنظر که به آن قانون مور می گویند، بیش از چهل سال است که هنوز اعتبار خود را دارا است. پردازنده های اینتل آنقدر بی عیب و نقص کار می کنند که حتی Apple را نیز به وسوسه می اندازند. برای اولین بار در تاریخ شرکت اپل، کامپیوتری با استفاده از پردازنده های اینتل ساخته و به بازار ارائه می شود. این اتفاق آنقدر عجیب است که سر و صدای همه بلند می شود، اما امتحان خود را به خوبی پس می دهد و این سرآغاز همکاری اینتل و اپل در مورد کامپیوترهای Macintosh است.

این روزها از اینتل چیزهای زیادی می شنویم. پردازنده های ATOM® سرآغاز نسل جدیدی از دستگاه های موسوم به Netbook هستند که این روزها برای خود بازار بزرگی دست و پا کرده اند.

اینتل بزرگ است. برای اثبات بزرگی اینتل کافی است، یکبار تاریخچه این شرکت را مرور کرد. شاید نتوان اینتل را بنیان گذار پردازش میکروپروسسوری مطرح کرد، اما به واقع می توان گفت، دنیای پردازش به اینتل و دانشمندان آن مدیون است.
در سال ۱۹۶۸ و توسط Gordon E. Moore ،Robert Noyce و Arthur Rock، در منطقه Mountain View در ایالت کالیفرنیا شرکتی با نام Moore Noyce تاسیس گردید. البته نام این شرکت به اختصار NM معرفی گردید. مدتی بعد نیز نام این شرکت به Intel یا Integrated Electronics تغییر یافت. نقش اساسی در پیشبرد اهداف شرکت در بدو تاسیس را Moore و Noyce بازی کردند و در این راه Rock به عنوان پشتیبان مالی، آنها را همراهی کرد. Moore و Noyce از کارکنان شرکت Fairchild Semiconductor بودند و مدارک تحصیلی آن‌ها در رشته‌های شیمی و فیزیک بود.
اینتل برخلاف سایر شرکت‌ها، با پشتوانه مالی مناسبی کار خود را آغاز کرد و سرمایه اولیه این شرکت ۲،۵ میلیون دلار بوده که سهم Rock در حدود ۱۰،۰۰۰ دلار بوده است. اینتل از ابتدای تاسیس، تمرکز خود را روی ساخت نیمه‌هادی‌ها و پردازنده‌ها متمرکز کرد که این موضوع باعث شد تنها پس از دو سال، سرمایه کلی شرکت به رقم ۶،۸ میلیون دلار برسد! در سال ۱۹۷۰، سومین کارمند اینتل استخدام گردید. Andy Grove با مدرک تحصیلی مهندسی شیمی وارد شرکت اینتل شد و تا انتهای دهه ۹۰ در این شرکت حضور و سهم بالایی در پیشرفت اینتل داشته است. طی حدود ۲ دهه از آغاز فعالیت اینتل، محصولات آنها تنها برای مصارف تجاری عرضه می‌شدند، اما در دهه نود محصولات شرکت به صورت عمومی عرضه شد، البته خط تولید محصولات تجاری به صورت مجزا به فعالیت خود ادامه داد. هم اکنون مارک تجاری اینتل، چهل و هشتمین مارک تجاری برتر جهان است.

عمده‌ترین محصولات اینتل عبارت‌اند از: «پنتیوم Xeon» (برای سرورها) و «Core 2 Duo» <quad core>و اینتل اتم برای رایانه‌های کوچک و کم مصرف می‌باشد و جدیدترین محصولش پردازندهٔ شش هسته‌ای « Core i7 980x» است. منابع: ویکی پدیا