ورک استیشن قدرتمند و کوچک Z2 G3 Mini 
ورک استیشن قدرتمند و کوچک Z2 G3 Mini 

ورک استیشن قدرتمند و کوچک Z2 G3 Mini

مقاله ” ورک استیشن قدرتمند و کوچک Z2 G3 Mini  ” ترجمه انگلیسی به فارسی مقاله “HP Z2 G3 Mini Workstation Pint-Sized Powerhouse Review ” می باشد که ما در این پست بدون کوچکترین دستکاری آن را منتشر میکنیم. با کیهان سرور همراه باشید. این هفته، شرکت اچ­پی ایستگاه کاری Z2 Mini G3 خود را جهت بررسی برای ما فرستاد! به من گفته­ شد که این سرور عملکرد قدرتمندی را در محفظه کوچکی که دارد از خود نشان می­دهد! این سیستم بسیار خوب طراحی شده است و از زیبایی خوبی برخوردار است. اندازه آن فقط هشت و نیم اینچ مربع است و اندکی کمتر از 2.5 اینچ ارتفاع دارد. مطمئنا، گزینه های دیگری نیز برای مینی کامپیوترها وجود دارد و شما می­توانید سراغ تین­ کلاینت­ها (کلاینت های نازک) بروید، که می توانند به راحتی شما را دچار اشتباه کنند، اما هیچ گزینه دیگری در بازار وجود ندارد. این دستگاه قابلیت اطمینان 7/24 (24 ساعته و 7 روز هفته) را برای کاربردهای سازمانی ارائه می دهد، صدها هزار ساعت صرف آزمایش بر روی قابلیت اطمینان و پردازنده گرافیکی انویدیا آن شده است (همان قابلیت­ های اولیه برای یک ایستگاه کاری). این دستگاه بسیار کوچک است و ممکن است تعجب کنید چه چیزی در زیر این محفظه وجود دارد، که آنقدر راجب آن صحبت می کنند. برای پاسخ به این سوال، جای درستی آمده ­اید.

ورک استیشن قدرتمند و کوچک Z2 G3 Mini 

مانند سایر ایستگاه­های کاری سری Z ، این سیستم نیز دارای گواهینامه ISV می­باشد. این دستگاه حداکثر از 20 برنامه کاربردی مهم به ویژه برنامه های مرتبط با معماری، مهندسی و گرافیک 2 و 3 بعدی پشتیبانی می کند. (برنامه های تحت لایسنس CAD شامل: AutoCAD, MicroStation, ARCHICAD, SOLIDWORKS, Revit, Solid Edge, Vectorworks,  و  Creo) این سیستم تقریباً می تواند هر کاری انجام دهد اما ما باید بر اساس کارایی مورد نظر خود هزینه کنیم. برای هر کاربرد و بودجه ای یک ایستگاه کاری سری Z متناسب با آن وجود دارد، از دو  پردازنده پرچمدار Z840 گرفته تا Z1 G3  همه کاره، که هنوز نمونه آن تولید نشده است (در واقع زمانی که این مطلب ارسال شد، شرکت دل نیز ایستگاه کاری All-In-One (همه کاره) خود با نام Dell 27-inch 5720 را تولید کرده است.) مانند Z1، دستگاه Z2  مینی نیز در میان ایستگاه های کاری منحصر به فرد می باشند.

"<yoastmark

شرکت اچ­پی Z2 را از پایه طراحی کرده است. اچ پی در ابتدا با نظرسنجی از مشتریان خود؛ نیازمندی­های چنین محصولاتی را مشخص کرده است، سپس از طراحان محصول خود خواسته آنها را پیاده سازی کنند. طراحی آن با گوشه های برش خورده بسیار جذاب است و به منظور دستیابی به دو هدف ایجاد شده اند، علاوه بر زیبایی، امکان قرار دادن آنها در کنار دیوار بدون جلوگیری از عبور جریان هوا را ممکن می سازد. البته اچ­پی توصیه می کند برای جلوگیری از گرم شدن دستگاه اجازه دهید حداقل 6 اینچ از فضای جلو و پشت آن آزاد باشد و آن را در یک فضای بسته قرار ندهید. هوا از طریق گوشه های جلوی سیستم جریان می یابد و از گوشه های پشتی آن به بیرون پمپاژ می شود.

  • از بین دو مدل که اچ­پی ارسال کرد، مدل performance (عملکردی) قیمتی بیش از دو برابر نمونه پایه داشت. اگر چه تفاوت های زیادی بین دو مدل بر اساس تعداد پورت موجود روی شاسی آنها وجود دارد.

"<yoastmark

در پشت مدل entry (پایه یا رده پایین) کلا سه دیسپلی­پورت (display ports) وجود دارد، که توسط کارت گرافیک آنبرد HD و دو پورت USB 3.0 پشتیبانی می شود. در شاسی مدل performance علاوه بر پورت­های مدل پایه، یک دیسپلی­پورت دیگر هم وجود دارد. همه آنها به پردازنده گرافیکی Nvidia M620 (384 پردازنده استریم، 2 گیگابایت حافظه GDDR5) متصل می شوند. پردازنده گرافیکی Nvidia M620 تنها پردازنده ای است، که Z2 G3 mini از آن پشتیبانی می کند و برای اجرا به ویندوز10 نیاز دارد و همچنین دارای دو پورت USB 3.1 نوع C می باشد. شاسی هر دو مدل Entry-Level و Performance دارای یک پورت سریال قدیمی، دو پورت USB 3.0 I/O در کنارهم و یک جک میکروفون/هدفون هستند. کارت صدای آن توسط Realtek HD ALC221-VB Audio تهیه شده است. و دکمه روشن / خاموش کردن آن در قسمت جلویی سیستم قرار دارد.

  • نکته دیگری که در مورد مدل entry-level Z2 G3 باید به آن توجه شود این است که نمی تواند توسط کیت پردازنده گرافیکی انویدیا یا هر نوع دیگری به روز شود. همین که هست! شما نمی توانید آن را به performance Z2 G3 ارتقا دهید.

"<yoastmark

Z2 برای استفاده در فضاهای محدود طراحی شده است. این دستگاه برای اینکه آن را روی میز خود بگذارید مناسب است- البته همه این کار را می کنند. برای استفاده از Z2  چندین گزینه دارید. شما به راحتی می توانید آن را هر جایی قرار دهید. در انتهای Z2 چهار پایه پلاستیکی وجود دارد که می توان آنها را جدا کرد تا چهار سوراخ پیچ متناسب با استاندارد VESA (اتحادیه‌ی استانداردهای الکترونیکی ویدئو) مشخص شوند. همچنین یک روکش اختیاری استاندارد VESA وجود دارد که می توان از آن جهت پوشاندن پورت های USB به منظور جلوگیری از دستیابی افراد سودجو به داده ها، استفاده کرد. همچنین روی روکش، یک حلقه قفل اختیاری و روی شاسی، یک قفل کنسینگتون وجود دارد. همه این موارد مفید هستند چرا که شما می توانید این دستگاه را به راحتی در کیف، کیف اسناد و یا هر نوع کیف دستی دیگر قرار دهید. همچنین شما می توانید آن را پشت یک صفحه نمایش سری Z شرکت اچ­پی مطابق استاندارد VESA نصب کنید. حالا یک انعطاف پذیری دیگر! نگران نصب آن در جاهای غیر قابل دسترس نباشید. شما می توانید به راحتی از راه دور از طریق صفحه کلید و ماوس بی سیم دستگاه را روشن کنید. ورژن entry-level فقط از صفحه کلید و ماوس با اتصال USB پشتیبانی می کند. (Remote Power ON از طریق منوی BIOS فعال می شود. این گزینه به طور پیش فرض غیرفعال است.)

"<yoastmark

پردازنده های پشتیبانی شده توسط Z2 G3 Mini

پردازنده موجود در مدل performance ما، Intel Core i7-6700 می باشد، اما این سیستم می تواند از دیگر پردازنده های Core i و پردازنده های دو و چهار هسته ای Intel Xeon E5-1200 v5 و پردازنده جدید v6 نیز پشتیبانی کند. پردازنده های اینتل مدل Xeon E3 و Core i3، همراه با یا بدون حافظه ECC پشتیبانی می شوند. اما فقط از پردازنده های i7 و Core i5 بدون حافظه ECC پشتیبانی می شود.

حافظه RAM پشتیبانی شده توسط Z2 G3 Mini

با جابه جایی فن پردازنده، اسلات های مربوط به دو ماژول کوچک DDR4 DIMM  SODIMM مشخص می شود، برای دستیابی به حداکثر توان سیستم، اچ­ پی توصیه می کند در هر اسلات حداقل یک ماژول حافظه وجود داشته باشد. فقط ماژول های SODIMM ECC و non-ECC (بدون کد تصحیح خطا) در Z2 mini قابل پشتیبانی هستند و با استفاده از دو اسلات DIMM حداکثر 32 گیگابایت قابل دستیابی است.

در کل دو اسلات PCIe 3.0 وجود دارد. یکی برای پشتیبانی از M.2 30mm Wi-Fi stick و دیگری برای پشتیبانی از درایو Z Turbo تا حداکثر یک ترابایت که معمولاً برای سیستم عامل استفاده می شود. حداکثر تا 36 گیگابایت از فضای سیستمی دیسک برای نرم افزار بازیابی رزرو می­شود. هارد SATA 2.5 اینچی،از نوع HDD یا SSD، درست در بالای آن قرار دارد و ظرفیت آن حداکثر 1 ترابایت است. ارتباطات شبکه ای دیگر توسط کنترلر یکپارچه Intel PCIe GbE Controller مدیریت می شود.

"<yoastmark

با اینکه Z2 از مزایای طراحی فوق العاده و سابقه قابلیت اطمینان اچ­پی بهره می برد، اگر شما با ایستگاه کاری خود مشکل دارید، نرم افزار HP PC Diagnostics می تواند در سه مکان مختلف با توجه به وضعیت عملکرد سیستم شما، اجرا شود-  از یک درایو USB متصل، هارد دیسک یا BIOS. اگر کار شما واقعا پیچ خورده است، همیشه HP Recovery Manager می تواند سیستم شما را به حالت پیش فرض کارخانه باز گرداند، اما مجبورید تمام برنامه های نصب شده سیستم را مجدداً بارگذاری نمایید. توجه داشته باشید فایل های که در سیستم داشتید بازیابی نخواهد شد.

نرم افزار Remote Graphics 7.1 اچ­پی، روی همه ایستگاه­های کاری Z-Series و ZBook mobile به صورت رایگان و از پیش نصب شده است، که همان طور که در هنگام فروش گفته شد، امنیت، کارایی، همکاری و موبیلیتی (تحرک) را به ایستگاه کاری شما اضافه می کند. این برنامه از دو بخش تشکیل شده است، فرستنده که به صورت یک افزونه از قبل روی ایستگاه کاری نصب شده است، و گیرنده که به صورت رایگان برای همه پلتفرم ها قابل دانلود است.  برنامه کنترل از راه دور دسکتاپ موجود در آن به شما کمک می کند تا از ایستگاه کاری موجود در دفتر خود دور شوید، و از راه دور با استفاده از رایانه شخصی، تبلت ویندوزی یا حتی مک به سیستم وصل شوید. شما می توانید در فرآیند طراحی را ادامه دهید یا مفاهیم خود را با همکاران خود به اشتراک بگذارید. این یک ویژگی عالی است و همانطور که گفتم در همه ایستگاه های کاری اچ­پی به صورت رایگان وجود دارد. همچنین نرم افزار HP Remote Graphics روی سایر سیستم ها هم قابل نصب است اما به مجوز احتیاج دارد.

"<yoastmark

در نسخه entry-level، از سه صفحه نمایش 4K با استفاده از هر سه پورت خود پشتیبانی می کند. در نسخه Z2 performance، از حداکثر چهار صفحه نمایش 4K یا شش صفحه نمایش 2K پشتیبانی می شود. همچنین  نسخه performance می تواند از دو صفحه نمایش 5K با استفاده از دو عدد از چهار دیسپلی­پورت خود پشتیبانی کند.

این سیستم بسیار سریع بالا می آید و بسیار بی صدا کار می کند. بنابراین، ما نمی توانیم متوجه شویم سیستم روشن است یا خاموش تا زمانی که صفحه نمایش فعال است.  البته وقتی بار زیادی روی سیستم وجود دارد، صدای آن کمی بیشتر می شود. سیستم Z2 G3 شرکت اچ­پی یک غول تکنولوژی در ابعاد بسیار کوچک است که برای امور معماری، مهندسی و برنامه های گرافیکی بسیار مناسب است. با اینکه ظاهر آن ساده است اما نباید از  طراحی بی نقص آن چشم پوشی کرد و باید گفت از 5LBs بسیار سبک تر و کوچک تر است. شما به راحتی می توانید آن را به خانه ببرید. و من می خواهم آن را با خودم به خانه ببرم. تنها نقطه ضعفی که در این سیستم وجود دارد، عدم امکان ارتقای آن به منظور بهبود عملکرد آن می باشد، که البته اچ­پی طیف کاملی از سیستم های سری Z را برای رفع نیازهای شما ارائه می دهد. اگر در آن از حافظه های نوع ECC استفاده نشود یا پردازنده از آن از حافظه های نوع ECC پشتیبانی نکند، برای بازی مناسب نیست. امیدوارم مقاله ” ورک استیشن قدرتمند و کوچک Z2 G3 Mini  ” رضایت شما را جلب کرده باشد.